Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Vad kör du för skärm?

Oled-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jo. Spannet är stort. Själv kör jag 65 G1 från 2 meter och 16:9 är jag inget fan av. Smaken är som baken…

Permalänk
Medlem

Ni som spelat spider-man spelen: Kan man hoppa direkt till 2an, tänker mig att det är det bättre i dagens jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men 2023 var ändå ett grymt spelår. Ett av de bästa någonsin tycker jag. Fullt jämförbart med 2004 eller 2017. Men 2004 är nog svår att slå för något år.

2004 va grymt, men inte i närheten av 1998 imo
Ocarina of Time, Metal Gear Solid, Half Life, Grim Fandango, Xenogears, Parasite Eve, Gran Turismo, Resident Evil 2, StarCraft, Pokémon, Banjo Kazooie, Final Fantasy Tactics, Soul Calibur, Suikoden II osv. En hitparad utan dess like.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Jo. Spannet är stort. Själv kör jag 65 G1 från 2 meter och 16:9 är jag inget fan av. Smaken är som baken…

16:9 är väl de flesta spel i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Ni som spelat spider-man spelen: Kan man hoppa direkt till 2an, tänker mig att det är det bättre i dagens jämförelse?

Spelen är relativt korta. Så det finns egentligen ingen anledning att göra så. Spider man 2018 och Miles Morales är kanonspel. Jag skulle spela i kronologisk ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Bildkvaliten och popins är betydligt bättre på PC. 4K/120 är också nice. Men en hel del stutters och konstiga buggar på mina första 3 timmar. Ena soldaten i Niebelheim är osynlig i flera kameravinklar tex, endast vapnet syns :D. Lite kul. Men som du säger. Bästa upplevelsen kommer nog definitivt va på PS5pro. Stutters lär inte försvinna helt men kommer bli betydligt bättre tror jag.

https://youtu.be/-b311SFYtSA?si=uwIRtX1EPshHjnN2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Under kvällen har jag bytt den interna lagringen på vår PS4 Pro. Efter fem försök, tre olika datorer, två olika USB-minnen och två olika filsystem, gick det äntligen att installera systemet igen.

När jag ska återställa backupen av min profil säger konsolen att backupen är korrupt. Och det är sju år med spelande varav två år utan PS Plus. Lösningen är att
- koppla in den gamla hårddisken igen, göra en ny backup till USB/extern hårddisk till en-två enheter.
- köpa/prova på PS Plus igen en månad, synkronisera allt, ladda hem på nytt. Vet inte om jag kan prova på PS Plus igen fritt.

Eller har ni något annat förslag? Jag borde kunna koppla in original-hårddisken externt och läsa in den från den? Vet inte om det fungerar så.

Jag kopierade backupen till datorn och när jag skulle kopiera den till ett 64 GB stort minne kunde jag konstatera att backupen var på 68 GB. Därför kommer inte den att gå att läsa in.

Tekniken samarbetar inte ikväll.

Hänger inte riktigt med på alla steg men jag skulle rekommendera att bara kopiera "save data" till USB minne och hoppa över backup funktionen. Är det större än ditt USB minne är det bara att mellanlagra på datorn tills du fått ut allt från maskinen. Sen installerar du nya hårddisken och fixar till de konton som ska vara där och sen kopierar du tillbaka din "save data" igen. Tänk bara på att lägga den på ett FAT32 formaterat minne i samma katalogstruktur som det var när du kopierade från PS4.

/Viktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Kan, kan man väl. Men jag skulle inte rekommendera det eller göra så personligen. Första spelet (remastered) och Miles Morales är riktigt bra. Sen så får man ju lite mer bakgrund och kött på benen inför 2:an om man spelar dessa.

Skrivet av EdvinR:

Spelen är relativt korta. Så det finns egentligen ingen anledning att göra så. Spider man 2018 och Miles Morales är kanonspel. Jag skulle spela i kronologisk ordning.

Kort? Ja, kanske om man bara rusar igenom main storyn, möjligen. Men vill man uppleva så mycket som möjligt av spelen så skulle jag inte säga att dom är speciellt korta. Miles Morales är ju lite kortare än dom två andra dock.

Permalänk
Medlem

Alltså,hur kan ps5 kosta så mycket fortfarande? Köpte våran på release för 5990:- tänkte kanske köpa en till för att ha hos morsan, för sonen är där ofta och hjälper till… men bad fasen… känns ovärt om den fortfarande är så dyr 😅
Vad ligger begagnade på ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Alltså,hur kan ps5 kosta så mycket fortfarande? Köpte våran på release för 5990:- tänkte kanske köpa en till för att ha hos morsan, för sonen är där ofta och hjälper till… men bad fasen… känns ovärt om den fortfarande är så dyr 😅
Vad ligger begagnade på ungefär?

Sålde min releasekonsol disc med en hk och 3 spel för 5000kr. Tyckte det va ett pris i överkant egentligen men ville nån betala det så hade jag inga problem med det 🙂 Runt 4000 kan du nog hitta ganska enkelt.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Själv ber jag en stilla bön om att Doom går att spela med mus och tangentbord på PS5. Att spela ett spel det med kontroller känns väldigt fel. Doom ÄR ju mus/tangentbord.

Jag har samma önskan om Returnal just nu.

Båda spelen har ju stöd för det på PC så finns egentligen ingen bra anledning att inte ha det på ps5 med.

Permalänk
Medlem

Nåja. PC är alltid min primära för spel av många anledningar. Har ju också den härliga möjligheten att välja fritt bland den bästa hårdvaran som finns för stunden så har inga begränsningar. Definitivt bästa upplevelsen overall om man har hyfsade grejer på PC. Men som videon säger så optimerar man ofta till konsol först och PC får ”lida” för begränsningarna som konsolerna har och relativt ofta blir det en ganska dålig port.
Finns vissa undantag och blir fler o fler bättre spel som sätter PC standarden väldigt högt och tror det blir bättre framöver generellt. Hade jag fått välja på tex FF7 här så hade jag haft seamless Crossave som bara kan sätta mig vid datorn ena dagen för att nästa kasta mig i soffan och fortsätta när man är på det moodet. Blir väl också vanligare, vilket är kanon! Frihet att välja och kunna spela med varandra oavsett plattform.

Edit: Spelat mer FF7: R idag och det är verkligen bra än så länge! Tog 1,5 Chapter men nu jävlar har jag kommit in i det! Rekommenderas 👍🏻

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem

Jag har ett par spel som tar närmare 200 GB. Helt sinnes vad de sväller med åren. Laddar hem ett 20-tal spel igen för att spara på hårddiskutrymmet. Tyckte det var värt 2 TB för 1050 kr, men inte 4 TB för 2500-3000 kr. Då lägger jag hellre dem pengarna på utöka lagringen i PS5. Vi har fortfarande inte packat upp den och vi köpte den på Black Friday.

Skrivet av vg132:

Hänger inte riktigt med på alla steg men jag skulle rekommendera att bara kopiera "save data" till USB minne och hoppa över backup funktionen. Är det större än ditt USB minne är det bara att mellanlagra på datorn tills du fått ut allt från maskinen. Sen installerar du nya hårddisken och fixar till de konton som ska vara där och sen kopierar du tillbaka din "save data" igen. Tänk bara på att lägga den på ett FAT32 formaterat minne i samma katalogstruktur som det var när du kopierade från PS4.

/Viktor

Jag gjorde en backup via menyn. Det var alla savefiler. Minns inte exakt vad jag valde, men inte spel i alla fall. Storleken laddade på typ 68 GB. Sparade den till enda USB-minne som var stort nog.

Sen bytte jag hårddisk och när jag skulle installera om systemet stod det att det var fel på installationsfilen. Efter fem försök blev det rätt. Filerna hade olika checksum. Provade två olika stickor med FAT32, exFAT, i Linux, på macOS. Av någon märklig anledning hade installationsfilen olika checksum.

Efter att ha löst det problemet uppstod nästa. Konsolen säger att backupen på min profil är korrupt.

Bytte därför tillbaka till original-hårddisken, skaffade PS Plus en månad, laddade upp min profil med rubbet till molnet, stängde av konsolen, bytte till SSD:n igen, startade upp konsolen och laddade hem min profil från molnet.

Även inaktiverat automatiskt förnyelse av PS Plus.

Frugan tyckte inte det var värt att snåla utan bättre att bita i det sura äpplet och betala för en månad då det blir enklare. Eftersom jag lutade åt det alternativet själv blev det så. Och det känns helt okej.

Tydligare nu?

Tar ett tag innan jag märker vilken skillnad det gör med SSD kontra HDD (och extern hårddisk).

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag har ett par spel som tar närmare 200 GB. Helt sinnes vad de sväller med åren. Laddar hem ett 20-tal spel igen för att spara på hårddiskutrymmet. Tyckte det var värt 2 TB för 1050 kr, men inte 4 TB för 2500-3000 kr. Då lägger jag hellre dem pengarna på utöka lagringen i PS5. Vi har fortfarande inte packat upp den och vi köpte den på Black Friday.

Jag gjorde en backup via menyn. Det var alla savefiler. Minns inte exakt vad jag valde, men inte spel i alla fall. Storleken laddade på typ 68 GB. Sparade den till enda USB-minne som var stort nog.

Sen bytte jag hårddisk och när jag skulle installera om systemet stod det att det var fel på installationsfilen. Efter fem försök blev det rätt. Filerna hade olika checksum. Provade två olika stickor med FAT32, exFAT, i Linux, på macOS. Av någon märklig anledning hade installationsfilen olika checksum.

Efter att ha löst det problemet uppstod nästa. Konsolen säger att backupen på min profil är korrupt.

Bytte därför tillbaka till original-hårddisken, skaffade PS Plus en månad, laddade upp min profil med rubbet till molnet, stängde av konsolen, bytte till SSD:n igen, startade upp konsolen och laddade hem min profil från molnet.

Även inaktiverat automatiskt förnyelse av PS Plus.

Frugan tyckte inte det var värt att snåla utan bättre att bita i det sura äpplet och betala för en månad då det blir enklare. Eftersom jag lutade åt det alternativet själv blev det så. Och det känns helt okej.

Tydligare nu?

Tar ett tag innan jag märker vilken skillnad det gör med SSD kontra HDD (och extern hårddisk).

Här svek mitt minne då jag fick för mig det inte skiljde många sekunder mellan stock och ssd men enligt videon är det vissa spel som det är ganska stor skillnad! https://www.youtube.com/watch?v=gs7RNzEqOe4

Hoppas det funkade att ladda upp till molnet andra gången. Jag har alltid laddat ner från molnet när jag bytt hdd och konsol och det har tack och lov fungerat helt problemfritt alla gånger. Smidigt! (när det funkar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Nåja. PC är alltid min primära för spel av många anledningar. Har ju också den härliga möjligheten att välja fritt bland den bästa hårdvaran som finns för stunden så har inga begränsningar. Definitivt bästa upplevelsen overall om man har hyfsade grejer på PC. Men som videon säger så optimerar man ofta till konsol först och PC får ”lida” för begränsningarna som konsolerna har och relativt ofta blir det en ganska dålig port.
Finns vissa undantag och blir fler o fler bättre spel som sätter PC standarden väldigt högt och tror det blir bättre framöver generellt. Hade jag fått välja på tex FF7 här så hade jag haft seamless Crossave som bara kan sätta mig vid datorn ena dagen för att nästa kasta mig i soffan och fortsätta när man är på det moodet. Blir väl också vanligare, vilket är kanon! Frihet att välja och kunna spela med varandra oavsett plattform.

Edit: Spelat mer FF7: R idag och det är verkligen bra än så länge! Tog 1,5 Chapter men nu jävlar har jag kommit in i det! Rekommenderas 👍🏻

Jag håller med den där ranten. Tycker det är en korrekt beskrivning av pc-gaming. Han är en av få stora inom pc-gaming på sociala medier som är ärlig med nackdelarna. Men det borde inte vara så.

Permalänk
Medlem

Han beskriver ju orsaken i videon. Det är svårt att optimera för otaliga PC-konfigurationer jämfört med 2-3 konsolkonfigurationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har samma önskan om Returnal just nu.

Båda spelen har ju stöd för det på PC så finns egentligen ingen bra anledning att inte ha det på ps5 med.

Jag körde Returnal på PC första gången igår. Jäklar vad mycket enklare det var mot att spela med kontroll. Klarade första akten på tredje försöket (alltså värld 1-3). Och konstant 120fps med snyggare texturer, skuggor, ljus etc. gjorde ju inte saken sämre. Fortfarande ett bra spel. Jag har dock inte testat co-op-läget ännu, vilket inte heller fanns på PS5 när jag spelade det där.

Jag tycker också att man borde kunna spela spelet med mus och tangentbord på PS5, men spelet är ett väldigt bra showcase för DualSense haptic feedback.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

119 betyder att det är utanför VRR

Okey. Varför är det en minsta fps för vrr på 48 fps? Hade varit bättre om rangen var 30-120 eller högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Varför är det en minsta fps för vrr på 48 fps? Hade varit bättre om rangen var 30-120 eller högre.

För att Sony har gjort det absoluta minimum och inte ansträngt sig mer än vad dom var tvungna. Sony har valt att endast implementera den absolut simplaste VRR-standarden från HDMI Forum. Finns inte ens LFC (low frame rate compensation)!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Här svek mitt minne då jag fick för mig det inte skiljde många sekunder mellan stock och ssd men enligt videon är det vissa spel som det är ganska stor skillnad! https://www.youtube.com/watch?v=gs7RNzEqOe4

Hoppas det funkade att ladda upp till molnet andra gången. Jag har alltid laddat ner från molnet när jag bytt hdd och konsol och det har tack och lov fungerat helt problemfritt alla gånger. Smidigt! (när det funkar)

Det är ett påläst val jag gjort. Största skillnaden ser vi inte i Tomb Raider I-III Remastered utan RDR 2, de stora Assassins Creed-titlarna.

Visst hade jag kortsiktigt haft 4 TB istället men långsiktigt kommer jag inte ha glädje av det. Då lägger jag hellre mellanskillnaden på att utöka på PS5:an.

Gick utmärkt att ladda upp och ladda hem profilen. Då var det värt en hundring. Middagen idag är mitt ansvar och det tar lätt 45-60 minuter vid spisen utan avbrott. Plus 65-70 minuter prep. Har med andra ord inte tid att krångla med att byta lagringsmedia fram och tillbaka.

Första save-filen laddar vi ikväll när vi fortsätter Tomb Raider II Golden Mask. Vågar inte teststarta det för då är risken stor att fastna.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag körde Returnal på PC första gången igår. Jäklar vad mycket enklare det var mot att spela med kontroll. Klarade första akten på tredje försöket (alltså värld 1-3). Och konstant 120fps med snyggare texturer, skuggor, ljus etc. gjorde ju inte saken sämre. Fortfarande ett bra spel. Jag har dock inte testat co-op-läget ännu, vilket inte heller fanns på PS5 när jag spelade det där.

Jag tycker också att man borde kunna spela spelet med mus och tangentbord på PS5, men spelet är ett väldigt bra showcase för DualSense haptic feedback.

Mus och tangentbord skulle vara det starkaste argumentet för pc för mig personligen. Och VR.

Permalänk
Medlem

Hur skulle folket här bygga en pc för gaming? Vilka val? Jag ska inte inbilliga mig själv att jag kommer att göra annat än att spela på datorn. Jag har också Mac (vilket jag egentligen föredrar mer än Windows).

Säg att man har 20k totalt. Man kan inte få ”allt”. Hur skulle ni prioritera? Jag vill inte köpa färdigbyggt, tycker inte det är prisvärda alls. Så himla svårt är det inte att bygga ihop datorn själv.

Vilket av AMD:s kort kommer att motsvara RTX 5070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Hur skulle folket här bygga en pc för gaming? Vilka val? Jag ska inte inbilliga mig själv att jag kommer att göra annat än att spela på datorn. Jag har också Mac (vilket jag egentligen föredrar mer än Windows).

Säg att man har 20k totalt. Man kan inte få ”allt”. Hur skulle ni prioritera? Jag vill inte köpa färdigbyggt, tycker inte det är prisvärda alls. Så himla svårt är det inte att bygga ihop datorn själv.

Vilket av AMD:s kort kommer att motsvara RTX 5070?

Ställ din fråga i något av PC-underforumen eller kika på befintliga trådar så får du nog bättre svar det är nog värt att hålla ut för AMD Radeon 9070 i alla fall som ska prestera där kring men till ett mer förmånligt pris.

https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-kopra...

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ställ din fråga i något av PC-underforumen eller kika på befintliga trådar så får du nog bättre svar det är nog värt att hålla ut för AMD Radeon 9070 i alla fall som ska prestera där kring men till ett mer förmånligt pris.

https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-kopra...

Yes. Du har rätt. Det är viktigt att hålla temat i tråden.

Permalänk
Medlem

Började med Stellar Blade igår.

Kör HFR-mode med Pro-läget (ej max). Ska ju vara 1440p upskalad till 2160p med PSSR.

Men är det verkligen så snyggt? Tycker inte det är något speciellt, klart det är snyggt men har ju vart otroliga lovsånger för PRO-patchen.

Tycker tex Outlaws är snyggare i vissa miljöer.

Har bara kört någon timme så sett, är i Eidos 7. Blir spelet och grafiken snyggare? Känns som det är lite grått typ. Men kanske första stället som ska vara så här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Började med Stellar Blade igår.

Kör HFR-mode med Pro-läget (ej max). Ska ju vara 1440p upskalad till 2160p med PSSR.

Men är det verkligen så snyggt? Tycker inte det är något speciellt, klart det är snyggt men har ju vart otroliga lovsånger för PRO-patchen.

Tycker tex Outlaws är snyggare i vissa miljöer.

Har bara kört någon timme så sett, är i Eidos 7. Blir spelet och grafiken snyggare? Känns som det är lite grått typ. Men kanske första stället som ska vara så här

Spelet fick väl typ 7/10 i snitt? Själv tycker jag spelet glänser mest av att det har en ganska cool vibe som en del andra spel i genren har. Uppskattar variationen att det sticker ut lite från mängden spel idag som följer samma mall. Är det ett snyggt och bra spel? Ja. Är det något speciellt och fantastiskt? Nej. Har inte upplevt att det varit så jäkla upphypat och lovordats som ni nämner i tråden. Uppmärksammat, ja pga lättklädda karaktären. Det är enkla klick från spelsidorna. Men av kritikerna och spelarna, not so much.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Spelet fick väl typ 7/10 i snitt? Själv tycker jag spelet glänser mest av att det har en ganska cool vibe som en del andra spel i genren har. Uppskattar variationen att det sticker ut lite från mängden spel idag som följer samma mall. Är det ett snyggt och bra spel? Ja. Är det något speciellt och fantastiskt? Nej. Har inte upplevt att det varit så jäkla upphypat och lovordats som ni nämner i tråden. Uppmärksammat, ja pga lättklädda karaktären. Det är enkla klick från spelsidorna. Men av kritikerna och spelarna, not so much.

Puh, jag förväntade mig next-gen på supernivå. Och började tvivla på mina ögon Men är nog som du säger. Ett väldigt roligt och lite udda spel, som inte följer mainstream.

Snyggare än TLOU 1,2 och GOW? Nja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Puh, jag förväntade mig next-gen på supernivå. Och började tvivla på mina ögon Men är nog som du säger. Ett väldigt roligt och lite udda spel, som inte följer mainstream.

Haha. Ibland tvivlar man på ögonen och åldern men här ser du nog rätt! 😅 Va väl ett ganska katastrofalt performance mode vid releasen där bildkvaliteten va riktigt dålig där Ps5-Pro löste detta riktigt bra därav man nu pratar gott om det grafiska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Jag tycker inte att Stellar Blade inte är nära att vara det snyggaste spelet på PS5. Grafiskt är det OK men inte mer.

Men man bör räkna bort Cutscenes eftersom det mestadels handlar om budget. Jag tycker att PS4 Pro-versionen av the last of us part 2 är snyggare än Stellar Blade på PS5 Pro. Star Wars Outlaws tycker jag är mycket snyggare än Stellar Blade. Lika så HZD.