Permalänk
Medlem

Köpråd grafikkort

Hej!

Jag ligger i valet och kvalet på att uppgradera mitt grafikkort. Jag kör idag inget som gör att jag behöver ett nytt kort, men jag har tänkt införskaffa GTA 6 när det kommer och vill kunna köra det på bra grafik utan problem.

Min gamla dator gick sönder i slutet på 2023 och jag köpte då ny hårdvara men valde att behålla mitt gamla grafikkort för att senare uppdatera det.

Jag har idag ett 2070 grafikkort så det börjar vara lite väl gammalt.

Min hårdvara i övrigt ser ut som följer:

ASUS Prime Z790-A WIFI
Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengean
Arctic Liquid Freezer II 280
Samsung 990 PRO 1TB NVMe PCIe 4

Jag har tänkt att lägga 8-12k på grafikkort. Jag är öppen för att köpa begagnat.

Hur ska man tänka? Vänta till nya 5-serien kommer och köpa ett sådant, eller ett 4-serie som de säljer ut? Köpa ett begagnat 4080 eller 3090?

Mvh
//Peter

Permalänk
Hedersmedlem

Skärm/upplösning? Skulle alla gånger gå på ett 4080/4080S snarare än 3090 om det inte är något väldigt specifikt användningsområde.
Men, skulle väl väntat och se var 5080 landar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi inte vet än när GTA 6 kommer och vilka system krav det kommer ha. Och att du inte behöver ett nytt kort just nu.
Så hade jag nog väntat om jag vore du tills åt minstone system kraven för spelet kommer ut.
Känns ju tråkigt att köpa något och sedan visar det sig inte vara tillräckligt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag hade även väntat på AMD korten. Enligt rykte kommer rx 9070 xt hamna på 6800 kr...och ha 4080 prestanda.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Som du säger själv, om du klarar dig bra med det du har så kan du ju vänta tills någon månad innan GTA 6 släpps. Det finns ju inte något release datum än men lär nog inte komma i år till PC...

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. GTA VI kommer (med absolut största sannolikhet) inte att släppas till PC i år så du kan gott avvakta ett tag till, minst tills att priserna för RTX 5000-serien avtäcks nu på torsdag samt AMDs motsvarigheter. Sen som någon skrev ta ett RTX XX80 från senaste generation framför ett XX90 från föregående om du inte verkligen behöver all extra VRAM, vilket du nog inte gör.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag gör nog så att jag avvaktar så får vi se vad som är aktuellt när behovet blir större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skärm/upplösning? Skulle alla gånger gå på ett 4080/4080S snarare än 3090 om det inte är något väldigt specifikt användningsområde.
Men, skulle väl väntat och se var 5080 landar.

Angående skärmen jag har så är det en:
ASUS ROG Strix XG32VQ

Ett gäng år på nacken men tycker den funkar bra.