Hur uppenbar Tradera-scammer är detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nej. Det är olika från case till case och har ändrats genom åren.

Först av allt, Tradera tar emot pengarna och det tar minst 1-2 dagar tills säljare får ut dem. Sen för summor över 5k (så var det en tid, men kanske det inte är hård gräns på 5k längre utan beror på hur mycket man sålt etc.), så brukar Tradera kräva "bevis" från säljaren att produkten levererats, alltså att spårningsnumret skickats, hämtats ut och sen får köparen några dagar på sig att bekräfta varan. Angående köparskydd har jag i alla fall tidigare fått tillbaks pengarna när säljaren skickat läskflaskor fyllda med vatten istället för det jag köpt, var bara att ta bild på de och skicka till Tradera. Dock ifall säljaren "motbevisar" det genom att skicka bild på grafikkortet som inte sänts vet jag inte vad som händer, men det är en annan diskussion.

Angående svar på frågorna kan jag hålla med, men inte att det är en bra ursäkt att anklaga de för bedrägeri. Men angående foto så förklarar ju de varför de inte kan ge ett...
Tvärtom så får du ju t.o.m foto, men säljaren är ärlig om att det inte är exakt ditt kort. Samt tänk dig själv hur enkelt det hade varit att fejka ett foto, eller bara ha en grafikkortsförpackning men inte själva kortet. Många scammers jag sett har bilder på produkten.

Haha typisk hyckleri, "less" på bedrägeri men bara så länge man själv blir negativt påverkad.

Du skriver det tar 1-2 dar innan man får pengaren, jag får mina pengarna på minuterna efter löparen har betalat för alla mina försäljningar

Permalänk
Skrivet av muscle:

Det är olagligt om du misstänker det är stöldgods är det inte hälleri då?

Jag tror det är olagligt även om man köper det i god tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Men är det verkligen så? Nog för att denna försäkringspremie nu betalas av alla, men den verkar isåfall väldigt låg.

Ingen som helst mening att anmäla det. I varje fall särskilt inte om det rör Traderas golden eggs som har fått göra som de vill i åratal. Den regeln skulle isåfall ha stoppat varenda dropship limited edition grej. Vilket i sig också är mit reglerna. Men nej, i praktiken händer inget när de vädrar snabba pengar på lättsålda kapitalvaror.

Småpotatisen kan visserligen ibland få påtvingade ändringar. Som ibland istället inte är det minsta rimliga.

"Men är det verkligen så? Nog för att denna försäkringspremie nu betalas av alla, men den verkar isåfall väldigt låg."

Så var det för mig i båda fallen, men som sagt så gillar jag inte att köptryggheten har blivit obligatorisk för majoriteten av säljare på Tradera är ju seriösa, det är min erfarenhet, få gånger jag blivit lurad under alla åren..det var nog lite värre förr

Jag tycker även Tradera's omdömessystem bör göras om..som det är idag så straffas den seriösa !..jag har tagit upp det med Tradera idag

Permalänk
Medlem

@favouredhawk

Säljarens konto är nu avstängt av Tradera.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med. Även om svaren är otillräckliga för att jag skulle våga köpa av honom så har han heller ingen skyldighet att svara på alla TS frågor.

Misstänker man scam på t.ex. tradera tycker jag man har all rätt att försöka utreda pålitligheten hos säljaren, vilket naturligt medför att undersöka hur säljaren besvarar olika typer av frågor som här på SweC skulle vara helt naturliga att svara på - exempelvis skicka en bild på kortet med sitt namn. Beter man sig skumt får man stå ut med detta helt enkelt. Ni som klagar på TS gällande detta överdriver enligt min mening.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

hmm.. det skulle ju då bli 2 brottslingar

Nä, tre. Mellanhanden..

Skrivet av K-pax666:

men det obligatoriska köpskyddet är bra. det vet jag av egen erfarenhet, men dessvärre kostar en liten extra slant
Men jag tycker inte riktigt om att Tradera har gjort det till obligatorisk, kostnaden kanske skulle fördelas på både säljaren och köparen..det var bara en spontan tanke jag fick nu

Att säljare skulle ta 12,5% för att det ska kännas bättre för köparen tror jag inte ändrar mycket i budviljan.

Men det borde helt klart vara valfritt. För bara att det står där har påverkat budande precis som höjda fraktavgifter* gjort tidigare. Men om det nu i praktiken fungerar som en försäkring som nämnts så funkar det antagligen inte om det är valfritt till den procentsatsen. Både seriösa säljare och köpare får alltså ta smällen för både rötägg och Traderas kassa hantering av dem.

* Samtidigt är istället frakten som av en ren tillfällighet billigare än nånsin. Så de skor sig uppenbarligen friskt på konkurrensen i den branschen just nu.

Men Tradera själva har ingen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Säljaren "Lxmn15" går inte att finna på Tradera...hmmm

https://www.tradera.com/profile/items/4909929/lxmn15

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nä, tre. Mellanhanden..

Att säljare skulle ta 12,5% för att det ska kännas bättre för köparen tror jag inte ändrar mycket i budviljan.

Men det borde helt klart vara valfritt. För bara att det står där har påverkat budande precis som höjda fraktavgifter* gjort tidigare. Men om det nu i praktiken fungerar som en försäkring som nämnts så funkar det antagligen inte om det är valfritt till den procentsatsen. Både seriösa säljare och köpare får alltså ta smällen för både rötägg och Traderas kassa hantering av dem.

* Samtidigt är istället frakten som av en ren tillfällighet billigare än nånsin. Så de skor sig uppenbarligen friskt på konkurrensen i den branschen just nu.

Men Tradera själva har ingen.

"mellanhanden" ??...du kan väl inte syfta på Tradera då ?..
Var kommer siffran 12.5 % ifrån ?

""Köparskyddet kostar 2 kr + 5% av ordervärdet, max 499kr Gäller oavsett om du valt faktura eller delbetalning"

Permalänk
Medlem

Men det var ju bra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nej. Det är olika från case till case och har ändrats genom åren.

Först av allt, Tradera tar emot pengarna och det tar minst 1-2 dagar tills säljare får ut dem. Sen för summor över 5k (så var det en tid, men kanske det inte är hård gräns på 5k längre utan beror på hur mycket man sålt etc.), så brukar Tradera kräva "bevis" från säljaren att produkten levererats, alltså att spårningsnumret skickats, hämtats ut och sen får köparen några dagar på sig att bekräfta varan. Angående köparskydd har jag i alla fall tidigare fått tillbaks pengarna när säljaren skickat läskflaskor fyllda med vatten istället för det jag köpt, var bara att ta bild på de och skicka till Tradera. Dock ifall säljaren "motbevisar" det genom att skicka bild på grafikkortet som inte sänts vet jag inte vad som händer, men det är en annan diskussion.

Angående svar på frågorna kan jag hålla med, men inte att det är en bra ursäkt att anklaga de för bedrägeri. Men angående foto så förklarar ju de varför de inte kan ge ett...
Tvärtom så får du ju t.o.m foto, men säljaren är ärlig om att det inte är exakt ditt kort. Samt tänk dig själv hur enkelt det hade varit att fejka ett foto, eller bara ha en grafikkortsförpackning men inte själva kortet. Många scammers jag sett har bilder på produkten.

Haha typisk hyckleri, "less" på bedrägeri men bara så länge man själv blir negativt påverkad.

Jag har inte sålt saker för över 5000kr så då kan det ju vara så att man inte kan ta ut pengarna direkt, men jag har kunnat ta ut pengarna via Swish sekunden efter att köpare har betalat. Senast igår gjorde jag det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

[quote postid="20746297" userid="331334" name="rwkk"]
Ingen "scammer" jag sett håller på så, personen ger ju svar på allt (typ). De som lurar brukar också lägga låga priser så att folk köper snabbt, 7k är inte lågt.

Nej jag är inte säljaren eller dens kompis
Du ser ju att de har bra omdömen och det är sant som de skriver, scammar de får de inte ut några pengar. För större summor väntar Tradera att betala ut tills efter att köparen fått paketet (oftast). Angående folk som säger att det är falska omdömen, bara att titta på vad det är som köpts och av vem.

Sen ifall det är stöldgods eller annat shady vet jag inte såklart, förstår att folk tänker det är shady och det gör jag också, speciellt med deras kommunikation, men man ska ju inte heller anklaga någon för något sådant utan bevis.

Att kontot blivit avstängt säger inget om nu flera swec användare gått och rapporterat det utan något riktigt giltligt skäl.

***Håller med och varenda gång jag läser sådana här trådar tänker jag direkt på filmen Jakten med Mads Mikkelsen.. Tänk om han skulle vara oskyldig***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Ingen "scammer" jag sett håller på så, personen ger ju svar på allt (typ). De som lurar brukar också lägga låga priser så att folk köper snabbt, 7k är inte lågt.

Du ser ju att de har bra omdömen och det är sant som de skriver, scammar de får de inte ut några pengar. För större summor väntar Tradera att betala ut tills efter att köparen fått paketet (oftast). Angående folk som säger att det är falska omdömen, bara att titta på vad det är som köpts och av vem.

Sen ifall det är stöldgods eller annat shady vet jag inte såklart, förstår att folk tänker det är shady och det gör jag också, speciellt med deras kommunikation, men man ska ju inte heller anklaga någon för något sådant utan bevis.

Att kontot blivit avstängt säger inget om nu flera swec användare gått och rapporterat det utan något riktigt giltligt skäl.

***Håller med och varenda gång jag läser sådana här trådar tänker jag direkt på filmen Jakten med Mads Mikkelsen.. Tänk om han skulle vara oskyldig***

Nu erkänner säljaren förvisso att hen inte har korten i sin ägo utan får in korten när man köper från vederbörande vilket går emot Traderas regler om att du måste ha produkten hos dig innan du får sälja den på deras plattform.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Med tanke på konversationen och den info han väljer att delge hade jag definitivt inte köpt något från honom. Bara det faktum att han inte har korten i sin ägo får varningsklockorna att klämta väldigt högt.

Inte alls omöjligt att det är en "scam" eller bedrägeri genom att helt sonika ta pengarna och sedan skita fullkomligt i vad Tradera säger/begär/kräver i efterhand. "Stulet" konto, bege sig utomlands, "målvakt" som redan har stora skulder... finns alldeles för mycket variabler.

Och positiva omdömen behöver inte ens betyda att en enda vara faktiskt är såld eller något är skickat, det räcker med att markera den som betalad då man faktiskt kan betala utanför Traderas system, t ex direkt Swish vid avhämtning. Sedan markerar säljaren enbart annonsen som "såld" och "falska omdömen" kan lämnas.

Handlar man begagnat är det bättre att avstå om något inte "känns rätt"... känns som en bra tumregel att ha. Det kommer alltid komma fler säljare och varor. Visst är man aldrig säker, men man kan minimera variabler som inte känns helt ok.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Hackers:

Nu vet jag inte om det går att se längre men var ju typ ett konto som lämnat 5 betyg på köp av 3080 på samma dag... Måste haft många holkar utan grafikkort för att motivera köp av 5 3080 för ~5000 stycket.

Edit: 3 kort var det visst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu erkänner säljaren förvisso att hen inte har korten i sin ägo utan får in korten när man köper från vederbörande vilket går emot Traderas regler om att du måste ha produkten hos dig innan du får sälja den på deras plattform.

Aha ok ja då var det väl kanske anledningen till avstängningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Med tanke på konversationen och den info han väljer att delge hade jag definitivt inte köpt något från honom. Bara det faktum att han inte har korten i sin ägo får varningsklockorna att klämta väldigt högt.

Inte alls omöjligt att det är en "scam" eller bedrägeri genom att helt sonika ta pengarna och sedan skita fullkomligt i vad Tradera säger/begär/kräver i efterhand. "Stulet" konto, bege sig utomlands, "målvakt" som redan har stora skulder... finns alldeles för mycket variabler.

Och positiva omdömen behöver inte ens betyda att en enda vara faktiskt är såld eller något är skickat, det räcker med att markera den som betalad då man faktiskt kan betala utanför Traderas system, t ex direkt Swish vid avhämtning. Sedan markerar säljaren enbart annonsen som "såld" och "falska omdömen" kan lämnas.

Handlar man begagnat är det bättre att avstå om något inte "känns rätt"... känns som en bra tumregel att ha. Det kommer alltid komma fler säljare och varor. Visst är man aldrig säker, men man kan minimera variabler som inte känns helt ok.

Ja absolut och det var längesen jag köpte något begagnat på internet utan jag åker hellre ett antal mil och köper prylar på plats så slipper man att bli lurad. Att han inte hade prylen i sitt ägo just vid tillfället kan ju vara olika anledningar som ändå inte behöver vara nått olagligt i sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

"mellanhanden" ??...du kan väl inte syfta på Tradera då ?..
Var kommer siffran 12.5 % ifrån ?

""Köparskyddet kostar 2 kr + 5% av ordervärdet, max 499kr Gäller oavsett om du valt faktura eller delbetalning"

Tradera är mellanhanden. Särskilt numera när de insisterar på att vara det även direkt finansiellt.

Ojdå, max 499 är mer än säljavgiftens tak då. 200kr där.

Hälften av 5 är 2,5. Plus säljavgiften på 10%. Då blir säljarens avgift höjd till 12,5% om det skulle "delas på köpskyddet" enligt förslaget.

Men är taket dessutom verkligen så högt så förstår man ju än mer om budande kommer påverkas negativt.

Skrivet av nu1mlock:

Jag har inte sålt saker för över 5000kr så då kan det ju vara så att man inte kan ta ut pengarna direkt, men jag har kunnat ta ut pengarna via Swish sekunden efter att köpare har betalat. Senast igår gjorde jag det.

Nä, finns en gräns för fördröjning av utbetalningar så är den betydligt högre än så.

Kanske bedöms olika på basis av varor eller hur länge en varit medlem dock.

Skrivet av Hackers:

Aha ok ja då var det väl kanske anledningen till avstängningen?

Troligen inte. Det var massor av dropshipping med PS5 LE nyligen. Och det lär ju inte varit få anmälningar av dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag sålde en gång en bil för 6000:- Och fick tillgång till att ta ut pengarna mer eller mindre direkt. Det blev dock lite småjobbigt när kunden förstod att Östersund och Kalmar inte ligger precis bredvid varandra och den ville ångra sitt köp. Men dessa pengar var mina direkt att göra vad jag ville med och om jag hade varit en gris kunde denna killen blivit av med dem och ingen skulle egentligen ha kunnat klaga.
Det mest irriterande med hela affären var att trots att jag listade annonsen igen och visade tradera att köparen hade fått tillbaka sina pengar så ville man ändå ha 250:- i avgift.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Tradera är mellanhanden. Särskilt numera när de insisterar på att vara det även direkt finansiellt.

Ojdå, max 499 är mer än säljavgiftens tak då. 200kr där.

Hälften av 5 är 2,5. Plus säljavgiften på 10%. Då blir säljarens avgift höjd till 12,5% om det skulle "delas på köpskyddet" enligt förslaget.

Men är taket dessutom verkligen så högt så förstår man ju än mer om budande kommer påverkas negativt.

Nä, finns en gräns för fördröjning av utbetalningar så är den betydligt högre än så.

Kanske bedöms olika på basis av varor eller hur länge en varit medlem dock.

Troligen inte. Det var massor av dropshipping med PS5 LE nyligen. Och det lär ju inte varit få anmälningar av dem.

Jag nyligen gjorde en försäljning på 2000 kr, fick pengarna direkt efter köparen betalat (inte via Swish)

Jag har varit medlem sen 2003

Permalänk
Skrivet av Matfer:

Misstänker man scam på t.ex. tradera tycker jag man har all rätt att försöka utreda pålitligheten hos säljaren, vilket naturligt medför att undersöka hur säljaren besvarar olika typer av frågor som här på SweC skulle vara helt naturliga att svara på - exempelvis skicka en bild på kortet med sitt namn. Beter man sig skumt får man stå ut med detta helt enkelt. Ni som klagar på TS gällande detta överdriver enligt min mening.

Man har såklart rätt att fråga, men säljaren har återigen igen skyldighet att redogöra för svaren. Tycker man som köpare att det är skumt eller otillräckligt så får man avstå från att köpa och gå vidare (det hade jag också gjort). Men det finns ingen anledning att börja beskylla säljaren för att vara kriminell utan att ha mer att gå på än att han inte vill svara på frågor.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Man bör kunna visa riktiga bilder på det man säljer och det verkar han inte göra, märkligt det där att han får tag i korten först när dom är sålda... nåt är ju fel hur hur kan tradera acceptera detta??