Nej. Det är olika från case till case och har ändrats genom åren.
Först av allt, Tradera tar emot pengarna och det tar minst 1-2 dagar tills säljare får ut dem. Sen för summor över 5k (så var det en tid, men kanske det inte är hård gräns på 5k längre utan beror på hur mycket man sålt etc.), så brukar Tradera kräva "bevis" från säljaren att produkten levererats, alltså att spårningsnumret skickats, hämtats ut och sen får köparen några dagar på sig att bekräfta varan. Angående köparskydd har jag i alla fall tidigare fått tillbaks pengarna när säljaren skickat läskflaskor fyllda med vatten istället för det jag köpt, var bara att ta bild på de och skicka till Tradera. Dock ifall säljaren "motbevisar" det genom att skicka bild på grafikkortet som inte sänts vet jag inte vad som händer, men det är en annan diskussion.
Angående svar på frågorna kan jag hålla med, men inte att det är en bra ursäkt att anklaga de för bedrägeri. Men angående foto så förklarar ju de varför de inte kan ge ett...
Tvärtom så får du ju t.o.m foto, men säljaren är ärlig om att det inte är exakt ditt kort. Samt tänk dig själv hur enkelt det hade varit att fejka ett foto, eller bara ha en grafikkortsförpackning men inte själva kortet. Många scammers jag sett har bilder på produkten.
Haha typisk hyckleri, "less" på bedrägeri men bara så länge man själv blir negativt påverkad.
Du skriver det tar 1-2 dar innan man får pengaren, jag får mina pengarna på minuterna efter löparen har betalat för alla mina försäljningar