Hur uppenbar Tradera-scammer är detta?

Permalänk
Medlem

Hur uppenbar Tradera-scammer är detta?

Jag hade en totalt bisarr diskusson med en säljare på Tradera. Han sålde ett RTX 3090 som han påstår är oanvänt, och hade bara en generisk produktbild från Google i annonsen så jag frågade om han kunde skicka ett foto. Dessutom har han tre stycken RTX 3080 Ti till salu, även dessa påstår han vara oanvända. Det underliga är att samtliga av hans 14 omdömen är positiva och han har 4.9/5 i betyg från köpare.

Men hans svar i chatten är verkligen besynnerliga och det skriker SCAMMER om honom. Jag har inte tänkt köpa något från honom, men skulle du göra det?

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Lite märkligt bemötande om hen vill ge en bra bild av sig själv som säljare. Någon köpte för övrigt det kortet för 6700kr (7037kr inkl köparskydd).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Att inte kunna skicka bild innan köp skriker iaf scam. Om det inte är en scam så är det med största sannolikhet annan brottslig verksamhet som ligger bakom.

Permalänk
Medlem

De är troligtvis kort som stjäls efter att han har sålt dom. Han kanske jobbar hos en återförsäljare eller fraktföretag eller har en kontakt som gör detta åt honom. Så du får nog ett kort om du köper av honom men du kan ju glömma garanti och sånt.
Det är därför han inte kan skicka ett foto. Egentligen är han ju lite korkad då han bara kunde använda ett kort från google och slippa allt tjafset.
Det finns nog inget sätt att bevisa detta dock så en anmälan till tradera är verkningslös.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

De är troligtvis kort som stjäls efter att han har sålt dom. Han kanske jobbar hos en återförsäljare eller fraktföretag eller har en kontakt som gör detta åt honom. Så du får nog ett kort om du köper av honom men du kan ju glömma garanti och sånt.
Det är därför han inte kan skicka ett foto. Egentligen är han ju lite korkad då han bara kunde använda ett kort från google och slippa allt tjafset.
Det finns nog inget sätt att bevisa detta dock så en anmälan till tradera är verkningslös.

Nu ångrar jag nästan att jag inte köpte kortet ifall det skulle vara så, grafikkort funkar ju lika bra om de är stöldgods.

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Nu ångr jag nästan att jag inte köpte kortet ifall det skulle vara så, grafikkort funkar ju lika bra om de är stöldgods.

Det är olagligt om du misstänker det är stöldgods är det inte hälleri då?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Tycker du överreagerar i dina första meddelande till säljaren, att direkt anklaga honom att vara en scammer bara för han inte vill skicka en bild. Räcker att tacka för sig, och köpa av någon annan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

När en köpare betalar till Tradera så kan man som säljare ta ut pengarna direkt, även innan man har bokat frakt eller skickat produkten. Uppenbar scam.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bara undvik Tradera helt och hållet och låt dom packa ihop sitt så någon seriös aktör kan ta över tronen

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Be om serienumret på det kort han skall sälja. (Då kan du kolla med Polis, tillverkare, återförsäljare etc.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av favouredhawk:

Nu ångrar jag nästan att jag inte köpte kortet ifall det skulle vara så, grafikkort funkar ju lika bra om de är stöldgods.

God tro finns inte längre så skulle polisen då tag på dig förlorar du både grafikkortet samt dina pengar.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Tycker du överreagerar i dina första meddelande till säljaren, att direkt anklaga honom att vara en scammer bara för han inte vill skicka en bild. Räcker att tacka för sig, och köpa av någon annan.

Håller med. Även om svaren är otillräckliga för att jag skulle våga köpa av honom så har han heller ingen skyldighet att svara på alla TS frågor.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Säljaren ljuger ju uppenbarligen och påstår att man är "säker med köpskydd" och att han "inte får pengarna förrän köparen får produkten" vilket är total bullshit. Som jag nämnde i annat inlägg så kan man ta ut pengarna sekunden efter att köparen har betalat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med. Även om svaren är otillräckliga för att jag skulle våga köpa av honom så har han heller ingen skyldighet att svara på alla TS frågor.

Håller med om att jag gick lite fort från noll till hundra, men jag är så less på lurendrejare med dåliga ursäkter.

Däremot att som säljare svara att man inte har skyldighet att svara på en helt normal fråga inger inte direkt förtroende och en seriös säljare hade reagerat annorlunda. Eller snarare, en seriös säljare hade skickat ett foto och undvikit en sån fråga överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk

en serös säljare hade iaf tagit en bild på den oöppnade kartongen om hen nu inte vill öppna den och ta bilder på korten.

men vill minnas att grafikkortskartonger är väl generellt inte inplastade eller plomberade har jag för mig så att ta en bild i kartongen med kort, tillbehör osv fortfarande i påsarna borde inte vara ett problem.

så min gissning är att:

1. han tänker ta pengarna och dra innan han äns levererat.

2. han levererar en tom kartong

3. du får en kartong med nått gammalt skräpkort från 15 år sedan.

4. du får ett stulet kort.

betygen är från några kumpaner som "köpt" kort av honom och gett betyg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Slutet på den här historien:

Citat:

Det här kontot har blivit avstängt av Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

betygen är från några kumpaner som "köpt" kort av honom och gett betyg.

Hur fungerar det? Som jag förstår omdömena så behöver man faktiskt ha gjort ett köp av honom för att ge ett omdöme, att köparen är "verifierad köpare" så att säga? Eller har jag förstått det fel?

Jag ser att det står bara själva transaktionsnumret på de flesta, så vad de köpt vet man ju förstås inte.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Hur fungerar det? Som jag förstår omdömena så behöver man faktiskt ha gjort ett köp av honom för att ge ett omdöme, att köparen är "verifierad köpare" så att säga? Eller har jag förstått det fel?

Jag ser att det står bara själva transaktionsnumret på de flesta, så vad de köpt vet man ju förstås inte.

Hans polare köper ett gång grejor på annons och "körarna" rapporterar perfekt köp och säljaren skickar ett tuggummi med frakten för att det ska finnas ett paket.

Om du kollar omdömmena så är dessutom typ hälften från samma konto.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ingen "scammer" jag sett håller på så, personen ger ju svar på allt (typ). De som lurar brukar också lägga låga priser så att folk köper snabbt, 7k är inte lågt.

Nej jag är inte säljaren eller dens kompis
Du ser ju att de har bra omdömen och det är sant som de skriver, scammar de får de inte ut några pengar. För större summor väntar Tradera att betala ut tills efter att köparen fått paketet (oftast). Angående folk som säger att det är falska omdömen, bara att titta på vad det är som köpts och av vem.

Sen ifall det är stöldgods eller annat shady vet jag inte såklart, förstår att folk tänker det är shady och det gör jag också, speciellt med deras kommunikation, men man ska ju inte heller anklaga någon för något sådant utan bevis.

Att kontot blivit avstängt säger inget om nu flera swec användare gått och rapporterat det utan något riktigt giltligt skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Håller med om att jag gick lite fort från noll till hundra, men jag är så less på lurendrejare med dåliga ursäkter.

Men du skulle ändå kunna tänka dig köpa stulna kort och på så sätt stödja ”lurendrejare”? Makes you sad.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

När en köpare betalar till Tradera så kan man som säljare ta ut pengarna direkt, även innan man har bokat frakt eller skickat produkten. Uppenbar scam.

Skrivet av nu1mlock:

Säljaren ljuger ju uppenbarligen och påstår att man är "säker med köpskydd" och att han "inte får pengarna förrän köparen får produkten" vilket är total bullshit. Som jag nämnde i annat inlägg så kan man ta ut pengarna sekunden efter att köparen har betalat.

Nej. Det är olika från case till case och har ändrats genom åren.

Först av allt, Tradera tar emot pengarna och det tar minst 1-2 dagar tills säljare får ut dem. Sen för summor över 5k (så var det en tid, men kanske det inte är hård gräns på 5k längre utan beror på hur mycket man sålt etc.), så brukar Tradera kräva "bevis" från säljaren att produkten levererats, alltså att spårningsnumret skickats, hämtats ut och sen får köparen några dagar på sig att bekräfta varan. Angående köparskydd har jag i alla fall tidigare fått tillbaks pengarna när säljaren skickat läskflaskor fyllda med vatten istället för det jag köpt, var bara att ta bild på de och skicka till Tradera. Dock ifall säljaren "motbevisar" det genom att skicka bild på grafikkortet som inte sänts vet jag inte vad som händer, men det är en annan diskussion.

Skrivet av favouredhawk:

Däremot att som säljare svara att man inte har skyldighet att svara på en helt normal fråga inger inte direkt förtroende och en seriös säljare hade reagerat annorlunda. Eller snarare, en seriös säljare hade skickat ett foto och undvikit en sån fråga överhuvudtaget.

Angående svar på frågorna kan jag hålla med, men inte att det är en bra ursäkt att anklaga de för bedrägeri. Men angående foto så förklarar ju de varför de inte kan ge ett...
Tvärtom så får du ju t.o.m foto, men säljaren är ärlig om att det inte är exakt ditt kort. Samt tänk dig själv hur enkelt det hade varit att fejka ett foto, eller bara ha en grafikkortsförpackning men inte själva kortet. Många scammers jag sett har bilder på produkten.

Skrivet av maweric:

Men du skulle ändå kunna tänka dig köpa stulna kort och på så sätt stödja ”lurendrejare”? Makes you sad.

Haha typisk hyckleri, "less" på bedrägeri men bara så länge man själv blir negativt påverkad.

Permalänk
Medlem

Det händer att gamla konton ts över för att ge en seriös front.

Grejen att kolla efter är en distinkt ändring av inriktningen. Är all tidigare feedback från folk som samlar på Mumintrollmuggar så kan man nog ha skäl att fundera på varför handlaren slog över till datorkomponenter efter en liten paus. Men även det kan såklart hända.

Oklart vad hjälp Traderas numera påtvingade "köpskydd" egentligen ger i ett sådant fall dock. Är det en målvakt som har kontot så kan denne (eller hans tränare) plocka ut pengarna direkt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag hade en totalt bisarr diskusson med en säljare på Tradera. Han sålde ett RTX 3090 som han påstår är oanvänt, och hade bara en generisk produktbild från Google i annonsen så jag frågade om han kunde skicka ett foto. Dessutom har han tre stycken RTX 3080 Ti till salu, även dessa påstår han vara oanvända. Det underliga är att samtliga av hans 14 omdömen är positiva och han har 4.9/5 i betyg från köpare.

Men hans svar i chatten är verkligen besynnerliga och det skriker SCAMMER om honom. Jag har inte tänkt köpa något från honom, men skulle du göra det?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Notera: from 250107 så ingår det Traderas Köpgaranti vid alla köp, jag själv har själv haft stor nytta av den när en totalt oseriös säljare sålde en 100 % defekt vara, fast påstod den var fullt fungerande, jag fick alla pengar tillbaka, samt fick behålla varan..dessvärre stod Tradera för hela notan och inte den oseriösa säljaren, varför vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Enligt Tradera's regler så är inte den objektbilden accepterarad, det ska vara verkliga bilder på just det exemplar som man säljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Säljaren där (i dina skärmdumpar) skriver "Jag får inte dina pengar förrän du fått dina saker" detta är en ren lögn!!.man får pengarna så fort köparen har betalat !

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Säljaren "Lxmn15" går inte att finna på Tradera...hmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Notera: from 250107 så ingår det Traderas Köpgaranti vid alla köp, jag själv har själv haft stor nytta av den när en totalt oseriös säljare sålde en 100 % defekt vara, fast påstod den var fullt fungerande, jag fick alla pengar tillbaka, samt fick behålla varan..dessvärre stod Tradera för hela notan och inte den oseriösa säljaren, varför vet jag inte

Men är det verkligen så? Nog för att denna försäkringspremie nu betalas av alla, men den verkar isåfall väldigt låg.

Skrivet av K-pax666:

Enligt Tradera's regler så är inte den objektbilden accepterarad, det ska vara verkliga bilder på just det exemplar som man säljer

Ingen som helst mening att anmäla det. I varje fall särskilt inte om det rör Traderas golden eggs som har fått göra som de vill i åratal. Den regeln skulle isåfall ha stoppat varenda dropship limited edition grej. Vilket i sig också är mit reglerna. Men nej, i praktiken händer inget när de vädrar snabba pengar på lättsålda kapitalvaror.

Småpotatisen kan visserligen ibland få påtvingade ändringar. Som ibland istället inte är det minsta rimliga.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

hmm.. det skulle ju då bli 2 brottslingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

men det obligatoriska köpskyddet är bra. det vet jag av egen erfarenhet, men dessvärre kostar en liten extra slant
Men jag tycker inte riktigt om att Tradera har gjort det till obligatorisk, kostnaden kanske skulle fördelas på både säljaren och köparen..det var bara en spontan tanke jag fick nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Håller med dig..