Permalänk
Medlem

1440p Ultrawide eller 4K

Hej kamrater,

Jag har en ny rigg med ett ryzen 7 9800x3d som nu väntar på ett grafikkort. Sannolikt väljer jag ett rtx 5070 Ti.

Min fråga är nu om jag ska köpa en oled 34 tum ultrawide 1440p eller en vanlig 32 tum oled 4K-skärm? Det är ju så klart subjektivt- men grejen för mig är att jag är trött på att trottla och justera grafiken hela tiden. Spelar blandat gammalt och nytt, långsamt och snabbt (inklusive testfavoriten cyberpunk 2077). Jag vill kunna köra snyggt och raskt men inte behöva ha ångest för systemkrav från dag ett. Å andra sidan är jag inte kräsen eftersom jag sällan sett eller spelat över 60 fps/Hz på min gamla dator.

Kan den nya riggen hantera 4k pålitligt, eller inte?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Då är valet enkelt. 34" @1440 UW drivs betydligt enklare än 4k för dom "billigare" korten.

Å andra sidan finns ju dlss som man kan störa sig mer eller mindre på för att kunna få hyfsat flyt i 4k också så.. kanske inte var så enkelt ändå.

Permalänk
Medlem

Tack så jävla mycket för det

Men, ja, det är precis där jag står. Jag utgår ifrån att 1440 p UW upplevelsen blir perfekt.. Frågan är om en mer flakey 4K tillvaro är värt det. Lite som vissa andra relationer man väljer mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degterk:

Tack så jävla mycket för det

Men, ja, det är precis där jag står. Jag utgår ifrån att 1440 p UW upplevelsen blir perfekt.. Frågan är om en mer flakey 4K tillvaro är värt det. Lite som vissa andra relationer man väljer mellan

Går ju alltid att välja tex 1920x1080 eller 2560x1440 i spelet fastän du har en 4K skärm 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Går ju alltid att välja tex 1920x1080 eller 2560x1440 i spelet fastän du har en 4K skärm 🤷🏻‍♂️

Som jag har fattad det så finns det tekniska, synliga, problem med det? Skulle bara upscaling då och jag har inte riktigt greppat hur bra /dåligt det blir jämfört med ren 1440p.

Tack för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Degterk:

Som jag har fattad det så finns det tekniska, synliga, problem med det? Skulle bara upscaling då och jag har inte riktigt greppat hur bra /dåligt det blir jämfört med ren 1440p.

Tack för svar

Det blir bra om du gör det via GPU:n, alltså DLSS eller NIS. Och fulare om du skickar 1440 till skärmen och låter den skala.

Jag kör 4k på 4070 och trivs som fisken.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det blir bra om du gör det via GPU:n, alltså DLSS eller NIS. Och fulare om du skickar 1440 till skärmen och låter den skala.

Jag kör 4k på 4070 och trivs som fisken.

Tack för din input. Antar att jag har en hel del att lära mig om när det gäller alla funktioner som DLSS… Så ja, det blir 4K…