Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Om Aygo/107/C1 är ett intressant alternativ föreslår jag att du provkör en sådan och därefter en iQ. Aygo-modellerna är som tunna plåtburkar i jämförelse. 1.0L-motorn är densamma och du hittar den även i bland annat Yaris. Den är lite trött, men pålitlig.

Är inte IQ ganska mycket mindre inuti dock? (om det nu är ett behov förstås)
Aygo kan man väl klämma in fyra vuxna och nåra väskor bagage om man måste. Det lär väl inte gå i praktiken i IQ?

Skrivet av Skrotnisse92:

Enda haken med alla dessa småbilar är ju att i princip ingen har automat

Hake? Jag ser det som en fördel (om man nu inte ska pendla dagligen i storstad med den, då kan det ju vara lite träligt)
En automatlåda (inkl CVT) gör ju oftast att en redan lite trött undermotoriserad bil upplevs ännu tröttare...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Anledningen är nog mest att folk inte förstår att det finns bättre alternativ idag.
Toyota är stenålder.

Toyota är det högst värderade bilmärket i världen. Jag tror inte att de hamnat där på grund av att köparna inte förstår bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är inte IQ ganska mycket mindre inuti dock? (om det nu är ett behov förstås)
Aygo kan man väl klämma in fyra vuxna och nåra väskor bagage om man måste. Det lär väl inte gå i praktiken i IQ?

Jag vill minnas att iQn känns klart rymligare fram än vad Aygo gör, men sätter man folk i baksätet kan man glömma bagageutrymmet om man vill ha mer än en tidning med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Toyota är det högst värderade bilmärket i världen. Jag tror inte att de hamnat där på grund av att köparna inte förstår bättre

Näst högst.
Jo, precis därför. Ingen bilintresserad/kunnig köper en Toyota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Näst högst.

Jo dom köper en Yaris gr

Permalänk

IQ'n finns bara med 3 dörrar och gick bort när jag köpte bil för 10 år sedan. Det blev en Aygo som jag fortfarande har kvar som extrabil. Fördelen med Aygon är att den finns med 5 dörrar som gör den väldigt användbar. Funkar att frakta förbluffande mycket, kan trycka in 4 vuxna, kan trycka in barnvagn och barnstol osv. Den gör nästan allt som en större bil gör, men du får glömma komfort.
Det är en extremt "burkig" bil utan särskilt mycket "lullull". Samtidigt är fördelen att det inte finns särskilt mycket som kan gå sönder.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att titta på Hyundais utbud.
Vi har ägt två och har varit väldigt nöjda med kvaliteten.
Den första (i30) köpte vi 2008 och den rullar fortfarande med 28k mil på mätaren.
Jag har betecknat båda våra som bilar för folk som inte tycker om att köra bil. Inte så kul men de tar dig från a till b utan strul.
Vår nuvarande V70 har varit bekvämare men betydligt dyrare i reparationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Näst högst.

Nej, man köper Toyota för att man är ointresserad. Och det är en perfekt bil för den ointresserade, eftersom den bara funkar. Stenålder är någonting positivt, det innebär få delar som går sönder och billiga reparationer om något mot förmodan pajar.

Edit: Till TS. Mina tips är Hyundai i10/i20, Kia Picanto och Mitsubishi Colt. De är lika prisvärda som osexiga. (Dvs vad jag uppfattar som perfekta bilar )

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Yaris hybrid är riktigt miserabel IMO.

Den var bullrig som tusan, motorn seg och knackade som en diesel, tändningslås man var tvungen att sätta nyckeln i och vrida om som på forntiden. Ingen förvärmning via app. Icke digitalt instrument kluster, gamla instrument från förra årtusendet.

Thats toyota for ya.

Gör bilar som håller. Men att köra är horribelt. Teknik o innovation från år 2000....

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Valfri Toyota, förslagsvis en yaris

Kör själv en corolla 2020, sålde min urusla tyska bmw med ständiga problem och köpte mig en japanare. Nästa bil blir en camry eller rav4, aldrig mer tysk.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Har en Mazda 2 2018, drar 0.4-0.5, skatt på 300kr och en full tank går på cirka 500kr.

Köptes helt ny 0mil och idag gått 12000 mil nu och utöver årlig service som kostar mellan 2 och 4k beroende på storlek så har vi bytt belägg fram 1 gång och bromscylindrar och backar bak 1 gång, och de va hyffsat billigt det med.

Den sliter inte så mycket däck heller, denna vintern blir sista andan för vinterdäcken som följde med vid köp och till sommaren blir sista andan för sommardäcken som följde med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kia picanto -13 eller nyare

annars köp en äldre volvo, 140, 240, 740

Har en Kia Picanto (2015 årsmodell) som jag haft i ca 10 år nu, haft 2 problem med den, fick byta blybatteriet för några år sen och fick nyligen byta bromsskivorna bak och smörja bromsoken pga att dom börjat fastna och överhettat skivorna, annars har den alltid startat och aldrig ens gett någon felkod.

Förvånansvärt mycket plats i den för sin storlek, kanske inget man åker på långresa i med stor familj men fäller man baksätena så kan man få plats 2 stora vuxna och ganska mycket packning, sätena går att fälla i princip plant och inte bara i 45graders vinkel som vissa nya bilar.

Första generationen hade kamrem men de nyare (2011 och framåt) har kedja.

360kr i skatt/år vilket är det lägsta man kan ha om det inte är en elbil.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

honda jazz eller civic är väldigt underhållsfria och är dom modeller vi alltid kör som andra bil
detta är lite underhållande att det blivit på detta sätt då en stor del av släkten sysslar med bilförsäljning men ingen av dom säljer honda.
Toyota och volvo är med ok men det strular mycket mindre med honda sett över tid.
Hondas största nackdel om man talar underhåll, det är bromsar, man bör smörja bromsoken var 3år typ
sedan har lampor på jazz varit svårt att byta själv, vet dock inte hur det är på senaste modellen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Toyota Aygo eller KIA Rio hade jag nog gått på. 2010-2014 års modell. Finns att hitta mellan 50-70tkr. Lite trevligare att köra och sitta i än en äldre motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Valfri Toyota, förslagsvis en yaris

Kör själv en corolla 2020, sålde min urusla tyska bmw med ständiga problem och köpte mig en japanare. Nästa bil blir en camry eller rav4, aldrig mer tysk.

Vår gamla BMW har gått som ett urverk i snart tio år. Reparerat den en gång. Men ärligt talat har man ju inte en BMW för driftsäkerheten för den är inte på topp, utan man har den ju för man gillar att köra bil. Sen tror jag en del av reparationerna på BMW och andra "körglada" bilar kommer sig av att man kör en sådan bil hårdare än en Toyota eller liknande plus all teknik de stoppat in. Hur som, när jag sätter mig i vår Skoda andrabil är det ju som natt och dag vad gäller körupplevelsen.
Innan BMWn hade jag förövrigt en Audi A3 som också var mer eller mindre reparationsfri.

Permalänk
Medlem

Tack för all input alla!

Det lurar onekligen åt en liten Toyota Yaris/Citroen C1. Bilen kommer användas 1-3 gånger i veckan och då på väg upp till 70km/h. Ibland motorväg, men otroligt sällan. Den kommer dessutom inte behöva rulla så många mil per år.

Permalänk
Medlem

Lite sen på bollen, men en sen first gen s80 2.4 140hp är bra tips. Ingen liten bil, men väldigt billig(pga sedan, folk gillar inte sedaner), och nästintill odödlig.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Tack för all input alla!

Det lurar onekligen åt en liten Toyota Yaris/Citroen C1. Bilen kommer användas 1-3 gånger i veckan och då på väg upp till 70km/h. Ibland motorväg, men otroligt sällan. Den kommer dessutom inte behöva rulla så många mil per år.

Blir nog bra det.
Min farsa har en Toyota Yaris från 2004. Får ju byta förslitningsdelar såklart. Men den bara tuffar på. motorn o växellåda är klockren. Snart 23 000mil.
1L motor 60hk. Snabb är den inte. Men jävlar va smidig på trånga parkeringar. XD Till skillnad mot min Volvo V70.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Vad är huvudbilen om man får fråga? Samt intresserad i framtiden ifall du skriver vilket du köpt, eller möjligen ännu senare hur nöjd du är med valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vad är huvudbilen om man får fråga? Samt intresserad i framtiden ifall du skriver vilket du köpt, eller möjligen ännu senare hur nöjd du är med valet.

Just nu är det en Renault Megane från 2017. Föll sig så när jag bytte arbetsgivare för ett par år sedan och mer förmånlig leasing upphörde. Vi bestämde oss för att köpa en bil kontant även då och den var lagom i storlek, rätt prisnivå och har än så länge tuffat på i princip problemfritt (bytt nån lampa, nåt krängningsstag, men annars inget utöver vanlig service).

Återkommer absolut med vad det blir för bil och nån form av utlåtande över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Har en Kia Picanto (2015 årsmodell) som jag haft i ca 10 år nu, haft 2 problem med den, fick byta blybatteriet för några år sen och fick nyligen byta bromsskivorna bak och smörja bromsoken pga att dom börjat fastna och överhettat skivorna, annars har den alltid startat och aldrig ens gett någon felkod.

Förvånansvärt mycket plats i den för sin storlek, kanske inget man åker på långresa i med stor familj men fäller man baksätena så kan man få plats 2 stora vuxna och ganska mycket packning, sätena går att fälla i princip plant och inte bara i 45graders vinkel som vissa nya bilar.

Första generationen hade kamrem men de nyare (2011 och framåt) har kedja.

360kr i skatt/år vilket är det lägsta man kan ha om det inte är en elbil.

har en -13 har mer eller mindre gjort exakt samma saker som dig, plus ett dörrhandtag som höll på att gå av som blev lagat på garantin, dags att byta framskivorna tror jag dock, dem börjar se riktigt riktigt dåliga ut

Permalänk
Medlem

Provkör säger jag!

Småbilar eller budgetbilar är ofta inte trevliga att köra, prismässigt så är modellerna snäppet upp inte dyrare när du köper begagnat som är 5+ år gammalt. Köp inte något som känns sämre att köra än en Renault Mégane (fjärde generationen) alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Tips mottages tacksamt och gärna vad man ska kolla efter specifikt för vissa modeller.

Hur många mil har er befintliga bil gått sista 12 månaderna? Och hur många av dessa mil skulle du säga kommer ersättas av den tänkta bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hur många mil har er befintliga bil gått sista 12 månaderna? Och hur många av dessa mil skulle du säga kommer ersättas av den tänkta bilen?

Nuvarande rullar drygt 2000 mil per år. Andrabil kommer ersätta 0 mil, bara bygga på i form av göra det enklare med hämtning/lämning på fotboll, scouter, bandy och likande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Anledningen är nog mest att folk inte förstår att det finns bättre alternativ idag.
Toyota är stenålder.

Om något har Toyota blivit bättre med tiden mot alla andra märken (kanske exl Mazda) - särskilt sedan ~2015

Sten är bra för ägo, teknik kanske går fint om man bara leasar några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Nuvarande rullar drygt 2000 mil per år. Andrabil kommer ersätta 0 mil, bara bygga på i form av göra det enklare med hämtning/lämning på fotboll, scouter, bandy och likande.

Och hur många mil per år räknar du med kommer tillkomma? De 2000 mil du nämnde, är det alltså mestadels jobbpendling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Och hur många mil per år räknar du med kommer tillkomma? De 2000 mil du nämnde, är det alltså mestadels jobbpendling?

Mest jobbpendling ja. 250 av de milen är på sommaren när vi kör till släkt i norra Sverige.

Räknar med att utöka körandet med kanske 10-15 mil i veckan. Det absoluta behovet är egentligen lägre, men räknar med att det ökar med något mer än faktiskt behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Toyota Aygo eller KIA Rio hade jag nog gått på. 2010-2014 års modell. Finns att hitta mellan 50-70tkr. Lite trevligare att köra och sitta i än en äldre motsvarande.

Nyfiken på varför en aygo från 10-14 skulle vara bättre, det är ju samma bil från 05-14? Förutom lite kosmetiska skillnader.

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Tack för all input alla!

Hade en Toyota Aygo 2012 tills nyligen. Satan i gatan vad den rostade. Gick 500 mil per år och motormässigt var den en dröm. Men rosten åt upp den TROTS att jag hade rostskyddsbehandlat den med dinitrol. Hål rätt igenom bakre hjulhusen pga att de kört ett lager lack på kolstål. Sedan lade Dinitrol på ett extra tjockt lager slitskydd där men det räckte inte tydligen. Bilen hade gått runt 6000 mil när jag sålde den efter 10 år. Avskyr rost på bilar...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Räknar med att utöka körandet med kanske 10-15 mil i veckan. Det absoluta behovet är egentligen lägre, men räknar med att det ökar med något mer än faktiskt behov.

Med så få mil kan ju även en lite större bil vara ett alternativ. Att gå från 0,5 till 0,7 liter per mil skulle kosta under 3000 kronor per år i ökad bensinkostnad. Tänker att en större bil kan vara mer praktisk för en barnfamilj. Det ökar ju även utbudet av bilar en hel del.