Mindre, billig andrabil
Hej alla!
Vi börjar med det enkla:
Har inget intresse av bilar. De ska starta när det behövs. De ska tankas när det behövs och jag betalar gärna för service och mindre saker över året.
vi har en huvudbil som passar familjen bra och som används just nu.
jag är snål/prismedveten och hatar att ha lån.
Med det ur vägen. Vi är i läget att vi behöver en till bil för att få ihop det med fotboll, bandy, scouter och flöjt för ungarna. Jag jobbar hemma så det är ingen bil som kommer användas särskilt ofta.
De flesta kommer säga att vi ska köpa typ en Leaf, men det är inte aktuellt med de priserna just nu utan lån. Sparpengar finns men ska gå till att måla huset och andra investeringar samt ha så mycket kvar som möjligt. Jag är alltså ointresserad av att lägga 150-300k på en bil även om jag kan.
Har tittat på exempelvis Toyota Yaris av varierande årsmodeller (mest äldre såklart) och har exempelvis hittat: https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_aygo_5_dorrar_1_0_...
Budget är väl egentligt ”så mycket bil som möjligt för så litet som möjligt”. Den kommer mest köras några mil när den är ute och rullar så komfort är sekundärt. Den ska helt enkelt vara billig att äga med låg skatt, ok driftsäkerhet (förväntar mig att det kommer åtgärder på en långmilad äldre bil - men man kan fixa mycket på en sån innan det kostat 100 000 kr), hållbar vilket Toyota verkar vara.
Hellre bensin än diesel, automatlåda är en bonus men inget måste.
Tips mottages tacksamt och gärna vad man ska kolla efter specifikt för vissa modeller.