Nvidia Geforce RTX 5080 – mer refresh än revolution

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om två år. Det kommer kosta 32K och du måste ta ett specialavtal med ett elbolag som ger dig en kod du måste skriva in i nvidias mjukvara för att kunna använda kortet.

Nåja, bättre än att behöva köpa ett kärnkraftverk om prestandan är 2% högre än 5080. Länge leve Nvidia och Jensen, vi tvekar inte att offra våra liv, våra pengar för dig Jensen! Bara du har råd med den där feta Condor lägenheten i New York!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Ibland brukar jag fundera på hur jag kan ha sån tur med mina kort från AMD, inget större strul med någonting som skulle göra att jag känner att några av mina nvidia kort har varit bättre när det gäller drivritiner.

Ja visst är det lustigt. Det är nästan som att vissa har bestämt sig baserat på en upplevelse dom hade för 10 år sedan. Kanske finns KBT för sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är inte så att man måste ha 4090/5090 för att spela. Kollar man steam hw survey o.s.v. så har majoriteten av spelare vad vi skulle kalla högst mediokra kort, men jag är säker på att de har kul de också!

Absolut, men Nvidias lite bättre budgetkort 4060ti med 16gb som snart är 2år gammalt kostar 6k , då är något uppenbarligen fel.
Kommer ihåg när jag köpte ett Nvidia 970 till syrran när nästa generation skulle släppas för under 2.5k, tror det var 2.3k.
Är nästa generationen som ska köpa sina första speldator och då kan man oftast inte lägga 6k på en Gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Absolut, men Nvidias lite bättre budgetkort 4060ti med 16gb som snart är 2år gammalt kostar 6k , då är något uppenbarligen fel.
Kommer ihåg när jag köpte ett Nvidia 970 till syrran när nästa generation skulle släppas för under 2.5k, tror det var 2.3k.
Är nästa generationen som ska köpa sina första speldator och då kan man oftast inte lägga 6k på en Gpu.

MSRP 970 329$
MSRP 4060ti 499$

Lite skillnad när valutan skvalpar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

JA och detta verkar vara svårt för Sweclockers att förstå, och ger betyg där efter.Trist med låg nivå.

De har ju dock bedömt det utifrån konkurrerande produkter på marknaden just nu, inte enbart jämfört med föregående generation. Då står det sig fortfarande bra i och med att 4080 Super trots allt kostar lika mycket (om vi pratar MSRP-korten).

Rent objektivt är det ju ett bra kort sett till funktioner och även prestanda (tredje snabbaste grafikkortet på marknaden), även om 4080 Super presterade ganska snarlikt i många fall redan för ett år sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu är 5090 D listat på nvidia.

Nu är den borta. 🤔

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Helt schlutt överallt inom 30s.

Permalänk
Medlem

Trodde inte dessa skulle sälja slut så fort

Permalänk
Medlem

Skönt att se att botarna klarade jobbet! Nu är det bara att plocka fram popcorn och kolla blocket för fortsatt underhållning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

...och det är stora ord från ett Jensen-Troll som dig.

Det är aldrig för sent att ge upp Nvidia.

Permalänk
Medlem

Nice lyckades köpa både ett 5080 och ett 5090 från 2 företag

Permalänk

Jag lyckades få ett Gigabyte 5080 för MSRP!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 WF OC
Gigabyte X870E Aorus Elite | Arctic LF III 360 A-RGB
Kingston Fury 6000MHz CL30 32GB | Kingston Renegade 2TB
Corsair RM1000x 2024 | Phanteks XT Pro Ultra
Använder en Dell Alienware AW3225QF OLED 4K-skärm.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Det är snarare så att man provar ett AMD kort och sedan gör sig av med det fort som fan pga extremt trasiga drivrutiner, specifika problem i spel man spelar som inte ens erkänns av AMD. etc.

AMD har bra hårdvara, thats it. Det krävs mer än bara hårdvara idag.

Adrenaline är bra mycket bättre nu än sitt rykte, personlig erfarenhet. Har Nvidia helt felfria uppdateringar på sina grafikkort och inga buggar alls? Som sagt jag kommer inte döma AMD förrän vi har svar i mars från dem, det ser ju inte förtroendeingivande att de skippade CNES. Jag sitter lugnt i båten, roande att nästan samtliga kort gått åt redan nu. Då finns det ju ingen anledning för NVIDIA att sänka priserna

Permalänk
Medlem
Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Ibland brukar jag fundera på hur jag kan ha sån tur med mina kort från AMD, inget större strul med någonting som skulle göra att jag känner att några av mina nvidia kort har varit bättre när det gäller drivritiner.

Inter heller haft några större problem kört AMD sedan 2015.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Nice lyckades köpa både ett 5080 och ett 5090 från 2 företag

Tänker du köra Lossless scaling eller?
https://www.sweclockers.com/nyhet/40538-sa-kan-ett-extra-graf...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nä 5080 till dotterns burk

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om 50-serien än så länge men om en lansering leder till att föregångaren stiger i pris så tar man nog inte i för mkt om man säger att lanseringen kunde fått bättre mottagande.

Permalänk
Medlem

var väl en lyckad lansering då det sålde slut på 5 min , trots att alla klagar på det

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

var väl en lyckad lansering då det sålde slut på 5 min , trots att alla klagar på det

Hade dom fått ut fler kort till butikerna hade dom fått sälja fler, så ur den aspekten är det inte toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nvidias lite bättre budgetkort 4060ti med 16gb som snart är 2år gammalt kostar 6k , då är något uppenbarligen fel.

Kommer ihåg när jag...

Allt var bättre förr! Kommer ihåg när jag tog körkort och bensinen kostade 6kr/l, allt har gått utför sen dess!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warhole:

Byggt ny dator med 9800x3d och saknar bara grafikkort. Skärmen är en 32" Oled 4k 240hz.
Ska jag köpa 5080 eller ett 7900xtx?
Spelar i stortsett bara cs2.

5080 verkar vara ganska mycket bättre än 7900 XTX i CS2 i 4K, knappt 37 % enligt TechPowerUp.

223 i snitt-FPS är ju trevligt om man har en 240 Hz-skärm.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-5080-fo...

5080 är dock nästan 35 % dyrare än 7900 XTX så prestandan per krona blir ungefär densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Väldigt lyckat om en massa scalpers får bita i kudden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Inter heller haft några större problem kört AMD sedan 2015.

Det handlar främst om några enstaka spel så som WoW om jag förstått saken rätt. Har inte koll på vilka de andra spelen är, men har WoW sett diskuterats i detta sammanhang nyligen så det är potentiellt fortfarande ett problem.

För de allra flesta spel fungerar ju AMD-korten givetvis utmärkt numera.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Gick ju inte ens att se någonting i lager någonstans. Hemsidorna funkade inte och plötsligt var allt slut.
Inte för jag tänkt köpa, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vilket grafikkort skall man köpa om man är intresserad av typ 5080 prestanda? Eftersom 5080 är helt värdelöst är det 7900XTX som gäller då eller? Man förlorar ju givetvis alla moderna features, ingen vettig RT, modern uppskalning, CUDA eller AI förmåga men det kanske är en bra tradeoff eftersom Nvidia bombade.

Antingen 5070 Ti eller 9070 XT när de lanseras, eftersom de ser väldigt mycket mer prisvärda ut. 5080 är dåligt prisvärd just eftersom Nvidia inte har någon konkurrens där.

Skrivet av Swedishchef_90:

980 var ingen höjdare heller men den glömmer folk...

Lite orättvist - 980 var det snabbaste som fanns när den kom (Titan X kom 6 månader senare, och 980 Ti 9 månader senare). Den var bara väldigt dyr jämfört med extremt prisvärda 970.

Det är snarare så att man provar ett AMD kort och sedan gör sig av med det fort som fan pga extremt trasiga drivrutiner, specifika problem i spel man spelar som inte ens erkänns av AMD. etc.

Jag måste ha fantastisk tur, för jag har aldrig haft de här problemen med någon tillverkare. Jag vet att det var ett problem med Destiny 2 ett tag så jag säger inte att du har helt fel, men jag har helt enkelt aldrig råkat ut för någon sådan katastrof-situation. Undrar hur vanligt sånt är egentligen?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Varför? För att spara enkronor på el? Tidigare generation med likvärdig prestanda går ju också kyla tyst och är billigare.

Definitivt inte för att spara pengar på el, det vore nära nog totalt meningslöst som sagt.

Mitt problem är uppvärmning av rummet jag & sambon sitter i, så det handlar alltså främst om att få så mycket prestanda som möjligt för varje W, men även att hålla ned ljudnivån så mycket som möjligt (då vi båda stör oss på högljudd kylning).

Men nu när jag läst och tittat på ett otal 5080-recensioner sedan igår så har suget minskat, ett 4080 Super vore i praktiken likvärdigt för min del (som fullständigt skiter i allt vad frame-gen heter), beroende på pris (och tillgång) då förstås.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag skulle inte säga att det sålde som smör. Det var ju det nVidia-kort som verkar ha sålt sämst vid släppet av 4000-serien. Det var väl därför de lanserade 4080S för 200 USD billigare.
Och det var förra året. Så ett "4080" med 10% högre prestanda är vad som bjuds nu. Dessutom är det lanseringspriser på 999 USD som kommer att öka markant när första omgången kort är slutsålda.

4080 var ju där för upselling, likt 7900 XT för AMD. Allt för att glädja aktieägarna. Trots det anser jag att det sålde som smör för priset i norden.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Antingen 5070 Ti eller 9070 XT när de lanseras, eftersom de ser väldigt mycket mer prisvärda ut. 5080 är dåligt prisvärd just eftersom Nvidia inte har någon konkurrens där.

Lite orättvist - 980 var det snabbaste som fanns när den kom (Titan X kom 6 månader senare, och 980 Ti 9 månader senare). Den var bara väldigt dyr jämfört med extremt prisvärda 970.

Jag måste ha fantastisk tur, för jag har aldrig haft de här problemen med någon tillverkare. Jag vet att det var ett problem med Destiny 2 ett tag så jag säger inte att du har helt fel, men jag har helt enkelt aldrig råkat ut för någon sådan katastrof-situation. Undrar hur vanligt sånt är egentligen?

980 var katastrof pga gen to gen uplift
Den var väl 64% snabbare än 680 39%.snabbare 780
Vilket är liknande vad 5080 har
59% mot 3080 och 10-15% (25ish verkar det dock med OC)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Men bäää. Jag tänkte skriva en lång harang men det finns inget värde i att argumentera med folk som är fanatisk.
Du tror säkert fortfarande att GTX 1080 klår Vega 64. Har man begränsad budget och inte kommer köpa ett nytt high end på ett par år och inte är kåt i RT så skulle jag välja AMD. AMDs FineWine är inte bara en meme, det är fakta. Sen kan man diskutera hur vida det beror på AMDs drivrutiner eller att utvecklare av spel/program utvecklat klart för 98% av användare och städar upp det sista för att AMD med sina ynkliga användare skall få det lite bättre. Själv anser jag att inget kort är moget nog för RT i dag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E