Nvidia Geforce RTX 5080 – mer refresh än revolution

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Undra vad man kan få för sitt 4090. Tråkigt att sitta med samma kort i 4 år. Kanske värt mellanskillnaden till ett 5090. hehe.

Beroende på modell så verkar de ha pris upptill 20k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

4080 har inte tillverkats på länge, med andra ord är 4080S den relevanta motparten att testa IMO.. Men varför är inte ens SUPER kortet med?

Ha sade ju att de inte hade dem modellerna att tillgå och att tiden har inte räckt till för 5090+5080. Tar tydligen 1dag /2 kort i test benchen och jag gissar att han inte fick båda samtidigt så var han tvungen att göra allt två gånger

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Blir allt mer intresserad av hur AMDs kommande kort presterar.

...och det är stora ord från ett Jensen-Troll som dig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Det märks väldigt tydligt att Nvidia har utvecklat Blackwell för AI-kunderna och inte spelarna. Ingenting av förbättringen kommer av effektivare GPU utan av att man kastar en aning fler cuda-kärnor, har en aning högre frekvens och högre minneshastighet på det. Det är i princip samma GPU som generationen innan. Least possible effort deluxe.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Alltså det är en big deal såklart, men i ärlighetens namn har det varit en prioriteringsfråga för mig. Vi har ett begränsat antal dagar med ett test inför publicering och videoskapande, AI och generellt det som är utanför spelande är långt ifrån mitt expertområde. Inför 5090 började jag skissa på ett bra sätt att testa just videokodning men fick skrota den delen då den varken blev bra eller tillräckligt omfattande för att tillfredsställa de som värdesätter dom funktionerna.

Med RTX 5080 hade jag ännu kortare om tid så fick inte möjlighet att göra någon vidare djupdykning på den fronten. Trist att du tycker att testerna är mediokra men kortfattat har jag helt enkelt valt att prioritera de tester jag tycker jag kan göra bra och det som har störst läsarintresse.

Inte bara du i detta fallet. Alla stora kör lika enkelspårigt. Och jag förstår tidspressen. Men faktat om NVENC-grejerna har funnits länge så jag tycker personligen att det är värt att nämnas så folk förstår skillnaderna mellan olika GPU-arlitekturer. Att man inte testar förstår jag. Att man inte anser det vara värt att nämnas i ett GPU-test förstår jag inte när infon fanns långt innan GPUerna gick ut.

Visst kan man följa skapare och sidor som fokuserar på detta. Men en stor del människor missar den här infon. Det var samma med 4000-serien. Tyckte det var bättre info runt 1000-serien men sen försvann det.

Nåja. Som sagt. Inte bara du utan alla stora jag klagar på här.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det märks väldigt tydligt att Nvidia har utvecklat Blackwell för AI-kunderna och inte spelarna. Ingenting av förbättringen kommer av effektivare GPU utan av att man kastar en aning fler cuda-kärnor, har en aning högre frekvens och högre minneshastighet på det. Det är i princip samma GPU som generationen innan. Least possible effort deluxe.

Jag tror snarare att nästa kort inte har haft så häpnadsväckande gen to gen heller och då måste man tunea ned denna gen.

Släpper XYZ 100% baseline
nästa release är YYz 150% (vid full nod)
men när YYz är nästan redo har du redan börjat med XXy och om XXy (165%) är sämre så blir YYz nerfad.(130%).
Hade XXy varit 190% så hade vi fått bättre YYz...

Men bara min gissning 😇

Då blir det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkigt kort, och som redan nämnts hade jämförelse med 4080 Super varit extremt intressant. Då det jämfördes med vanilla 4080 som hamnade ruskigt nära så tror jag att superkortet hade matchat. Med tanke på att det lanserades med ett lägre pris så gissar jag att det är vinnaren. Om man räknar bort DLSS 4 och FG då. Får väl kolla in andra tester...

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt och ta med 4080 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Gör om gör rätt och ta med 4080 Super.

4080s är 3% ifrån 4080 så 5080 är 7%+ snabbare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag varken testat ett 50-kort eller besitter någon outömlig brunn av datorkunskap... men är de bara jag, eller är den enda funktionen i dlss4 som är exklusiv för 50-serien den ända man inte vill ha? Absolut att de nya upscaling läget ska fungera bättre på blackwell... men har testat cyberpunk, indiana jones o stalker. Har inte hittat något att klaga på... sitter på ett 4070ti super o känns avlägset o uppgradera i dagsläget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Calle är ju själv i testlabbet sedan Jonas slutade vid årsskiftet så det har nog inte funnits tid till allt helt enkelt.

Nä, jag förstår det. Han har själv svarat att han funderade på att testa det men att tid inte fanns. Förståerligt såklart.

Infon har dock funnits där länge och det var samma grej när 4000-serien kom. Jag tycker man kan skriva ett stycke om det iaf. Och dom stora har fan ett ansvar att utbilda folk i dom skillnaderna som finns. Om än ytligt. Är väl kanske inte nödvändigt att förklara chroma sampling i detalj, men.... Ja, jag tycker bara att det saknas lite detaljrikedom bland mainstream-testarna. .

Man kommer ju aldrig komma upp till Anands nivå på Youtube när allt handlar om mass-appeal och att får miljontals views. Men jag tycker att det har blivit för enfaldigt. Bara spel och funktioner relaterade till spel.

Men nu ska jag sluta klaga. Har iaf gjort min åsikt hörd. Vem vet, kanske resulterar det i något. 😎

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk

Ni som kan detta med data, säg att jag överväger mellan ett 5080 och rx 9070xt kort, där både rastrering och raytracing är viktigt och uppskalning men inte MFG samt pris, även om jag kan betala för mig. Utifrån testerna idag, kommer det vara stor skillnad??? (Vad spekulerar ni) Samt får vi ta med i beräkningarna att nvidia ligger minst en generation före i raytracing och förmodligen samma med den nya uppskalningen.
Jag har inte bråttom med kortet heller, är kanske 5070ti bättre då kanske??? Men då tänker jag, att jag lika bra ta ett 5080 för att få bättre raytracing... Jag har inga planer att uppgradera datorn i framtiden. Cpu: kommer bli 9800x3d. Det är bara det perfekta graffkortet prismässigt och prestandamässigt som saknas i bygget. Jag vill höras andras input i frågan tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Ni som kan detta med data, säg att jag överväger mellan ett 5080 och rx 9070xt kort, där både rastrering och raytracing är viktigt och uppskalning men inte MFG samt pris, även om jag kan betala för mig. Utifrån testerna idag, kommer det vara stor skillnad??? (Vad spekulerar ni) Samt får vi ta med i beräkningarna att nvidia ligger minst en generation före i raytracing och förmodligen med den nya uppskalningen.
Jag har inte bråttom med kortet heller, är kanske 5070ti bättre då kanske, då kan jag lika bra ta ett 5080 för att få bättre raytracing? Jag har inga planer att uppgradera i framtiden i datorn. Cpu: kommer bli 9800x3d. Det är bara det perfekta graffkortet prismässigt och prestandamässigt som saknas i bygget. Jag vill höras andras input i frågan tack!

Vi har ingen aning om 9070 xt varken prestandan eller pris så vi kan inte svara på det.
Men 5080 är inte ett prisvärt kort i sig
5070ti lär vara bättre pris/perf

Men allt beror på kör du 4k? Vilka spel? Etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den högre minnesbandbredden gör sannolikt att skillnaden blir större mellan Ada och Blackwell i VR.

Tyvärr är det ingen som testar VR.

Flight Sim communityn har riktigt bra streamers som testar allt, de håller på med korten as we speak för att se skillnaden mellan 4xxx och 5xxx

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Helt galet vilken värdelös lansering!

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, om man uppgraderar ifrån 3080. Vem köper nytt varje generation?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Väntat resultat för vad köpare får,. Andra tester visar att mot 4080 super är prestanda vinsten nästan obefintlig men drar lite mindre energi. Om man byter från 3000-serien eller tidigare så finns det väl en anledning men annars rätt onödigt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Blir fortfarande lite fnissig när jag jämför exempelvis recensionerna mellan 5000-serien och recensionen av 9800X3D här på AMD-clockers.

Typ:

”Nvidia 5000-serien erbjuder 10-15% bättre prestanda till samma pris som föregångaren. Det känns som en besvikelse och mer som en uppdatering än en ny generation och då måste vi ju sänka betyget såklart”.

”9800X3D erbjuder 10% högre prestanda än föregångaren till en HÖGRE pris. Det känns som en fantastisk prestation, visst, prestanda per krona är klart sämre, men det spelar ingen roll. Detta är en fantastisk ny generation och betyget kan inte bli annat är toppklass!” 😂😂😂

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Vi har ingen aning om 9070 xt varken prestandan eller pris så vi kan inte svara på det.
Men 5080 är inte ett prisvärt kort i sig
5070ti lär vara bättre pris/perf

Men allt beror på kör du 4k? Vilka spel? Etc

Bara 4K här, det är mest att få tillgång till mitt steambiblotek på min Oled Tv, det kommer mest vara singeplayer tänkt med maximerad grafik där fps kan ligga på iaf 60fps med raytracing. jag lirar ju på konsol också men de är så trötta prestandamässigt gentemot de nya spelen så då får det bli denna till nästa konsol kommer om 2 år. Jag får väl sitta lugnt i båten till 5070ti kommer och amds RDNA 4. Det är nu man är med i hypen med lansering av nya grafikkort därav jag frågar.

Den är ju ändå billigare än när 4080 lanserades samt att det nya coola är AI funktionerna med DLSS4, mycket bättre uppskalning, pathtracing samt MFG om man gillar det, personligen har jag inte mkt behov av det sistnämnda.

Jag tror inte vi ska stirra blint bara på rastreringen de är nämligen tänkta att använda med både raytracing och uppskalning med snyggt slutresultat.

Permalänk
Medlem

Jag blir glad med min Asus ROG Strix RTX 4080 Super när jag ser dessa priser 😁.

Permalänk
Viking
Skrivet av SpaceAce:

Blir fortfarande lite fnissig när jag jämför exempelvis recensionerna mellan 5000-serien och recensionen av 9800X3D här på AMD-clockers.

Typ:

”Nvidia 5000-serien erbjuder 10-15% bättre prestanda till samma pris som föregångaren. Det känns som en besvikelse och mer som en uppdatering än en ny generation och då måste vi ju sänka betyget såklart”.

”9800X3D erbjuder 10% högre prestanda än föregångaren till en HÖGRE pris. Det känns som en fantastisk prestation, visst, prestanda per krona är klart sämre, men det spelar ingen roll. Detta är en fantastisk ny generation och betyget kan inte bli annat är toppklass!” 😂😂😂

Du kanske har missat det, men nya grafikkort har alltid gett större prestandaökningar än vad nya processorer ger.
Så ingen konstig reaktion.
Sen kostar den bästa spelprocessorn 6500kr, medan bästa grafikkortet 30000kr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kan ni inte göra en ny stämpel, typ "BRA PRODUKT, FÖR DYR"

Är ju inte en bra produkt om den är prissatt dåligt.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Bara 4K här, det är mest att få tillgång till mitt steambiblotek på min Oled Tv, det kommer mest vara singeplayer tänkt med maximerad grafik där fps kan ligga på iaf 60fps med raytracing. jag lirar ju på konsol också men de är så trötta prestandamässigt gentemot de nya spelen så då får det bli denna till nästa konsol kommer om 2 år. Jag får väl sitta lugnt i båten till 5070ti kommer och amds RDNA 4. Det är nu man är med i hypen med lansering av nya grafikkort därav jag frågar.

Den är ju ändå billigare än när 4080 lanserades samt att det nya coola är AI funktionerna med DLSS4, mycket bättre uppskalning, pathtracing samt MFG om man gillar det, personligen har jag inte mkt behov av det sistnämnda.

Jag tror inte vi ska stirra blint bara på rastreringen de är nämligen tänkta att använda med både raytracing och uppskalning med snyggt slutresultat.

Med tanke på att korten verkar finnas låg kvantitet för msrp så kan det vara värt att vänta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur fan är detta en bra produkt? Den presterar ju fan sämre än 4080 i minst två tester och det är inte ens Super varianten(?) och kostar apmycket.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

5080 verkar var ett skämt.. 4080 super i ny förpackning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Typ:

Nåja. Inte riktigt samma sak, när det kommer till grafikkort förväntar man sig prestanda i grafik.

När det kommer till CPU:er är det bokstavligt talat skitsam om man väljer 9600x för 3200 eller 9800X3D för 6500 när man kör i höga upplösningar. Samma sak kan inte sägas om grafikkort och då är förväntningarna rimligtvis annorlunda. Särskilt med de hutlösa priser de kostar.

Du försöker hitta och anklaga för dubbelmoral där det inte finns någon. Och om du nu ska sitta på en hög häst så levererade 9800X3D 17 procent över hela brädet jämfört med sin föregångare i 720p, men du väljer såklart ut ett annat specifikt test i 1080p där man såg 10% eftersom det passar dig bättre. Som inte ens är lika processortungt.

För övrigt, i produktivitetstesterna låg den 15-20% bättre än föregångaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Hur fan är detta en bra produkt? Den presterar ju fan sämre än 4080 i minst två tester och det är inte ens Super varianten(?) och kostar apmycket.

Uppenbart driver strul... Ser man på

techpowerup

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna bild är ändå intressant..

Visa signatur

Permalänk

Blir svårt att motivera uppgradering från mitt 3080 Ti 12GB. Spelar i 1440p och är ännu ganska nöjd med prestandan. Nä Nvidia - ni får generera mer dragningskraft än så här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du gillar med motion blur? Har personligen alltid trott att det är något man använder för att maskera låg detaljnivå så att man kan få högre FPS...?

Gillar och gillar, det är ett bandaid för låg motion clarity. Det är svårt att förklara, men jag tar hellre motion blur än typ 100 fps utan. Vid 240 fps tycker jag det är ok utan motion blur.

Persistance blur ger ett väldigt ryckigt blur som jag uppfattar det.
Motion blur ger ett väldigt mjukt blur som jag kanske inte uppskattar men som ögonen inte tycker är jobbigt.

Föståsigpåarna på området säger att runt 1000 fps så uppfattar man inte persistance blur alls.

Prova att kör 60 fps på en riktigt snabb skärm typ OLED med och utan motion blur så kanske du kan förstå vad jag menar, men alla uppfattar detta väldigt olika som jag förstår det.

Visa signatur

- 5090