Vilket grafikkort borde man köpa?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort borde man köpa?

Jag köpte nyligen en ny dator men har ännu inte skaffat ett nytt grafikkort.

Just nu kör jag en Ryzen 7 9800X3D tillsammans med mitt gamla Radeon 5700XT.

Jag har tittat på ett 7900XTX men är osäker på om det kommer vara ”gammalt” inom 2–3 år. Borde jag vänta och försöka få tag på ett RTX 5080, 5070 eller kanske ett 9070XT?

Kör på 1440p, sällan singleplayer spel och inte ofta jag kör dom absolut nyaste spelen.

Tack!

Ber om ursäkt ifall jag har varit otydlig någonstans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSnJAckO:

Jag köpte nyligen en ny dator men har ännu inte skaffat ett nytt grafikkort.

Just nu kör jag en Ryzen 7 9800X3D tillsammans med mitt gamla Radeon 5700XT.

Jag har tittat på ett 7900XTX men är osäker på om det kommer vara ”gammalt” inom 2–3 år. Borde jag vänta och försöka få tag på ett RTX 5080, 5070 eller kanske ett 9070XT?

Tack!

Ber om ursäkt ifall jag har varit otydlig någonstans.

Så klart är det ingen garanti att gamla kort kan använda nya tekniker som kommer, men bortsätt från det så kommer inte 7900XTX att bli gammalt.

Kortet har mycket rå kraft och gott om VRAM. Det kommer det alltid att ha med sig. Det har redan idag lite tufft med RT, och det kommer så klart inte att bli bättre. AMD's uppskalningstekniker verkar idag också vara sämre än Nvidias. Det kan hända att detta blir bättre för AMD framåt, men det kan också hända att det behövs nya kort för att ta del av alla förbättringar.

Så för att sammanfatta. Så länge du inte är så intresserad av top of the line RT eller har stora krav på uppskalning så kommer 7900XTX funka för lång tid framöver.

Jag är mer tveksam inför Nvidias 5-serie med kort. RTX 5080 är inte avsevärt bättre än RTX 4080 och RTX 5070 kommer inte vara avsevärt bättre än RTX 4070. Samtidigt är priserna högre. Nvidia har bara precis levererat minimum för att kunna rättfärdiga en ny generation. Korten går inte att få tag på, så priserna är något helt annat än msrp. Med andra ord fullständigt ovärt.
Min tolkning är att inte heller AMD's 9070 kommer att ge oss någon wow-känsla. Kanske det faktum att AMD nu väntar med lansering kommer göra att det faktiskt finns kort att köpa när de kommer ut, men risken är att det inte heller finns sådana kort att köpa när de kommer ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja du ser ju hur väl 5700xt fortfarande är. Ett rx 6800 kommer nog vara bättre än den är nu, om 2-3 år, med tanke på att prestandautvecklingen verkar ha stannat upp. Dessutom har ju redan 6000 serien tekniskt support för RT. 7000 serien har lite bättre ai men ändå inte som nvidia 40-serien eller uppkommande 9070, kanske dock ändå får frame-gen. För ren raster kommer dock 7900xtx utan tvekan vara bra i 5+ år och relevant även om 10 år. Jag hade ändå väntat på 9070 serien, även om jag inte är särskilt hopfull om bra pris.