Krönika: Det är dags för ett nytt grafikkortskrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

dlss/fsr/xess är bra som funktioner för att förlänga livet på ett kort när prestandan börjar bli lite för lite.

Det går fort innan livet på ett kort skall förlängas. Kör DLSS på 5090.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Min 'spaning' är väl att det inte kommer ett nytt gpu krig. Vad intel och amd behöver leverera för att vinna över folk är orealistiskt.

Folk köpte första gen Ryzen och fler och fler hakade på för varje gen innan Ryzen var förbi intel prestanda mässigt. För gpu verkar samma logik inte vara applicerbart.

På gpu sidan är min bild av Nvidia köpare att som mest kan de tolerera och eventuellt köpa amd/intel om de är 5% ifrån men helst bättre än motsvarande Nvidia kort på alla fronter och kosta 50% av nvidias pris.

Det är inte lönsamt då att ens försöka för intel eller amd.

En annan grej som också gör det svårt är kombinationen av att ha 90% marknaden och låsa in allt i nvidia kretslopp.

Jag tror istället att marknaden kommer skakas upp av någon helt annan aktör. Typ Apple skaffar bättre stöd för pc spel eller något kinesiskt eller något weird startup.

Jag är den första att byta bort från pc plattformen i så fall.

Nvidia sekten har jag ledsnat på sen 900 serien.

Det är mkt enklare än vad du tror, till varför Nvidia dominerar.

1: Nvidia har haft en betydligt bättre strategi till hur de designat sina grafikkort kontra Amd.

2: Nvidia är otroligt bra på PR.

Sen är jag på ditt lag, just nu är det väldigt ensidigt. En ny frisk fläkt eftersökes.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är varför AMD valde att skjuta upp sina kort. Beror det på:

1. Gick på nvidias PR-bullshit om att 5070 var som ett 4090?
2. Hade också tänkt mjölka köparna på ~1000$ för gammal mellanmjölk (prestanda som fanns för 2 år sedan)? De har ju redan 7900XTX.
3. Har seriösa problem med prestandan/mjukvaran?

Oavsett så verkar ju båda företagen ha tråkiga produkter. De båda har redan släppt lika bra versioner för 2 år sedan.
Räknar medvetet inte med 5090, då de strypt 5080 så rejält att 5090 spelar i någon annan sorts liga med tanke på prisskillnaden. Och 5080 ger inte heller något speciellt som ersättare till 4080.

Visst AMDs kort är ej testade ännu, men med tanke på att de drar ut på tiden (antar att det finns baktanke, och inte görs helt i onödan) så lutar det åt problem. Hade de haft bra prestanda så hade de haft allt att vinna att släppa redan efter nVidias "PR-show" som visade på 4000 serien + lite till i prestanda när man räknar bort fakeframes.

Synd att man är i uppgraderingstagen då man sitter på ett så pass gammalt kort som 1080. Hade jag haft något modernare hade jag utan tvivel hoppat denna tråkiga generation. Tar emot att köpa ett mediokert kort och ändå betala kring 10k (ja kronan är låg mot dollarn, men det är ändå mellanmjölk).

Det jag skulle vilja ha är ett prestandakrig i 3-5k prisklassen, inte som det var senaste tiden där man måste kolla prestandaindex om nya seriens XXXX ens är bättre än förra seriens XXXX.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt nära att införskaffa ett ATI-kort någonstans omkring 2005 - 2006.

Minns ej varför, men väntade sedan till slutet av 2007 med att köpa nytt grafikkort. Då blev det ett GeForce 8800 GTX som jag vill minnas hade funnits ute omkring ett år. Detta ersatte mitt GeForce 6800 GT från 2004.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite utav mina tankar kring detta här, samt lite historia...
Precis som många andra så har jag vuxit upp med C64, 8086, 80286, 80386, 80486...och det var egentligen efter där som vi började se brytningen mellan Intel och AMD....K6-I/II/III, Athlon, Pentium I/II/III etc...vilket såhär i backspegeln var en sjukt kul period med blyertsmoddningar (Duron och Celeron gick att överklocka från 600 Mhz till närmre 1000 och ibland över)

På grafikkortssidan så hade man en uppsjö av 2D-kort, 3DFX med Voodoo, Ati, Matrox, Nvidia etc...

Lämnade mer eller mindre datorvärlden under 15-20 år, datorn blev mer eller mindre ett verktyg för mail etc och gick sedermera över till Mac (pga samboskap som sa att datorn även är en möbel, så det blev en iMac)

Så för första gången på 20 år, singel igen så ville jag bygga mig en dator igen - har alltid följt tekniknyheter lite halvdant under åren som gått...

Minnena från tiden då Intel betedde sig illa i form av "utpressning", Nvidia som köpte upp antingen företag eller konkurser och mer eller mindre la ner det...kommer även ihåg att Nvidia var skit i windows på den tiden (bildskärpan sög)

Detta har nu resulterat i att jag är en AMD-fanboy, föredrar Linux framför Windows och min rigg med 9800X3D och 7900XTX fungerar felfritt "out of the box" i distar som Nobara (Fedora) och OpenMandriva - men buggigt som fan med Ubuntu av någon oförklarlig anledning.

När det gäller valet av cpu är jag helt bullshittad och subjektiv men Ryzen 3600 var bra mycket billigare, samt att mitt gamla "förakt" mot intel spelade in
Grafikkort, saknar fortfarande mitt Matrox G400 (RIP)...men anledningen till att det blev 7900XTX var pga pris i förhållande till prestanda, skiter fullkomligt i RT/PT - samt att nvidias 80-kort var 5000-6000:- dyrare då iaf.

Folk lipar över priser men köper det ändå, min filosofi är generellt att om det finns ett alternativ som är prisvärt och funkar till det du ska ha det till - köp hellre det.

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd så här långt med mitt Arc B580.
Tycker Intel har en bra plattform på gång och kan bara hoppas att dom fortsätter satsa långsiktigt.
Jag är lite nyfiken på AMDs 9000 serie, blir intressant att se hur dom kommer placera sig pris/prestanda mässigt.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Vad tror vi? Gör SiS comeback med ett nytt Mirage med RT-kärnor och avancerad uppskalning? 😅

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

SC drar sitt strå till stacken av uppmärksamhet och gratis marknadsföring för Nvidia (om det nu är gratis för Nvidia). Jag har nämnt det här förut när Nvidia släpper nytt. Just i skrivande stund finns Nvidia i 13 st "nyheter" på första sidan. Detta är den andra krönika där det visas missnöje över Nvidias övertag. Jag vet att krönikor är skrivarens egen åsikt, men det är ändå SC som väljer att publicera den. Det känns lite som att putsa bilen med ett sandpapper och är missnöjd över att den aldrig blir blank....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag tror inte AMD eller Intel någonsin kommer tillbaka till sin forna storhet.

AMD har inte A.I utveckling som Nvidia och ligger efter i R&D.
Intel har tappat sitt teknologiska övertag och Kina håller på komma ikapp....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Allt är dukat för att amd och intel ska lyckas. Nvidia är extremt lata nu när dom vart i toppen så länge. Blir som med intel och processorer tror jag.

Ja och när man nu börjar köra LLM på CPU med en massa RAM istället så rycker man kanske undan mattan totalt för Nvidias upplevda magi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

5000-releasen och Nvidias marginaler visar absolut på att de är lite "lata", eller helt enkelt bara känner sig säkra i sin position.
Tyvärr på grund av en kombination av AMD och Gamers (och givetvis server-sidan)

Nä, det visar mer på att det är AI-utvecklingen som styr. Blackwell är AI-kort som anpassats för konsumentmarknaden, byggda på en "gammal" nod med så lite kisel som möjligt (undantaget 5090) för att maximera marginalerna. Den stora nyheten är DLSS4 med MFG, vilket återigen går hand i hand med AI-utvecklingen.

Det må vara en tråkig release men det är inte på grund av lathet.

Permalänk
Medlem

AMD kom ju tillbaka på processorsidan efter Bulldog, det tog väl tiotalet år men man ska inte sticka under stolen med att intel fortfarande har 70% av marknaden trots att AMD dominerar stort i prestandasegmentet och inom gaming.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

hm, de kanske skulle haft xbox och playstation att marknadsföra sina konsoler med "Radeon graphics" eller nåt? hade kanske hjälpt...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Men liksom... AMD och Intel kan inte, och vill inte just nu. Och kolla på hur stort DLSS-stödet är kontra FSR t.ex.
Det blir ju en win-win för nVidia igen, gamla kort håller längre, nya kort kan köra med "fetare" rendering i spel.
Det kommer väl att ta 1-2 år innan AMD/Intel kanske knappar in på nVidia, på mjukvarusidan. (eller rättare sagt mjukvara som kör hårdvaru-assisterad med ex. Tensor cores)

Något off-topic men jag ser mer att spelande generellt kommer att gå mot tunnare klienter och nån streaming-service, a la Xbox Game Pass eller GeForce Now, det gör jobbet för gemene man tror jag, kontra att droppa 30-40kkr/5 år för att köra allt hemma.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Allt är dukat för att amd och intel ska lyckas. Nvidia är extremt lata nu när dom vart i toppen så länge. Blir som med intel och processorer tror jag.

Nja....
Jag kan inte påstå att Nvidia är lata, de jobbar på i 110%.
Jämför med vad Intel gjorde när det blev uppenbart att AMDs Bulldozer var ett misslyckande; varenda uppföljande generation var mer eller mindre en bump i klockfrekvens.

Det är fortfarande faktiska prestanda-förbättringar, utöver en frekvensbump, i Nvidias släpp. Den minskar så sakteliga men är fortfarande märkbar. Vad de däremot satsar mer och mer på är att låsa in sina användare i den proprietära trädgården.
Det är mindre snack om tekniksa förbättringar och mer snack om hur mycket bättre den nya generationen är i DLSS och raytracing.
Detta resulterar i att fler och fler låser in sig.

Huvudproblemet som jag ser är att 100% av GPU-tillverkarna använder sig av samma kretsleverantör, TSMC.
Lite förenklat innebär detta att 100% av alla GPUer kommer från TSMC, det är bara olika "smaker" som finns.
Jag tror det skulle gagna oss konsumenter mer om där fanns en eller ett par kretstillverkare som kunde konkurera med TSMC.
Det är inte Nvidia du skall ha aktier i, det är TSMC.

Och...gissa vad som kommer hända med den Amerikanska marknaden när (inte om) Kina tar över Taiwan?
Då blir Intel, AMD, Nvidia och Apple av med sin enda kretsleverantör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

min rigg med 9800X3D och 7900XTX fungerar felfritt "out of the box" i distar som Nobara (Fedora) och OpenMandriva - men buggigt som fan med Ubuntu av någon oförklarlig anledning.

Oförklarligt? Nej, förklaringen stavas l-i-n-u-x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nja....
Jag kan inte påstå att Nvidia är lata, de jobbar på i 110%.
Jämför med vad Intel gjorde när det blev uppenbart att AMDs Bulldozer var ett misslyckande; varenda uppföljande generation var mer eller mindre en bump i klockfrekvens.

Det är fortfarande faktiska prestanda-förbättringar, utöver en frekvensbump, i Nvidias släpp. Den minskar så sakteliga men är fortfarande märkbar. Vad de däremot satsar mer och mer på är att låsa in sina användare i den proprietära trädgården.
Det är mindre snack om tekniksa förbättringar och mer snack om hur mycket bättre den nya generationen är i DLSS och raytracing.
Detta resulterar i att fler och fler låser in sig.

Huvudproblemet som jag ser är att 100% av GPU-tillverkarna använder sig av samma kretsleverantör, TSMC.
Lite förenklat innebär detta att 100% av alla GPUer kommer från TSMC, det är bara olika "smaker" som finns.
Jag tror det skulle gagna oss konsumenter mer om där fanns en eller ett par kretstillverkare som kunde konkurera med TSMC.
Det är inte Nvidia du skall ha aktier i, det är TSMC.

Och...gissa vad som kommer hända med den Amerikanska marknaden när (inte om) Kina tar över Taiwan?
Då blir Intel, AMD, Nvidia och Apple av med sin enda kretsleverantör...

Intel och tsmc bygger produktionsanläggningar i usa.
Sen är nog tillgången på grafikkort vårat sista problem om kina går in i taiwan. Då blir det nog krig.

8-10% upplyft på 5080 ser jag som extrem lathet. 5080 borde heta 5060ti. 16gig minne är ju skrattretande också.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Guldläge om amd hade mängden kort som krävs och rätt pris. Tror dock det kommer finnas för lite tillgång och pris inte tillräckligt motiverande sett till nvidia.

Där gör apple det bra, presentera en vara och pang på dagen finns det i butik och i hyfsad mängd över release fönstret.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Amd måste få rätt prestanda och pris för att vi ska se prisjusteringar.

9700XT jag väntar på då hittills så imponerar inte 5080.vs 4080.

Men då jag köpte senaste 4070Ti Super som är sålt sedan en tid tillbaka och bara 9070XT prestanda är som 5070Ti till ett betydligt lägre pris.

Oftast är det 5060 & 5060Ti som säljer mest och sedan 5070 och motsvarande kort från Amd måste kunna konkurrera i bättre priser.

Rykten att Amd väntar in Nvidia för att justera ner priset på sina grafikkort för att öka försäljningen.

Hoppas detta stämmer

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Calle funderar över Nvidias dominans på grafikkortsfronten.

Läs hela artikeln här

Vem ska kriga mot nvidia? Amd har väl tappat över 50% av sina marknadsandelar inom gpu segmentet. Låg risk att de ens kommer ikapp då få är intresserade av amd rent generellt när det kommer till grafikkort. Även om amd släppte 7900xtx prestanda till 7500 kr så skulle folk välja nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Vem ska kriga mot nvidia? Amd har väl tappat över 50% av sina marknadsandelar inom gpu segmentet. Låg risk att de ens kommer ikapp då få är intresserade av amd rent generellt när det kommer till grafikkort. Även om amd släppte 7900xtx prestanda till 7500 kr så skulle folk välja nvidia.

"For 2024, Gaming segment revenue was $2.6 billion, down 58% compared to the prior year, primarily due to a decrease in semi-custom revenue."

Detta alltså då de lanserade ps5 pro...

https://ir.amd.com/news-events/press-releases/detail/1236/amd...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Guldläge om amd hade mängden kort som krävs och rätt pris. Tror dock det kommer finnas för lite tillgång och pris inte tillräckligt motiverande sett till nvidia.

Där gör apple det bra, presentera en vara och pang på dagen finns det i butik och i hyfsad mängd över release fönstret.

Vad som sägs har vissa butiker fått in kort redan i december, men mesta kommit in i januari då rykten började florera om bråk vad priset emot kund ska vara. Så om det stämmer har det ju kommit in några kort i alla fall, sen om de vågar sig på bygga upp stort lager är annan femma.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag övergav AMD när de pysslade med Fury osv där jag tyckte deras fokus var helt skevt, fixade ett begagnat 1080ti istället i den vevan.

Fury åldrades dock riktigt fint när det kommer till spel, köpte ett Fury X när det begav sig och har hängt med på ett eller annat sätt tills nyligen i 1440p.

(väl medveten om att speltitlar spelar stor roll)

Permalänk
Medlem

Jag tror inte marknaden kommer skifta på något betydligt sätt förrän vi får ett generationsskifte bland spelare. Nvidia har lyckats bra med att styra konversationen, till den grad att PC-gaming, iallafall på entusiastnivå där man bygger själv osv, inte handlar om spel längre lika mycket som det handlar om RT och DLSS i spel. Spel är benchmarks för Nvidias hårdvara i dessa kretsar.

Jag tror att mer än någonsin har vi generationer av gamers som nu kommer upp i åldern där det är rimligt att spendera "orimliga" mängder pengar på något man inte behöver. Lyx, alltså. Samma som driver folk att köpa handväskor för tiotusentals eller hamna hos kronofogden för att ha råd med en bil som inte uppfyller några av deras behov annat än att vara av rätt märke och modell.

Lyx är den ena faktorn, den andra är FOMO, fear of missing out. Allt verkar ju handla om RT och DLSS, och om man då köper något annat än Nvidia så missar man ju allt det där gottiga.

Meanwhile tycker jag att med några undantag (the finals till exempel) så är prestanda och grafik i spel sämre än någonsin, sett till var vi är hårdvarumässigt. Alltså, et känns som att man får mindre kvalitet per krona än någonsin med grafikkort specifikt. Jag känner inte mer immersion än jag gjorde för tio år sedan, snarare känner jag att en bra kombination av flyt och kvalitet är svårare att nå än någonsin - med TAA/FSR/DLSS istället för MSAA är i princip alla spel gryniga på ett sätt jag gjorde allt jag kunde för att komma undan förr i tiden. Högsta inställningarna i nya spel är nu fortfarande kompromisser, inga spel är designade för att kunna maxxas, eller så är ingen hårdvara designad för att kunna maxa spel längre. Spel är snygga, men inte så snygga som de borde vara med tanke på hur vansinnigt mycket prestanda vi har i grafikkorten jämfört med när vi alla körde Pascal eller Maxwell.

Det är lustigt att se diskussion runt spel som nya Kingdom Come där kommentarerna verkar vara mycket "det är jävligt snyggt *och* flyter bra, hur går det till???" Får samma känsla varje gång jag kör the finals - jävlar vad snyggt och immersive det är och jävlar vad det flyter väl.

Ser inte att detta kommer vända annat än med att antingen aningen Intel eller AMD faktiskt har typ 50% bättre prestanda på sitt toppkort än Nvidia på sitt xx90, och inte prissätter lägre utan minst 50% högre så alla som bara vill köpa det dyraste som går "byter lag". Tror inte att rationell och generös prissättning kommer kunna konkurrera ut nivida någon gång snart, de har byggt sin kult.

Det jag kan se som kan vända det hela är väl on esport rör sig mer mot en halvvägs lösning mellan konsol och PC- typ strix-point baserade steam machines nedlpsta för att kunna köra faktiskt fungerande anti-cheat, där lyxfällan inte kan smita sig in lika mycket. Detta är något jag gärna vill ha oavsett, spelar ingen roll vilken eller vilka tillverkare, så man kan ju alltid hoppas

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen det är skönt att det finns tre bra alternativ. Nvidia, AMD och Intel som nu är med i matchen och kommer förmodligen klättra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Nästa generations Intel GPUer ("celestial") kanske klarar av att göra vad krönikören önskar då det finns en chans att Intel släpper ett kort som kan konkurrera med 4080/5080. En annan vinkel är att varken AMD eller Nivida är intresserade av att släppa grafikkort med större mängder RAM eftersom det kommer att begränsa deras försäljningar av vida mer lönsamma workstationkort som är grafikkort med större mängd minne och obegränsande funktioner i drivrutinerna. Intel har inte den här motiveringen så kanske det kan bli ett grafikkortskrig i slutet av 2025 eller början av 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Nästa generations Intel GPUer ("celestial") kanske klarar av att göra vad krönikören önskar då det finns en chans att Intel släpper ett kort som kan konkurrera med 4080/5080. En annan vinkel är att varken AMD eller Nivida är intresserade av att släppa grafikkort med större mängder RAM eftersom det kommer att begränsa deras försäljningar av vida mer lönsamma workstationkort som är grafikkort med större mängd minne och obegränsande funktioner i drivrutinerna. Intel har inte den här motiveringen så kanske det kan bli ett grafikkortskrig i slutet av 2025 eller början av 2026.

Det får man hoppas. Innan dess får vi hoppas att det kommer ett B770 som kan hamnar där mitt emellan och fylla ut tomrummet som finns för prestanda/krona-kort som inte är i intervallet 1000-3000 SEK.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |