Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

Jag med, sålde mitt 4070. Blev så frustrerad när jag fick mejlet från Inet.
Nu sitter jag här med min inbyggda gpu från min ryzen cpu.
Förväntad leveranstid för min 5080 är april...

Jag lider med dig jag tycker att det är rigtigt grisigt av Inet i detta fallet(i mitt fall) att ta betalt för något man inte kan leverera på det viset är man ju dubbelkörd då pengarna man kanske kunde andvänt för att köpa kortet någon annan stans tar upp till 5 dagar på sig att åter betalas jag hade möjlighet kort efter att det körde sig hos inet men jag kom ju på rätt fort att mina pengar var på vift inte ok alls😞.

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Vilket sorts instabilitet?

Det är i flera fall rapporterat att 5080 verkar fungera dåligt i PCIe5, men om man byter portens hastighet till PCIe4 i BIOS så fungerar det bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är i flera fall rapporterat att 5080 verkar fungera dåligt i PCIe5, men om man byter portens hastighet till PCIe4 i BIOS så fungerar det bättre

Gäller bara FE-modellen är vad jag sett i dom rapporter som framkommit.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Gäller bara FE-modellen är vad jag sett i dom rapporter som framkommit.

Både i denna tråd och på reddit så får vi nu läsa om andra modeller med samma problem.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Både i denna tråd och på reddit så får vi nu läsa om andra modeller med samma problem.

Känns väl mer som moderkorten är problemet i dessa fall?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Känns väl mer som moderkorten är problemet i dessa fall?

Absolut. Men fullt möjligt i alla andra fallen också. Alternativt risers som med igor's lab och optimum.

Visa signatur

R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Lyckades knipa en förhandsbokning på ett RTX 5080 Prime OC hos Inet Medborgarplatsen idag (med min Guldmedlems-kupong).
Får hoppas att det blir ett skapligt lyft från 3090 i 4K. Av rapporterna här i tråden verkar det gå att överklocka en del hyfsat enkelt.

Vad fick du för leveransdatum på det?

Visa signatur

Asus Prime X670E-Pro WiFi | AMD Ryzen 9 7900X | Asus RTX 5080 Prime OC | G.SKILL Flare X5 32GB DDR5 6000MHz CL32 | SoundBlaster X-Fi Xtreme Audio | WD Black SN850X 1TB m2 | WD Black SN850X HS 2TB m2 | Samsung SSD 970 EVO 1TB | Corsair RM1000x | Corsair iCUE H115i Elite Capellix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilltjorven:

Windforce från Inet för 14 129:- !

Dessvärre fick iallafall jag ett ex med både hiskelig coilwhine, och instabilitet med PCI-E 5.0...

Oklart vad jag ska göra åt detta...

Märkligt hur det kan skilja så mycket. Verkligen 0 coilwhine på mitt. Vilken typ av instabilitet? Jag har dock enbart pcie4 moderkort

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnilo:

Vad fick du för leveransdatum på det?

Gick att förboka ca 150 kort sammanlagt av både 5080 och 5090.
Mitten/slutet på februari skulle de få en stor leverans med allt möjligt från MSI och ASUS, om folk inte kommer med vid första tilldelning så skulle de få en stor leverans någon gång i mitten/slutet på mars.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Frågade Inet "Hur fungerar det med de förköp som gjordes i butik på medborgarplatsen igår?" och fick svaret att "När det kommer till medis kan man väl säga att de lades undan åt dem som var på plats. Så dem kommer nog komma tidigare. " 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

Frågade Inet "Hur fungerar det med de förköp som gjordes i butik på medborgarplatsen igår?" och fick svaret att "När det kommer till medis kan man väl säga att de lades undan åt dem som var på plats. Så dem kommer nog komma tidigare. " 🤔

@Inet är det korrekt uppfattat att de som var på på ert ASUS event i butiken har förtur mot dem som beställde på release dagen online?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Inet är det korrekt uppfattat att de som var på på ert ASUS event i butiken har förtur mot dem som beställde på release dagen online?

Mvh

Nu har jag inget att göra med Inet, men för 5090-korten så var det andra modeller som förköpsbokades än de som såldes vid lanseringen så det kan inte vara något problem.

För 5080-korten så var det samma modeller, men där är väl inte tillgången såpass liten att det kommer vara ett problem att få levererat kort till de som lyckades beställa innan de stängde av nybeställningarna på lanseringsdagen? De hade förresten ett flertal 5080-förköpsplatser kvar efter gårdagen så alla blev inte ens bokade då.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Är väl förmodligen ASUS som lagt undan korten pga eventet skulle jag tro 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Tror ni att man borde skaffa en anti-sag grej för 5080FE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Om så är fallet så är det under all kritik. Jag är en av dem som Inet blåste på releasedagen när de sålde kort de inte hade på lager trots att det stod att de var i lager. Dessutom så skulle detta innebära att Inets kundtjänst ljög för jag ställde just frågan "De som förbokar 2 dagar senare på ert event i vilken kö hamnar de i?" varpå de svarade "De hamnar sist i kön".
När jag kollar min order för mitt Asus 5080 Prime OC så står det att jag inte ska få det fören i början på April, vilket stämde enligt Inet. Och jag la min order på releasedagen samma minut som det var möjligt att köpa.

Visa signatur

Asus Prime X670E-Pro WiFi | AMD Ryzen 9 7900X | Asus RTX 5080 Prime OC | G.SKILL Flare X5 32GB DDR5 6000MHz CL32 | SoundBlaster X-Fi Xtreme Audio | WD Black SN850X 1TB m2 | WD Black SN850X HS 2TB m2 | Samsung SSD 970 EVO 1TB | Corsair RM1000x | Corsair iCUE H115i Elite Capellix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnilo:

Om så är fallet så är det under all kritik. Jag är en av dem som Inet blåste på releasedagen när de sålde kort de inte hade på lager trots att det stod att de var i lager. Dessutom så skulle detta innebära att Inets kundtjänst ljög för jag ställde just frågan "De som förbokar 2 dagar senare på ert event i vilken kö hamnar de i?" varpå de svarade "De hamnar sist i kön".
När jag kollar min order för mitt Asus 5080 Prime OC så står det att jag inte ska få det fören i början på April, vilket stämde enligt Inet. Och jag la min order på releasedagen samma minut som det var möjligt att köpa.

Nu tror jag ju inte att Inet avsiktligen blåst någon, snarare att systemet inte är felfritt/inte hänger med. Det är ju bättre att ha fått iväg en beställning och nu stå i kö, än att inte kunnat beställa alls. Du kan ju se det som att du egentligen inte borde fått igenom en beställning alls om korten nu sålde slut medan du genomförde din betalning. Om du föredrar det scenariot kan du ju avbryta ordern och ordningen är återställd? 😅

Sen verkar det som att olika människor hos Inet sitter på olika information. Det pratas både om separat allokering för korten som förbokades på Medborgarplatsen, men också om att de beställningar på nätet som ännu inte fått allokering påverkas inte. Korten som förbokades i butik under lördagen ska rymmas i förväntade leveranser för Feb/Mars, utöver alla de beställningar på nätet som sen tidigare står i kö. Detta är min tolkning av informationen de gått ut med på facebook och genom deras support-chatt.

Lite mer on-topic: Är det någon som sitter på ett Asus 5080 prime oc och hunnit testa överklocka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

Nu tror jag ju inte att Inet avsiktligen blåst någon, snarare att systemet inte är felfritt/inte hänger med. Det är ju bättre att ha fått iväg en beställning och nu stå i kö, än att inte kunnat beställa alls. Du kan ju se det som att du egentligen inte borde fått igenom en beställning alls om korten nu sålde slut medan du genomförde din betalning. Om du föredrar det scenariot kan du ju avbryta ordern och ordningen är återställd? 😅

Sen verkar det som att olika människor hos Inet sitter på olika information. Det pratas både om separat allokering för korten som förbokades på Medborgarplatsen, men också om att de beställningar på nätet som ännu inte fått allokering påverkas inte. Korten som förbokades i butik under lördagen ska rymmas i förväntade leveranser för Feb/Mars, utöver alla de beställningar på nätet som sen tidigare står i kö. Detta är min tolkning av informationen de gått ut med på facebook och genom deras support-chatt.

Lite mer on-topic: Är det någon som sitter på ett Asus 5080 prime oc och hunnit testa överklocka det?

Nope, det hade varit bättre om ordern inte gick igenom(vilket är vad som borde ha skett), alternativt att Inet hade informerat om detta direkt istället för en timme senare. För då hade man haft tillräckligt med tid att få iväg en order på någon av de andra sidorna och därmed haft sitt kort idag.

Ja rent logiskt sett så borde det gå till så om det ska vara rättvist fördelat. Tyvärr så verkar det inte vara så eftersom flera av de som köpt vid release inte får sina kort fören i April. Medans de som förbokat på eventet får sina i Mars/Februari som du skriver, och då verkar det även gälla exakt samma modell på kortet annars hade detta kunnat vara en förklaring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnilo:

Nope, det hade varit bättre om ordern inte gick igenom(vilket är vad som borde ha skett), alternativt att Inet hade informerat om detta direkt istället för en timme senare. För då hade man haft tillräckligt med tid att få iväg en order på någon av de andra sidorna och därmed haft sitt kort idag.

Ja rent logiskt sett så borde det gå till så om det ska vara rättvist fördelat. Tyvärr så verkar det inte vara så eftersom flera av de som köpt vid release inte får sina kort fören i April. Medans de som förbokat på eventet får sina i Mars/Februari som du skriver, och då verkar det även gälla exakt samma modell på kortet annars hade detta kunnat vara en förklaring.

Jag kan förstå frustrationen av att inte ens ha möjligheten att försöka köpa från någon annan sida efter att pengarna låsts sig hos Inet utan att kortet funnits i lager för ditt köp. De gick dock ut med information på sin hemsida "Viktig info inför RTX 5090 & 5080" och skrev:

"Med det sagt räknar vi med att vi på flera modeller kommer få fler beställningar än vad vi har kort i lager, då våra system inte hinner med att stoppa beställningsflödet med tillräcklig precision för att förhindra det.

Om du får igenom en beställning kan vi alltså inte garantera att du får allokering från första leveransen,"

Personligen satt både jag och polarna och spammade F5 på samtliga sidor med Swish-gräns för att täcka flera köp, men Inet och Elgiganten var de enda där jag ens hann se köpknappen och få iväg en order. Det jag vill säga är att jag sitter ändå här utan kort trots att köpet gick igenom 10 sekunder efter att köpknappen blev tillgänglig på både Inet och Elgiganten.

Informationen jag fått av Inet är att april-datumet inte har någon verklighetsförankring, och med information i kommentarsfälten på facebook tolkar jag det som att de som förbokat på medborgarplatsen inte kommer få sina kort innan dem som bokat via nätet på release-dagen. De skriver: "De som beställde på lansering på dessa kort och inte fått bokat påverkas inte" ... "Har du alltså en bokning på nått av dessa kort så kommer du få det samtidigt eller tidigare" (Samtidigt eller tidigare som de som förbokat på medborgarplatsen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

Jag kan förstå frustrationen av att inte ens ha möjligheten att försöka köpa från någon annan sida efter att pengarna låsts sig hos Inet utan att kortet funnits i lager för ditt köp. De gick dock ut med information på sin hemsida "Viktig info inför RTX 5090 & 5080" och skrev:

"Med det sagt räknar vi med att vi på flera modeller kommer få fler beställningar än vad vi har kort i lager, då våra system inte hinner med att stoppa beställningsflödet med tillräcklig precision för att förhindra det.

Om du får igenom en beställning kan vi alltså inte garantera att du får allokering från första leveransen,"

Personligen satt både jag och polarna och spammade F5 på samtliga sidor med Swish-gräns för att täcka flera köp, men Inet och Elgiganten var de enda där jag ens hann se köpknappen och få iväg en order. Det jag vill säga är att jag sitter ändå här utan kort trots att köpet gick igenom 10 sekunder efter att köpknappen blev tillgänglig på både Inet och Elgiganten.

Informationen jag fått av Inet är att april-datumet inte har någon verklighetsförankring, och med information i kommentarsfälten på facebook tolkar jag det som att de som förbokat på medborgarplatsen inte kommer få sina kort innan dem som bokat via nätet på release-dagen. De skriver: "De som beställde på lansering på dessa kort och inte fått bokat påverkas inte" ... "Har du alltså en bokning på nått av dessa kort så kommer du få det samtidigt eller tidigare" (Samtidigt eller tidigare som de som förbokat på medborgarplatsen).

Ja du har helt rätt man känner sig väldigt frustrerad av hela situationen. Det blev lite "upp som en sol, ner som en pannkaka" när man först ser sin order gå igenom och man får en orderbekräftelse med både ordernummer och leveransdag(som skulle varit i fredags). Bara för att en timme senare få ut ett mail med att man ändå inte får kortet man beställt.

Jag antar att den informationen du bifogade fanns i nåt nyhetsflöde eller likanande för de produktsidor jag var inne på och tittade såg jag ingen sådan info.
Däremot så blir det uppenbart att de behöver se över kommunikationen till sin support. För när jag ringde dem och frågade hur detta hade kunnat ske så fick jag svaret "Vi säljer även produkter vi inte har på lager", och ingen som helst info om att det var systemet som inte hade kunnat hantera flödet. Och samma sak att när jag frågade om Aprildatumet så svarade de att det datumet var korrekt. Så dessa svaren gjorde ju inte en mindre irriterad och missnöjd.

Tråkigt att höra att även du blev utan, men då hoppas jag att vi alla får våra kort så fort så möjligt för infon du skrev lät ju betydligt mer lovande än den jag fick av Inets support

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vi prata om faktiskt ägandeskap här och inte ej ägandeskap/lack på leverantörer. Tröttsamt att glida in och hoppas läsa något om korten men istället Wall of text cry cry jag fick inte tag, Inet och Webhallen är korrupta blabla

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Proshop tog sin lilla tid på sig innan dom skickade min FE, men nu har postnord äääntligen blippat paketet i en terminal nånstans i danmark. Tyvärr blir det leverans först på tisdag, dagen jag har minst fri tid på, men nåja!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter en helgs gejmande och benchmarkande är jag mycket nöjd. Kortet (Prime OC) presterar grymt och speciellt efter överklockning.

Kör följande profil och det verkar nu äntligen vara stabilt för spelande också. Kan pusha det lite högre vid benchmarking i 3dmark tex.
111% powerlimit
+1500 Minne +425 core.

Beställde från inet.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Efter en helgs gejmande och benchmarkande är jag mycket nöjd. Kortet (Prime OC) presterar grymt och speciellt efter överklockning.

Kör följande profil och det verkar nu äntligen vara stabilt för spelande också. Kan pusha det lite högre vid benchmarking i 3dmark tex.
111% powerlimit
+1500 Minne +425 core.

Beställde från inet.

Får du verkligen positiv prestandaskalning fram till +1500 på minne? Var någon tjomme på reddit som hävdade att även om det inte blir artefakter i bild så försvinner prestandavinsterna efter +300 ungefär och kunde till och med gå negativt pga felkorrigering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Komplett sparade en hel drös kort till deras prebuilts i alla fall, säkert samma hos andra butiker

Permalänk
Inet
Skrivet av Aeig:

Mvh

Hej!

Nej, vi går helt efter turordning baserat på tiden man bokade.

De som bokade i torsdags kommer få före de som bokade i lördags, eller samtidigt om leveransen är stor nog att täcka allt. Vissa av modellerna som endast gick att beställa under lördagen kan dock hinna före de som kunde beställas båda dagarna, men oavsett vilket påverkas ingen av modellerna vi hade kö på sedan tidigare.

//Backe

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk

I mina försök att säkerställa ett kort råkade jag boka 3st olika 5080, 2 kommer att avbeställas.
Vilket rekommenderar ni av dessa 3 och varför? (Prisskillnaden är inte avgörande, men vill förstås inte betala mer för ett lika bra eller sämre kort.)

1. Gigabyte Windforce OC
2. Gigabyte Gaming OC
3. ASUS TUF OC

Jag lutar åt Gaming OC, delvis baserat på Techpowerup:s review (och att det är snyggast)...det kommer att sitta i nedan bygge om det har någon betydelse (ev input på bygget får ni gärna DM:a, jag vill inte hijacka tråden).

1 x Gigabyte X870 Gaming WIFI6 3 290kr

1 x Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 2TB 1 349kr

1 x Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be 2 599kr

1 x AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB 6 890kr

1 x Fractal Design Torrent Svart 2 499kr

1 x ASUS ROG Strix 1200W Platinum 2 490kr

1 x Thermalright Peerless Assassin 120 Svart 599kr

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrick Basedman:

I mina försök att säkerställa ett kort råkade jag boka 3st olika 5080, 2 kommer att avbeställas.
Vilket rekommenderar ni av dessa 3 och varför? (Prisskillnaden är inte avgörande, men vill förstås inte betala mer för ett lika bra eller sämre kort.)

1. Gigabyte Windforce OC
2. Gigabyte Gaming OC
3. ASUS TUF OC

Jag lutar åt Gaming OC, delvis baserat på Techpowerup:s review (och att det är snyggast)...det kommer att sitta i nedan bygge om det har någon betydelse (ev input på bygget får ni gärna DM:a, jag vill inte hijacka tråden).

1 x Gigabyte X870 Gaming WIFI6 3 290kr

1 x Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 2TB 1 349kr

1 x Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be 2 599kr

1 x AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB 6 890kr

1 x Fractal Design Torrent Svart 2 499kr

1 x ASUS ROG Strix 1200W Platinum 2 490kr

1 x Thermalright Peerless Assassin 120 Svart 599kr

Dold text

Är så svårt att säga på förhand, tror dem kommer prestera ganska identiskt. Mitt Windfoce har inget coilwhine, men kanske svårt för dig att testa alla och sen lämna tillbaka.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej!

Nej, vi går helt efter turordning baserat på tiden man bokade.

De som bokade i torsdags kommer få före de som bokade i lördags, eller samtidigt om leveransen är stor nog att täcka allt. Vissa av modellerna som endast gick att beställa under lördagen kan dock hinna före de som kunde beställas båda dagarna, men oavsett vilket påverkas ingen av modellerna vi hade kö på sedan tidigare.

//Backe

Tack för info. Har ni någon aning om hur många kort ni kommer få in vid leverans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

111% powerlimit
+1500 Minne +425 core.

Beställde från inet.

1500 på minne låter galet högt, har sett typ 500 på de jag sett.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Får du verkligen positiv prestandaskalning fram till +1500 på minne? Var någon tjomme på reddit som hävdade att även om det inte blir artefakter i bild så försvinner prestandavinsterna efter +300 ungefär och kunde till och med gå negativt pga felkorrigering.

Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur mycket prestanda jag får av det men jag har inte märkt av några nackdelar. Spelade bf2042 i några timmar igår och det var buttersmooth.

Skrivet av Markusas:

1500 på minne låter galet högt, har sett typ 500 på de jag sett.

Detta kördes med +2000mhz på minne.

Ja men verkar fungera bra ändå, sett några andra via 3dmark som varit uppe i samma siffror.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt