Lyckades någon köpa ett RTX 5090?

Permalänk
Skrivet av maximusnick:

Stod utanför inet o köade i lördags på lanseringsevent o fick boka ett 5090 TUF, nu är leveransdatumet på bokningen satt till 7e maj, skönt att det är 2025 iaf ))))

Ni som bokade. Betalde ni hela prisen?

Permalänk
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Vet inte vad alla andra gjorde men min tog jag på faktura, så ändå skönt att inte ligga ute med 28k i ett halv år iaf.
Om du menar om vi fick rabatter eller ej, nej det var till fullt pris.

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Skrivet av maximusnick:

Vet inte vad alla andra gjorde men min tog jag på faktura, så ändå skönt att inte ligga ute med 28k i ett halv år iaf.
Om du menar om vi fick rabatter eller ej, nej det var till fullt pris.

Menade själva reservationen ej rabbat.

Permalänk
Skrivet av maximusnick:

Stod utanför inet o köade i lördags på lanseringsevent o fick boka ett 5090 TUF, nu är leveransdatumet på bokningen satt till 7e maj, skönt att det är 2025 iaf ))))

Står samma datum på min 5080 Prime som jag beställde på Inet medis i helgen. Man undrar ju om det är en placeholder eller om det är nästa faktiska leverans. Kollar man på proshop så säger dom att dom föväntar Asus 5080 Prime OC i lager den 20 februari... hoppas Asus-budbilen stannar förbi Inet då med...

Är det någon annan som beställt dessa produkter hos inet i lördags som fått något annat datum?

Bygger nytt från scratch, resterande komponenter redan inköpta, ska bli spännande att se hur länge de ska samla damm hehe

Permalänk
Skrivet av StorMatte:

Står samma datum på min 5080 Prime som jag beställde på Inet medis i helgen. Man undrar ju om det är en placeholder eller om det är nästa faktiska leverans. Kollar man på proshop så säger dom att dom föväntar Asus 5080 Prime OC i lager den 20 februari... hoppas Asus-budbilen stannar förbi Inet då med...

Är det någon annan som beställt dessa produkter hos inet i lördags som fått något annat datum?

Bygger nytt från scratch, resterande komponenter redan inköpta, ska bli spännande att se hur länge de ska samla damm hehe

Oklart hur många i den kön hänger på sweclockers, men det kan hända att våra beställningar är inte en del av de kommande leveranserna, utan är som om inet la en ny beställning till ASUS så vi kommer få de senare än alla som köper på nätet när de väl kommer den 20e feb eller däromkring..

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerPC:

Jag också beställt Asus 5090 astral OC från komplett men för mig det står - Beställd, förväntas i lager (1 st). Du kommer att meddelas så snart varan har skickats.
Har du också samma status ?

Hur mycket betalade du för det kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali Sina Assadinia:

Det fungerade som så att man betalade fullt pris direkt vid bokningen, ja.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av maximusnick:

Oklart hur många i den kön hänger på sweclockers, men det kan hända att våra beställningar är inte en del av de kommande leveranserna, utan är som om inet la en ny beställning till ASUS så vi kommer få de senare än alla som köper på nätet när de väl kommer den 20e feb eller däromkring..

Inte helt omöjligt att det är så! Men jag förstod det från tjejen i kassan att vi skulle få från de kommande leveranserna, men det var oklart om nästa leverans skulle täcka alla 30 (i fallet 5080 Prime OC) förköpen eller om man som längre ner på listan skulle behöva vänta in leveransen(erna) efter det. Hon sa väl typ "Det kan bli leverans allt från nästa vecka till i slutet av mars".

Men sen var det också snack i en annan tråd om att det fanns folk som den 30e fick igenom köp online på kort som inte fanns. Kan ju vara så att dom prioriteras först också, vilket känns rimligt. Men vill tro och hoppas att dom inte säljer nya kort online innan vi får våra beställningar iaf.

Oh well, man kan bara spekulera. Får hålla utkik om de kommer i lager nån annan stans så man kan skära ner väntetiden litegrann om inte inet får in sina samtidigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur mycket betalade du för det kortet?

34 990:-

Kontaktade deras kundsupport och de kunde då inte säga vart i kön jag låg. Men att min order kommer uppdaterad så fort de visste när nästa leverans är påväg.

Visa signatur

-We are nothing but shadows and dust-

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximusnick:

Det står samma datum för mig. Inet skrev följande på nyhetssidan angående eventet:

"Hur snart du som förköper under eventet får ditt kort kommer skilja beroende på modell. Den generella riktlinjen är att vi förhoppningsvis kan täcka beställningarna i februari – men att vi får reservera oss för att vissa modeller kan dröja till slutet av mars." (https://www.inet.se/nyhet/11614/lanseringsevent-rtx-50-serien)

De la upp nyheten i fredags så det har ju inte gått många dagar sedan dess, så om nu det är maj som gäller istället så har det ju aldrig existerat någon leverans för februari och då kan man ju fundera på varför de skrev februari från första början och ville ha ett förbokningsevent.

Permalänk
Skrivet av Kobs:

Det står samma datum för mig. Inet skrev följande på nyhetssidan angående eventet:

"Hur snart du som förköper under eventet får ditt kort kommer skilja beroende på modell. Den generella riktlinjen är att vi förhoppningsvis kan täcka beställningarna i februari – men att vi får reservera oss för att vissa modeller kan dröja till slutet av mars." (https://www.inet.se/nyhet/11614/lanseringsevent-rtx-50-serien)

De la upp nyheten i fredags så det har ju inte gått många dagar sedan dess, så om nu det är maj som gäller istället så har det ju aldrig existerat någon leverans för februari och då kan man ju fundera på varför de skrev februari från första början och ville ha ett förbokningsevent.

Man får hoppas att de satte ett konservativt leveransdatum för att inte gång på gång flytta bak den, det gör ju att folk blir mer besviken.
Ett företag skulle aldrig klaga över att kund betalar i förväg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximusnick:

Kan man betala sedan? Det är rätt hög opportunity cost på att ligga ut med så mycket stålar och inget att visa för dom

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Skrivet av Sub:

Kan man betala sedan? Det är rätt hög opportunity cost på att ligga ut med så mycket stålar och inget att visa för dom

Exakt, tog min på faktura så just i mitt fall betalar jag inte förrän jag får kortet, det känns rätt tryggt ändå

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av maximusnick:

Chattade med deras kundsupport men de ville inte säga vilka kort det var som fanns till bokning. Antog att det var astral eller annat överprissatt. Hade jag vetat att det var TUF till MSRP hade jag också åkt och köat. Bra jobbat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/n186ib

Permalänk
Medlem
Skrivet av christianmaximilian:

Chattade med deras kundsupport men de ville inte säga vilka kort det var som fanns till bokning. Antog att det var astral eller annat överprissatt. Hade jag vetat att det var TUF till MSRP hade jag också åkt och köat. Bra jobbat

Skumt, det stod (står fortfarande) ju på eventsidan vilka kort det var. Kunde själva bara avvara en timme till köande så missade.

Permalänk

Verkar som att komplett sitter på 48 stycken MSI GeForce RTX 5080 VENTUS 3X OC i lager just nu, men öronmärkta för deras komplett-pc byggen. Men verkar finnas någon form utav flöde av kort iaf.

Permalänk
Medlem

Förbeställde en RTX 5090 astral oc på inets launch event och står att den förväntas i lager i maj, men det var tydligen när de förväntas få in korten för folk som inte förbeställt enligt kundtjänst. Hoppas man får den i februari då man fick stå ute i kylan i två timmar (:

Permalänk
Medlem

De första av ASUS TUF korten börjar komma runt den 14:e om man ska tro denna artikel. Har inte sett en enda recension eller post om den modellen så det verkar inte som den har funnits i lager i nån butik.

Verkar stämma rätt bra, då det står att förväntad leverans är mellan 14:e till 17:e på min beställning hos Proshop.

Jag kommer ihåg att man beställde ett MSRP TUF 3080 när det begav sig, vilket jag aldrig fick då Asus slutade producera non OC modellen (fick ett Palit Gamerock istället efter nästan ett år). Blir intressant att se om man får ett kort denna gång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Jag kommer ihåg att man beställde ett MSRP TUF 3080 när det begav sig, vilket jag aldrig fick då Asus slutade producera non OC modellen (fick ett Palit Gamerock istället efter nästan ett år).

Lustigt. Jag fick ett TUF 3080 non-OC LHR levererat i slutet på september 2021, ungefär ett år efter beställning. Det enda som behövde justeras var att ändra till LHR-modellen. Det du beskriver var kanske senare än så dock?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximusnick:

Jag ringde kundtjänst efter att jag såg samma datum. Dom sade att det var bara att ignorera det då det inte stämmer för oss som stod och köade. När det gäller 5090 Astral så vågade dom inte lova något men troligtvis skulle kortet komma fram nu i Februari så håller tummarna

Permalänk
Medlem

Amazon börjar sälja lite nu dock ganska saftigt ökat pris.

De jag vet har köpt korten så står det leverans i mars så värt att veta, har själv inte beställt då jag inte är desperat nog att betala dessa priser kan lätt vänta några månader.

https://www.amazon.se/dp/B0DTJFSSZG
https://www.amazon.se/dp/B0DTJF8YT4

Samt denna är lite läsvärd nu med https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-5090-5090d-gpus-getti...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Lustigt. Jag fick ett TUF 3080 non-OC LHR levererat i slutet på september 2021, ungefär ett år efter beställning. Det enda som behövde justeras var att ändra till LHR-modellen. Det du beskriver var kanske senare än så dock?

Var tvungen och gå tillbaka och kolla beställnings bekräftelsen från Elgiganten och det tog faktiskt ännu längre än 1 år. Beställde 19:e september 2020 och det var inte förrän 17:e Januari 2022 (och total radio silence innan dess) som jag fick välja en annan modell. En köpupplevelse man sent glömmer.

Permalänk
Inaktiv

Sjukt att 5090 går för över 60 tusen på Tradera, har Nvidia satt för lågt pris?
https://www.tradera.com/item/341372/660503936/msi-geforce-rtx...

Permalänk
Skrivet av anon343854:

Sjukt att 5090 gör för över 60 tusen på Tradera, har Nvidia satt för lågt pris?

Snarare är det väl så att de lanserat med för få exemplar. inte konstigt att de just värderas till de dubbla när tex proshop som servar så många länder bara hade ett tiotal ex i lager vid release (iallf när det gäller AIB). andrahandspriset lär ju gå ner till köppriset allt efter tillgången stabiliseras (även om det säkert kan ta ett halvår eller längre). sålde själv av mitt 5090 asap efter release å kör vidare med 4090. helt omöjligt att motivera för familjen varför jag ska sitta å spela med ett kort som de facto just nu är värt 60k (men 30k om ett halvår)

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Tycker du själv att dom har satt för lågt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Det där är dock prispumpning. Två nya konton som budar upp.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag har mer eller mindre bsetämt mig för att bygga en ny dator med ett 5090. Jag är dock lite ambivalent till ett sådant kort då jag spelar en hel del gamla spel nu för tiden. Just nu spelar jag ett spel jag aldrig har spelat förut nämligen Borderlands 2, jag har helt fantastiskt roligt. Kanske grafik inte är viktigast trots allt.

När man är inne i ett spel så tänker man inte på RT och PT mm, har man roligt så betyder sådant inget efter någon timmes spelande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Det där är dock prispumpning. Två nya konton som budar upp.

@Swedishchef_90

Jag har varit med om det flera gånger när jag sålt att nya konton bjuder och de har även avslutat affären som man ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och folk klagar på att korten är för dyra? Tycker det låter som att de sålts på tok för billigt med tanke på hur snabbt de försvann

Scalpers

Permalänk
Medlem

Hur är det med coil whine/spoltjut på era kort?
Founders edition verkar ha problem med, men inte jättemycket skrivet om aib varianter

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max