Permalänk
Medlem

Am4 FTW! CULT! RETro! vem vill inte ha AM4 ? lätt sugen, fast man har am5 xd

Permalänk
Medlem

Har en i7-3770K (2012), den håller för vad jag gör med min burk.

M$ håller inte med mig dock.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Uppgraderade precis en maskin som stått oanvänd sedan min dotter flyttade ut. Blev en Ryzen 5700X3D + en Kingston NV3 2T. Kompletterades med ett ROG Crosshair VII Hero WIFI moderkort + 32G ram som jag hade liggande efter ett bygge som aldrig blev av.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Hej

Det pratas ju en del om hur länge olika plattformar håller. AM4 sägs ju ha underhåll fram till 2027 har jag läst om. Hur länge tror ni man kan klara sig på den plattformen tills man verkligen måste byta? Jag har ett X370 som köptes 2018 och som redan då kändes gammalt.

Många kanske inte skulle ens tänka sig köpa det idag. Jag tänker då på de personer som inte har en jättetight budget och har hyfsat med pengar att lägga på komponenter.

Hur tänker ni kring det hela?

Vad menar du med klara sig? En billig cpu från 2010 funkar ju fortfarande prima för enkel kontorsarbete, surf etc. En 5800x3d kommer nog vara helt ok att använda även om 10-20 år ifall inte det sker någon radikal förändring med datorer/processorer. Det å andra sidan är inte omöjligt. Sen kan man ju hindras av OS, som t.ex Windows 10, eller kanske man kommer vilja ha Arm i framtiden, men det är en annan sak. Att am4 "stödjs" till 2027 betyder ingenting alls.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jätte konstigt satsa på en x3d processor när dem flesta ryzen 5000 ej x3d håller en bra fart i 1080 spel.. Speciellt i 1440 och 4k blir processorn mindre viktig..

Jag tycker processor är 15 år före än grafikkort.. När det börjar komma grafikkort till rimlig pris som 4k spel 200fps+ Då börjar am4 gå mot pension..

Men just nu är fallet verkligen inte så..

Permalänk
Medlem

Senare AAA-spel har ganska höga krav på processorerna, och 5600 börjar bli minimikrav

Nu kanske man nöjer sig som det är och inte kräver höga FPS i de senaste av allt. Så kommer det rimligen hålla flera år till

5800x3d ger bra prestanda ett tag till också om man nu sitter på en sådan

Min AM4 pensionerades nyligen till kontorsdatorer, och hjälper pappa med bokföringen. Lär fungera 10+ år till

Om man bygger nytt har jag svårt att rekommendera AM4, AM5 är dyrare, men ger möjlighet till uppgraderingar som motiverar prisskillnaden (som kan vara ganska liten)

Min AM4 hade två olika CPUer och klarade sig längre än något tidigare moderkort. Hoppas på samma resa med mitt AM5 och en prisvärd uppgradering om några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En Ryzen 5700X3D kan man nog klara sig på ett tag till om man skippar de senaste AAA-spelen och istället fokuserar på att beta av backloggen i ett par år

Varför skulle en 5700X3D inte klara senaste AAA-spelen?

Permalänk
Medlem

Köpte 5800x3D + moderkort o minne 2023 på Inet BF. Det får hålla ett tag framöver känner jag
Tur det är en bra spel cpu iaf som antagligen kommer hålla rätt ok något år till.

Permalänk
Medlem

Jag spelar i 4k för det mesta och då känns det inte särskilt relevant att byta ut min 5800x3d.

Förr blev det byte varje år, men det begäret har svalnat av den jag gick upp i upplösning.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Jag köpte den rigg jag har nu i 2018 med ett B350 och Ryzen 5 2600X. Grafikkort har uppgraderats under åren från GTX 1060, 1080 och nu 4070 (från en kompis).
Processorn är nu 5800X som jag köpte rätt så bra prisbegagnat för några månader sen. Nu kör jag Stalker 2 och det flyter på bra.
Minnet är dock 16 GB så det blir snart en begränsning men det är bara att uppgradera. När detta inte räcker längre blir det en ny plattform.
Gissar att det tar fyra år tills dess. +-2 år.
Så från 2018 till 2029. Helt galet.

fel siffra
Visa signatur

Min Burk: Ryzen 7 5800X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 32 GB, RTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

116 dagar

Nu till min fråga, hur långt är ett snöre?

Ett snöre är precis 114 centimeter, men de andra snörena är den större frågan

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Vad menar du med klara sig? En billig cpu från 2010 funkar ju fortfarande prima för enkel kontorsarbete, surf etc. En 5800x3d kommer nog vara helt ok att använda även om 10-20 år ifall inte det sker någon radikal förändring med datorer/processorer. Det å andra sidan är inte omöjligt. Sen kan man ju hindras av OS, som t.ex Windows 10, eller kanske man kommer vilja ha Arm i framtiden, men det är en annan sak. Att am4 "stödjs" till 2027 betyder ingenting alls.

Jo håller med. Såklart beror det på vad man gör på datorn. Men t ex så har jag inget TPM och det andra man måste ha för att köra Win 11 t ex. Jag kommer t ex inte troligast hålla på med videoredigering, streaming eller liknande. Men jag kommer spela dataspel. Efter visst många år så kommer man inte kunna spela nya spel på vettig nivå om man inte har en rejäl dator.

Jag kommer aldrig behöva det värsta och kommer nog inte heller spela så mycket över 1080p. Men vill inte behöva byta dator vart tredje år heller. Nu var det ca 6 år sen sist jag köpte nytt. Absolut kan jag köpa endast det nödvändigaste just nu men kommer nog behöva köpa nytt om kanske inte allt för länge. Så frågan om hur länge AM4 håller är baserad på att jag vill inte behöva byta igen om kanske 1-3 år. Då funderar jag på om det kan vara en idé att köra på AM5 fast det är klart mycket dyrare.

T ex så sitter jag ju bara på ett 520w psu och det är inte så framtidssäkert. Speciellt inte om jag ska köpa ett bra grafikkort som håller ett bra tag. 1060 känns inte så framtidssäkert heller.

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Medlem

"Håller" lär ju datorn göra i många år, oavsett vilken socket du väljer.

Jag antar att den verkliga frågan är hur många år det dröjer innan datorn börjar anses för långsam för vad den nu används till.
Och det beror ju helt på vad man vill använda den till.

Skall man använda datorn till att köra de absolut senaste, mest resurskrävande, spelen med maximalt ögongodis och hög fps, ja då får man nog byta ut hela datorn en gång om året så att man alltid har det absolut häftigaste.
Med mer normala krav så dröjer det längre innan något behöver uppgraderas eller bytas ut.

Permalänk

AM4 är kanske inget för nybygge. Men har man en gammal AM4 PC så kan man uppgradera den så att den håller många år till. Brukar dessutom finnas gott om begagnade CPU och GPU så man kan få en väldigt prisvärd uppgradering också.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt en ny AM4-plattform nu i dag om jag inte satsade på ett budgetbygge där jag tummade på framtida uppgraderingsmöjligheter. Men om man sitter på AM4 i dag och har/kan köpa en 5700x3d eller 5800x3d skulle jag vara lugn i flera år.

Sjukt mycket prestanda för en liten insats. Kommer nog inte flaska i 1440p på 3–5 år såvida man inte köper ett grafikkort för 20.000.

Permalänk
Medlem

Ha nu 5800X3D med rtx 3080 och 32gb 3600mhz. Och det är inte cpun som håller mig tillbaka än. tänkte uppgradera grafikkortet till ett rtx 5080 ( super?? ) detta år. Och hoppas det förlänger min rig några år till. Spela i 3840x1600. Så blir inte cpu bunden så lätt

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

"Håller" lär ju datorn göra i många år, oavsett vilken socket du väljer.

Jag antar att den verkliga frågan är hur många år det dröjer innan datorn börjar anses för långsam för vad den nu används till.
Och det beror ju helt på vad man vill använda den till.

Skall man använda datorn till att köra de absolut senaste, mest resurskrävande, spelen med maximalt ögongodis och hög fps, ja då får man nog byta ut hela datorn en gång om året så att man alltid har det absolut häftigaste.
Med mer normala krav så dröjer det längre innan något behöver uppgraderas eller bytas ut.

Det är kanske helt onödigt men jag är väl lite ute efter att köpa nåt som håller lika länge som mina grejer gjort nu och kanske lite längre också. Vill inte behöva byta igen om 2 år. Men jag kanske skjuter mig själv i foten med att försöka tänka optimalt.

Ångrar väl lite nu att jag var lite "snål" sist jag uppgradera men hade inte ekonomin då riktigt.

Nu gäller ju bara frågan om sockeln. Sen kommer ju frågan om vad jag ska ha för grafikkort och hur länge jag kan ha det tills det blir för klent i många spel. Jag vet inte hur det är men är det ologiskt att tänka att om jag skulle t ex köpa 4090 så skulle jag klara mig på det tills de inte går att köra det i 1080p ens. Ett sånt grafikkort kanske t o m är helt värdelöst att använda i 1080p. Eller kan man tänka att det vassaste grafikkortet kommer en dag inte ens att klara köra spel i 60 fps ens?

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Medlem

En maxad AM4 med 5800X3D och 64+GB snabbt ram så tål det ju minst en 6090 i framtiden, kanske inte optimalt, men absolut tillräckligt bra

Permalänk
Medlem

Rubriken här är inte ens rätt, right? xD trådskaparen skrev i ett tidigare inlägg att han menade AM5?

Permalänk
Skrivet av Sgtjohnson:

Jag hade inte köpt en ny AM4-plattform nu i dag om jag inte satsade på ett budgetbygge där jag tummade på framtida uppgraderingsmöjligheter. Men om man sitter på AM4 i dag och har/kan köpa en 5700x3d eller 5800x3d skulle jag vara lugn i flera år. <Uppladdad bildlänk>

Sjukt mycket prestanda för en liten insats. Kommer nog inte flaska i 1440p på 3–5 år såvida man inte köper ett grafikkort för 20.000.

Exakt. Det är det jag tänker och är lite fundersam kring. Eftersom jag inte köpte för framtiden sist jag uppgraderade så försöker jag undvika det denna gång. Det blev inköpta komponenter sist enbart pga lite pengar och lite snålhet. Vill göra ett bättre val denna gång. Mitt psu har hängt med sen 2011 men nu känns det lite klent för nya gpus. Klart jag kan köra 4060 som verkar helt ok men ska jag gå upp i prestanda så måste jag köpa nytt psu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Rubriken här är inte ens rätt, right? xD trådskaparen skrev i ett tidigare inlägg att han menade AM5?

Jag funderar kring om am4 är värt att köpa beroende på hur länge det håller. Men jag hade blandat ihop vilket av AM4 och AM5 som skulle hålla till 2027 enligt amd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Det är kanske helt onödigt men jag är väl lite ute efter att köpa nåt som håller lika länge som mina grejer gjort nu och kanske lite längre också. Vill inte behöva byta igen om 2 år. Men jag kanske skjuter mig själv i foten med att försöka tänka optimalt.

Ångrar väl lite nu att jag var lite "snål" sist jag uppgradera men hade inte ekonomin då riktigt.

Nu gäller ju bara frågan om sockeln. Sen kommer ju frågan om vad jag ska ha för grafikkort och hur länge jag kan ha det tills det blir för klent i många spel. Jag vet inte hur det är men är det ologiskt att tänka att om jag skulle t ex köpa 4090 så skulle jag klara mig på det tills de inte går att köra det i 1080p ens. Ett sånt grafikkort kanske t o m är helt värdelöst att använda i 1080p. Eller kan man tänka att det vassaste grafikkortet kommer en dag inte ens att klara köra spel i 60 fps ens?

Om du köpte det häftigaste grafikkortet som fanns år 2000 så skulle det idag knappast ens kunna starta merparten av moderna spelen.
Om du idag köper det häftigaste grafikkortet som finns, så kommer det nog att vara i princip oanvändbart om 25 år. Men om 5 år kommer det nog fortfarande att fungera fint, så länge man inte har alltför höga krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Jo håller med. Såklart beror det på vad man gör på datorn. Men t ex så har jag inget TPM och det andra man måste ha för att köra Win 11 t ex. Jag kommer t ex inte troligast hålla på med videoredigering, streaming eller liknande. Men jag kommer spela dataspel. Efter visst många år så kommer man inte kunna spela nya spel på vettig nivå om man inte har en rejäl dator.

Jag kommer aldrig behöva det värsta och kommer nog inte heller spela så mycket över 1080p. Men vill inte behöva byta dator vart tredje år heller. Nu var det ca 6 år sen sist jag köpte nytt. Absolut kan jag köpa endast det nödvändigaste just nu men kommer nog behöva köpa nytt om kanske inte allt för länge. Så frågan om hur länge AM4 håller är baserad på att jag vill inte behöva byta igen om kanske 1-3 år. Då funderar jag på om det kan vara en idé att köra på AM5 fast det är klart mycket dyrare.

T ex så sitter jag ju bara på ett 520w psu och det är inte så framtidssäkert. Speciellt inte om jag ska köpa ett bra grafikkort som håller ett bra tag. 1060 känns inte så framtidssäkert heller.

TPM 2.0 finns i AMD Ryzen 2000 serien cpuer och uppåt (för APUer tror jag det är från 3000 serien och uppåt). Inställningar för TPM 2.0 kommer inte synas förrän du har (sannolikt) nyare bios och absolut modernare cpu (minst 2000 serien). Satt med en burk häromdagen där jag behövde få TPM 2.0 att fungera, det var ett X470 moderkort och en Ryzen 2700x, hittade inga inställningar i bios för TPM 2.0 bara för TPM 1.2, löste sig med en biosuppdatering, satt på ett väldigt gammalt bios.

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Sitter du redan med ett AM4-moderkort är det mycket spring för ingenting att köpa upp sig i AM5 tycker jag. Köp en 5700x3d, ett grymt grafikkort och en ny PSU så får du mer valuta tror jag.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Om du köpte det häftigaste grafikkortet som fanns år 2000 så skulle det idag knappast ens kunna starta merparten av moderna spelen.
Om du idag köper det häftigaste grafikkortet som finns, så kommer det nog att vara i princip oanvändbart om 25 år. Men om 5 år kommer det nog fortfarande att fungera fint, så länge man inte har alltför höga krav.

Förstår att du tog i med årtalet men hur länge skulle du säga ett sånt kort skulle klara sig? 5 år säkerligen men 10? 12?
Såklart vid det laget ska jag nog ha köpt nya delar. Det skulle vara fint att klara sig i 10 år på ett visst gpu. Men det kanske är önsketänkande

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

TPM 2.0 finns i AMD Ryzen 2000 serien cpuer och uppåt (för APUer tror jag det är från 3000 serien och uppåt). Inställningar för TPM 2.0 kommer inte synas förrän du har (sannolikt) nyare bios och absolut modernare cpu (minst 2000 serien). Satt med en burk häromdagen där jag behövde få TPM 2.0 att fungera, det var ett X470 moderkort och en Ryzen 2700x, hittade inga inställningar i bios för TPM 2.0 bara för TPM 1.2, löste sig med en biosuppdatering, satt på ett väldigt gammalt bios.

Glhf!!!

Grejen är att jag sitter på ett 1600 med x370. Av vad jag förstår av allt räcker inte det till att köra Win 11 på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sgtjohnson:

Sitter du redan med ett AM4-moderkort är det mycket spring för ingenting att köpa upp sig i AM5 tycker jag. Köp en 5700x3d, ett grymt grafikkort och en ny PSU så får du mer valuta tror jag.

Ja det verkar så enligt flera. Det skulle vara toppen. Dock vet jag inte hur mycket mitt x370 påverkar allt. Det går att köra t ex 5800x3D på det men är det nåt annat som gör att man tappar prestanda att köra en sån cpu på ett äldre moderkort?

Sen är det ju det där med windows 11 också. Jag kör på Win 10 men till hösten var det väl så slutar supporten för det och då bör man väl byta till win 11?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Ja det verkar så enligt flera. Det skulle vara toppen. Dock vet jag inte hur mycket mitt x370 påverkar allt. Det går att köra t ex 5800x3D på det men är det nåt annat som gör att man tappar prestanda att köra en sån cpu på ett äldre moderkort?

Sen är det ju det där med windows 11 också. Jag kör på Win 10 men till hösten var det väl så slutar supporten för det och då bör man väl byta till win 11?

AM4 stödjer ju windows 11? Jag vet inte vad du menar

Det moderkortet kommer fungera galant även om det är gammalt, inget att fundera över tycker jag. Varför lägga 5000 utan att förbättra något nämnvärt?

Jag ser verkligen ingen poäng att byta idag

Permalänk
Skrivet av medbor:

AM4 stödjer ju windows 11? Jag vet inte vad du menar

Det moderkortet kommer fungera galant även om det är gammalt, inget att fundera över tycker jag. Varför lägga 5000 utan att förbättra något nämnvärt?

Jag ser verkligen ingen poäng att byta idag

Jag kanske har missuppfattat men man måste väl ha tpm och nåt mer för att kunna köra win 11? tpm är inget jag har typ.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonapaloma:

Jag kanske har missuppfattat men man måste väl ha tpm och nåt mer för att kunna köra win 11? tpm är inget jag har typ.

Din CPU ska ha det, om du har uppdaterat BIOS och det är påslaget (fTPM). Däremot så har den inte officiellt stöd för Windows 11, men Ryzen 2000/3000/5000 har det (de är ju också på AM4).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS