Permalänk
Medlem

Att börja kontaktera fiber själv är allt annat än lätt och kräver rätt dyr utrustning.

Man drar aldrig något annat i rör med el. Man får inte ens dea olika gruppet i samma rör (med undantag för olika faser i 3fas system).

Jag skulle bara borrat hål och dragit kabeln snyggt bakom ex golvlisterna eller så. Har du gamla telerör som inte används så är de ett alternativ. De är i regel dock alltid seriekopplade så du får hoppa från dosa till dosa innan du kommer rätt.

Ett annat alternativ är att köpa en färdigkontakterad fiber i rätt längd. Borra ett tillräckligt stort hål i golvet för att fp igenom kontakten på kabeln. Men så behövet du ju bara gömma en smal fiberkabel längs väggarna. Samtidigt så kan du ju lika gärna köpa en smal ethernetkabrl och kontakera själv relativt billigt.

Permalänk
Medlem

Om du har svårt att trycka igenom en dragtråd så är ett tips att sätta en tuss papper i änden på en stark tråd (typ fiskelina) och suga igenom med en dammsugare och sedan använda den som dragtråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Enligt El-tel så handlar det om att fiberoptiken inte är avskärmad så som en CAT6 kabel är tex.

Men det är inget elektriskt i den. Vad ska den vara skärmad mot?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Generellt är kablarna gröngölingar tittar på undermåliga patch/installationskablar och uppfyller inte isoleringskraven tillsammans med vanligt förekommande kraftkablage i samma kanal. Går såklart att lösa med rätt kablar, men de flesta användare tittar som frågetecken och undrar varför man inte bara kan dra valfri Kjell kabel med kraften...

Tramspellar, fiber i konsumentinstallationer är totalt oberörd av B och E fält från elkablar.

Där ser man man lär sig nåt nytt varje dag. Jaja vi gjorde bara som dom över oss sa att vi skulle.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju en bra anledning att inte förlägga fiber tillsammans med starkström, och det är ju att du inte vill att datafolk utan elbehörighet ska börja pilla på starkströmsinstallationer. Sedan finns det ju ingen teknisk anledning utöver det att inte dra fiber tillsammans med el, elektriska fält och magnetiska fält påverkar inte fiber, och fiber påverkar inte el.

Om man ändå vill göra detta så skulle det kanske (endast en idé, aldrig testat) gå att låta en behörig elektriker dra in ett rör för blåsfiber i det befintliga elröret. Då kan man dra in ny fiber vid behov utan att någonsin behöva röra elröret. Men det blir ett helvete sedan när elektrikerna behöver byta kablarna i elröret och inte har grejer eller kunskap att skarva fiber med... sedan är det säkert några regler mot det också, eller åtminstone kommer du ha svårt att hitta en vettig elektriker som går med på att göra detta, just eftersom det är en dålig idé.

Nä, undvik skulle jag säga. Bara för att det går behöver det inte vara en bra idé

Permalänk
Medlem

Är väldigt svårt/omöjligt att dra fiber om du redan har elkablarna där.
Du kan prova själv i typ en vanlig kabellist, som har liknande tjocklek.
Dra en nätverkskabel eller elkabel genom listen, och försök sen att mata in en fiberkabel där, det kommer ta emot som attans, och förmodligen kommer du inte få igenom den ens genom en rak 2m list!
Du behöver dra genom kabeln, och inte trycka genom kabeln, annars kommer du stöta på ställen där kabeln ligger lite mot ena sidan av röret, och sen på andra och fram o tillbaka, och vid varje sådant ställe kommer det ta stopp.
Lägg ovanpå detta att du har böjar osv i röret, som gör problemet ännu värre.

Om du varit med någon gång och dragit bara en elkabel genom ett tomt rör, så kan man behöva ta i riktigt ordentligt för att dra genom kabeln, och här har du redan en kabel i osv osv.
Och dessutom ska försöka trycka genom som sagt, och inte dra.
En tom kanal hade varit en annan grej!

Om du tar dit en elektriker, så kan dom kanske eventuellt dra en ny elkabel åt dig, och dra med fiberkabeln i samma veva, men är inte säkert att dom tycker det finns utrymme.
Du tänker dock rätt att fiber är ett bättre alternativ än nätverkskabel i sammanhanget, dels för tjockleken, men också för störningar.
Nätverkskablar som är "sheildade" (tappade svenska ordet just nu) är lite styvare att hålla på med dessutom, och gör nog uppgiften ännu svårare i sammanhanget.
Dock så är ju fiber känsligt för böjar osv.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Ta dit en elektriker om det går att få fram en ny kabel någon annan väg.

Permalänk

Tack för alla svar igen! Det låter onekligen som att det kan gå, men att det kommer bli svårt. Jag ska nog ge det ett försök ändå och hur långt jag kommer! Jag får kanske bara justera förväntningarna därefter

Men för att passa på att lära sig något, @zOlid nämnde skärmade kablar, och det har även dykt upp tidigare i tråden, men vad gäller för att kunna använda sådana? Jag gissar att magnetfältet och de störningar detta medför ökar med belastningen på elkabeln. Vilken sorts avskärmning behövs för att (i teorin) kunna ha elkabel samt en, t.ex., Cat6-kabel i samma rör? Det har låtit som att S/FTP inte hade räckt? Jag vill förtydliga att jag inte kommer göra detta, utan jag är bara nyfiken.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Om du har svårt att trycka igenom en dragtråd så är ett tips att sätta en tuss papper i änden på en stark tråd (typ fiskelina) och suga igenom med en dammsugare och sedan använda den som dragtråd.

Det tricket skall jag komma ihåg, tackar för den...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av ddaniel91:

Tack för alla svar igen! Det låter onekligen som att det kan gå, men att det kommer bli svårt. Jag ska nog ge det ett försök ändå och hur långt jag kommer! Jag får kanske bara justera förväntningarna därefter

Men för att passa på att lära sig något, @zOlid nämnde skärmade kablar, och det har även dykt upp tidigare i tråden, men vad gäller för att kunna använda sådana? Jag gissar att magnetfältet och de störningar detta medför ökar med belastningen på elkabeln. Vilken sorts avskärmning behövs för att (i teorin) kunna ha elkabel samt en, t.ex., Cat6-kabel i samma rör? Det har låtit som att S/FTP inte hade räckt? Jag vill förtydliga att jag inte kommer göra detta, utan jag är bara nyfiken.

Vet inte om det fortfarande gäller men för 10-15 år sedan gällde i alla fall detta enligt standard;
*Oskärmad nätverkskabel får samförläggas på kabelstege med 20cm avstånd till starkström.
*Skärmad kabel 7cm avstånd till starkström.

*Oskärmad nätverkskabel får samförläggas utan avstånd till starkström upp till 10% av installationslängden, tex 9m i samma kabelkanal om nätverkskabeln var totalt 90m.

Personligen tror jag inte man skulle märka av några försämringar genom att samförlägga i en vanlig villa.

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Medlem

Vad har du för väggar? I källaren vore det väl inte otippat med lättbetong, men i källaren kanske du inte är lika mån om utseendet heller och kan köra utanpåliggande... Om du har gips/trä på ovanvåningen så kommer du nog finna mest lycka med att fiska fram kabeln istället. Om du inte har otur så är väggar allt som oftast öppna vertikalt.