Snart blir RTX 5000-serien dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Förr i tiden fick man mer prestanda/krona med nya generationer. Kommer RTX 5080 ligga på nästan 20k (som det ser ut i vissa butiker), så är det ju till och med sämre än förra?

Om man ser till 3080 MSRP, som förvisso inte höll i mer än de första veckorna, och jämför med 4080 så backade pris/prestanda då också.

Om modellen säljer väldigt dåligt brukar Nvidia korrigera det med en refresh. Annars lär den här trenden fortsätta, lite bättre eller samma pris/prestanda och under vissa perioder backar det pga av brist, greed etc.

Nu har vi till och med inte ens bytt nod och ändå är priserna helt horribla. Nästa generation på 3nm kommer bli dyr, visserligen ge ett större hopp i prestanda men det lär skala med priset.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Jodå. Mycket man skulle njuta mer av om man hade obegränsade riksdaler att punga ut. Mat, resor, whisky, klassiska bilar, datorkomponenter.. Men rik är man inte. Man får nöja sig med lite billigare saker ibland och göra det bästa av det.

Du skulle tänka på grafiken några minuter men sedan skulle du glömma bort den och bara ha roligt med spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Jag vet inte hur ni andra känner men jag har tröttnat på spelandet och framförallt utvecklingen. Spel lanseras halvklara och ställer alldeles för höga krav på GPU:er som dels kostar som en begagnad bil och inte ens med pengarna i näven kan man få tag på något eftersom det är slutsålt minuter efter lansering.

Spelutvecklarna tar hela tiden höjd för nya värstingkort, vräker in ny fräsig grafik och slarvar med kodoptimeringen (eller låter AI göra jobbet). Längst ner finns jag som måste lägga pengar jag inte har på att uppmuntra hela cirkusen. Hade jag varit ansvarig utgivare så hade jag sett dystert på framtiden. Vad händer när kunderna en efter en droppar av?

Saknar den tid då utvecklare kramade ur varenda pixel ur till synes mediokra system. Och ALLA kunde faktiskt köpa ett top-of-the line kort utan att äventyra sin ekonomi. Det sved lite men det gick.

I'm out. Jag hade tankar på att uppgradera datorn men jag orkar inte längre. Känns ungefär lika svårt som att försöka anpassa sitt bilåkande till eldrift.

/Bitter

Håller med helt, kunde inte skrivit det bättre själv.

Hela intresset kring spel och hårdvara vattnas ut med dessa priser.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PunkFstr:

Nu förstår jag varför Elgiganten ringde och ville avbryta min 5080-beställning, som var betald och hade hade en orderbekräftelse. Dock var deras motivering att de inte kommer köpa in några fler kort i 50-serien, vilket jag hade lite svårt att tro på...

Det är 100% ren lögn, dom har ingen rätt att makulera ens beställning, speciellt inte när pengarna har dragits och att man fått en orderbekräftelse.
Jag har mailat till dom och väntar fortfarande på svar, sen dom tog bort min beställning utan att ens fråga mig hur jag ville göra.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Under gårdagen så visade TV6 ett diagram på vilka sporter som är dyrast mellan åldrarna 7-18, om man nu skulle vara snäll och lägga in "esport", så skulle det slå hockey med snittkostnad på 24.3k.

Visa signatur

"Computer... Ano yan po?" - Datorförsäljare i Greenhills NCR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kEzi:

Under gårdagen så visade TV6 ett diagram på vilka sporter som är dyrast mellan åldrarna 7-18, om man nu skulle vara snäll och lägga in "esport", så skulle det slå hockey med snittkostnad på 24.3k.

Nja, en sak som är relevant är över vilket tidsspann den kostnaden är

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Det hade varit riktigt skoj att få tag på ett 5090 AIB till MSRP (28k) nu när 4090 är värt så mycket begagnat. Men den turen lär man inte ha.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det är 100% ren lögn, dom har ingen rätt att makulera ens beställning, speciellt inte när pengarna har dragits och att man fått en orderbekräftelse.
Jag har mailat till dom och väntar fortfarande på svar, sen dom tog bort min beställning utan att ens fråga mig hur jag ville göra.

Från deras köpvillkor:
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Från deras köpvillkor:
"Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld."

Köpvillkor trumfar inte kkl, oavsett hur butikerna vill få det att vara

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 3080 från tror jag Inet då det lanserades för om jag minns rätt 7800 kr. Tyvärr slut i lager, men beställningen låg kvar. Levererades typ ett halvår senare till samma pris. Marknadspriserna då hade väl i princip dubblerats, men jag fick mitt kort till lanseringspriset. No problemo.

Vad är skillnaden nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Från deras köpvillkor:

Spelar noll roll vad det står i deras köpvillkor om det inte följer konsumentköplagen, om man fått både orderbekräftelse och pengarna dragna på kontot så har butiken ingått en affärsmässiguppgörelse som man inte kan bryta hur som helst.

Taggar @Blomman90 han har bättre koll än dom flesta när det kommer till konsumenträtt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Köpvillkor trumfar inte kkl, oavsett hur butikerna vill få det att vara

Edit: Länk till KKL för den som tycker sånt är roligt. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260/

Kapitel 3 paragraf 4 i KKL

Rätt att kräva att näringsidkaren fullgör köpet

4 § Konsumenten får hålla fast vid köpet och kräva att näringsidkaren fullgör det.

Näringsidkaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det finns ett hinder som näringsidkaren inte kan övervinna eller om det skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till konsumentens intresse av att näringsidkaren fullgör köpet. Om ett sådant förhållande upphör inom rimlig tid, får konsumenten dock kräva att näringsidkaren fullgör köpet.

Konsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren fullgör köpet, om konsumenten väntar orimligt länge med att framställa kravet.
-------------

Finns m.a.o. goda möjligheter för en leverantör att hävda att det inte är rimligt att fullfölja, som ex. att leverantörerna oväntat har höjt priserna så dom skulle gå med förlust om dom fullföljer ordern. Alternativt deras förklaring att dom inte kommer sälja fler 5000 kort, även om det ju låter rätt märkligt.

Länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilket kort skulle ni handla om ni spelade i 4k? Amd har väl mer problem med sina drivrutiner än Nvidia? 🤔

Om jag var du, inget förrän du har läst på lite.
Det finns vissa som gnäller på AMD:s drivrutiner men dom har förmodligen inget AMD kort och går runt i gröna kalsonger och skinnjacka hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

JSaknar den tid då utvecklare kramade ur varenda pixel ur till synes mediokra system. Och ALLA kunde faktiskt köpa ett top-of-the line kort utan att äventyra sin ekonomi. Det sved lite men det gick.

Bästa var när alla hade C64 eller Amiga500, samma system, samma prestanda och det optimerade spelstudiorna för. Konsoll är det närmsta man kommer idag, men vissa spelstudios släpper slappa versioner nuförtiden tyvärr. Men jag spelar personligen allt utom flygsimulatorer (apropå ditt nick) på min ps5 pro.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Spelar noll roll vad det står i deras köpvillkor om det inte följer konsumentköplagen, om man fått både orderbekräftelse och pengarna dragna på kontot så har butiken ingått en affärsmässiguppgörelse som man inte kan bryta hur som helst.

Taggar @Blomman90 han har bättre koll än dom flesta när det kommer till konsumenträtt.

Ja exakt. När ett avtal väl ingåtts så är KKL applicerbar, och inga villkor som strider mot KKL (till konsumentens nackdel) är applicerbara. Bland annat är det väldigt restriktivt med säljarens möjligheter att frånträda avtalet.

Skrivet av ddelin:

Edit: Länk till KKL för den som tycker sånt är roligt. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260/

4 § Konsumenten får hålla fast vid köpet och kräva att näringsidkaren fullgör det.

Näringsidkaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det finns ett hinder som näringsidkaren inte kan övervinna eller om det skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till konsumentens intresse av att näringsidkaren fullgör köpet. Om ett sådant förhållande upphör inom rimlig tid, får konsumenten dock kräva att näringsidkaren fullgör köpet.

Konsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren fullgör köpet, om konsumenten väntar orimligt länge med att framställa kravet.
-------------

Finns m.a.o. goda möjligheter för en leverantör att hävda att det inte är rimligt att fullfölja, som ex. att leverantörerna oväntat har höjt priserna så dom skulle gå med förlust om dom fullföljer ordern. Alternativt deras förklaring att dom inte kommer sälja fler 5000 kort, även om det ju låter rätt märkligt.

Goda och goda, det beror ju helt på! Nu har jag inte följt tråden och vet inte exakt vad det handlar om. Men 3:e kap. 4 § innebär ju inte att säljaren får häva köpet egentligen, utan bara att köparen inte kan kräva att säljaren fullgör köpet (om det nu anses föreligga "oöverkomliga hinder"). Är säljaren i dröjsmål får däremot köparen häva köpet, och denne får vidare kräva ersättning för eventuell skada säljarens dröjsmål medför 6:e kap. 1§, exempelvis skadestånd för täckningsköp av likvärdig vara hos en annan säljare.

Permalänk
Medlem

Så länge vi bara köper och köper så kommer det ju inte bli någon ändring. Det sjukaste är ju egentligen inte priserna utan att folk glatt betalar det och att det knappt ens att går att få tag på kort pga hög efterfrågan trotts priserna. Jag hade tänkt köpa nytt nu men kommer köra på med mitt 3080.

Galenskap är vad det är.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Chattade med Inet och inga ordrar som ligger i "kö" kommer få ändrade priser iallafall:

Permalänk
Medlem

Ska man förvänta sig att samma sak kommer att hända med 5070 eller en möjlig 5060 serie?

Skulle inte 5070 ha ett rätt lovande msrp pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matlef:

Ska man förvänta sig att samma sak kommer att hända med 5070 eller en möjlig 5060 serie?

Vad är msrp?

Permalänk
Skrivet av kEzi:

24.3k per år lägger ingen esportare per år....

Initial kostnad kanske är 50k på bästa datorn och de blir fortfarande enbart 25k/år - mellanskillnaden vid försäljning.

Men ingen byter varje år när man kör hobby esport och trolig kostnad är 1000-2000kr/år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Jaxione:

Så länge vi bara köper och köper så kommer det ju inte bli någon ändring. Det sjukaste är ju egentligen inte priserna utan att folk glatt betalar det och att det knappt ens att går att få tag på kort pga hög efterfrågan trotts priserna. Jag hade tänkt köpa nytt nu men kommer köra på med mitt 3080.

Galenskap är vad det är.

Alla har olika ekonomi. Hade du frågat mig för 20år sedan så hade jag aldrig kunnat ha köpt ett 5090, knappt ett 5080. Frågar du mig idag är är det inte ett så farligt pris. All här på forumet är i olika delar av livet, och har olika ekonomi.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

-------------

Nja, jag är inte alls lika kunnig som @Blomman90
Men vi ska ju inte glömma att det som det handlar om i de fall vi diskuterar är alltså genomförda köp i juridisk mening, förbetalda med kort, faktura, eller liknande, där butiken också bekräftat att ordern har gått igenom (om den är automatisk eller manuell har jag för mig ARN redan dömt inte spelar någon roll i sammanhanget).

Jag har svårt att se att ARN eller en domstol skulle hävda att en prishöjning från distributör är att se som "ett hinder som näringsidkaren inte kan övervinna eller om det skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga" när det faktiskt är näringsidkaren som har sålt (kom ihåg, genomförda köp) fler produkter än vad de har tillgång till.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av landahl:

Vad är msrp?

Manufacturer's suggested retail price, alltså "rekommenderat pris".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matlef:

Skrivet av landahl:

Vad är msrp?

Skrivet av InteIdiot:

Manufacturer's suggested retail price, alltså "rekommenderat pris".

Även kallat bot pris, i grafikkorts sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Spelar VR, eller Cyberpunk på 4K UltraHigh settings

Okej, men skiljer sig grafiken verkligen så mycket i CP eller är det mest ett flexkort? Lite som att köra en Porche till jobbet istället för en KIA

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av infigo:

Skulle gissa i 5090 fallet det är de korten som gick för 28000 på lansering, de kommer nog lägga sig bland de andra på typ 33-36k.
De behövde ha några kort för msrp sen när de är sålda så sätter de sitt pris efterråt.

Varför behövde dom det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Varför behövde dom det?

För att recensioner görs med lanseringspriserna i åtanke. Det blir en mer positiv känsla runt lanseringen och sen kan de höja priset lite i smyg efteråt. Testerna är ju gjorda och publicerade då.

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt bra! Vi närmar oss 50.000 SEK för toppsegmentet. Ju dyrare desto fler konkurrenter kommer att dyka upp.

Just nu sitter en ung grabb och bygger lösningar som gör nVidia obsolete. 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Okej, men skiljer sig grafiken verkligen så mycket i CP eller är det mest ett flexkort? Lite som att köra en Porche till jobbet istället för en KIA

Är väl upp till var och en att själv välva vilken bedömning man vill ha, men
nej. Det är inte så stor skillnad mellan 1440p hich och 4k ultra om man kör på en vanlig 27-32 tum skärm, iaf inte tillräckligt för att motivera priset, i mina ögon iaf.

En 3080Ti är t.ex. tillräckligt för mig att spela CP2077 på på 1440p. KAN jag köpa en 4K-skärm och ett 5090? Ja. Skulle jag någonsin göra det? Nej. Andra människor har andra prioriteringar, så det är som sagt upp till var och en.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Är väl upp till var och en att själv välva vilken bedömning man vill ha, men
nej. Det är inte så stor skillnad mellan 1440p hich och 4k ultra om man kör på en vanlig 27-32 tum skärm, iaf inte tillräckligt för att motivera priset, i mina ögon iaf.

En 3080Ti är t.ex. tillräckligt för mig att spela CP2077 på på 1440p. KAN jag köpa en 4K-skärm och ett 5090? Ja. Skulle jag någonsin göra det? Nej. Andra människor har andra prioriteringar, så det är som sagt upp till var och en.

Ja men man får en riktigt sjyst gaming-pc till samma pris som ett 5090 så var tvungen att bekräfta så stt jag inte missade något med det kortet. Tack för svar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |