Permalänk
Medlem

Och där var hela januaris uppgång utraderad på en dag. Och värre verkar det bli när USA öppnar.

Permalänk
Medlem

Pumpar in mer i krypto, köper mer oljeaktier och håller hårt i SaltX i hopp om att nån dag så kommer det smälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Och där var hela januaris uppgång utraderad på en dag. Och värre verkar det bli när USA öppnar.

Det beror väl på hur man har investerat? Stockholmsbörsen är t ex upp runt 5% sedan årsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det beror väl på hur man har investerat? Stockholmsbörsen är t ex upp runt 5% sedan årsskiftet.

Pratar såklart om mina egna investeringar... Har dock lite svårt att motivera mig själv att köpa index när det ligger på ATH.

Permalänk
Medlem

Gött iaf att se att Avanza äntligen har ordnat stoploss för alla aktier numera efter jag skrev och påpekade detta för dem för ett tag sen. Underlättar en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Pratar såklart om mina egna investeringar... Har dock lite svårt att motivera mig själv att köpa index när det ligger på ATH.

Att endast dip-köpa index har väl visat sig vara en rätt usel strategi historiskt dock?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Trump agrees to pause tariffs on Mexico, but import taxes still in place for Canada and China
https://apnews.com/article/trump-tariffs-canada-mexico-china-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Trump agrees to pause tariffs on Mexico, but import taxes still in place for Canada and China
https://apnews.com/article/trump-tariffs-canada-mexico-china-...

Lät även som Kanada kommer slippa tullar då förhandlingar pågår intensivt för att slippa dem.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Gött iaf att se att Avanza äntligen har ordnat stoploss för alla aktier numera efter jag skrev och påpekade detta för dem för ett tag sen. Underlättar en hel del.

Hade skippat stoploss och hellre kört kurslarm faktiskt.
Inte ovanligt med flash crash (eller mindre sådana) och tråkigt om stoploss triggas pga det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Återhämtat sig relativt bra. Fyllde på i EM.

Permalänk
Medlem

Handelstullarna mot Kanada pausas – efter samtal mellan Trump och Trudeau
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/handelstullarna-mot-kanada...

Permalänk
Medlem

Så klart, eller? Fortfarande läskigt att världens pelare för free trade börjar härja med tarrifs.

EDIT: Positioner #20637488

Positioner
Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Försäljningen av elbilen Tesla rasar i flera europeiska länder.
I Tyskland har försäljningen sjunkit med 59 procent jämfört med för ett år sedan, samtidigt som den tyska elbilsförsäljningen som helhet ökat med 54 procent.
I Storbritannien har försäljningen av Tesla sjunkit med 63 procent i januari, i Frankrike med tolv procent under samma tid. Det rapporterar Bloomberg News.
https://www.sverigesradio.se/artikel/forsaljningen-av-teslabi...

Bloomberg brukar vara låst men går att läsa via yahoo
https://uk.finance.yahoo.com/news/tesla-sales-plunge-59-germa...

Permalänk
Medlem

Försöker förstå hur marknaden fungerar psykologiskt. Det ska tydligen bli möte mellan stollarna trump och putin. Och då dippar försvarsaktier? Visst, man kanske är orolig för att kriget ska ta slut. Men jag tänker som så att nu har ju enorma lager tömts och ryssens hot mot väst lär ju inte försvinna och Kina har studerat kriget, och inte minst responsen från väst på den noggrant inför sin kommande invasion av Taiwan, sålunda har väl vapentillverkarna ändå många, många år av mer eller mindre full produktion framför sig när de ska fyllas på igen?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Försöker förstå hur marknaden fungerar psykologiskt. Det ska tydligen bli möte mellan stollarna trump och putin. Och då dippar försvarsaktier? Visst, man kanske är orolig för att kriget ska ta slut. Men jag tänker som så att nu har ju enorma lager tömts och ryssens hot mot väst lär ju inte försvinna och Kina har studerat kriget, och inte minst responsen från väst på den noggrant inför sin kommande invasion av Taiwan, sålunda har väl vapentillverkarna ändå många, många år av mer eller mindre full produktion framför sig när de ska fyllas på igen?

Det blir väl alltid reaktioner på potentiellt stora händelser i alla branscher, oavsett vad man logiskt kan tänka ut att det borde ha för påverkan långsiktigt. Känns mänskligt.
Tror man på en bransch är det nog klokt att inte bry sig så mycket om svängningar dag till dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Försäljningen av elbilen Tesla rasar i flera europeiska länder.
I Tyskland har försäljningen sjunkit med 59 procent jämfört med för ett år sedan, samtidigt som den tyska elbilsförsäljningen som helhet ökat med 54 procent.
I Storbritannien har försäljningen av Tesla sjunkit med 63 procent i januari, i Frankrike med tolv procent under samma tid. Det rapporterar Bloomberg News.
https://www.sverigesradio.se/artikel/forsaljningen-av-teslabi...

Bloomberg brukar vara låst men går att läsa via yahoo
https://uk.finance.yahoo.com/news/tesla-sales-plunge-59-germa...

Dumpade mina kvarvarande Tesla-aktier den 21a på 422,58. Lär ha svårt att gå in igen.
Tog beslutet efter Musks spelfuskande och blev såklart lättare av det högerextrema.
Kanske ett kasst beslut på lite sikt, men har plockat ut över 100% i Tesla två gånger så tror jag nöjer mig så.

Permalänk
Medlem

Hänger kvar i Tesla eftersom de ser ut att lösa helt självkörande bilar, vilket ingen annan (utom kinesiska märken) ser ut att vara i närheten av. Det är en vallgrav som heter duga.

Om ett par år tror jag inte Musks agerande senaste tiden kommer ses tillbaka på som högerextremt (vill inte starta en politisk diskussion här, så kommer inte motivera detta vidare).

Står man i begrepp att köpa en ny bil kommer funktionen att den kör sig själv vara så otroligt värdefull att alla andra finesser som konkurrenterna kan tänkas ha kommer blekna i jämförelse.

Detta i kombination med att Tesla är de bästa (förutom kinesiska märken) på att pressa priserna på batterier gör att de kommer vinna och utkonkurrera så gott som alla andra biltillverkare, utom kinesiska, tror jag.

Men detta är som sagt bara en investeringstes som kan vara fel, så skulle aldrig gå all in på detta, men håller kvar i en ansenlig position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Försöker förstå hur marknaden fungerar psykologiskt. Det ska tydligen bli möte mellan stollarna trump och putin. Och då dippar försvarsaktier? Visst, man kanske är orolig för att kriget ska ta slut.

Marknaden är inte så logisk som folk vill göra gällande, det är väldigt mycket känslor som styr. För du har helt rätt, trumps hot om att lämna nato (Tips läs Trumps bok ”Art of the deal” så kommer ni till insikt om att massor av hans utspel är förhandlingstaktik) och därefter följande krav på rejält ökade försvarsbudgetar kommer få de andra nato-länderna att köpa vapen, massor av vapen under många av de kommande åren.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Hänger kvar i Tesla eftersom de ser ut att lösa helt självkörande bilar, vilket ingen annan (utom kinesiska märken) ser ut att vara i närheten av. Det är en vallgrav som heter duga.

Det verkar gå hyfsat bra för Waymo och de har inte handikappat sig själva till endast kameror. 10 nya städer i år, dock inte självkörande bilar i de nya städerna än

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Grönt nu

Nej, men det gäller väl att inte sälja ifall man tror på att bolag bara för att det går ner, och samtidigt inte dra sig för att sälja med förlust när man inte tror på ett bolag men hoppas att priset går upp lite kort för att man ska få högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det verkar gå hyfsat bra för Waymo och de har inte handikappat sig själva till endast kameror. 10 nya städer i år, dock inte självkörande bilar i de nya städerna än

Ja de verkar framgångsrika. Jag har även Alphabet-aktier på kontot!

Waymo är dock en taxi-tjänst, inte en biltillverkare. Jag tror inte de kommer sälja Waymo-bilar i alla fall, hårdvaran de valt att satsa på kostar uppskattningsvis 1 miljon kr, exklusive bilen...

Svar på offtopic - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Ja de verkar framgångsrika. Jag har även Alphabet-aktier på kontot!

Waymo är dock en taxi-tjänst, inte en biltillverkare. Jag tror inte de kommer sälja Waymo-bilar i alla fall, hårdvaran de valt att satsa på kostar uppskattningsvis 1 miljon kr, exklusive bilen...

Varför spelar det roll att de inte tillverkar bilarna själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför spelar det roll att de inte tillverkar bilarna själva?

Alltså, Waymo säljer inte bilar. De säljer taxiresor, Tesla säljer bilar.

Edit för att förtydliga: Jag tror på Tesla vs. övriga biltillverkare/bilmärken. Huruvida de kommer vara framgångsrika i sin framtida taxi-tjänst som konkurrerar mot Waymo är jag mindre säker på. Waymo har en bra produkt och ett försprång där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Jag tror att du överskattar systemets förmåga. Det är bättre på vissa händelser, men sämre på andra. Det skulle uppstå nya sorters olyckor. Att det klarar en standardiserad trafiksituation tror inte jag kommer räcka.

Exempelvis fordon som är sidledes: https://www.washingtonpost.com/technology/interactive/2023/te...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Edit för att förtydliga: Jag tror på Tesla vs. övriga biltillverkare/bilmärken. Huruvida de kommer vara framgångsrika i sin framtida taxi-tjänst som konkurrerar mot Waymo är jag mindre säker på. Waymo har en bra produkt och ett försprång där!

Jag förstår att Waymo inte säljer bilar, men varför skulle de (eller konkurrenter som Pony.ai) inte kunna sälja teknologin till andra biltillverkare?

Permalänk
Medlem

Då moderatorerna har visat att detaljdiskussioner om självkörning är off-topic så får jag bara lämna det vid att jag anser att vallgraven mot konkurrenterna är stor givet vad Tesla släpper ut på vägarna redan idag, och vad som står för dörren i en nära framtid.

Permalänk

Hej mina vänner!

Jag och min fru har sparat pengar till vår dotter sedan hon föddes 2019.
1000:- per månad fram tills hon fyllde 4 år och därefter 2000:- per månad. Vi planerar att öka sparandet till 3000:- nu när hon fyller 6 år.

Grejen är den att varken jag eller frugan är vidare insatta i hur vi ska placera pengarna och har valt att lägga dem i ett vanligt ISK…

Skulle vilja har lite råd och rön om hur vi bör placera pengarna, fonder? Aktier? Lite av varje?
Spar räntan är ju inget å hurra för utan vi är beredda att ta en liten risk med att investera dem för eventuell utveckling.

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: med så lång horisont är 100% aktier/fonder det bästa enligt mig (eller ja, expertisen snarare).
Personligen hade jag nog satsat hälften i Avanza Auto 6, så får man liten hävstång på 14% och resten i billigaste globalfonden. LF Global brukar rekommenderas av många.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

@kalleteodor: med så lång horisont är 100% aktier/fonder det bästa enligt mig (eller ja, expertisen snarare).
Personligen hade jag nog satsat hälften i Avanza Auto 6, så får man liten hävstång på 14% och resten i billigaste globalfonden. LF Global brukar rekommenderas av många.

Avanza auto verkar smidigt, 5 eller 6 får jag nog läsa på lite mer om. Men med lite längre sparhorisont kanske 6 är att föredra.

Tack för tipset!