Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det var något helt annat.
Det finns ingen ekonom som tror att handelskrig är bra för ekonomin... och oavsett vad som händer gillar inte marknaden osäkerhet med nya beslut varannan timme.
Att Stockholmsbörsen är nere 3% idag är bra bevis på det.

Allting är väl alltid något annat? Covid var också något annat

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Allting är väl alltid något annat? Covid var också något annat

Svårt att stimulera ekonomin Covid-style under ett handelskrig.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Kontot avslutas

Precis som många andra så kör jag med en så bred och billig global indexfond som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Svårt att stimulera ekonomin Covid-style under ett handelskrig.

Ja, man får tillämpa handelskrig-style istället

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Vad tänker Sweclockers medlemmar om nya Avanza Auto 6? Jag har nu merparten av mina investeringar hos Lysa, Avanza Global index och en viss summa i Avanza Zero. Om jag har förstått rätt är Auto 6 dyrare än de övriga alternativen, men samtidigt det enda alternativet som använder hävstång. Vad säger ni om den?

(Min sparhorisont är 10+ år framåt där fonderna är den stora passiva delen av sparandet.)

Skrivet av Json_81:

Matten säger om auto 6 går upp 2.8% så täcker hävstången hela avgiften.

Större oron är om vi ska få en större nergång inom 190 dagar som förutspått av yield curve uninversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Matten säger om auto 6 går upp 2.8% så täcker hävstången hela avgiften.

Större oron är om vi ska få en större nergång inom 190 dagar som förutspått av yield curve uninversion.

Ja, det kanske, men nedgången är ju så fall bara en fas. Jag tänker mer generellt, men kommer oavsett attt avvakta innan jag bestämmer mig för ett eventuellt köp. Menar du att Auto 6 behöver gå upp 11,8% för att motsvara en uppgång på 9% för en fond utan hävstång (-den fondens avgift då)?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ja, det kanske, men nedgången är ju så fall bara en fas. Jag tänker mer generellt, men kommer oavsett attt avvakta innan jag bestämmer mig för ett eventuellt köp.

Menar du att Auto 6 behöver gå upp 11,8% för att motsvara en uppgång på 9% för en fond utan hävstång (-den fondens avgift då)?

Nedgång är inte bara en fas med hävstång, det går till 0.

Nej inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Nej inte alls.

Det måste gå ner otroligt mycket när hävstången är 1,14x men visst det kan hända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ja, det kanske, men nedgången är ju så fall bara en fas. Jag tänker mer generellt, men kommer oavsett attt avvakta innan jag bestämmer mig för ett eventuellt köp. Menar du att Auto 6 behöver gå upp 11,8% för att motsvara en uppgång på 9% för en fond utan hävstång (-den fondens avgift då)?

Om uppgången är högre än 2,8 procent är auto 6 att föredra. Ju högre uppgång, desto större försprång för auto 6.
Vid 2,8 procent är det ekvivalent.

Om uppgången är lägre än 2,8 procent är auto 6 sämre. Ju längre ifrån 2,8 procent, desto sämre är det.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det måste gå ner otroligt mycket när hävstången är 1,14x men visst det kan hända...

Jo typ 87% men man vet inte hur Avanza balanserar om långt innan det.
Oavsett man måste vara medveten man kan bli utspädd på något vis.

Skrivet av bubbelbabbel:

Om uppgången är högre än 2,8 procent är auto 6 att föredra. Ju högre uppgång, desto större försprång för auto 6.

Om uppgången är lägre än 2,8 procent är auto 6 sämre. Ju längre ifrån 2,8 procent, desto sämre är det.

Om man jämför med avgiftsfri index som presterar lika.
Om avgiften är hälften (vanlig billig index) är gränsen 1.4%

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttade mitt långsiktiga kapital från globalfonder till Sverigefonder i höstas, har nu även diversifierat till en del i Europafonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Nej inte alls.

Jag är inte säker på vad du menar med att nedgång inte bara är en fas med hävstång. Jag tänker att börsen och därmed även fonder går upp och ned, vilket jag kallar faser. Huruvida fonden har hävstång eller ej torde inte ha med det att göra. Däremot förstår jag att det går längre ner med hävstång.

Skrivet av bubbelbabbel:

Tack! Det var en förklaring till och med jag kunde förstå. 😀

Skrivet av Sinery:

Jo typ 87% men man vet inte hur Avanza balanserar om långt innan det.
Oavsett man måste vara medveten man kan bli utspädd på något vis.

Om man jämför med avgiftsfri index som presterar lika.
Om avgiften är hälften (vanlig billig index) är gränsen 1.4%

Tack för förtydligandet om procentgränsen.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag är inte säker på vad du menar med att nedgång inte bara är en fas med hävstång. Jag tänker att börsen och därmed även fonder går upp och ned, vilket jag kallar faser. Huruvida fonden har hävstång eller ej torde inte ha med det att göra. Däremot förstår jag att det går längre ner med hävstång.

Nu var det inte jag som skrev, så jag vet inte om det var det här personen menade. Men antag att man har en rejäl hävstång, typ 10x. Om den underliggande varan går ner med 10% så kommer fonden med 10x hävstång att bokstavligt talat gå ner till noll kr. Även en stor ökning av värdet på den underliggande varan efter detta kommer inte kunna göra att fonden återhämtar sig, eftersom en stor ökning från 0 kr fortfarande är 0 kr.

Med detta i åtanke kan jag inte se hur risken skulle kunna vara samma med hävstång jämfört med utan hävstång. För mig känns det logiskt att risken alltid är större med hävstång (och större ju högre hävstången är), även om den vid 1.14x hävstång nog i praktiken är typ samma som utan hävstång

Permalänk
Medlem

Tesla shares have declined every week since Elon Musk went to Washington
https://www.cnbc.com/2025/03/07/tesla-shares-declined-every-w...

Permalänk
Skrivet av fika:

Det absolut enklaste sättet att spara långsiktigt är i en global bred indexfond där avgiften ska vara låg och antalet bolag ska vara många.

Jag tycker Rikatillammans-podden är ett bra tips för inspiration och att komma igång, de pratar bla om hur mycket man bör börja med (ex buffert först).

Här är två matnyttiga länkar: https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-invester...

https://podcasts.apple.com/se/podcast/rikatillsammans-om-priv...

Tackar för länkarna, ska lägga ner tid och kolla.

Skrivet av Swedishchef_90:

Enklaste sättet är att se över prenumerationer/abonnemang och se vad man kan göra.
Hos oss kör vi rotation på streaming bolagen istället för alla samtidigt.

Ja det är en alternativ, finns en del tills man börjar gräva fram vad som kostar varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tesla shares have declined every week since Elon Musk went to Washington
https://www.cnbc.com/2025/03/07/tesla-shares-declined-every-w...

Han framstår ju som känslostyrd, lättlurad och inte särskilt smart, så jag är inte förvånad.
Inte direkt förtroendeingivande.

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla miljarder som ska pumpas in i krigsindustrin och att EU troligen kommer att minska inköp från USA och därmed köpa mer från Europa så har jag gått in i BEA system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Glömde citera förra posten

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Aj aj

Surt att det krascha några dagar efter 25e. Typiskt dålig timing. Får se om det fortsatt är "rabatt" nästa löning eller om det repat sig.

Win - Win i viss mån vid tillräckligt lång sparhorisont.
Ja eller kollaps såklart.

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Tesla −13,75% går bra nu.
Skönt att jag gick ur i tid...

Han verkar ju som sagt helt störd i huvudet.
Musk calls Sen. Kelly a 'traitor' over trip to Ukraine
https://abcnews.go.com/Politics/musk-calls-sen-kelly-traitor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tesla −13,75% går bra nu.
Skönt att jag gick ur i tid...

Han verkar ju som sagt helt störd i huvudet.
Musk calls Sen. Kelly a 'traitor' over trip to Ukraine
https://abcnews.go.com/Politics/musk-calls-sen-kelly-traitor-...

Snygg timing. Jag gick också ur för ett par veckor sen trots mitt tidigare inlägg några sidor bak där jag skrev att jag tänkte hålla kvar. Mitt förtroende för VD är tyvärr förbrukat och varumärkesskadan är för stor.

Det underliggande motivet till den höga värderingen har varit självkörningen, men lanseringen av detta (Robotaxi etc.) bedömer jag nu som väldigt osannolik att den kommer lyckas enligt plan. Även om de når i hamn med teknologin i år så ser jag inte hur de kommer kunna göra en lyckad lansering under nuvarande sentiment som råder kring företaget. Ständiga sabotage av Teslor utan förare ser jag också som en hög risk vilket i så fall kan avskräcka kunderna.

Väldigt trist att det blev så här. Men hoppas på att styrelsen avsätter Musk, kursen rasar ihop totalt, och det blir ett köpläge igen.

Sen går ju iofs hela börsen åt skogen just nu. Intressanta tider minst sagt.

Permalänk
Medlem

Synd att Tesla också ägs av så många fonder, kraftiga bakslag det där nu.

Hur som fortsätter jag köpa mina globalfonder, investmentbolags fonden i sverige och en investmentbolag i usa
Nån gång kommer det vända och då kommer det gå upp i raketfart får man hoppas igen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakubeX:

Synd att Tesla också ägs av så många fonder, kraftiga bakslag det där nu.

Ibland får man intrycket av att alla pratar om risker men alla ignorerar dem. Några få bolag som dragit hela index, jättemycket USA i en 'globalfond', svenska kronan kroniskt undervärderad etc. Det är först när det vänder som folk kan säga "vad var det jag sa", problemet är att ibland kan trender pågå i flera år, och effekten blir lite som att säga "börsen kommer krascha", ah jo... go figure

Både Nasdaq & SP500 börjar se översålt ut, samtidigt kan vi ju konstatera att det har varit lätt att bränna sig på 'buy the dip' senaste veckorna.

Permalänk
Medlem

Nedgångarna är nyttiga för att påskina långsiktighet och vikten att inte ha pengar på börsen som man inte har råd att vara utan. Sitt lugn och fortsätt repetera mantrat "billiga globala indexfonder, billiga globala indexfonder" likt en papegoja så tror jag det blir bra i längden.

Han som spelar ukulele på Avanza och varit en av deras frontpersoner i deras videos brukar säga att det är i de jävligaste av tider man gör de bästa affärerna. Frågan om det är tillräckligt jävligt nu eller om man ska vänta ytterligare, men det är ett ickeproblem för den som sparar löpande. Jag tänker att alla pengar som flytt börsen börsen nu är inte uppe i rök utan ligger nånstans och väntar på att få gå in igen.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@MadMantiz

+Diversifiering och anpassa risken på sparande utifrån horisont, undvik hajpade nishfonder tänkte hoppa på
Thematica - Future Mobility för ett par år sen, glad att jag valde indexfonder istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikosmaximus:

Tackar för länkarna, ska lägga ner tid och kolla.

Ja det är en alternativ, finns en del tills man börjar gräva fram vad som kostar varje månad.

Likt senaste posterna och innehållet i länkarna jag postade: långsiktigt sparande handlar om billiga breda globala indexfonder med automatiskt sparande där man inte går in och justerar. Mer eller mindre knappt logga in och kolla första fem åren. Den forskningsstödda strategin går ut på att inte vara sämst. Man vinner inte ett enskilt år men man maximerar chansen att vinna långsiktigt.

Särskilt i dessa tider, när det är ett litet hack i kurvan, så är det viktigt att (fortsätta) vara inne i marknaden. Vanligt misstag är när man tror sig kunna förutse rätt tillfälle att sälja och köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Likt senaste posterna och innehållet i länkarna jag postade: långsiktigt sparande handlar om billiga breda globala indexfonder med automatiskt sparande där man inte går in och justerar. Mer eller mindre knappt logga in och kolla första fem åren. Den forskningsstödda strategin går ut på att inte vara sämst. Man vinner inte ett enskilt år men man maximerar chansen att vinna långsiktigt.

Särskilt i dessa tider, när det är ett litet hack i kurvan, så är det viktigt att (fortsätta) vara inne i marknaden. Vanligt misstag är när man tror sig kunna förutse rätt tillfälle att sälja och köpa.

Vad är ditt tips på en bred indexfond då?

Permalänk
Medlem

Jag är nog en rätt tråkig och sannolikt stereotypisk svensk som har nästan allt sparat kapital i breda fonder (typ Avanza Zero och Länsförsäkringar global) samt Lysa på nära nog 100% aktier.

Tänker att det är ett sätt att undvika de stora dipparna enskilda företag kan ha gentemot att man heller inte är med på de stora rakterna. Men senaste veckornas utveckling är ju lite trist, nära -10% på tre veckor. Men det är väl bara att sitta still i båten som vanligt och fortsätta sitt månadssparande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag är nog en rätt tråkig och sannolikt stereotypisk svensk som har nästan allt sparat kapital i breda fonder (typ Avanza Zero och Länsförsäkringar global) samt Lysa på nära nog 100% aktier.

Tänker att det är ett sätt att undvika de stora dipparna enskilda företag kan ha gentemot att man heller inte är med på de stora rakterna. Men senaste veckornas utveckling är ju lite trist, nära -10% på tre veckor. Men det är väl bara att sitta still i båten som vanligt och fortsätta sitt månadssparande...

Typ samma lika. Fonderna har backat med -103.000kr bara sedan februari. 90% aktier och 10% räntor.

Men det är vad det är, fyller på med torrt krut lite då och då och låtsas som att det regnar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Vad är ditt tips på en bred indexfond då?

Den frågan besvaras av RikaTillsammans-podden (som jag starkt rekommenderar) i flera avsnitt, här för 2025 https://podcasts.apple.com/se/podcast/rikatillsammans-om-priv...

Tre tips i det avsnittet är DNB Global Indeks S, Länsförsäkringar Global och Avanza Global.

Jag själv kör Avanza Global, Länsförsäkringar Global och Lysa.
Fondroboten Lysa är också en så himla simpel sparlösning. Pyttehögre avgift (0.4%) men också lite mer svenskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Typ samma lika. Fonderna har backat med -103.000kr bara sedan februari. 90% aktier och 10% räntor.

Men det är vad det är, fyller på med torrt krut lite då och då och låtsas som att det regnar.

Aj det var mycket. Min "vinst" för i år är utraderad. -2,45% hittills i år, från att ha varit upp 5,11% för någon vecka sedan.

Jag har ca 80% av mitt innehav i fonder, 10% i aktier och 10% i cash med sparränta. Aktierna är mer för att leka med och ha kontinuerlig utdelning från vissa av dom.

Har troligtvis för många fonder men de är alla utspridda över 10-tal olika konton som tävlar mot varandra om vem som går bäst.

Fonder

AMF Räntefond Lång
Avanza Auto 6
Avanza Emerging Markets
Avanza Global
Avanza Sverige
Avanza USA
Avanza Zero
DNB Global Indeks S
Handelsbanken Europa Index (A1 SEK)
Handelsbanken USA Index (B1 SEK)
Länsförsäkringar Global Index
Länsförsäkringar USA Index
Nordea Global Passiv Tillväxt SEK
SEB Sverige Indexnära A
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Storebrand Emerging Markets A SEK
Storebrand Global Plus A SEK
Storebrand USA A SEK
Swedbank Robur Access Europa A

Dold text

Aktier

Alligator Bioscience
AstraZeneca
Cell Impact
CHOSA Oncology
Cortus Energy
Ericsson B
Handelsbanken A
IRLAB Therapeutics A
mySafety Group B
Neobo Fastigheter
NextCell Pharma AB
Nivika
PION Group B
ProfilGruppen B
SaltX Technology Holding B
Saniona
SBB Norden B
Scout Gaming Group
Tele2 B
Telia Company
Thule Group
Tobii
Volvo A
Walt Disney

Dold text
Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!