Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Starta med så mycket du kan avvara utan att du skulle må skitdåligt om det går ner på kort sikt. Sätt pengarna i en bred fond. Vill du leka lite så ta en del och köp mer aktivt, typ företag du gillar.

Tack för tipset, ska försöka lägga upp ett plan.

Skrivet av HickeHiskelig:

spara kraftigt för att det ska göra någon skillnad i början så att snöbollen hinner växa till sig. offra allt för sparandet. iofs svårt när man redan dragit på sig stora utgifter. sälj bilen om den är dyr, min kostade 25k, har gått 20k mil och jag har möjlighet att laga den själv, det har ju du med som har hus och uppfart/garage. det är iallafall värt att lära sig skruva lite, det är inte svårt

vad har du för bil?

Det är en familjebil, Volkswagen Arteon så utgifterna i dagsläge är balanserade med huset, planen är att försöka dra ner egna utgifter för påbörja med ett aktiv sparande, har för helt enkelt varit dåligt med att spara för sånt utan prioriterat målen såsom köpa hus och bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikosmaximus:

Det är en familjebil, Volkswagen Arteon så utgifterna i dagsläge är balanserade med huset, planen är att försöka dra ner egna utgifter för påbörja med ett aktiv sparande, har för helt enkelt varit dåligt med att spara för sånt utan prioriterat målen såsom köpa hus och bil.

AJDÅ! eller YES! beroende på hur man ser det, du har ju potential att göra en stor förbättring här. sälj bilen med detsamma, byt till en billigare så får du lös kanske 200k eller ännu mer

då sparar du 20k/år i utebliven avkastning som du hade fått på börsen av mellanskillnaden, + värdeminskning på, ska vi gissa på 30k/år? + dyrare försäkring + dyr service som är värsta lurendrejeriet.

köp en äldre passat istället (eftersom du verkar gilla VAG, och passat är ju typ samma bil som arteon), ännu bättre om du klarar dig på en golf kombi, de är ganska rymliga faktiskt. fattar att du inte vill köpa någon skrothög, så tex denna duger ju bra: https://www.blocket.se/annons/1002058118

sen kör du bara trafikförsäkring eller halvförsäkring, det lönar sig ju i längden.

vi pratar alltså i krokarna runt 60k per år som du hade sparat på att köra runt i en billigare bil. det är 5000 per månad... sen så köper du en vettig verktygssats om du inte har det redan så kan du serva bilen själv för 500kr per gång och eventuellt byta hjullager, bromsar och sånna enkla saker om det skulle behövas. när man har skruvat lite har man en vana av det och sen går det på rutin. i längden sparar man mycket på det

byta skivor + belägg runtom kostar typ 3000kr eller så om man gör det själv och tar några timmar med marginal inräknad. vad tar mekonomen? 15?

jag hjälpte nyss en kompis med att byta generator, stabilisatorstag och 2 hjullager. det kostade drygt 2000kr

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Hedersmedlem

AJDÅ! eller YES! beroende på hur man ser det, du har ju potential att göra en stor förbättring här. sälj bilen med detsamma, byt till en billigare så får du lös kanske 200k eller ännu mer

då sparar du 20k/år i utebliven avkastning som du hade fått på börsen av mellanskillnaden, + värdeminskning på, ska vi gissa på 30k/år? + dyrare försäkring + dyr service som är värsta lurendrejeriet.

köp en äldre passat istället (eftersom du verkar gilla VAG, och passat är ju typ samma bil som arteon), ännu bättre om du klarar dig på en golf kombi, de är ganska rymliga faktiskt. fattar att du inte vill köpa någon skrothög, så tex denna duger ju bra: https://www.blocket.se/annons/1002058118

sen kör du bara trafikförsäkring eller halvförsäkring, det lönar sig ju i längden.

vi pratar alltså i krokarna runt 60k per år som du hade sparat på att köra runt i en billigare bil. det är 5000 per månad... sen så köper du en vettig verktygssats om du inte har det redan så kan du serva bilen själv för 500kr per gång och eventuellt byta hjullager, bromsar och sånna enkla saker om det skulle behövas. när man har skruvat lite har man en vana av det och sen går det på rutin. i längden sparar man mycket på det

byta skivor + belägg runtom kostar typ 3000kr eller så om man gör det själv och tar några timmar med marginal inräknad. vad tar mekonomen? 15?

jag hjälpte nyss en kompis med att byta generator, stabilisatorstag och 2 hjullager. det kostade drygt 2000kr

Att byta till en "billigare" bil kan vara rejält dumsnålt och inte alls lönsamt i längden.

Har man familj och barn är säkerhet viktigt oavsett vilka som sitter i bilen. Samma sak med driftsäkerhet.

Bil får kosta för oss utan att för den delen bli idiotdyrt. Men jag anser det är viktigare att åka säkert och tryggt än några tusenlappar till sparade per år.

Dessutom, det är inte alla som kan, vill eller borde skruva bil själva. Nyare bil med färre mil brukar ge få dyra verkstadsbesök.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Att byta till en "billigare" bil kan vara rejält dumsnålt och inte alls lönsamt i längden.

Har man familj och barn är säkerhet viktigt oavsett vilka som sitter i bilen. Samma sak med driftsäkerhet.

Bil får kosta för oss utan att för den delen bli idiotdyrt. Men jag anser det är viktigare att åka säkert och tryggt än några tusenlappar till sparade per år.

Dessutom, det är inte alla som kan, vill eller borde skruva bil själva. Nyare bil med färre mil brukar ge få dyra verkstadsbesök.

haha seriöst? hur mycket säkrare tror du på riktigt att en vw arteon från 2017 och framåt är jämfört med en passat från 2013? vi snackar inte om en 50 år gammal bil utan krockkuddar här utan en helt vanlig svenssonbil.. en äldre passat är mycket säkrare än många nya plasthinkar som säljs.. det här var nog det dummaste jag läst idag faktiskt

det här är en bidragande faktor till att genomsnittliga åldern för att köpa sin första bostad för år 2024 var 38 år! folk kan inte byta bromsar, lägga parkettgolv, byta fönster eller ens byta till vinterdäck själv längre. det blir dyrt när man måste betala andra hela tiden

om du sparar 12 000 på att byta bromsar och det tar några timmar av din tid, är det inte då värt att göra det själv? alla kan visst skruva bil som bor i villa och har en egen uppfart vilket personen i fråga har, men vissa vill inte. jag har inte sagt att han ska göra något omfattande, vet du hur enkelt det är att serva bilen? här har du en video https://www.youtube.com/watch?v=kEy_TLAyvLA

personen ville ha hjälp hur han kunde spara mer, det här är mitt förslag. du är i fel del av forumet min vän

-----------------------------------------

min egna bil kostar såhär mycket:

inköp 25k, 2004 audi a3 med 18k mil.

haft den i lite mer än 2 år, jag har servat för 500kr (ska dock serva igen typ nu), bytt skivor + belägg bak för 1000kr, belägg fram 200kr, 2 bromsok för 900kr. nytt batteri 1300kr. totalt 3900kr

trafikförsäkring + skatt blir 250kr/mån

förbrukning mätt vid pump, 0.72l/mil.

0kr värdeminskning, 2500kr/år utebliven avkastning. jag kör 1000 mil per år.

bilen kostar mig 250*12+0.72*16*1000+3900/2+2500=19000kr/år eller 1580kr/mån och då åker jag helt okej i en tysk audi.

-------------------------------------------------------------------------

för en arteon 2.0 tdi för 300k blir uträkningen uppskattningsvis såhär:, med service hos verkstad:

utebliven avkastning: 30k/år
värdeminskning 30k/år
skatt 4000/år
förbrukning 0.58l/mil -> 0.58*17*1000=9860/år
billig service hos MECA efter 9000 mil går på mellan 5-10000 om man knappar in regnummer. så vi säger 7500kr/år, sen tar vi höjd för andra reparationer tex bromsar för 500kr/mån så 8000/år
helförsäkring för 55-årig man i mindre stad 700kr/mån med 20% rabatt pga fler försäkringar hos trygghansa. det är 8400/år

vi lägger ihop det här då...

30k+30k+4k+10k+8k+8.4k=90 000kr per år! eller 7500kr per månad! milkostnad på 90kr per mil!

så jämfört med den personen jag försöker hjälpa här så sparar jag 70k/år bara på att ha en billig bil... jag skulle kunna skrota 3st bilar om året innan jag kommer upp i samma summa. det är också möjligt att personen har en ännu dyrare arteon än 300k, de kostar allt mellan 250-500k så uträkningen kanske är ännu värre än såhär...

men sen är jag ju 23 år, studerande och väldigt snart börsmiljonär. om du ser till mitt tidigare inlägg för någon dag sedan. man kan ju köpa en nyare bil än vad jag har (2013 passat tex), jag fattar att man inte vill vara allt för extrem. allt över 100k är rent slöseri för en bil

jag hade tidigare en bmw för 150k men insåg att det alltså var billigare med bilen jag har nu så ajg

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

haha seriöst? hur mycket säkrare tror du på riktigt att en vw arteon från 2017 och framåt är jämfört med en passat från 2013? vi snackar inte om en 50 år gammal bil utan krockkuddar här utan en helt vanlig svenssonbil.. en äldre passat är mycket säkrare än många nya plasthinkar som säljs.. det här var nog det dummaste jag läst idag faktiskt

det här är en bidragande faktor till att genomsnittliga åldern för att köpa sin första bostad för år 2024 var 38 år! folk kan inte byta bromsar, lägga parkettgolv, byta fönster eller ens byta till vinterdäck själv längre. det blir dyrt när man måste betala andra hela tiden

om du sparar 12 000 på att byta bromsar och det tar några timmar av din tid, är det inte då värt att göra det själv? alla kan visst skruva bil som bor i villa och har en egen uppfart vilket personen i fråga har, men vissa vill inte. jag har inte sagt att han ska göra något omfattande, vet du hur enkelt det är att serva bilen? här har du en video https://www.youtube.com/watch?v=kEy_TLAyvLA

personen ville ha hjälp hur han kunde spara mer, det här är mitt förslag. du är i fel del av forumet min vän

-----------------------------------------

min egna bil kostar såhär mycket:

inköp 25k, 2004 audi a3 med 18k mil.

haft den i lite mer än 2 år, jag har servat för 500kr (ska dock serva igen typ nu), bytt skivor + belägg bak för 1000kr, belägg fram 200kr, 2 bromsok för 900kr. nytt batteri 1300kr. totalt 3900kr

trafikförsäkring + skatt blir 250kr/mån

förbrukning mätt vid pump, 0.72l/mil.

0kr värdeminskning, 2500kr/år utebliven avkastning. jag kör 1000 mil per år.

bilen kostar mig 250*12+0.72*16*1000+3900/2+2500=19000kr/år eller 1580kr/mån och då åker jag helt okej i en tysk audi.

-------------------------------------------------------------------------

för en arteon 2.0 tdi för 300k blir uträkningen uppskattningsvis såhär:, med service hos verkstad:

utebliven avkastning: 30k/år
värdeminskning 30k/år
skatt 4000/år
förbrukning 0.58l/mil -> 0.58*17*1000=9860/år
billig service hos MECA efter 9000 mil går på mellan 5-10000 om man knappar in regnummer. så vi säger 7500kr/år, sen tar vi höjd för andra reparationer tex bromsar för 500kr/mån så 8000/år
helförsäkring för 55-årig man i mindre stad 700kr/mån med 20% rabatt pga fler försäkringar hos trygghansa. det är 8400/år

vi lägger ihop det här då...

30k+30k+4k+10k+8k+8.4k=90 000kr per år! eller 7500kr per månad! milkostnad på 90kr per mil!

så jämfört med den personen jag försöker hjälpa här så sparar jag 70k/år bara på att ha en billig bil... jag skulle kunna skrota 3st bilar om året innan jag kommer upp i samma summa. det är också möjligt att personen har en ännu dyrare arteon än 300k, de kostar allt mellan 250-500k så uträkningen kanske är ännu värre än såhär...

men sen är jag ju 23 år, studerande och väldigt snart börsmiljonär. om du ser till mitt tidigare inlägg för någon dag sedan. man kan ju köpa en nyare bil än vad jag har (2013 passat tex), jag fattar att man inte vill vara allt för extrem. allt över 100k är rent slöseri för en bil

jag hade tidigare en bmw för 150k men insåg att det alltså var billigare med bilen jag har nu så ajg

Jag tror det är ganska tydligt att vi inte räknar på precis samma sätt

Har man en hyfsat ny bil är reparationskontot nära noll och det är inte rimligt att räkna med 15000kr om året i bara service och underhåll, snarare hälften eller ens det. Tittar bara på vad det kostat för vår del senaste 7 åren sedan den köptes ny, det är nånstans kring 17-18k som lagts på bilen (däck exkluderat). Observera, det är totalt, inte per år.

Värdeminskning är svårt att räkna med, men få bilar är en bra sparbössa. Nu har vi haft en smått galen utveckling på priserna senaste åren så jag skulle säga att nånstans runt halva din siffra är mer relevant.

Sen handlar inte hela livet om vem som har mest på kontot, men jag hade inte haft ett bättre liv om jag fortsatt köra min Audi A3 från 2004 ända tills nu. Den jag hade var min sämsta bilaffär hittills, hade den i knappt två år och det var inte några billiga mil som den gick. Bilarna efter har varit bättre dock, strulfria nästan nya eller nya bilar.

Min tolerans kring krånglande bilar och saker som "måste" göras med bilar förutom tvätt och däckbyte är dock ganska låg vilket gör att jag gärna betalar lite extra (eller förlorar lite avkastning) varje månad för att slippa krypa runt i ett trångt garage och byta bromsar eller felsöka intermitenta elfel som inte en enda verkstad vill ta i. Kan säkert klara av det om jag måste, men det finns andra som gör det snabbare och förhoppningsvis mer rätt än mig.

Jag är dock 20 år äldre än dig och har andra prioriteringar i livet... typ spela Excel och räkna på hur pengarna på kontot ska ge så mycket livskvalitet som möjligt för familjen både i vardagen och i framtiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

I en billig, bred och global indexfond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har man en hyfsat ny bil är reparationskontot nära noll och det är inte rimligt att räkna med 15000kr om året i bara service och underhåll, snarare hälften eller ens det. Tittar bara på vad det kostat för vår del senaste 7 åren sedan den köptes ny, det är nånstans kring 17-18k som lagts på bilen (däck exkluderat). Observera, det är totalt, inte per år.

Värdeminskning är svårt att räkna med, men få bilar är en bra sparbössa. Nu har vi haft en smått galen utveckling på priserna senaste åren så jag skulle säga att nånstans runt halva din siffra är mer relevant.

Sen handlar inte hela livet om vem som har mest på kontot, men jag hade inte haft ett bättre liv om jag fortsatt köra min Audi A3 från 2004 ända tills nu. Den jag hade var min sämsta bilaffär hittills, hade den i knappt två år och det var inte några billiga mil som den gick. Bilarna efter har varit bättre dock, strulfria nästan nya eller nya bilar.

Min tolerans kring krånglande bilar och saker som "måste" göras med bilar förutom tvätt och däckbyte är dock ganska låg vilket gör att jag gärna betalar lite extra (eller förlorar lite avkastning) varje månad för att slippa krypa runt i ett trångt garage och byta bromsar eller felsöka intermitenta elfel som inte en enda verkstad vill ta i. Kan säkert klara av det om jag måste, men det finns andra som gör det snabbare och förhoppningsvis mer rätt än mig.

Jag är dock 20 år äldre än dig och har andra prioriteringar i livet... typ spela Excel och räkna på hur pengarna på kontot ska ge så mycket livskvalitet som möjligt för familjen både i vardagen och i framtiden.

läs om, läs rätt! jag skrev 8000 per år i underhåll, alltså 7500 per år i service och 500kr för att täcka resten. bilen i mitt exempel var 4-5 år gammal och hade gått 9000 mil, så det kan vara dags för bromsbelägg/skivor i närtid exempelvis. även om du hade struntat i att serva bilen hade den fortfarande varit myyyyycket dyrare än en billig bil

jag förespråkar inte en 20 år gammal audi för 25k, jag förespråkar en 10 år gammal bil för 80k. jag tog upp min bil som ett exempel.. även om 2.0 fsi motorn utan turbo och kedja är pålitlig..

"Sen handlar inte hela livet om vem som har mest på kontot" - ja det stämmer väl förvisso till viss del men alltså jag vet inte om du är med i matchen? killen jag citerade vill ju spara mer så vad menar du med det här ens?

"jag hade inte haft ett bättre liv om jag fortsatt köra min Audi A3 från 2004 ända tills nu." - nej det kanske stämmer, för dig. men bildligt talat hade det sett ut såhär:

dina prioriteringar spelar liten roll, än en gång, killen ville spara mer pengar... att spara 5000 per månad genom att bara byta bil känns ju rätt överkomligt sätt att spara pengar på istället för att börja tumma på livskvalitet i form av mindre biobesök, mindre resor och billigare telefon... något måste det ju snålas in på?

jag säger inte att en dyr bil nödvändigtvis behöver vara dumt, men det är fan inte ekonomiskt hur du än vrider och vänder på det. jag själv har en veteranbil, inte för att det är ekonomiskt utan för att jag vill. sen är jag lite nyfiken, vilka andra sätt finns det att räkna på? annat än att exkludera alternativkostnaden då..

by the way - elfel är nog vanligare på nyare bilar än på 20 år gamla, om du är rädd för sånna fel är garaget trångt kan du skruva på uppfarten. jag får nog upprepa mig, jag förespråkade att man servar bilen själv och gör sånna enkla saker, inte lösa några elfel..

Visa signatur

Permalänk

Jag förstår och planen är inte dåligt i grunden heller men i första hand så ska jag försöka dra ner på egna utgifter för se hur det utvecklas utan att det påverkar min familj, kan tillägga att bilen är 2022 och blev köpt för familjen och barnernes säkerhet. Men självklart håller med dig att det finns utrymmen för dra ner på utgifter mer än vanligt.

Skrivet av OSkar000:

Jag är i den fasen som du befinner dig i, utan har enbart prioriterat familjen och barnen för ge de bästa förutsättningarna och en mycket bra livskvalitet för alla oss tillsammans. Jag känner att bilen är den sista biten jag skulle vilja sälja/byta till en billigare då jag själv inte har tid att meka, kan inte meka samt att jag vill inte ta risker. Jag funderar i första hand se över mina egna utgifter och se ifall där det kan ge mig chansen att börja med ett aktiv sparande, gillar dock alla era argument!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikosmaximus:

Jag förstår och planen är inte dåligt i grunden heller men i första hand så ska jag försöka dra ner på egna utgifter för se hur det utvecklas utan att det påverkar min familj, kan tillägga att bilen är 2022 och blev köpt för familjen och barnernes säkerhet. Men självklart håller med dig att det finns utrymmen för dra ner på utgifter mer än vanligt.

alright. finns det något annat du kan dra ner på som inte påverkar din familj?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikosmaximus:

Jag har följt era inlägg ett tag och tänkte att jag ställer en fråga. Jag är 32 år och har i princip inget sparande just nu, men jag har redan köpt hus och bil, så jag har uppnått de mål jag siktade på. Nu funderar jag på att börja spara långsiktigt via Avanza och skulle gärna vilja ha era tips och råd kring hur man bäst lägger upp det samt hur mycket som är rimligt att starta med.

Det absolut enklaste sättet att spara långsiktigt är i en global bred indexfond där avgiften ska vara låg och antalet bolag ska vara många.

Jag tycker Rikatillammans-podden är ett bra tips för inspiration och att komma igång, de pratar bla om hur mycket man bör börja med (ex buffert först).

Här är två matnyttiga länkar: https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-invester...

https://podcasts.apple.com/se/podcast/rikatillsammans-om-priv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikosmaximus:

Jag är i den fasen som du befinner dig i, utan har enbart prioriterat familjen och barnen för ge de bästa förutsättningarna och en mycket bra livskvalitet för alla oss tillsammans. Jag känner att bilen är den sista biten jag skulle vilja sälja/byta till en billigare då jag själv inte har tid att meka, kan inte meka samt att jag vill inte ta risker. Jag funderar i första hand se över mina egna utgifter och se ifall där det kan ge mig chansen att börja med ett aktiv sparande, gillar dock alla era argument!

Enklaste sättet är att se över prenumerationer/abonnemang och se vad man kan göra.
Hos oss kör vi rotation på streaming bolagen istället för alla samtidigt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vad tänker Sweclockers medlemmar om nya Avanza Auto 6? Jag har nu merparten av mina investeringar hos Lysa, Avanza Global index och en viss summa i Avanza Zero. Om jag har förstått rätt är Auto 6 dyrare än de övriga alternativen, men samtidigt det enda alternativet som använder hävstång. Vad säger ni om den?

(Min sparhorisont är 10+ år framåt där fonderna är den stora passiva delen av sparandet.)

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Vad tänker Sweclockers medlemmar om nya Avanza Auto 6? Jag har nu merparten av mina investeringar hos Lysa, Avanza Global index och en viss summa i Avanza Zero. Om jag har förstått rätt är Auto 6 dyrare än de övriga alternativen, men samtidigt det enda alternativet som använder hävstång. Vad säger ni om den?

(Min sparhorisont är 10+ år framåt där fonderna är den stora passiva delen av sparandet.)

Tycker det verkar intressant, står på att göra listan att läsa mer
Finns en tråd på rika tillsammans om den med mer info.
Vill minnas att de pratade om en annan fond med hävstång också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

jätte skeptiskt mot allt med hävstång. sannolikhet att förlora är väl större än att vinna på det, eller hur?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

jätte skeptiskt mot allt med hävstång. sannolikhet att förlora är väl större än att vinna på det, eller hur?

Sannolikheten är symmetrisk med undantag för att du har en något högre avgift/ränta pga hävstången.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nordnet Global Index 125 kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Hej, jag undrar hur man kan investera i Bitcoin via ett ISK-konto. Vilka ETP:er bör jag leta efter? Är det mer fördelaktigt att köpa Bitcoin genom ett ISK-konto jämfört med att köpa riktiga Bitcoin via en kryptobörs och förvara dem i en kall plånbok? Vilka är för- och nackdelarna med de olika alternativen?

Pro: Slipper inte bara redovisning, utan vinstskatten också.
Con: Kan bli ruggad samt ISK skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Inte i ett brett index över lång tid.
AP7 som mycket pensionspengar ligger i har hävstång t ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Vad tänker Sweclockers medlemmar om nya Avanza Auto 6?

Här är tråden jag tänkte på:

https://rikatillsammans.se/forum/t/avanza-auto-6-borjar-bli-r...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Samma risk, det går fortare uppåt och neråt, men över lång tid är det vettigt. AP7 Såfa som är förvalet i ppm har upp till 20% hävstång på aktie delen. Men som sagt, då pratar vi 30+ års spar horisont. Ska du spara 1-2-5 år (då ska du inte spara i aktier/fonder alls egentligen) då är det kanske ingen lysande ide med hävstång.

Så efter lite utläggning så är det därför en utmärkt ide att inte byta bort (eller byta tillbaka) till AP7 Såfa för sina ppm-fonder.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Sparar i fonder. Lägger idag ca 60% på LF globalindex och 40% på Sverige (klassiska spiltan invest) och har gjort så i några år. Något som behövs justeras tycker ni i dagens läge? Tar gärna emot åsikter. 🤓 Målet så småningom är att ha nog med deg för att unna sig en lägenhet i något varmare land.

Edit: har också köpt aktier i företaget jag jobbar på så där finns en slant som förhoppningsvis växer stadigt framöver (just nu är värdet ca 150k).

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skrivet av Json_81:

Tackar. Det var en intressant tråd, men jag är fortfarande osäker på om det är värt att investera i den, för även om avgiften är låg kostar Avanza Global index ännu mindre och i längden är ju alltid frågan om avgiften äter upp vinsten…

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Sparar i fonder. Lägger idag ca 60% på LF globalindex och 40% på Sverige (klassiska spiltan invest) och har gjort så i några år. Något som behövs justeras tycker ni i dagens läge? Tar gärna emot åsikter. 🤓 Målet så småningom är att ha nog med deg för att unna sig en lägenhet i något varmare land.

Det är helt omöjligt att säga hur det går just nu, speciellt med globalfonder som är viktade till stor andel i USA.
Varje gång Trumpen öppnar käften med tullar så dyker usabörsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är helt omöjligt att säga hur det går just nu, speciellt med globalfonder som är viktade till stor andel i USA.
Varje gång Trumpen öppnar käften med tullar så dyker usabörsen.

Japp, vet. Tänkte om någon vart i liknande sits som jag och viktat om eller sålt av.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Japp, vet. Tänkte om någon vart i liknande sits som jag och viktat om eller sålt av.

Det är en del som tror han kommer köra ekonomin i botten

The Atlanta Fed's GDPNow model estimate for annualized growth in the current quarter was a stunning -2.8% on Monday, down from +2.3% last week. A month ago the model showed that growth in the January-March period was tracking close to +4.0%.
https://www.reuters.com/markets/europe/atlanta-fed-shock-soun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

jag tror att ungefär varje gång jag fått sånnadär snilleblixtar har jag förlorat pengar. nu ska allt flyttas till europa, och under covid så skulle börsen krascha så då 'skulle man' sitta på likvider och se hur det gick..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är en del som tror han kommer köra ekonomin i botten

The Atlanta Fed's GDPNow model estimate for annualized growth in the current quarter was a stunning -2.8% on Monday, down from +2.3% last week. A month ago the model showed that growth in the January-March period was tracking close to +4.0%.
https://www.reuters.com/markets/europe/atlanta-fed-shock-soun...

ja, och den där finanskillen som förutsåg börskraschen 2008 sa att börsen skulle krascha för typ 2 år sedan så han sålde allt, men sen skrev han på x att han visst hade fel och köpte in sig igen. och warren buffet sågade nvidia och köpte inte in sig på det kalaset. även de stora namnen kan ha fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tror att ungefär varje gång jag fått sånnadär snilleblixtar har jag förlorat pengar. nu ska allt flyttas till europa, och under covid så skulle börsen krascha så då 'skulle man' sitta på likvider och se hur det gick..

Bara sitta still, har man sömnproblem när börsen Går dåligt så kanske man bör investera i något som räntepapper med sämre, stabil, vinst

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

ja, och den där finanskillen som förutsåg börskraschen 2008 sa att börsen skulle krascha för typ 2 år sedan så han sålde allt, men sen skrev han på x att han visst hade fel och köpte in sig igen.

Det var något helt annat.
Det finns ingen ekonom som tror att handelskrig är bra för ekonomin... och oavsett vad som händer gillar inte marknaden osäkerhet med nya beslut varannan timme.
Att Stockholmsbörsen är nere 3% idag är bra bevis på det.