Nvidia utreder problem med RTX 5080 och 5090

Permalänk
Medlem

Kanske de som köpt sitt kort från en scalper för 60k+ där de missat få med kvitto för garanti ångrar sig?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Är samma problem med hotfixen, får avvakta tills bättre drivrutiner kommer

Permalänk
Medlem

7900 XTX har verkligen varit rock solid för mig och prestandan räcker och blir över. Vilket kort! nVidia körde jag senast med 1080TI och var en era med betydligt högre stabilitet från nVidia.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ja, så oerhört tröttsamt.

Sanningen är att bådas fungerar väldigt bra, särskilt jämfört med 20 år sedan. Men att AMD har mer problem är inte något påhitt. Det har helt enkelt med att Nvidia är så pass dominant på marknaden att utvecklare av mjukvara och spel optimerar för Nvidia i första hand, allt annat vore korkat. Men jag är otroligt nöjd med mitt 7900 XTX, lätt top 3 bästa kort jag haft. Inget slår mitt HD 7850 dock, vilken dröm det kortet var.
Ärligt så är det nog så här. Nr 1: Radeon HD 7850, Nr 2: GTX 1080, Nr 3: 7900 XTX. Mitt GTX 1080 hade en överdrivet bra kylare dock. Hade gärna velat öka power limit mer än vad som tilläts på det. Det kämpar på än i dag hos min vän.

Edit: I och för sig vet jag inte om man skall placera mitt 5900 XT i top 3. Köpte det för 2800kr, flashade det till ett 5950 Ultra och fick därav top end prestanda till priset av lower-high end. Sprang cirklar runt polarens 9800XT i DX7/8. Directx 9 och särskilt shader model 2.0 pratar vi inte om

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Hos nvidia" lät dock som att det handlade om /r/nvidia som förstås handlar om Nvidia men inte är Nvidia ("This Subreddit is community run and does not represent NVIDIA in any capacity unless specified."), så man ska kanske inte lägga alltför stor vikt vid vad som händer där modereringsmässigt. Trådar kan ju försvinna pga att folk inte kan bete sig, t.ex... behöver inte vara att Nvidia är där och mörklägger på något vis.

Känns som att det är bättre att fokusera på problemet i sig, iaf...

Det har du rätt i, läste lite snabbt!

Är ändå ett rätt udda problem om man följer trådar i artikeln hos PC Gamer, som den tlll nvidias forum (samma som tidigare), där en ren ominstallation av drivrutiner med användande av DDU, skapar problem för en med RTX 4080 Super, den personen har inte ens testat med den senaste 572.16. Så felet "kan kanske" vara ett annat och då helt orelaterat till det som beskrivs för 572.16, fastän felen i symptom är snarlika.

Länken till reddit hos PC Gamer
Update 10: After a lot of trial and error, this is what works for me (RTX 5090):

• Windows 11 23H2

• Only 1 monitor can be plugged into a DP port

• No other monitor can be plugged in any other DP or HDMI port.

• Setting 4k@95hz, or lower, works fine. No black screens/crashing so far.

• Setting 4k@144hz does not work. Black screens issue

• Plugging a single monitor into the HDMI will not work, even at 60hz.

Den användaren har mer eller mindre gjort en uppsjö med kompletta ominstallationer som inkluderar Windows 11 24H och 23H2, Update 10 är det (just nu) senaste om vad som fungerar och inte fungerar.
Användaren skriver även att gå ner till PCIe 4.0 inte gör någon skillnad.
Lite i motsats till vad en del andra skriver, då dom ger Nvidias lösning/konstruktion med ett extrakort/brygga skulden, vilket är en helt naturlig att misstänka initialt, även om det nu inte verkar vara orsaken.

Hos en del så fungerar det endast med 60 Hz uppdatering, och samtidigt för andra så verkar inte ens 60 Hz fungera, däremot så framgår det inte i en del fall helt klart om dom testat med DP eller HDMI.

Har fått för mig att det fungerar för fler med Windos 11 23H2, även det kan bero på var man läser.

På något vis så känns det ändå lite som ett fel där olika laster på utgående grafikportar, som ju är en aning olika beroende på monitor, kan ge dom olika resultaten. Kanske...

Oavsett så får vi hoppas att där kommer en fungerande och bra lösning. Och framförallt att det verkligen är ett drivrutinsproblem och inte hårdvara, även om det kanske till viss del kan åtgärdas i mjukvara.

Samtidigt så fungerar det uppenbarligen helt smärtfritt för dom flesta!
Ändå frustrerande för dom som det inte fungerar för...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nåväl ett i stora delar hypotetiskt problem. eftersom 99.9% av dom som funderat på att köpa inte kommer att kunna göra det inom överskådlig tid

Enligt rykten kommer Nvidia att ha stora mängder 5070 när de släpps, men vem tusan vill ha ett 5070, tanken verkar ha varit att hypa 5070 med MFG eftersom det är snorbilligt att tillverka och sen tokmjölka allt över det. Hoppas det går åt pipan.

Funderar starkt på att stödköpa ett RX9070XT bara för att även om jag inte behöver något

Jag skulle absolut kunna tänka mig ett 5070, om priset är rimligt. Men säkert även ett 9070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Sålde mitt RTX 4090 nyligen för nästan inköpspris som jag betalade för 2 år sedan. Köpte ett 7900 XTX istället. Märker ingen större skillnad i prestandan på de spelen jag kör. Men märks i plånboken att den blev lite tjockare.

Blev den verkligen tjockare av att köpa ett grafikkort? Mindre tunn än det kunde varit, möjligen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Jag skulle absolut kunna tänka mig ett 5070, om priset är rimligt. Men säkert även ett 9070.

Det blir säkert ett användbart grafikkort, men sett till prestanda vs toppkorten är det snarare på "60-nivå" än på "70-nivå", vilket Nvidia vill att vi skall glömma pga MFG som hur man än vänder och vrider på det inte är riktig fps

9070XT sägs enligt läckor ligga över "70-nivå" och närmare "80-nivå", vilket bör stämma med tanke på storleken på chippet, om det kommer att kosta som ett 5070 bör det enligt all logik vara ett bättre köp

Visa signatur

|| 9950X3D MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6000c30 ASUS RTX5080 TUF OC || 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI 32GB-3600c16 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 ASUS RTX3080 TUF OC V2 || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 EVGA RTX3070 FTW Ultra || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem

Kul för några som ev har problem och flätat ut 60k plus till scalpers.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Hur svårt ska det vara. Sedan att köra 12v är lite som bäddat för problem, många industriprylar kör 24V.

Sist så hänger jag inte alls med. Jag tyckte jag förespråkade dyra datorer, men nu köper mer vanligt folk grafikkort för 30 000kr. Det var i den prisklass jag sa att en komplett bra dator gick på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så här är det alltid.
3000-serien hade en bugg så att spelet New World brickade kort.
4000-serien hade dåliga kontakter som smälte.
5000-serien har dessa saker.

Känns som det är så för det mesta nuförtiden. Inte bara Nvidia ofc. AMD har sitt. Intel bränner CPU:er för att volten är fel (13 & 14-serien va?), etc.

Det känns lite som att förboka spel. Bättre att köpa lite senare när alla buggar är borta.

Ja precis så upplever jag det med. Allt är "early access" nuförtiden. Men det mesta kan härledas till dålig mjukvara. Tror AI måste ta över från mänskligheten när det kommer till mjukvaruutveckling för det verkar för komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det blir säkert ett användbart grafikkort, men sett till prestanda vs toppkorten är det snarare på "60-nivå" än på "70-nivå", vilket Nvidia vill att vi skall glömma pga MFG som hur man än vänder och vrider på det inte är riktig fps

9070XT sägs enligt läckor ligga över "70-nivå" och närmare "80-nivå", vilket bör stämma med tanke på storleken på chippet, om det kommer att kosta som ett 5070 bör det enligt all logik vara ett bättre köp

Ja, men även i 40-serien kändes det som att de namngett vissa kort lite för högt.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur svårt ska det vara. Sedan att köra 12v är lite som bäddat för problem, många industriprylar kör 24V.

Sist så hänger jag inte alls med. Jag tyckte jag förespråkade dyra datorer, men nu köper mer vanligt folk grafikkort för 30 000kr. Det var i den prisklass jag sa att en komplett bra dator gick på.

24v standard skulle öka kostnader på allt annat i datorn dock pga andra regler

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Börjar bli riktigt frustrerande. Jag får blackscreen direkt i COD Warzone, har inte kunnat spela på 8 dagar det hade varit skönt om dem kunde bekräfta att dem jobbar på en lösning iaf.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk

Massa flickering på 4080 Super med nya drivrutinen. Speciellt när man ska helskärma en video eller tabba ut från fullscreen borderless spel.

Visa signatur

Lian Li A3 - 7800X3D - 32GB DDR5 6000 CL30 - RTX 4080 Super - 2TB NVME

Permalänk
Medlem

Testade att stänga av G-sync ikväll, inte fått black screen

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Sålde mitt RTX 4090 nyligen för nästan inköpspris som jag betalade för 2 år sedan. Köpte ett 7900 XTX istället. Märker ingen större skillnad i prestandan på de spelen jag kör. Men märks i plånboken att den blev lite tjockare.

Hade samma avvägning med 6800XT och 3090, fast jag hade båda redan och kunde jämföra direkt. De flesta spel såg jag typ 5-10% bättre prestanda i iallafall, mer för RT så klart, men fanns inte jättemånga spel med RT och hade spelat de intressanta redan... Men 6800XT kostade 10499, minde än hälften vad jag betalade för det 3090 jag spelade med (och vad jag sålde det för igen).

Skrivet av viller2:

Blev den verkligen tjockare av att köpa ett grafikkort? Mindre tunn än det kunde varit, möjligen…

Nej men av att sälja ett, låter det som

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Ja precis så upplever jag det med. Allt är "early access" nuförtiden. Men det mesta kan härledas till dålig mjukvara. Tror AI måste ta över från mänskligheten när det kommer till mjukvaruutveckling för det verkar för komplicerat.

Har du sett komplex kod genererad av "AI"?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har du sett komplex kod genererad av "AI"?

Ännu roligare är om man frågar AI om dess komplexa kod, det är bara snäppet bättre men väldigt likt att fråga någon om något de bara kopierat rakt av från något forum.

"Som du säger verkar det som att de funktionsanrop du pekar ut är till en void som enbart ändrar en intern variabel, låt oss utvärdera den struktur vi har hittills och skriva om dessa anrop".

"Du har rätt i att de nya anropen beter sig likadant som de gamla, vid närmare granskning behövs dessa anrop inte alls få funktionerna inte gör något, så vi kan ta bort dem."

"Som du påpekar var det ursprungligen tänkt att funktionerna skulle utföra arbete och anropas vid behov, låt oss implementera dem på nytt, denna gång med fokus på den efterfrågade funktionaliteten."

"Som du säger verkar det som att de funktionsanrop du pekar ut är till en void som enbart ändrar en intern variabel, låt oss utvärdera den struktur vi har hittills och skriva om dessa anrop".

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200