Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämn ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tolkningsfråga egentligen... För den bryter sina egna Specs om den tillåter 20A på ena pin out... och i detta fall så har Nvidias beslut om en gemensam strömkrets istället för 3 separata skapat ett problem i gränsdragningslandet....

Psu äger ju kabeln så därav borde strömbegränsning ske där per pin out för att undvika skador på psun...
Med dagens lösning kan ju skadan ske på båda sidor

Det betyder att nästa ATX standard så blir det två tjocka styvkablar.
För om PSU tillverkarna skall ha händerna fria utan att nätaggen blir dyra och komplicerade så är det lättaste lösningen.

Eller så fixar Nvidia det lättare på sitt kretskort. De var ju endå en av de som tog fram denhär dåliga lösningen.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Det betyder att nästa ATX standard så blir det två tjocka styvkablar.
För om PSU tillverkarna skall ha händerna fria utan att nätaggen blir dyra och komplicerade så är det lättaste lösningen.

Eller så fixar Nvidia det lättare på sitt kretskort. De var ju endå en av de som tog fram denhär dåliga lösningen.

Att balansering sker på Nvidias sida löser inte psu sidan, I teorin kan du fortfarande överbelasta psu sidan och bränna kontakterna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Tolkningsfråga egentligen... För den bryter sina egna Specs om den tillåter 20A på ena pin out... och i detta fall så har Nvidias beslut om en gemensam strömkrets istället för 3 separata skapat ett problem i gränsdragningslandet....

Psu äger ju kabeln så därav borde strömbegränsning ske där per pin out för att undvika skador på psun...
Med dagens lösning kan ju skadan ske på båda sidor

Ja det är kanske en tolkningsfråga.
Tänker man t.ex på en elcentral i hemmet så är den avsäkrad, liknande en PSU som också har en effektsäkring på hur mycket effekt man kan ta ut.
I de flesta fall så är det väl ändå apparaten eller enheten som kopplas in som styr hur mycket den ska dra?

Tänk dig att du parallell kopplar typ 6st 0.25mm2
sladdar och kopplar in dem till din torktumlare på 2kW, sedan drar du dem ifrån samma skarvdosa.
Självklart kommer inte lasten fördelas jämnt över dem kablarna då, strömmen tar alltid snabbaste/enklaste vägen.
Vad händer här?
Gissningsvis så kommer ena kabeln brinna, kontakterna pallar ju effekten till skillnad från 12vhpwr kabelns kontakter.

Fråga dig själv nu vart ”lastbalanseringen” ska in och vem som ansvarar för det.
Ska man börja sälja skarvdosar som gör det kanske?

Skitdumt exempel, nästan lika dumt som nvidias implementation av strömkontakten på sina top-tier kort. Men ja, du fattar grejen.

Typo
Permalänk
Skrivet av zorfex8400:

Ja det är kanske en tolkningsfråga.
Tänker man t.ex på en elcentral i hemmet så är den avsäkrad, liknande en PSU som också har en effektsäkring på hur mycket effekt man kan ta ut.
I de flesta fall så är det väl ändå apparaten eller enheten som kopplas in som styr hur mycket den ska dra?

Tänk dig att du parallell kopplar typ 6st 0.25mm2
sladdar och kopplar in dem till din torktumlare på 2kW, sedan drar du dem ifrån samma skarvdosa.
Självklart kommer inte lasten fördelas jämnt över dem kablarna då, strömmen tar alltid snabbaste/enklaste vägen.
Vad händer här?
Gissningsvis så kommer ena kabeln brinna, kontakterna pallar ju effekten till skillnad från 12vhpwr kabelns kontakter.

Fråga dig själv nu vart ”lastbalanseringen” ska in och vem som ansvarar för det.
Ska man börja sälja skarvdosar som gör det kanske?

Skitdumt exempel, nästan lika dumt som nvidias implementation av strömkontakten på sina top-tier kort. Men ja, du fattar grejen.

Inte riktigt va? Vid parallel matning så säkras varje enskild kabel av för sin max spec och dess gemensamma Amepere blir den totala effekten du får tag ut....
Problemet här är ju att kablarna från psu överskrider sina egna specs.... De har max 9.5A och kan uppenbart gå över 20A (derbauer test)

Edit
Sen får 0.25mm2 aldrig ha 230V då minsta area är 0.75mm2 för skarvkabel och 1.5mm2 för fast installation.

Just hur starkström hanterar parallel matning borde implementeras här också, att varje enskild 12V har en begränsning... Så finns lite färre problem iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Inte riktigt va? Vid parallel matning så säkras varje enskild kabel av för sin max spec och dess gemensamma Amepere blir den totala effekten du får tag ut....
Problemet här är ju att kablarna från psu överskrider sina egna specs.... De har max 9.5A och kan uppenbart gå över 20A (derbauer test)

Edit
Just hur starkström hanterar parallel matning borde implementeras här också, att varje enskild 12V har en begränsning... Så finns lite färre problem iaf

Det är så det bör fungera ja, mitt exempel beskriver hur Nvidia implementerat det.
Dem hade ju stöd för individuell mätning på faserna i sina äldre generationer. 3090 hade även det vill jag minnas. Standarden är väl framtagen för det scenariot?
Nvidia ville ha en kabel för att krympa kretskorten. Dem fick som dem ville, för att sedan ta bort sin lastbalansering. Sen börjar saker smälta och gå sönder.
Dem kommer säkert inte åtgärda felet utan hoppas på att nätaggregaten får lösa deras skapta problem.
Det är ju en stor win för Nvidia med mindre kretskort och sen slippa bry sig om att implementera lastbalansering i framtiden.
Bolla över problemen på någon annan bara är alltid den enklaste lösningen.

Snart får man väl fixa kylaren själv också..

Permalänk
Medlem

Edit
Sen får 0.25mm2 aldrig ha 230V då minsta area är 0.75mm2 för skarvkabel och 1.5mm2 för fast installation.

Automatsäkringar på varje kabel då bara... billigaste lösningen för PSU tillverkarna.. Gör det till en av standarden...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Automatsäkringar på varje kabel då bara... billigaste lösningen för PSU tillverkarna.. Gör det till en av standarden...

Current limit diod och tyristor eller någon annan vettigare lösning? Är ju inte speciellt dyra komponenter kontra nya pcb design

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zorfex8400:

Det är så det bör fungera ja, mitt exempel beskriver hur Nvidia implementerat det.
Dem hade ju stöd för individuell mätning på faserna i sina äldre generationer. 3090 hade även det vill jag minnas. Standarden är väl framtagen för det scenariot?
Nvidia ville ha en kabel för att krympa kretskorten. Dem fick som dem ville, för att sedan ta bort sin lastbalansering. Sen börjar saker smälta och gå sönder.
Dem kommer säkert inte åtgärda felet utan hoppas på att nätaggregaten får lösa deras skapta problem.
Det är ju en stor win för Nvidia med mindre kretskort och sen slippa bry sig om att implementera lastbalansering i framtiden.
Bolla över problemen på någon annan bara är alltid den enklaste lösningen.

Snart får man väl fixa kylaren själv också..

Hela problemet med psu är att de leverar stigarmatning parallellt utan avsäkring per kabel som det gör i starkströms anläggningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se videon från början han beskriver felet bra, en bit in i videon syns felkonstruktionen.
https://www.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw&t=1033s
Skandal i klass med Samsung Galaxy Note 7 ?

PSUn kan inte lösa lastbalanseringen, överström då måste spänningen minskas och då stannar datorn.
Enda lösningen är att lastbalansera grafikkortet, eller införa en helt ny standard.

Nödlösning nu är att ha luft mellan kablarna, så kylningen blir bättre.
Ni som äger 5090 sära på kablarna så värmen lättare kan avledas, montera en fläkt som blåser på kontakterna.
Köp inte 5090 förrän problemet är löst.

Frågan är om även 5070 kan få problem.

Permalänk

Efter att ha sett denna, kommer jag fortsätta att enbart köpa 6 eller 8 pin kort, hoppas 9070 xt kommer ha det...

12VHPWR verkar ju livsfarligt på alla kort utom 5070?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Edit

Svar på din edit angående kabelarea.
Hela poängen var att man gjort något man inte bör, jag är fullt medveten om begränsningarna.

Permalänk
Skrivet av Teknik:

Se videon från början han beskriver felet bra, en bit in i videon syns felkonstruktionen.

PSUn kan inte lösa lastbalanseringen, överström då måste spänningen minskas och då stannar datorn.
Enda lösningen är att lastbalansera grafikkortet, eller införa en helt ny standard.

Nödlösning nu är att öka kabelarian och ha luft mellan kablarna, så kylningen blir bättre.
Ni som äger 5090 sära på kablarna så värmen lättare kan avledas, montera en fläkt som blåser på kontakterna.

Varför kan inte psu lösa strömbegränsning per 12V pin? Idag kan de absolut inte det då de har satt en icke genomtänkt standard

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

https://www.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw
Efter att ha sett denna, kommer jag fortsätta att enbart köpa 6 eller 8 pin kort, hoppas 9070 xt kommer ha det...

Samma fel kan inträffa på 8pin också beroende på hur kontakterna är anslutna mot pcb....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ATX standarden har ändrats vid 4000 serien till atx 3.0? 2022 kom den..
https://www.intel.com/content/www/us/en/newsroom/news/intel-i...

Där står det iofs "A new 12VHPWR connector will power most, if not all, future PCIe 5.0 desktop Add-in cards (e.g., graphics cards). This new connector provides up to 600 watts directly to any PCIe 5.0 Add-in/graphics card. It also includes sideband signals that will allow the power supply to communicate the power limit it can provide to any PCIe 5.0 graphic card. "

Detta blir ju en tolkningsfråga då om hur de kommunicerar...

Detta hjälper ju inte om ingen av sidorna faktiskt kontrollerar vad varje pin levererar. Detta känns som någon har hamnat i kategorin dumsnål, Nivida kan ju inte ha glömt hur tidigare serier hade för design på ström matningen. Eller görs den mer av AI nu mer...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av zorfex8400:

Svar på din edit angående kabelarea.
Hela poängen var att man gjort något man inte bör, jag är fullt medveten om begränsningarna.

I detta fall är ju problemet att psu tillåter högre ampere per 12V kabel än vad specs säger. Max är 9.5A enligt 12vhpwr

Detta kan aldrig gpu ansvara för...

Jag förstår inte varför folk tycker felet är gpu när matade ände tillåter saker utanför specs...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Jag läste på Reddit att det enda säkra sättet att mata korten är med 8pin atx adaptrar -> 12vhpwr då dessa begränsas till 150w styck.
Dock tror jag bara dessa existerar i 3x 8pin till 12vhpwr så det blir 525w max uttag då om man räknar in pcie-porten.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Detta hjälper ju inte om ingen av sidorna faktiskt kontrollerar vad varje pin levererar. Detta känns som någon har hamnat i kategorin dumsnål, Nivida kan ju inte ha glömt hur tidigare serier hade för design på ström matningen. Eller görs den mer av AI nu mer...

Exakt hela atx 3.x är idiotiskt för det bör vara ett krav att antingen begränsa 12V output per mm2 eller ha krav på tidigare lösning att gpu hanterar balansering

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zorfex8400:

Jag läste på Reddit att det enda säkra sättet att mata korten är med 8pin atx adaptrar -> 12vhpwr då dessa begränsas till 150w styck.
Dock tror jag bara dessa existerar i 3x 8pin till 12vhpwr så det blir 525w max uttag då om man räknar in pcie-porten.

Corsair har 2x8pin - > 12vhpr 600W🤔

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det här får en ju att fundera: snålar Nvidia lika mycket med strömregleringen i de svindyra Quadro och AI korten också?
Hur brutalt giriga är de?

Ska kolla den där buildzoid videon lite senare. Misstänker jag kommer bli lite avtänd från att köpa 5xxx serien efter det.
(vilket nog bara är bra: mitt 3080 räcker ett tag till )

Ja det är inga roliga nyheter, men lägre serierna drar mindre ström så borde bli mindre problem även om bara en eller två kablar används.

Skrivet av Teknik:

Nödlösning nu är att öka kabelarian och ha luft mellan kablarna, så kylningen blir bättre.

Kommer inte hjälpa på 5090 i alla fall, speciellt om bara två kablar belastas kan även kabeln brinna upp.

Så man borde lastbalansera upp minst till 3 olika faser, för att garantera tre kablar tar smällen minst.

Just för 5070 kommer troligen fungerar bättre, för det inte är närmare 600 watt på en kabel utan värsta fall är det väll runt 200/300 watt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varför kan inte psu lösa strömbegränsning per 12V pin? Idag kan de absolut inte det då de har satt en icke genomtänkt standard

PSU kan inte göra det för då måste spänningen sänkas i kabeln och då stannar datorn.
Säkring går inte för då skulle den gå hela tiden.
Vi kan inte ha separata utgångar på PSU för då skulle den bli enormt dyr, 12V måste vara byglad i PSU.

Jämför med vanlig elanläggning ingen last får kopplas in som drar mer ström än kabeln är dimensionerad för

Se hela videon som beskriver felet.

Permalänk

I detta fall är ju problemet att psu tillåter högre ampere per 12V kabel än vad specs säger. Max är 9.5A enligt 12vhpwr

Jag förstår inte varför folk tycker felet är gpu när matade ände tillåter saker utanför specs...

Hönan eller ägget.

Du får gärna utveckla varför GPUn inte kan ansvara för balanseringen då den gjort det tidigare eller åtminstone haft skydd för detta.

Jag kan ingenting om hur näraggregaten är byggda i detalj men atx-pcie kontakterna var klassade med maxtak på effektuttag på 150w.
Nvidia gillade inte detta och tog fram en ny standard med en kabel som har 6st ledare för matning med ett tag på 600w.
Jag tänker att kontakten och kabeln ska klara det.
Precis som en atx-pcie klarar 150w.
Det sitter ju ingen balansering i atx-pcie kontakterna såvitt jag vet. Dock är dem dimensionerade att dem klarar att leda 150w över en ledare.

Grafikkortet har haft ansvaret tidigare. Varför ändras det helt plötsligt?

Du har kollat videon som förklarar vad Nvidia har gjort när dem gått från atx-pcie till 12vhpwr?
Dem har väl tagit bort all balansering utan att göra om / göra en ny standard då?
Det är anledningen till att jag tycker att dem gjort fel.

Det kanske vore trevligt med en PSU som kunde göra detta, det köper jag. Men det är ingen standard i dagsläget och inte det tråden handlar om egentligen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det här inte har setts tidigare mer än på toppkorten från nvidias förra generation så luktar det ju på alla sätt och vis nvidia-problem. Väldigt lite om en något pekar på att kablarna eller nätaggen ska vara de skyldiga här. Sen kanske det här kommer innebära att en bättre standard kommer tas fram.

Men just nu och här så skulle det vara ganska magstarkt om nvidia pekade på psu-tillverkarna som boven i dramat. Samma om man pekar på kabeltillverkarna som någon bov i dramat. Det här märker man när man gör tester och även när man designar korten att det kunde bli ett problem. I min värld är det här en otroligt stor fuck up av nvidia. Det är ingen snack om saken. Med tanke på vad som hände förra gången med smälta kontakter så skulle man kunna tro att nvidia skulle vara överförsiktiga denna gång.. vilken sjuk härdsmälta det blev istället.

Dom som inte sett Northridgefix kanal med alla 4090 som har byter kontakt på varje vecka borde ta sig en titt. Som sagt, ganska magstarkt om nvidia skulle få för sig att peka på psu-fel när det inte händer några andra kort än deras egna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jo men det bör väl gå att kontrollera på båda sidor. Antingen görs det före kabeln i PSU. Eller efter kabeln i grafikkortet. Båda sidor kan faktiskt kontrollera det här. Och tidigare lösningar på grafikkort har också löst det här bättre. Det har försämrats för 4090 och 5090.

Du fortsätter blanda in vad du önskar se i en standard om det nu skulle göras en ny sådan.
Ja. Vi vet att du tycker det borde göras av PSUn om en annan standard skulle etebleras. Jag har inget emot det heller. Sure.

Men. Ingen annan i tråden pratar om den delen.
Du kan släppa den delen. Jag tror ingen är emot dig på din front om en annan standard. Men det är inte den delen folk pratar om i tråden.

Alla andra här pratar om den praktiska tillämpningen.
Det är något annat.Det folk tar upp är att nätaggen som finns på marknaden idag inte har det här stödet. Så ser verkligeheten ut.
Det är grafikkorten som håller koll på att undvika överbelastning per kabel. Det är så fördelningen sett ut.
Släpper man ett grafikkort som inte kollar det här särskilt bra så är det kristallklart tydligt att ingen part kommer kolla överbelastningen längre.
Det grafikkorten tidigare löst - har de slutat lösa (i det här fallet). Och alla vet vad det blir för följd av det. Sämre koll på om det är dålig kontakt...

För din egen skull. Håll isär vad du önskar se i en framtida standard - och vad folk pratar om för problem som uppstått nu. De behöver inte vara väsenskildt olika. I know.
Men det blir bara mer missförstånd av att inte hålla isär de här med all tydlighet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Nej då, finns original som har 4.
Som min son kom med gigabyte 4090.

Men spelar inte så stor roll. Då korten måste gå tillbaka till att ha "spärrar" så den bara kan dra visst mycket / kabel.

Som 40 och 50 serien är. Så skulle dom kunna dra allt från 1 kabeln ändå.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk

Du är en mästare på att anmärka detaljer, snyggt fångat.
Mitt fel, jag menade att dem enbart finns i max 3x8pin till 12vhpwr. (Såg precis post här under om detta och det finns visst i 4x8pin till 12vhpwr)

Parantes
Permalänk
Skrivet av Gloremir:

Nej då, finns original som har 4.
Som min son kom med gigabyte 4090.
<Uppladdad bildlänk>

Men spelar inte så stor roll. Då korten måste gå tillbaka till att ha "spärrar" så den bara kan dra visst mycket / kabel.

Som 40 och 50 serien är. Så skulle dom kunna dra allt från 1 kabeln ändå.

Då borde ju detta vara det säkraste sättet att förse sitt kort med kräm om man har top-tier korten gissar jag på.

Hade inte agget klippt om du försöker dra mer än 150w från en 8pin? Kortet är ju dumt så det kommer försöka men jag trodde agget hade löst problemet och stängt ner innan något hann skadas i detta fall.

Tydligen är dem inte av säkrade på 150w, alltså inte säkert.

Förtydligande, osäkert
Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Då borde ju detta vara det säkraste sättet att förse sitt kort med kräm om man har top-tier korten gissar jag på.

varför? den kan fortfarande dra allt från 1 plus kabel. även med denna adapter.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av Gloremir:

varför? den kan fortfarande dra allt från 1 plus kabel. även med denna adapter.

Går det att dra mer än 150w från en 8pin?

Permalänk

Hur fan går det ihop det är max 400 watt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja det är inga roliga nyheter, men lägre serierna drar mindre ström så borde bli mindre problem även om bara en eller två kablar används.

Kommer inte hjälpa på 5090 i alla fall, speciellt om bara två kablar belastas kan även kabeln brinna upp.

Så man borde lastbalansera upp minst till 3 olika faser, för att garantera tre kablar tar smällen minst.

Just för 5070 kommer troligen fungerar bättre, för det inte är närmare 600 watt på en kabel utan värsta fall är det väll runt 200/300 watt.

Fast det kan väl vara illa också? Ge tillbaka 8 och 6 pin....

Hoppas nya amd 9070xt kör på det, kanske blir ett köp då, kommer aldrig köpa 12VHPWR

Visa signatur