Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämn ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kontaktdon som klarar mycket ström är väl inget problem, problemet är väl att ingen vill se kontaktdon eller kablar.
<Uppladdad bildlänk>

Jag hade gärna haft sådan kontakt, om jag fick välja. Kanske inte just den storleken men kanske en kontakt som tar 6-8 mm² kabel. Det är ju vad en vanlig högtalar kabel är i tjocklek.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

295x2 är jag ganska övertygad brände kablar av samma anledning som 4090 och 5090 gör det, den drar 425W över dessa två kontakter vilket är farligt nära den "teoretiska gränsen" på 288W(?) för 8-pin, och blir där då obalans ska uppåt 212W gå genom en av ledarna.

Att överlasta med daisy ÄR användarfel...

Och de brända kablar vi ser nu kan också vara handhavande fel? Fel % ligger nog väldigt lågt även om nyheterna är stora.

Sen har 3080 tdp på 350W så 2x 8pin skall räcka pga 75W från mb

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Oo var hittade du dessa? Kanske dags att börja modda grafikkort..

Används på vissa maskiner som blir laddade med en vanlig 12V laddare för bilar etc. Vi har dessa på våra städmaskiner. https://duckduckgo.com/?q=AITM%20connector&ko=-1&iax=images&i...

Glömde länken
Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Egentligen borde de implementera asus kontakt för btf

https://videocardz.com/newz/asus-reveals-cable-free-geforce-r...
löser allt egentligen 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag hade gärna haft sådan kontakt, om jag fick välja. Kanske inte just den storleken men kanske en kontakt som tar 6-8 mm² kabel. Det är ju vad en vanlig högtalar kabel är i tjocklek.

Tror en blad kontakt är det som hade används, två stora blad liknande säkringar i bilar. Används i server PSU där de kan mata 200+A 12V (lite overkill här kanske) men en snygg lösning med två blad hade kunnat räcka här, kontakten behöver inte vara mycket större än en 12V blad säkring vi har i bilar, så typ samma storlek som 12vhpwr. Problemet är att det blir styvare kablar att ha en tjock kabel per ledare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och de brända kablar vi ser nu kan också vara handhavande fel? Fel % ligger nog väldigt lågt även om nyheterna är stora.

Sen har 3080 tdp på 350W så 2x 8pin skall räcka pga 75W från mb

Fast du inser hur liten sannolikhet det är att det skulle vara användarfel när man kombinerar informationen från Buildzoid och der8auers videor?

Är det så svårt att säga att nVidia har gjort ett stort misstag med 4090 och 5090 genom att ta bort den balanserande kretsen?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Egentligen borde de implementera asus kontakt för btf

https://videocardz.com/newz/asus-reveals-cable-free-geforce-r...
löser allt egentligen 😁

Fortfarande kabel till moderkortet som har samma problem. Ingenting balanserar effekten genom de 12 kablarna.
Asus HAR dock i deras topp kort en separat shunt mätare per stift för 12vhpwr så de kan iaf se att de är obalans och stänga av innan det går snett.
De kan dock inte balansera det för det sker av nvidias ström vrm design som tydligen inte får ändras på och har bara en stor ström shunt numera.
Men ja en stor blad kontakt med 12v och jord från psu till gpu hade löst problemet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag känner inte till hur tyristorer fungerar, men på din beskrivning låter det som att det är ett gångbart alternativ.

Enkelt förklarat så tillåter den en viss satt spänning/ampere innan den fördelar bort överskottet
Det kräver dock en tyristor + diod

Långt svar:
https://www.electronicsforu.com/technology-trends/learn-elect...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fortfarande kabel till moderkortet som har samma problem. Ingenting balanserar effekten genom de 12 kablarna.
Asus HAR dock i deras topp kort en separat shunt mätare per stift för 12vhpwr så de kan iaf se att de är obalans och stänga av innan det går snett.
De kan dock inte balansera det för det sker av nvidias ström vrm design som tydligen inte får ändras på och har bara en stor ström shunt numera.
Men ja en stor blad kontakt med 12v och jord från psu till gpu hade löst problemet.

Menar mest att kontakten i sig hade löst mycket pga kontaktyta. Sen hade det varit enkelt att kunna använda moderkortet för vrm lösning så 600W är ju inget konstigt att hantera där

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast du inser hur liten sannolikhet det är att det skulle vara användarfel när man kombinerar informationen från Buildzoid och der8auers videor?

Är det så svårt att säga att nVidia har gjort ett stort misstag med 4090 och 5090 genom att ta bort den balanserande kretsen?

De har absolut gjort bort sig där men jag står fast vid att det borde ligga i psun för det kan fortfarande brinna i psu änden även med balansering i gpu delen.

Genom att ha någon form av elektronisk "säkring" så skulle de tag bort all risk för brända kontakter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag håller med dig hela vägen.

Med tanke på att det här aldrig har kontrollerats av PSUn i dagsläget så är det helt givet att PSUn inte kommer stå för kontrollen med den hårdvara som finns ute på marknaden i nuläget.
Säpper man komponenter så som grafikkort som inte heller kontrollerar det här så kan man vara säker på att ingen part kontrollerar om det går för mycket ström i en kabel.
Så ser verkligheten ut. Kontollerna har gjorts på grafikkortssidan so far. Kollar inte den sidan så kollar ingen.
Och nvidia har precis dragit ner kontrollerna med RTX 5090...
Im with you.

Det jag tror @Swedishchef_90 menarär att om en sådan standard skulle definieras så tycker han att det ska ligga på PSUn.

Om jag förstått det hela rätt.

Ja exakt om kravet kommer för standarden så bör det ligga i psun för man säkrar alltid matande ände

Visa signatur

Permalänk

De som vill köra singel matning får väl sätta ut en kontaktannons

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Menar mest att kontakten i sig hade löst mycket pga kontaktyta. Sen hade det varit enkelt att kunna använda moderkortet för vrm lösning så 600W är ju inget konstigt att hantera där

Nja 600W+ i moderkortet med effekt spikar tror jag inte är lyckad lösning.
Självklart är det lasten (grafikkortet) som skall hantera lastbalansering i detta fall.
Lösning och monitorering har ju funnits länge och använts men Nvidia vill ju spara några kronor på produkter som kostar 10-tusentals kronor.
Sedan kan man aldrig skylla på användaren i dessa fall då man gjort en produkt som skall kunna köpas av vem som helst och kopplas in.
Termen ”idiot säkert” dyker upp i mitt huvud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag håller med dig hela vägen.

Med tanke på att det här aldrig har kontrollerats av PSUn i dagsläget så är det helt givet att PSUn inte kommer stå för kontrollen med den hårdvara som finns ute på marknaden i nuläget.
Säpper man komponenter så som grafikkort som inte heller kontrollerar det här så kan man vara säker på att ingen part kontrollerar om det går för mycket ström i en kabel.
Så ser verkligheten ut. Kontollerna har gjorts på grafikkortssidan so far. Kollar inte den sidan så kollar ingen.
Och nvidia har precis dragit ner kontrollerna med RTX 5090...
Im with you.

Det jag tror @Swedishchef_90 menarär att om en sådan standard skulle definieras så tycker han att det ska ligga på PSUn.

Om jag förstått det hela rätt.

Jo, man kan ju tycka att det är enklare att PSUn har kontollen då den matar alla komponenter, men även om man skulle hitta på en ny revision på ATX standarden kommer det ju sitta horder med människor som kommer använda en äldre PSU som dom pröjsat 2000 kr för, och som inte är det minsta intresserade att byta ut dom för att Nvidia är för snåla när dom designar sina kort,

Permalänk
Medlem

Varför smälter kontakterna? Är det billig plast de använder? Jag såg någonstans att 12VHP var specad för 85'C men jag har också sett Molex uppgifter på 105'C. Det skär sig i kontrast till högströmskontakter för t.ex RC-flyg som är specade för 200'C.

Jag vet inte vad Nvidia tänkte på när de designade kontakten, enda vinsten verkar ju ha varit att integrera deras "sense"-pinnar. Jag tror Nvidia drabbades av den Amerikanska inställningen: "Vi gör bara kontakten lite kraftigare så blir det bra!", när de borde botaniserat i den uppsjö av beprövade högeffektskontakter som redan finns på marknaden. Men 5-7 mm kabel är ju inte så smidigt.

Undrar också om de samarbetade med etablerade kontakttillverkare, eller om de tog fram den här helt på egen hand. Det kom ju en uppgradering av själva kontakten (kablarna var oförändrade) när PCISIG förbättrade standarden där de förändrade stiftlängden för att råda bot på de första problemen. Sedan tar de och skär av sig säkerhetsbältet som tack och struntar i balanseringen.

Tänker tillbaka på PSUn som matade TTL-kretsarna på de första datorerna, en tung klump på 5V 120A. Kablarna var centimetertjocka och ordentligt fastskruvade! Samma sak med startmotorn till V8'an; om man inte drog åt batteripolerna ordentligt så hostade den bara svagt..

Permalänk
Medlem

Räcker med tyristor lösning egentligen?
vid given ampere så fördelar den bort överskottet ned till nästa kabel etc etc... Detta bör göras i psu sidan för att undvika psu failure

Tyristor? Verkligen?

Tyristor är en diod med ett styre, en kort puls på styret öppnar tyristorn, varvid den leder så länge det är en spänning över anod och katod.

Enda gången som det egentligen kan fungera är innan man likriktar, men även där har tyristorer för länge sedan fått ge vika för dom mycket bättre Effekt FET'en. Åtminstone på dom effektivare och dyrare PSU'er.
Fastän så är det enbart en del lösning, det löser inte grundproblemet, eller tar bort risken att kontakten kan smälta på GPU sidan.
För att ta bort risken på GPU sidan så krävs det en lastmätning på alla stift, då ihop med en kommunikation bak till nätdel så den kan korrigera/lösa ut/göra vad som krävs, för att skydda utrustning och användare (och dess plånbok).
En bonus är att även själva kabeln då ingår i kontrollen, fastän det kanske inte är huvudsyftet...

Edit: Hade för mig att något liknande finns på högspänning sidan, tror det heter differntialfördelare (om jag minns rätt), fastän funktionen egentligen inte återspeglar funktionen...

Dess funktion är egentligen att ha kontroll på inmatad och utmatad effekt för en överföringsledning (normalt när flera används parallellt), skiljer det för mycket så bryter det överföringen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

De har absolut gjort bort sig där men jag står fast vid att det borde ligga i psun för det kan fortfarande brinna i psu änden även med balansering i gpu delen.

Genom att ha någon form av elektronisk "säkring" så skulle de tag bort all risk för brända kontakter.

Finns ju en del säkerhet mekanismer i ett nätaggregat, men mycket av detta sitter oftast i mer premium nätaggregat. Sen var det inte någon modell som körde med någon form av säkring på kablarna (gjorde dessa otympligare).

Just ATX standarden har varit rejält lat här när beslutet om den nya kontakten. Sämre hållbarhet och lägre marginaler ovanpå detta.

Kommer troligen ta flera år innan ny standard är ute för just säkra upp lastbalansering. Som har tidigare skötts av grafikkortet, kan inte se vad för kostnadsbesparing som är värt att göra en sån här chansning.

Varför inte göra ändring när flesta nätaggregat har egen lastbalansering? Är definitivt inte värt chansa och köpa ett Nivida kort med denna lösning (även om asus försökt tejpa över problemet är det inte en lösning).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tyristor? Verkligen?

Tyristor är en diod med ett styre, en kort puls på styret öppnar tyristorn, varvid den leder så länge det är en spänning över anod och katod.

Enda gången som det egentligen kan fungera är innan man likriktar, men även där har tyristorer för länge sedan fått ge vika för dom mycket bättre Effekt FET'en. Åtminstone på dom effektivare och dyrare PSU'er.
Fastän så är det enbart en del lösning, det löser inte grundproblemet, eller tar bort risken att kontakten kan smälta på GPU sidan.
För att ta bort risken på GPU sidan så krävs det en lastmätning på alla stift, då ihop med en kommunikation bak till nätdel så den kan korrigera/lösa ut/göra vad som krävs, för att skydda utrustning och användare (och dess plånbok).
En bonus är att även själva kabeln då ingår i kontrollen, fastän det kanske inte är huvudsyftet...

Det finns tyristor som inte är av/på om du läser den långa artikeln. Där FeT är en del av dem....

Edit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Varför smälter kontakterna? Är det billig plast de använder? Jag såg någonstans att 12VHP var specad för 85'C men jag har också sett Molex uppgifter på 105'C. Det skär sig i kontrast till högströmskontakter för t.ex RC-flyg som är specade för 200'C.

Jag vet inte vad Nvidia tänkte på när de designade kontakten, enda vinsten verkar ju ha varit att integrera deras "sense"-pinnar. Jag tror Nvidia drabbades av den Amerikanska inställningen: "Vi gör bara kontakten lite kraftigare så blir det bra!", när de borde botaniserat i den uppsjö av beprövade högeffektskontakter som redan finns på marknaden. Men 5-7 mm kabel är ju inte så smidigt.

Undrar också om de samarbetade med etablerade kontakttillverkare, eller om de tog fram den här helt på egen hand. Det kom ju en uppgradering av själva kontakten (kablarna var oförändrade) när PCISIG förbättrade standarden där de förändrade stiftlängden för att råda bot på de första problemen. Sedan tar de och skär av sig säkerhetsbältet som tack och struntar i balanseringen.

Tänker tillbaka på PSUn som matade TTL-kretsarna på de första datorerna, en tung klump på 5V 120A. Kablarna var centimetertjocka och ordentligt fastskruvade! Samma sak med startmotorn till V8'an; om man inte drog åt batteripolerna ordentligt så hostade den bara svagt..

Om det blir så varmt att kabeln börjar smälta så är det inte fel på kontakten. Utan risken är att bara en eller två kablar få ta hand om 600watt från grafikkortet. Helt enkelt grafikkortet lastbalansera inte längre på de nya korten, alla trådar buntas ihop. Varken grafikkort eller nätagget vet hur mycket last det blir per kabel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har inte haft ett enda problem med mitt 7900 XTX.
nVidia? Har haft både mindre och större problem med både 1080TI, 2080 TI och 3080.

Med det sagt har jag gått i tankarna att nypa ett 5090, men det här avskräcker ju en del för när de väl kommer in i lager.

Fast det stämmer ju inte du hade ju problem med ditt xtx med din skärm/ar! Samsung och amd var väl en kanon kombo?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här får en ju att fundera: snålar Nvidia lika mycket med strömregleringen i de svindyra Quadro och AI korten också?
Hur brutalt giriga är de?

Ska kolla den där buildzoid videon lite senare. Misstänker jag kommer bli lite avtänd från att köpa 5xxx serien efter det.
(vilket nog bara är bra: mitt 3080 räcker ett tag till )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det finns tyristor som inte är av/på om du läser den långa artikeln. Där FeT är en del av dem....

Edit

Du verkar kunna ganska mycket om det här, och ha flertalet idéer kring hur det skulle kunna "fixas". Kanske du borde överväga att överge elektrikeryrket och i stället söka jobb som ingenjör hos Nvidia eller någon PSU-tillverkare? /s

Signerat, någon med examen inom just elektroteknik ... och en fin skål med popcorn.

Permalänk
Medlem

Edit

Okej! Du menar GTO?

GTO är snabbare än en Tyristor, men har ett framspänningsfall som ofta är dubbelt mot en Tyristors.

IGBT (Insulated Gate Controlled Bipolar Transistor) däremot fungerar väldigt bra i sammanhanget då den är snabb och har ett mycket lågt Rds on -> lågt spännngsfall.

Blev lite förvånad att IGBT togs upp under Tyristor i länken, då IGBT allmänt mer anses vara en släkting till den bipolära transistorn, mest då dess styrning är helt olik Tyristorn eller GTO'ns, utan mer lik transistorns.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Du verkar kunna ganska mycket om det här, och ha flertalet idéer kring hur det skulle kunna "fixas". Kanske du borde överväga att överge elektrikeryrket och i stället söka jobb som ingenjör hos Nvidia eller någon PSU-tillverkare? /s

Signerat, någon med examen inom just elektroteknik ... och en fin skål med popcorn.

Nej jag kan ingenting detalj men vet att vissa saker finns som kan kontrollera fördelningen av strömmen...

Detta är inget svårt problem att lösa men det måste finnas en standard så de löser felet permanent så saker som dessa försvinner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej jag kan ingenting detalj men vet att vissa saker finns som kan kontrollera fördelningen av strömmen...

Detta är inget svårt problem att lösa men det måste finnas en standard så de löser felet permanent så saker som dessa försvinner

Varför tog då Nvidia bort dem, med 5090 och 4090?
När de hade det tidigare med 3090?

ATX standarden har ju inte ändrats...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Okej! Du menar GTO?

GTO är snabbare än en Tyristor, men har ett framspänningsfall som ofta är dubbelt mot en Tyristors.

IGBT (Insulated Gate Controlled Bipolar Transistor) däremot fungerar väldigt bra i sammanhanget då den är snabb och har ett mycket lågt Rds on -> lågt spännngsfall.

Blev lite förvånad att IGBT togs upp under Tyristor i länken, då IGBT allmänt mer anses vara en släkting till den bipolära transistorn, mest då dess styrning är helt olik Tyristorn eller GTO'ns, utan mer lik transistorns.

Ja eller något åt det hållet. Något som styr strömmen åt nästa kabel vid uppnåd max strömgräns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Varför tog då Nvidia bort dem, med 5090 och 4090?
När de hade det tidigare med 3090?

ATX standarden har ju inte ändrats...

ATX standarden har ändrats vid 4000 serien till atx 3.0? 2022 kom den..
https://www.intel.com/content/www/us/en/newsroom/news/intel-i...

Där står det iofs "A new 12VHPWR connector will power most, if not all, future PCIe 5.0 desktop Add-in cards (e.g., graphics cards). This new connector provides up to 600 watts directly to any PCIe 5.0 Add-in/graphics card. It also includes sideband signals that will allow the power supply to communicate the power limit it can provide to any PCIe 5.0 graphic card. "

Detta blir ju en tolkningsfråga då om hur de kommunicerar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ATX standarden har ändrats vid 4000 serien till atx 3.0? 2022 kom den..
https://www.intel.com/content/www/us/en/newsroom/news/intel-i...

Där står det iofs "A new 12VHPWR connector will power most, if not all, future PCIe 5.0 desktop Add-in cards (e.g., graphics cards). This new connector provides up to 600 watts directly to any PCIe 5.0 Add-in/graphics card. It also includes sideband signals that will allow the power supply to communicate the power limit it can provide to any PCIe 5.0 graphic card. "

Detta blir ju en tolkningsfråga då om hur de kommunicerar...

Ja PSU kan meddela att den har kapacitet att leverera t.ex. 600W åt grafikkortet. Men det betyder ju inte att PSU trodde att den skulle leverera som i exemplet 20A+ * 12W på en av kablarna. och skit och ingenting nästan på de övriga kablarna.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ja PSU kan meddela att den har kapacitet att leverera t.ex. 600W åt grafikkortet. Men det betyder ju inte att PSU trodde att den skulle leverera som i exemplet 20A+ * 12W på en av kablarna. och skit och ingenting nästan på de övriga kablarna.

Tolkningsfråga egentligen... För den bryter sina egna Specs om den tillåter 20A på ena pin out... och i detta fall så har Nvidias beslut om en gemensam strömkrets istället för 3 separata skapat ett problem i gränsdragningslandet....

Psu äger ju kabeln så därav borde strömbegränsning ske där per pin out för att undvika skador på psun...
Med dagens lösning kan ju skadan ske på båda sidor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, och det var ju dessa kretsar som Nvidia nu i sin vishet har tagit bort! Kunde de inte bara ha höjt priset med en tusenlapp istället! Det hade ju knappast märkts, men produkten hade inte förkolnat under garantitiden.

Ang. Tyristorerna, de kräver traditionellt en nollgenomgång för att släckas och används därför uteslutande i växelströmskretsar. Orsaken till att de nämns i artikeln i samband med PSU är att de då sitter på primärsidan. Det är vad jag minns från elektroniken på 80-talet, så mycket kan ju ha utvecklats sedan dess då det teoretiskt går att integrera hela styr och reglerfunktioner på samma kisel.

De kanske ska lägga till en tempsensor vid kontakten?