Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämn ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var inte helt enkelt få tag i information. Om man nu kan tolka detta säljsnack rätt så verkar vissa kort ha viss lastbalansering i alla fall. Nu med hela debaclet med Nvidia kommer detta troligen marknadsföras tydligare i framtiden.

Njäe, jag är ingen expert men faserna är hur den balanserar själva kortet mellan VRM, GPU:n, RAM osv...
Inte hur den lastbalanserar strömtillförseln till kortet.

Samma marketingsnack om faserna finns på typ alla grafikkort (och moderkort) om du kollar runt lite
Så bevisar inget i sig såvitt jag kan se.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njäe, jag är ingen expert men faserna är hur den balanserar själva kortet mellan VRM, GPU:n, RAM osv...
Inte hur den lastbalanserar strömtillförseln till kortet.

Samma marketingsnack om faserna finns på typ alla grafikkort (och moderkort) om du kollar runt lite
Så bevisar inget i sig såvitt jag kan se.

Ja jag var något tveksam själv och hoppas nu detta kommer vara en självklar del av informationen av ett grafikkort nästa generation oavsett AMD eller Nvidia står på kortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tycks som vissa kontakter har problem med att pins kan "tryckas in" längre in i kontakten, i detta fall Corsair, så även om du tryckt in kontakten ordentligt så kanske den inte har ordentlig kontakt (no pun intended).

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Tycks som vissa kontakter har problem med att pins kan "tryckas in" längre in i kontakten, i detta fall Corsair, så även om du tryckt in kontakten ordentligt så kanske den inte har ordentlig kontakt (no pun intended).

Ahh, och det första jag gjorde för två år sedan (4090) var att beställa en sleevad 12VHPWR från Corsair. Känns bra... =/

Nu får vi först se ifall det ligger något bakom detta förstås. Några här som redan kollat sina Corsair kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ahh, och det första jag gjorde för två år sedan (4090) var att beställa en sleevad 12VHPWR från Corsair. Känns bra... =/

Nu får vi först se ifall det ligger något bakom detta förstås. Några här som redan kollat sina Corsair kablar?

Är egentligen inte grundfelet, men detta kan ju förvärra problemet om vissa stift har redan dålig kontakt och i värsta fall 1 har för bra kontakt. Strömmen likt vatten följer ju minsta motståndens lag, därför Nvidia förr lastbalanserade sina kort så inte 1 kontakt i alla fall fick förflytta all ström.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är egentligen inte grundfelet, men detta kan ju förvärra problemet om vissa stift har redan dålig kontakt och i värsta fall 1 har för bra kontakt. Strömmen likt vatten följer ju minsta motståndens lag, därför Nvidia förr lastbalanserade sina kort så inte 1 kontakt i alla fall fick förflytta all ström.

Nja, att en PSU tillverkare inte levererar är absolut ett grundfel. Kabeln ska hålla för x antal kopplingar. Att Nvidia inte säkrar upp på sin ände är givetvis inte heller bra men inte ett grundfel (om det inte är specat att dom måste det). Hade det varit Nvidias kabel hade det varit en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nja, att en PSU tillverkare inte levererar är absolut ett grundfel. Kabeln ska hålla för x antal kopplingar. Att Nvidia inte säkrar upp på sin ände är givetvis inte heller bra men inte ett grundfel (om det inte är specat att dom måste det). Hade det varit Nvidias kabel hade det varit en annan sak.

Nätaggregat har alltid varit designade så här, varför la Nvidia så mycket energi på att lastbalansera 3xxx serien och tidigare? De borde inkluderat detta till ATX 3.0 standarden i så fall när det skulle använda ny kontakt (nu finns det bara krav att nätaggregatet ska leverera strömmen kortet behöver, inte över hur många kablar som ska användas). Kan inte vara en överraskning helt plötsligt för Nvidia om detta problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nätaggregat har alltid varit designade så här, varför la Nvidia så mycket energi på att lastbalansera 3xxx serien och tidigare? De borde inkluderat detta till ATX 3.0 standarden i så fall när det skulle använda ny kontakt (nu finns det bara krav att nätaggregatet ska leverera strömmen kortet behöver, inte över hur många kablar som ska användas). Kan inte vara en överraskning helt plötsligt för Nvidia om detta problem?

Om nu videon stämmer och det är så att Corsair/x levererar så dåliga kablar att dom inte får kontakt så är det väl där grundproblemet är? Detta oavsett vad som kopplas in.

Att Nvidia har eller inte har en balansering på sin sida är ju mer ett säljargument. AIB använder det väl till och med i sin marknadsföring? OM (vet ej själv) det är krav på denna balansering så är det klart ett dubbelfel men grundproblemet är fortfarande kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ett liknande problem som med grafikkortet skulle vara att man t.ex har ett 12V batteri kopplat till tre resistorer. Resistorerna är olika stora, 1kOhm, 3kOhm och 5kOhm, alltså går det olika stora strömmar. Hur balanserar vi då strömmarna? Det går inte utan att ändra på resistorerna.
Om grafikkortet nu istället liknas med resistorerna så måste balanseringen ske där.

Jag kan ha tänkt fel, men jag ser ingen ”enkel” lösning att göra det på PSU-sidan.

Du har tänkt helt rätt och exemplet är mycket pedagogiskt, men budskapet verkar inte nå fram oavsett hur många som skriver det på olika sätt

Nätaggregatet kan inte reglera lasten. Det säger ju liksom sig självt att det är en total omöjlighet, hur skulle det gå till?
Nätaggregatet har en huvuduppgift: att leverera en så välreglerad och lågimpediv spänning som möjligt, målet är att vara en ideal spänningskälla.
Att man då hänger på laster på nätaggregatet som är så lågohmiga att kablar börjar glöda kan ju inte nätaggregatet göra något åt, förutom om vi då ska ha överströmskydd som stänger mätning på varenda ledare i kontaktdonen. Men lasten kan aldrig fungera som tänkt, oavsett.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Det skulle vara synnerligen intressant att få se hur installationerna såg ut när det brann. Tyvärr tenderar ju de drabbade att dela på kontaktdonen för att visa skadorna på foton, så man får aldrig se det.

Inbillar mig i alla fall att detta snarast har att göra med kontaktdon som designats med huvudfokus att vara billiga, inte mekaniskt robusta, i mjuk termoplast med låg glastransitionstemperatur, och pressad plåt. De är inte särskilt formstabila. I kombination med den ur denna aspekt oerhört dumma placeringen av kontaktdonet på framsidan av grafikkortet kan det bli tråkigt.

Datorbyggare som vill smyga undan de fula kablarna tenderar att bocka och böja dem, vilket förstås utsätter kontaktdonet för i sammanhanget stora krafter givet att kablarna brukar vara rätt stela, särskilt i radiellt led. Dålig kontakt pga deformation -> ökat övergångsmotstånd -> värmeutveckling -> ytterligare övergångsmotstånd, osv. Det blir en ond cirkel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Om nu videon stämmer och det är så att Corsair/x levererar så dåliga kablar att dom inte får kontakt så är det väl där grundproblemet är? Detta oavsett vad som kopplas in.

Att Nvidia har eller inte har en balansering på sin sida är ju mer ett säljargument. AIB använder det väl till och med i sin marknadsföring? OM (vet ej själv) det är krav på denna balansering så är det klart ett dubbelfel men grundproblemet är fortfarande kabeln.

Kablar som får dålig kontakt bara resulterar i annan kabel får ta mer av lasten. Hur Nvidia designat kortet måste minst 3/4 kablar har samma resistans (Blir lite för varmt med 2 kablar tar mesta av strömmen och 1 kabel är ren katastrof). Ström gör samma sak som vatten, den följer bara minsta motstånds lag.

Har du sett DerBauer video, där två kablar tog mesta av lasten? Dessa kan inte vara kablar med mest motstånd i, för då hade inte kabeln blivit varm och grafikkortet inte fått tillräckligt med ström. För de andra kablarna hade för låg ampere.

Och den personen där kabeln har smält, visar att felet var inte i kontakten (för då hade bara kontakten smält ihop).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nu har det redan avhandlats i andra kommentarer, men den absolut troligaste boven (oavsett hur dåliga kablar som levererats av PSU) så är det att nvidia har slutat lastbalansera kortet som gör att kontakten smälter.
Vi kan omöjligt lastbalansera/begränsa på PSU-sidan utan fler krasher/shut-downs som följd av att PSUn inte levererar vad kortet begär egentligen.

Eftersom kabeln kopplas in av användaren, samt böjs och ruttas genom ett chassi, och kontaktdonet utsätts för stress av detta i båda ändar beroende på chassi, skulle jag säga att någon form av balansering är nödvändigt för att undvika scenarier som dessa vi ser nu. Det går liksom inte att förutsätta som tillverkare att det alltid kommer vara perfekt inkoppling och balans med resistanserna på kablarna som går till GPU

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Du har tänkt helt rätt och exemplet är mycket pedagogiskt, men budskapet verkar inte nå fram oavsett hur många som skriver det på olika sätt

Nätaggregatet kan inte reglera lasten. Det säger ju liksom sig självt att det är en total omöjlighet, hur skulle det gå till?
Nätaggregatet har en huvuduppgift: att leverera en så välreglerad och lågimpediv spänning som möjligt, målet är att vara en ideal spänningskälla.
Att man då hänger på laster på nätaggregatet som är så lågohmiga att kablar börjar glöda kan ju inte nätaggregatet göra något åt, förutom om vi då ska ha överströmskydd som stänger mätning på varenda ledare i kontaktdonen. Men lasten kan aldrig fungera som tänkt, oavsett.

Det är väl det som det stöts och blöts här hela tiden...
Vi är nog alla överens om att Nvidia har börjat snåla på ett sätt som inte är OK genom att inte reglera lasten mellan pinnarna!

Men egentligen: varför ska ett nätagg blint leverera ut ström på enstaka pinnar eller kontakter som går lååångt över kända och etablerade specar? Borde den inte varna och sen till sist efter viss tid slå ifrån? (det måste man absolut kunna implementera!)
Ja, burken lär stängas ner eller krascha men det är ju bättre så man vet att något är fel och kablarna inte smälter/brinner.

Är det verkligen vettigt den väg vi gått mot single rail att det bara finns en 12V rail och resten lämnas ofta helt i händerna på strömförbrukande komponenterna?
Det är ju så det ofta funkar idag sen multirail blivit allt ovanligare (och med moderna PSU:er där nästan allt utgår från en enda kraftig 12V lina) men är det ansvarigt nu när vi har så kraftiga nätagg som drar ström genom så relativt veka individuella ledare?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vi är nog alla överens om att Nvidia har börjat snåla på ett sätt som inte är OK genom att inte reglera lasten mellan pinnarna!

Men egentligen: varför ska ett nätagg blint leverera ut ström på enstaka pinnar eller kontakter som går lååångt över kända och etablerade specar? Borde den inte varna och sen till sist efter viss tid slå ifrån? (det måste man absolut kunna implementera!)
Ja, burken lär stängas ner eller krascha men det är ju bättre så man vet att något är fel och kablarna inte smälter/brinner.

Är det verkligen vettigt den väg vi gått mot single rail att det bara finns en 12V rail och resten lämnas ofta helt i händerna på strömförbrukande komponenterna?
Det är ju så det ofta funkar idag sen multirail blivit allt ovanligare (och med moderna PSU:er där nästan allt utgår från en enda kraftig 12V lina) men är det ansvarigt nu när vi har så kraftiga nätagg som drar ström genom så relativt veka individuella ledare?

Nätagget kan absolut varna och sen slå ifrån, men det kommer som sagt med ett pris, som då skalar upp med antalet pinnar i nätaggregatet.
Single rail 12V förstår jag inte varför det skulle vara något problem arkitekturmässigt.

Men, jag tycker det är helt ovettig väg man går med dessa flerpoliga kablage på 12V och de problem det uppenbart skapar.
Antingen borde man gå upp till 24V eller 48V för dessa effektslukande komponenter, eller så byter man till saftiga tvåpoliga kablage, specade >60A, likt jag föreslagit i något tidigare inlägg.

Teknologin finns...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Nätagget kan absolut varna och sen slå ifrån, men det kommer som sagt med ett pris, som då skalar upp med antalet pinnar i nätaggregatet.
Single rail 12V förstår jag inte varför det skulle vara något problem arkitekturmässigt.

Men, jag tycker det är helt ovettig väg man går med dessa flerpoliga kablage på 12V och de problem det uppenbart skapar.
Antingen borde man gå upp till 24V eller 48V för dessa effektslukande komponenter, eller så byter man till saftiga tvåpoliga kablage, specade >60A, likt jag föreslagit i något tidigare inlägg.

Teknologin finns...

Kommer inte 24/48V med andra problem som isolering mellan ledningar i kretsen? Samt större krav att få hålla koll på...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Kommer inte 24/48V med andra problem som isolering mellan ledningar i kretsen? Samt större krav att få hålla koll på...

Nja, det är fortfarande låg spänning. Men det kan finnas andra nackdelar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nja, det är fortfarande låg spänning. Men det kan finnas andra nackdelar.

Jo men distans mellan ledningsbanor måste väl behöva vara större?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Viking

Marginellt. Men spänningen regleras väl ändå ner direkt det når kortet i VRM:en.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Multirail var aldrig en hit och var mest budget nätagg som körde detta. Problemet är att det är upp till användaren att balansera lasten och multirail vart dumt gjort på många agg där två kablar delade på en rail (kan även vara fler), så behöver grafikkortet två kablar fick du kolla upp så dessa inte var på samma rail.

Sen är det svårt att ge olika rail rätt mängd watt (vissa delade upp så fult att moderkortet hade ganska stor del av kakan ihop med 5 volt och 3.3 volt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Marginellt. Men spänningen regleras väl ändå ner direkt det når kortet i VRM:en.

Jo men det blir väl stor effektförlust som skall ledas bort? 24/48V - > ~1V vilket blir värme...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu har det redan avhandlats i andra kommentarer, men den absolut troligaste boven (oavsett hur dåliga kablar som levererats av PSU) så är det att nvidia har slutat lastbalansera kortet som gör att kontakten smälter.

Det är precis det här jag reagerar på. Det levereras dåliga kablar (kanske, se videon ovan) som en av flera möjligheter bakom problemen men det pekas enbart på Nvidia som grundproblemet. Har Nvidia uppfyllt sina krav men tillverkaren av kablarna inte gjort det så ligger bollen hos tillverkaren.

Sedan är det även i mina ögon helt oförståeligt varför Nvidia tagit bort balanseringen när läget är som det är. Med det sagt så borde det ju av PSU tillverkarna ha ställts krav på balansering i mottagande ände. Någonstans har ju verkligheten (dvs Corsairs(?) kablar) inte mött Nvidias testlabb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Det är precis det här jag reagerar på. Det levereras dåliga kablar (kanske, se videon ovan) som en av flera möjligheter bakom problemen men det pekas enbart på Nvidia som grundproblemet. Har Nvidia uppfyllt sina krav men tillverkaren av kablarna inte gjort det så ligger bollen hos tillverkaren.

Sedan är det även i mina ögon helt oförståeligt varför Nvidia tagit bort balanseringen när läget är som det är. Med det sagt så borde det ju av PSU tillverkarna ha ställts krav på balansering i mottagande ände. Någonstans har ju verkligheten (dvs Corsairs(?) kablar) inte mött Nvidias testlabb...

Även om de gjort vare kabel klarar 600watt så hade man flyttat problemet till kontakterna. Om nu hypotetiskt det är fixat på nätaggregat sidan så kommer inte kontakten på grafikkortet klara denna sne belastning.

Nvidia kan inte ha trott i sin enfald att nätaggregatet blivit om designat när nya kontakten kom till?

Varför körde 3090ti helt annan design på ström matningen?

Som sagt det värsta är inte stift utan kontakt, utan de som har bra kontakt. Hade det bara varit dåligt kontakt hade inte kabeln blivit varm på 5 sekunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Problemet är ju att du inte rimligen kan förutsätta att ledarresistansen är uniform i ett nätaggregat där det läggs på konsumenten att koppa in båda ändar, och dessutom hantera hur kablarna dras.
Därför är det rimligen så att den balanseringen kan åläggas GPUn, och detta har också historiskt gjorts, men detta har nvidia slutat med.

Jag vill med ganska högt självförtroende killgissa att den generella kvaliteten på nätaggregat idag, både elektriskt och mekaniskt, generellt är bättre idag än för ett par år sedan, delvis för att de har behövt möta den ökade efterfrågan på effekt och de massiva transienter som numera finns (mest deras skyddsfunktioner som inte ska utlösa för lätt misstänker jag). Att då skjuta över ansvaret för något nVidia börjat göra annorlunda på dem känns i mina ögon lite magstarkt.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nvidia kan inte ha trott i sin enfald att nätaggregatet blivit om designat när nya kontakten kom till?
Varför körde 3090ti helt annan design på ström matningen?

Nej, det är väl högst osannolikt. Vad som är relevant är att dom återigen (4090->5090) valt att använda samma lösning.

Det måste väl betyda att dom återigen inte kan återskapa problemen, med sina produkter, i sitt labb? Eller är din tanke att dom struntar i det?

Permalänk
Medlem

Jo men det blir väl stor effektförlust som skall ledas bort? 24/48V - > ~1V vilket blir värme...

Nej det fungerar inte så, bränna bort värme gör man i linjärregulatorer, här kör man switchade DC/DC. Annars hade kortet brunnit upp även på 12V.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nej, det är väl högst osannolikt. Vad som är relevant är att dom återigen (4090->5090) valt att använda samma lösning.

Det måste väl betyda att dom återigen inte kan återskapa problemen, med sina produkter, i sitt labb? Eller är din tanke att dom struntar i det?

De troligen ville ha enklare lösning som tog upp liten plats och sparade några kr. Att de inte återskapade problemet kanske är så enkelt de kör under optimala förhållanden och körde det par minuter och var nöjda med resultatet.

Om det ens testade designen alls utanför en simulering eller liknande.

Den tredje videon jag sett, körde ju med extra grej mellan nätagg och grafikkort som verkade balansera upp lasten också. Som mätte förbrukningen på systemet. Nivida kanske kör med liknande lösning?

Men slutresultatet till kund är inte bra och det enda sättet laga detta är om design av kretskortet och sätta säljstopp tills nya kort är ute. Att bara köra på kommer långsiktigt bara skada Nividas rykte och även få ögonen på sig av vissa myndigheter.

Kan gå så långt att det är i nivå med Samsungs katastrof (för även om alla mobiler inte fick fel, så var det överhängande risk). Så bättre ta det nu när varken mycket kort är i omlopp och inte tillverkas så många färdiga kort. Blir bara dyrare om de väntar för länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske något, men har man tidigare redan haft goda marginaler (som man borde) så lär det ju inte behöva ändras alltför mycket.

Permalänk
Medlem

Roman laddar om

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vet inte vad jag ska tro om allt detta.

Vem har rätt, och vem har fel?

Jonny Guru, Corsairs R&D-chef:

Permalänk
Medlem

Han gjorde en uppföljning #20768948 . Men som jag skrivit par gånger nu och han nämner också i videon, så får du leva på hoppet att resistansen är jämnt över alla pinnar.

Men jag anser det helt fel väg att gå innan en lösning finns på psu sidan. Så Nvidia borde stoppa försäljningen tills detta är utrett hur säkert det är att förlita sig på låg resistans på alla pinnar.

Visa signatur