Vinn nätagg från Seasonic

PSU Uppgradering inför 5070 Ti?

Permalänk
Medlem

PSU Uppgradering inför 5070 Ti?

Tjenare, har siktat in mig på 5070 Ti och har i nuläget en PSU som inte har ATX 3.1 stöd, vilket betyder att jag behöver använda adaptern som medföljer GPUn.

Det jag undrar är om min nuvarande PSU kommer vara good enough. Det är en C750 från NZXT och den har bara två PCIE kablar, där varje kabel har ytterligare en 8-pin kontakt. Då adaptern till 12VHPWR kräver 3st 8-pin kontakter undrar jag om det är Ok att en av dessa ingångarna är daisy chainad. Det skulle alltså bli två dedikerade PCIE-kablar plus en daisy chain från en av de andra kablarna.

Mycket med smälta kontakter senaste åren så jag vill vara så mycket på den säkra sidan som möjligt för att inget ska gå fel pga dumdristighet och okunskap. Bör det vara OK med min nuvarande PSU eller är det smartast att köpa en ny med ATX 3.1 stöd?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag kör ett RM750x v1 från Corsair, med en daisy chained kabel och 4080 super och inte märkt något problem.

Vilket rekommenderas ett 850w agg och ditt rekommenderas 750w agg.
Har kollat till kabeln då och då.

Jag känner mig trygg i min båt.

Smältningen har väl främst varit att kontakten inte helt suttit i grafikkortet, snarare än nätaggregatens kablar smält?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Du överlever högst sannolikt med 2x PCIe kablar. Längst ned på fullständiga specs för 5070TI:

Total grafikprestanda (W) 300
Systemeffekt som krävs (W) 750
Kompletterande strömanslutningar: 2x PCIe-kablar med åtta stift (adapter i kartong) ELLER PCIe Gen 5-kabel på 300 W eller högre

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/50-series...

Permalänk
Medlem

Passar på att snylta lite på tråden här då det är liknande fråga. Ska skaffa ett nytt psu. Behöver för tillfället inte jättemycket men vill eventuellt uppgradera till 5070 eller dylikt om något/några år så vill ha lite marginal till det.

Blir detta bra? Ju mer jag googlar kring PSU desto mer förvirrad har jag blivit! Det ska iaf vara någorlunda tyst och 10 års garanti låter lovande.

https://www.webhallen.com/se/product/360707-ASUS-TUF-Gaming-8...

Kikade på detta med då det hade ATX 3.1 (vilket är grekiska för mig)
https://www.inet.se/produkt/6906419/phanteks-amp-gh-750w-gold...

Men det värkar ha ett oljud enligt vissa kommentarer :/
750W borde väl räcka långt för gpun under 8k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poketlaban:

Du överlever högst sannolikt med 2x PCIe kablar. Längst ned på fullständiga specs för 5070TI:

Total grafikprestanda (W) 300
Systemeffekt som krävs (W) 750
Kompletterande strömanslutningar: 2x PCIe-kablar med åtta stift (adapter i kartong) ELLER PCIe Gen 5-kabel på 300 W eller högre

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/50-series...

Intressant, såg på ASUS sida för 5070Ti att de skickar med en adapter med 3st 8-pin kontakter men det är väl såklart upp till varje tillverkare.

Skrivet av esjb:

Passar på att snylta lite på tråden här då det är liknande fråga. Ska skaffa ett nytt psu. Behöver för tillfället inte jättemycket men vill eventuellt uppgradera till 5070 eller dylikt om något/några år så vill ha lite marginal till det.

Blir detta bra? Ju mer jag googlar kring PSU desto mer förvirrad har jag blivit! Det ska iaf vara någorlunda tyst och 10 års garanti låter lovande.

https://www.webhallen.com/se/product/360707-ASUS-TUF-Gaming-8...

Kikade på detta med då det hade ATX 3.1 (vilket är grekiska för mig)
https://www.inet.se/produkt/6906419/phanteks-amp-gh-750w-gold...

Men det värkar ha ett oljud enligt vissa kommentarer :/
750W borde väl räcka långt för gpun under 8k?

ASUS har ju 2 års extra garanti plus att den är 850W. Hade tagit den mellan de två alternativen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Intressant, såg på ASUS sida för 5070Ti att de skickar med en adapter med 3st 8-pin kontakter men det är väl såklart upp till varje tillverkare.

ASUS har ju 2 års extra garanti plus att den är 850W. Hade tagit den mellan de två alternativen.

Tack för svar Det är väl rätt med kablar och så med om ska senare skulle gå över till 5070? Har gått helt vilse i träsket och blir mer och mer förvirrad:D Men det där med att det bara 3 3.0 behöver jag inte oroa mig över?

Det är väl inte heller något problem att det för tillfället är helt overkill i watt? sitter och puttar med ett 2080 nu när mitt förra 650w agg la av men tänker att jag ju kommer behöva uppgradera under dens livslängd ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av esjb:

Tack för svar Det är väl rätt med kablar och så med om ska senare skulle gå över till 5070? Har gått helt vilse i träsket och blir mer och mer förvirrad:D Men det där med att det bara 3 3.0 behöver jag inte oroa mig över?

Det är väl inte heller något problem att det för tillfället är helt overkill i watt? sitter och puttar med ett 2080 nu när mitt förra 650w agg la av men tänker att jag ju kommer behöva uppgradera under dens livslängd ändå

Ja kablarna ska inte vara något problem. Nä, ATX 3.0 eller 3.1 spelar typ ingen roll av det jag har läst. Du lär bli nöjd både nu och för framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja kablarna ska inte vara något problem. Nä, ATX 3.0 eller 3.1 spelar typ ingen roll av det jag har läst. Du lär bli nöjd både nu och för framtiden.

Såg nu att den bara värkar köra med 3x 8pin pcie och mitt rtx2080 kräver 8 och 6. Då går det väl inte alls?
Såvida det inte är 6+2 kablar men då tänker jag att det borde vara specifierat eller är det någon form av standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esjb:

Såg nu att den bara värkar köra med 3x 8pin pcie och mitt rtx2080 kräver 8 och 6. Då går det väl inte alls?
Såvida det inte är 6+2 kablar men då tänker jag att det borde vara specifierat eller är det någon form av standard?

De brukar alltid vara 6+2 så antagligen stämmer inte specsen i så fall. Fråga webhallen kanske om det inte går att hitta infon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

De brukar alltid vara 6+2 så antagligen stämmer inte specsen i så fall. Fråga webhallen kanske om det inte går att hitta infon.

Okej, tack Tyvärr har Webbhallen kundchatt inte öppet på helgen men frågade på Inet. De sa att enligt produktsidan fanns är det 6+2 Jag har letat som en tok efter det utan resultat men säger Inet det och du säger att det är standard så lär det ju stämma. Tack