Fler tester nyanserar bilden av 5090:s kabelproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Var ju tur att man inte lyckades köpa ett 5090, ser ut som riktigt DOA nu.

9070XT 32GB låter mumma, hoppas AMD får ut ett sådant kort!

Intressant att kalla ett kort med extremt hög efterfrågan DOA.

32GB är helt meningslöst i den klassen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Så här rapporterar min Asus 5090 Astral LC under last med ca 550 W för GPU:
<Uppladdad bildlänk>
Pinne 5 ligger lite lägre även vid tomgång:
<Uppladdad bildlänk>

Har vi någon med ett 5090/5080 TUF här som kan bekräfta om även de kan mäta strömmen per pin?

Permalänk
Medlem

Vilken extrem fail 50 serien blev. Nu stora problem med drivisar också. Nä nästa kort blir intel eller amd.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Datavetare

Bästa sättet att få svar på något i ett form är att ge ett inkorrekt svar...

My bad, missade att de 3:e parts som initialts nämndes saknar per-wire strömmätning men att han senare tog upp de kort som faktiskt har det.

Skrivet av Söderbäck:

Det verkar nästan som du missat en del av videon.
Här är den om du vill se den igen:
https://www.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw&feature=youtu.be

1. Jo. Bullzoid går igenom just det. Astral med 6 shuntmotstånd - innan nvidias två. Det visas upp med grafik precis som de andra korten i hans video.

2. "Här uppstår ytterligare en fråga: varför hävdar han att det är meningslöst att ha två parallella shuntmotstånd, vilket tredjepartstillverkarna använder?"

Poängen här är att det inte skyddar mot överhettade kablar. För alla kablar är sammanlänkade - innan de två shuntmotstånden.
Så all ström kan fortfarande gå genom en enda kabel till grafikkortet med den lösningen. Felet ligger alltså inte i att ha 2 motstånd - utan felet ligger i sammanlänkningen innan dessa.
Det är anledningen till att han förklarar upplägget som menlöst.
Kopplar man ihop alla kablar först och sedan delar dem mellan två shuntmotstånd så ger det dåligt skydd mot överhettade kablar/bristfällig kontakt i kontaktdonen.
Han tar däremot inte upp kylförmågan för varje enskilt shuntmotstånd. Men det är heller inte de som smält. De är inte problemet. Det är dålig kontakt och att för mycket ström går över för få kablar som givit rubriker här.

Får säga att jag lyssande, inte tittade och lyssande allt mindre när han nämnde flera saker som är uppenbart felaktigt. Så hade uppenbarligen slutat lyssna när han började prata om ASUS Astral...

Just delen med två shutresistorer säger han explicit "goes into two parallel shut resistors, I don't know why there is two of them".
Är ingen expert på elektronik, men har varit med och designat en del enklare PCB:er och just den där designen är för mig rätt uppenbar vad den har för poäng. Om han inte har en aning känns det lite som att han aldrig designat power-delivery.

Sen hävdar han vidare att det är omöjligt att lastbalansera om man inte har helt separata "power-phases". Det är också fel, finns definitivt sätt att göra det och möjligen kommer vi få se någon av dessa om "plåster".

Två som jag kan komma på, det med väldigt begränsade kunskaper på detta område, är dels aktiv strömbalansering m.h.a. shuntresistor+mosfet. Ingen verkar ju ha det och de mosfet som krävs är något större än shuntresistorn som används nu + man behöver 6 st (eller möjligen 3 st om man hanterar par av kablar) shutresistor/mosfet par.

Detta går att göra både "smart" med en MCU och "dumt" enbart med analog design. Detta bygger då på att man styr resistansen i en mosfet med mängden ström som går genom shuntresistorn, vilket då gör så att strömmen i varje kabel kommer konvergera (eller bli i stort sätt lika om man kör med MCU).

Den enklaste "plåstret" skulle kunna vara att slänga in "polyfuses" på varje kabel. Det är en ren säkerhetsdetalj, då kommer strömmen brytas i den/de kablar som får för hög ström. "Problemet" är dels att även dessa är hyfsat stora och för att fixa de strömmar det handlar om här är det relativt dyra komponenter, typ 1-5 USD styck (ja det är dyrt givet var komponenter "brukar" kosta).

Grundproblemet är naturligtvis Nvidias PCB-design (även om det som beskrivs ovan rent teoretiskt även kan implementeras på PSU sidan), kontakten är i sig inte grundproblemet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Taget från you tube.
En kille här som svarat på de hära med rtx 5090
Jag säger samma sak som DigitalJedi fast med mina ord. Hur kan man vara så jä... dum att man släpper en sånt hära kort. Till och med jag som är lågutbildade och inte ens jobbar med sakerna begriper bättre.

"@DigitalJedi
för 2 dagar sedan
As an EE with my PhD (former Gigabyte board design lead, currently Intel Foundry lab manager), I will just say that this design is actually psychotic. I genuinely have to question the credentials and/or ethical abilities of whoever signed off on this.

This is what drove me out of the board design world back in the late 2000s. Cutting corners on components that need to be done right or else somebody gets hurt or killed. I saw the 8-pin and 6-pin get introduced in my time. They were good and I hated that smaller gauge options were even allowed. 12VHPWR and any of its iterations are a step backwards for this industry and a stain on the reputation of PCI SIG as a whole, but particularly Nvidia.

They are knowingly shaving down the safety margin on a cable this connector, with just under a 1.15x factor to the 660W absolute max rating of the cable, on top of cutting costs on board design for what can at most be a few dollars in components for a MINIMUM $2000 product. This is peak penny pinching behavior on the same order that put Intel where they are today, and I say that as somebody who's been here since Haswell. I've seen this game played before and you don't win it in the end."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bästa sättet att få svar på något i ett form är att ge ett inkorrekt svar...

My bad, missade att de 3:e parts som initialts nämndes saknar per-wire strömmätning men att han senare tog upp de kort som faktiskt har det.

Får säga att jag lyssande, inte tittade och lyssande allt mindre när han nämnde flera saker som är uppenbart felaktigt. Så hade uppenbarligen slutat lyssna när han började prata om ASUS Astral...

Just delen med två shutresistorer säger han explicit "goes into two parallel shut resistors, I don't know why there is two of them".
Är ingen expert på elektronik, men har varit med och designat en del enklare PCB:er och just den där designen är för mig rätt uppenbar vad den har för poäng. Om han inte har en aning känns det lite som att han aldrig designat power-delivery.

Jag såg bilden hur Asus kortet var kopplat (om det nu var ens korrekt). Så var Asus egen lösning läsa av alla 6 kablar före Nvidias två fas lösning, som inte fick ersättas (om det nu ens stämmer). Var ju par begränsningar från Nvidias sida vad man får göra, men vilka begränsningar som är satta är frågan. Troligen är detta under NDA.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har vi någon med ett 5090/5080 TUF här som kan bekräfta om även de kan mäta strömmen per pin?

Jag har ett 5080 tuf, om du berättar hur jag kollar det så kan jag kolla det imorgon åt dig. Inga problem

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Jag har ett 5080 tuf, om du berättar hur jag kollar det så kan jag kolla det imorgon åt dig. Inga problem

Det ser ut som det ska gå att se på hem-skärmen i gpu-tweak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intressant att kalla ett kort med extremt hög efterfrågan DOA.

32GB är helt meningslöst i den klassen.

Det är för att det de facto dör = kontakten brinner

32GB är mycket meningsfullt för många tillämpningar, alla är inte mainstream

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kortet kommer va långsammare än deras flaggskepp så vad skulle 32 gb tillföra i spel?

Bara långsammare i raster, Raytracing skall vara mycket bättre, oavsett 32GB går att använda för många tillämpningar men naturligtvis inte 95% av mainstream spel men ett toppkort i en serie behöver inte vara bara mainstream

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ökar inte strömförbrukningen något när du lägger på mer minne? Känns ju lite som de där x50 korten från Nvidia förr, där de hade mer ram på vissa modeller av detta kort än klasserna uppåt 🤦

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ökar inte strömförbrukningen något när du lägger på mer minne? Känns ju lite som de där x50 korten från Nvidia förr, där de hade mer ram på vissa modeller av detta kort än klasserna uppåt 🤦

Lite ökar det ju.
Att de har mer än de högre modellerna beror på begränsningarna med antal minneskretsar och bussbredd. När kortet väl har en bussbredd (säg 128 bitar på ett billigt kort) går det inte att bara lägga på 2 GB extra VRAM hur som helst, men du kan dubbla mängden. Så på kort som RTX 4060 Ti är det 8 GB eller 16 GB som gäller; 10, 12, 14 GB hade inte gått.
RTX 4070 har 192-bit (+50%) och har därmed +50% VRAM, 12 GB. Det skulle kunna ha 24 GB, men det vore ju rätt orimligt mycket för de allra flesta.

Det pratas om 3 GB-kretsar GDDR7 dock, så nu skulle det kunna komma kort som är +50% genom att använda såna kretsar istället för 2 GB-kretsar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lite ökar det ju.
Att de har mer än de högre modellerna beror på begränsningarna med antal minneskretsar och bussbredd. När kortet väl har en bussbredd (säg 128 bitar på ett billigt kort) går det inte att bara lägga på 2 GB extra VRAM hur som helst, men du kan dubbla mängden. Så på kort som RTX 4060 Ti är det 8 GB eller 16 GB som gäller; 10, 12, 14 GB hade inte gått.
RTX 4070 har 192-bit (+50%) och har därmed +50% VRAM, 12 GB. Det skulle kunna ha 24 GB, men det vore ju rätt orimligt mycket för de allra flesta.

Det pratas om 3 GB-kretsar GDDR7 dock, så nu skulle det kunna komma kort som är +50% genom att använda såna kretsar istället för 2 GB-kretsar.

Jo vet om denna begränsning, men det jag menade var mer att slänga på 32GB när kortet inte har prestandan att använda upp allt (vist många spel i dag är kast optimerade och/eller rent av reserverar allt eller stora delar av minnet). Var lite där jag tog analogin med x50 korten där vissa, modeller hade dubbla mängden (om inte 3 dubbla) emot även toppkortet. När skulle ett sånt kort realistiskt kunna använda ens hälften av minnet? Nu finns ju inte x50 serien längre och har inte sett låg prestanda kort där de bara tryckt in minne (var väl inte längre en lönsam strategi).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

32GB-korten kommer MEN:

"Update 20:55 UTC: AMD's Frank Azor on X debunked rumors of the 32 GB SKU coming to gamers. So, this will not happen. Instead, we could be looking at prosumer oriented AMD Radeon Pro GPU with 32 GB of memory instead"

Så, Prosumer, kommer att kosta brutalt mycket så det var det ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är för att det de facto dör = kontakten brinner

Nej det dör inte, det bryter eventuellt ett ben. Visst kan det då om det vill sig riktigt illa. Men nej extremt sällsynt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag klagar inte på Asus, men så fort jag hörde detta problem tänkte jag direkt på detta kommer troligen mynnar ut i återkallelse. Men troligen sopas detta under mattan så långt det går och bara om tillräckligt många klagar kommer Nvidia fixa problemet kanske.

För går inte laga detta i efterhand med mjukvara eller ny firmware. Går och Går men då får de strypa prestanda ganska mycket för säkra upp att de inte går över vad en kabel klarar.

Ytterst tveksamt, Intel gjorde inte det med 13/14 serien, även fast det nog skulle vara det bästa iallafall för dom konsumenter som köpt i7/i9or.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej det dör inte, det bryter eventuellt ett ben. Visst kan det då om det vill sig riktigt illa. Men nej extremt sällsynt.

Ok, så du tror att det är superenkelt att löda på en ny kontakt och att det blir gjort i en handvändning? Jag vill i alla fall inte ha ett kort som dels kan bränna ner hela bostaden men som om det inte gör det åtminstone riskerar att inte gå att använda medans det är på RMA(som kanske blir nekad). Och inte osannolikt att även nätagget måste bytas ut/repareras, men definitivt kabeln.

Jag såg en rekommendation att man skulle använda en helt ny kabel varje gång man byter kort/tar ut det ur lådan. Det är absurt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade precis tre olika kablar, en original till mitt Seasonic agg (1), en Cablemod 3x8pin till 12VHPWR (2) samt en en Cablemod 12VHPWR till 12VHPWR (3). 1 kunde jag inte se något ojämnt och lätt juckande på kablar visade ingen tendens till att pins kunde röra sig, 2 hade en pin som kunde röra sig utåt i kontakten men inte längre inåt än övriga. 3 hade en kontakt som inte visade några tendenser till rörelse medan andra kontakten hade flera pins som kunde åka utåt.
Med tanke på hur tajt kontakten sitter och hur mycket kraft jag behövt använda jämfört med gamla 8-pinskontakten så känns det inte helt stabilt att pins kan röra på sig i kontakten från fabrik på vissa kablar, för vem vet om de trycks in i kontakten vid första installationen och inte får bra kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ytterst tveksamt, Intel gjorde inte det med 13/14 serien, även fast det nog skulle vara det bästa iallafall för dom konsumenter som köpt i7/i9or.

I detta fallet är det bra mycket större risk för brand. Även om det sker lokalt inne i datorn endast. Är inte plast rök något nyttigt varken för personer eller elektronik (rök skadad elektronik är flesta fallen bara att slänga). Vet det finns bättre plast för just kablar, som inte orsakar samma giftiga rök, men inte sett detta i ett nätagg använda dessa kablar (även premium agg). De är par kr dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

I detta fallet är det bra mycket större risk för brand. Även om det sker lokalt inne i datorn endast. Är inte plast rök något nyttigt varken för personer eller elektronik (rök skadad elektronik är flesta fallen bara att slänga). Vet det finns bättre plast för just kablar, som inte orsakar samma giftiga rök, men inte sett detta i ett nätagg använda dessa kablar (även premium agg). De är par kr dyrare.

Ja det har du ioförsig helt rätt i, risken för personskada är enormt mycket större med detta problem jämfört med intels där den risken är mer eller mindre obefintlig!

Problemet med fire and smoke kablar är att det blir mycket dyrare om det ska göras rätt och certifieras osv även om inte kablarna i sig blir dyrare.

Samt det är väldigt ofta ofantligt hög MoQ där man ofta måste köpa 10 000 - 15 000 meter åt gången, samt många gånger om man är en mindre kund så kommer man bara bli ignorerad av dom större aktörerna som gör dom bättre kablarna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Roman testar på nytt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Undrar vad det skulle kosta att göra en "lastbalanserare" som man kan sätta typ externt i nätagget och sedan kabeln eller mellan två kablar. Torde vara en relativt "billig" försäkring, som man så klart inte ens borde behöva fundera över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Undrar vad det skulle kosta att göra en "lastbalanserare" som man kan sätta typ externt i nätagget och sedan kabeln eller mellan två kablar. Torde vara en relativt "billig" försäkring, som man så klart inte ens borde behöva fundera över.

Cabelmod kanske kan få tillbaka sitt rykte genom att göra det.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det ser ut som det ska gå att se på hem-skärmen i gpu-tweak.

<Uppladdad bildlänk>

Såhär ser det ut i min gpu tweak.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Inaktiv

Vem har rätt, och vem har fel?

Jonny Guru, Corsairs R&D-chef:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:
Skrivet av anon342085:

Vem har rätt, och vem har fel?

Jonny Guru, Corsairs R&D-chef:

Ta en titt på den nya videon från der8auer, uppenbart vilka som har fel. Falcon har väl förvisso inte fel, de har bara inte sett det.

Permalänk
Medlem

Se Romans senaste video.
Jag skulle vilja påstå att orsaken till problem är helt klar; en ojämnt fördelad resistans i ledarna mellan psu och pcb av _någon_ anledning, vilket i majoritet av fallen hade kunnat avhjälpas av den balanseringskrets nvidia har haft på korten tidigare, som togs bort på 4090.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deeziel:

Vad händer i applikationer (spel eller liknande) om grafikkortet inte blir försett med den strömmängd som behövs?
Jag tänker mig att det blir som att underklocka grafikkortet för mycket. Att systemet blir instabilt/crashar. Eller?

Om så är fallet så kan upplevelsen bli rätt knölig för de mindre insatta. Koppla in den här säkerhetskabeln - och få mer BSODs.
Jag vet! Det skyddar från överbelastning. Det är i grunden mycket bättre. Men då gäller det att kunden förstår produkten väl.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad händer i applikationer (spel eller liknande) om grafikkortet inte blir försett med den strömmängd som behövs?
Jag tänker mig att det blir som att underklocka grafikkortet för mycket. Att systemet blir instabilt/crashar. Eller?

Om så är fallet så kan upplevelsen bli rätt knölig för de mindre insatta. Koppla in den här säkerhetskabeln - och få mer BSODs.
Jag vet! Det skyddar från överbelastning. Det är i grunden mycket bättre. Men då gäller det att kunden förstår produkten väl.

Precis som med balansering på PSU-sidan så är det nog inte omöjligt, men balanseringen måste ju vara snabb nog för att grafikkortet inte ska märka hur den håller på och balanserar strömmen genom de olika pinnarna. Så länge den kan hålla det jämnt så borde det inte vara något problem med brända kablar.

Men jag vågar satsa mitt Titan V på att det i så fall är en dyr och komplicerad lösning.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Se Romans senaste video.
Jag skulle vilja påstå att orsaken till problem är helt klar; en ojämnt fördelad resistans i ledarna mellan psu och pcb av _någon_ anledning, vilket i majoritet av fallen hade kunnat avhjälpas av den balanseringskrets nvidia har haft på korten tidigare, som togs bort på 4090.

Jay har en bra video (och det säger jag inte ofta ) om en potentiell anledning (jag skulle tro att det finns flera grundanledningar): vissa kablar har väldigt ojämna stift, vilket ju förstås skulle kunna leda till ojämn kontakt och ojämn resistans.

Ang. lastbalansering på PSU-sidan ser jag inte riktigt hur det ska fungera...? Nätaggregatet kan ju bara styra spänningen. Om en ledare drar mer ström än resten, ska det sänka spänningen till den då? Det lär ju inte bli bra, sannolikt leder det främst till stabilitetsproblem... Det bästa ett nätagg kan göra här lär väl vara att mäta strömmen på varje ledare och stänga av om någon blir för hög.
Om jag inte missar något så måste grafikkortet måste vara det som faktiskt lastbalanserar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS