Ojämn kvalitet kan bidra till smälta 12V-2x6-kablar

Permalänk
Medlem

Kan inte swec’s alla hobbyelektriker kommentera nu hur bra nvidias nya kontakt är.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nej. Men tanke på att man kan klippa 4 av 6 kablar och grafikkortet ändå ger tummen upp är det något galet.

Det är helt sjukt, att kortet istället för att varna eller stänga av, glatt drar allt över två kablar och då går långt över kablarnas spec och är en brandrisk. Speciellt med tanke på att förra generationen hade vissa problem och de valt att inte fixa det till 5000-serien. Istället har de minskat marginalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Kan inte swec’s alla hobbyelektriker kommentera nu hur bra nvidias nya kontakt är.

Det är inte kontakten som är grundorsaken, utan förvärrar problemet om man håller dålig kvalitet. Sen är det inte Nividas kontakt utan kan användas av Intel och AMD eller någon annan också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Viking
Skrivet av evil penguin:

Det var väl på kontaktnivå som det fanns balansering tidigare (på de kort som använde flera kontakter, dvs), så med övergången till endast en kontakt är det väl ur ett perspektiv "samma".
Antar att någon bestämt att det typ inte behövs (och sett till vissa scenarion så stämmer det väl) och då sparar de både pengar och yta.

Nej. 3090 Ti med 12VHPWR använde fortfarande balansering över tre rails.
Men med 8-pins var det en per kontakt ja, men också en fjärde del av strömmen per kontakt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Knotvillage:

Nej. Men tanke på att man kan klippa 4 av 6 kablar och grafikkortet ändå ger tummen upp är det något galet.

Skrivet av Fulci:

Det är helt sjukt, att kortet istället för att varna eller stänga av, glatt drar allt över två kablar och då går långt över kablarnas spec och är en brandrisk. Speciellt med tanke på att förra generationen hade vissa problem och de valt att inte fixa det till 5000-serien. Istället har de minskat marginalerna.

Man kan till och med klippa fem kablar utan att kortet märker det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är inte kontakten som är grundorsaken, utan förvärrar problemet om man håller dålig kvalitet. Sen är det inte Nividas kontakt utan kan användas av Intel och AMD eller någon annan också.

Nvidia är den enda som valt att använda den dock. Det säger något om den kontakten. En kontakt är feldesignad om man kan orsaka sånt här med enkelt handhavandefel. Dessutom verkar kretsarna för strömmatning på själva kortet blivit sämre med tiden: https://www.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw Vilket i sin tur förvärrar situationen när kontakten inte sitter i ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nvidia är den enda som valt att använda den dock. Det säger något om den kontakten. En kontakt är feldesignad om man kan orsaka sånt här med enkelt handhavandefel. Dessutom verkar kretsarna för strömmatning på själva kortet blivit sämre med tiden: https://www.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw Vilket i sin tur förvärrar situationen när kontakten inte sitter i ordentligt.

Nej det är dem inte... Amd använder den på 9070xt (vissa modeller)
Intel använder dem i serverhallar
https://videocardz.com/newz/intel-adopts-12vhpwr-connector-fo...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej. 3090 Ti med 12VHPWR använde fortfarande balansering över tre rails.
Men med 8-pins var det en per kontakt ja, men också en fjärde del av strömmen per kontakt.

Ah, på FE? Fast 3000-serien hade väl inte 12VHPWR utan Nvidias helt och hållet egna förlaga, innan det blev standardiserat?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Viking
Skrivet av evil penguin:

Ah, på FE? Fast 3000-serien hade väl inte 12VHPWR utan Nvidias helt och hållet egna förlaga, innan det blev standardiserat?

Ja, så var det nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nja, alltså de hade 12VHPWR innan det blev standard, men till skillnad från den slutgiltiga standarden så var inte sense-pinnarna ett krav för att få ut full effekt, vilket är varför det fanns 12-pin kablar till dem ett tag, även om kontakten är fysiskt en 16-pin 12VHPWR (Kör själv en 12VHPWR och ATX 3.0 nätagg på min).

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det är dem inte... Amd använder den på 9070xt (vissa modeller)

Nej det är dem inte... Asrock använder det på en 9070xt modell.

Rättade det åt dig. Har inte sett någon data att MBA korten skulle använda sig av 16 pin eller att det skulle vara rek före 8 pin

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är inte kontaktens fel om det inte finns något i änden som kollar så varje pinne inte överskrider spex.

Tidigare med PICe så har flesta fall bara varit balansering mellan två kontakter (om kortet utrustad med detta). Men varför inte varit fler brända kablar och kontakter är för varit betydligt större headroom. Just med 3090ti så var det riktigt balansering över två pinnar i samma kontakt (så två och två).

Om vi ska tro på videon du också länkar (sett den tidigare).

Nu har Nivida kört sedan 4090 utan balansering och "hoppas" resistans mellan pinnarna ska vara hyfsat lika. Så vad kan kontakten göra? Den har ju ingen logik för balansera lasten. Men vad som jag sett verkar kontakten klara bra mycket mer än spec säger (dock troligen inte under flera timmar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Man kan till och med klippa fem kablar utan att kortet märker det.

Kostar det verkligen så mycket extra att bygga in kontroll på samtliga sladdar? Dom små är ju oxå helt onödiga. I prakten gör dom inget, dom kontrollera bara att dom är anslutna men sen dom övriga 12 sladdarna kan vara hur som helst.

Hade dom byggt in kontroll på alla andra sladdarna så hade dom kunnat ta bort dom två små helt och hållet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

... and is the full XT model. We also learn that this card uses three 8-pin power connectors and is relatively larger than we thought... /

.. från Videocardz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skillnaden var att den första versionen hade inga sense pins (Osäker på detta nu), annars är det samma kontakt om man ser till elektriska egenskaper. Kontakten användes mer eller mindre på samtliga 3090 Ti där kortet delade upp ledarna på 3 lastbalanserade matningar.

Edit: Det fanns sense pins på kontakten på kortet men eftersom det inte fanns några nätaggregat med sense pins vid tidpunkten användes de tydligen inte.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte kontaktens fel om det inte finns något i änden som kollar så varje pinne inte överskrider spex.

Kan tycka att det är standardens fel om sådan kontroll inte är ett krav för att få nyttja kontakten över huvud taget.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Blir nojjig att köpa ett 5000 serie kort nu :/ jag som var så hypad o köpa ett

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Kan tycka att det är standardens fel om sådan kontroll inte är ett krav för att få nyttja kontakten över huvud taget.

Jo men Nivida har vetat hela tiden hur standarden varit utformad. Det är ju med i samma grupp där de tar fram just standarder.

De har just val en väg där lösningen blir ännu mer osäkert än gamla PICe standard kontakten. Man kan ju inte jobba utifrån antaganden, utan borde gjort bättre risk analys.

Som de gjort nu skadar en hel bransch. Men förhoppningsvis kommer något gott ur det hela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skrivet av Alexraptor:

Nja, alltså de hade 12VHPWR innan det blev standard, men till skillnad från den slutgiltiga standarden så var inte sense-pinnarna ett krav för att få ut full effekt, vilket är varför det fanns 12-pin kablar till dem ett tag, även om kontakten är fysiskt en 16-pin 12VHPWR (Kör själv en 12VHPWR och ATX 3.0 nätagg på min).

Jag tror inte sense-pinnarna *existerade* öht i det läget?

Skrivet av Kibbo:

Skillnaden var att den första versionen hade inga sense pins, annars är det samma kontakt om man ser till elektriska egenskaper. Kontakten användes mer eller mindre på samtliga 3090 Ti där kortet delade upp ledarna på 3 lastbalanserade matningar.

Okej, om just 3090 Ti-modellen hade 12pin-kontakten på de flesta kort (inklusive partnerkort) så är det en bra poäng iaf.

I övrigt känner jag att vi nu mer eller mindre övergått till en diskussion som börjar glida runt med målstoplarna vad gäller vilka varianter av kontakter som ska kallas 12VHPWR. Var det trots allt 12VHPWR även innan Nvidias 12pin-kontakt vidareutvecklades lite, standardiserades, och fick namnet 12VHPWR? Och är det i så fall fel om någon kallar det Nvidia hade innan för "Nvidias helt och hållet egna förlaga" jämfört den standardiserade kontakten?

Känns för mig som ett relativt meningslöst stickspår, men jag håller personligen kvar vid att det blev 12VHPWR först med den varianten av kontakt som faktiskt fick det namnet. Och nej, jag skulle heller inte kalla 12V-2x6 för 12VHPWR fastän den väl är ännu mer lik 12VHPWR än Nvidias första variant.
Det blir i mitt tycke bara mer förvirrande om man börjar kalla relaterade men olika saker för samma namn.

Potentiellt relevant referens från forntiden: https://www.sweclockers.com/nyhet/33695-nvidias-12-pinskontak...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om ingen sida balanserar så uppstår problem, det borde ju vara uppenbart!

Det är bara 10% marginal enligt spec på dessa kablar (vid max effekt som 5090 lätt kan överstiga vid strömspikar)

Helt idiotisk design

En kontakt är ju en resistor, vid perfekt kontakt blir resistensen nästan obefintlig, men innan de anslutits är den oändlig

Ström tar alltid den lättaste vägen, så vid en sån här lösning där kontakternas kvalitet på isättning kan variera ens lite är det viktigt att det balanseras korrekt

Enkelt sagt behövs det olika spänning på de olika kablarna för att uppnå jämn ström, det är omöjligt med dagens design

30% ökad effekt med förra generationens problem bevisar bara hur fundamentalt dåliga Nvidia är på enkel ellära

Permalänk
Medlem

Vi behöver en ny standard PCIE duger inte längre.
ISA->PCI->AGP->PCIE->?
Både gällande överföring (75W räcker ju inte långt) och fysiskt för att inte knäcka de allt tyngre kylarlösningarna.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

3090ti hade det, däremot hade lanseringskorten i 3000-serien, inklusive vanliga 3090, bara nvidia's 12-pin kontakter.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, om just 3090 Ti-modellen hade 12pin-kontakten på de flesta kort (inklusive partnerkort) så är det en bra poäng iaf.

I övrigt känner jag att vi nu mer eller mindre övergått till en diskussion som börjar glida runt med målstoplarna vad gäller vilka varianter av kontakter som ska kallas 12VHPWR. Var det trots allt 12VHPWR även innan Nvidias 12pin-kontakt vidareutvecklades lite, standardiserades, och fick namnet 12VHPWR? Och är det i så fall fel om någon kallar det Nvidia hade innan för "Nvidias helt och hållet egna förlaga" jämfört den standardiserade kontakten?

Känns för mig som ett relativt meningslöst stickspår, men jag håller personligen kvar vid att det blev 12VHPWR först med den varianten av kontakt som faktiskt fick det namnet. Och nej, jag skulle heller inte kalla 12V-2x6 för 12VHPWR fastän den väl är ännu mer lik 12VHPWR än Nvidias första variant.
Det blir i mitt tycke bara mer förvirrande om man börjar kalla relaterade men olika saker för samma namn.

Potentiellt relevant referens från forntiden: https://www.sweclockers.com/nyhet/33695-nvidias-12-pinskontak...

Jag ser att du inte fick med min edit. Jag hade först fel för mig angående sense pinnarna, de fanns där på 3090 Ti men eftersom där inte fanns några nätaggregat vid den tiden som hade en 12VHPWR-kontakt så är sense pinnarna inte aktiva på 3090 Ti på samma sätt som de är på 40- och 50-serien.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vi behöver en ny standard PCIE duger inte längre.
ISA->PCI->AGP->PCIE->?
Både gällande överföring (75W räcker ju inte långt) och fysiskt för att inte knäcka de allt tyngre kylarlösningarna.

Dumheter, PCIE duger alldeles utmärkt och dagens grafikkort är ingenstans i närheten av att kunna nyttja dem fullt ut. Anledningen till att olika standarder har existerat är på grund av ett ökande behov av dataöverföringskapacitet, då främst inom professionella/industriella applikationer.

Extern strömtillförsel för högpresterande grafikkort har varit normen i över 20 år, och gällde även både högpresterande PCI och AGP-kort.

stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Nej det är dem inte... Asrock använder det på en 9070xt modell.

Rättade det åt dig. Har inte sett någon data att MBA korten skulle använda sig av 16 pin eller att det skulle vara rek före 8 pin

Har inte påstått att MBA korten använder 12vhpr jag sade amd (ink alla aib) har någon/några modeller 12vhpr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Senspinnar har bara funktion att känna av att ström flödar mellan kort och PSU i dom kablarna, hur strömmen flödar i dom andra spelar ingen roll. Man kan som sagt klippa 5 av 6 kablar och kortet funkar ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEGISEN:

Blir nojjig att köpa ett 5000 serie kort nu :/ jag som var så hypad o köpa ett

Sikta på Powercolor, som ser ut att ha gjort allt rätt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skrivet av Knotvillage:

Senspinnar har bara funktion att känna av att ström flödar mellan kort och PSU i dom kablarna, hur strömmen flödar i dom andra spelar ingen roll. Man kan som sagt klippa 5 av 6 kablar och kortet funkar ändå.

Senspinnarnas enda funktion är att säga till grafikkortet att kontakten kan leverera 300/450/600W

De är inte smarta, skickar varken ström eller information, de bara säger genom att två är anslutna vilken styrka nätaggregatet kan leverera

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senspinnarnas enda funktion är att säga till grafikkortet att kontakten kan leverera 300/450/600W

De är inte smarta, skickar varken ström eller information, de bara säger genom att två är anslutna vilken styrka nätaggregatet kan leverera

Japp helt idiotiska egentligen....
hela dennas kontaktstandardisering ihop med ATX 3.X är så konstigt.... Att inga krav finns på reglering av max ström i ledaren, oavsett sida är så konstigt...

Kontakten är egentligen väldigt bra, men inte implementeringen (don och pins kunde väl varit grövre också)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte man skall lastbalansera på PSU sidan. Eftersom det redan finns balansering på flertalet GPU skulle det bli konkurerande FET:ar som skall göra samma jobb, det skulle bli jätteknäppt.

Men hela den här idén med att man skall parallellkoppla AWG18 för att i slutändan dra 50A genom dom är ju rätt knäpp den med. Det gäller oavsett kontakt. Ta fram en standard som kör två feta multistrand silikonkablar så är vi av med detta problem.

Visa signatur

- 5090