Apple lanserar Iphone 16E med eget modem

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar Iphone 16E med eget modem

Iphone SE går i graven och ersätts av Apples första telefon utan modem från Qualcomm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ibyggd optisk zoom på en mobiltelefon? Det var nytt för mig. Är det den första av sitt slag?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Väldigt synd att Apple inte gör en mindre telefon. Jag har och kommer att hänga kvar vid min SE till dess marknaden förstår att det behövs en mindre formfaktor och lättare telefon. Jag kan till och med tänka mig att byta från Apple. SE är perfekt eftersom jag kan faktiskt bära den med mig i bröstfickan på skjortan utan att det stör. Nu känns 16e som ännu en telefon som är ungefär lika stor, ungefär lika bra och ungefär lika dyr som övriga telefoner Apple erbjuder (16 och 16 pro).

Permalänk

Gött. Så många personer som otroligt brinner för teknik som valde en iPhone SE och sedan ska vi utvecklare få lösningar att fungera emot denna mobil som inte ens hade fullhd år 2024. En annan sak är att på många jobb får man välja mellan iPhone och Android, typ alla anställda som verkligen brinner för teknik skiter fullständigt i vilken teknisk pryl som de har konstant i fickan. Det innebär att företagen köper in de absolut billigaste. Nu är iPhone SE borta som val, vilket betyder att alla iPhone väljarna nu får iPhone16E istället.

Angående mindre telefon så mobilklocka plus hörlurar. Mindre mobil än 6.1 säljs dåligt, tom Apple fick lägga ner mini pga försäljningen. Att det finns folk på datorforum som konstant säger de vill ha mindre, ja ni lyckas inte övertala så många andra.

Permalänk
Medlem

Intressant att dom har utvecklat sitt egna modermodem. Kanske är ett smart sätt att förlänga batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ibyggd optisk zoom på en mobiltelefon? Det var nytt för mig. Är det den första av sitt slag?

Nej, jag har optisk zoom på min snart 4 år gamla Sony Xperia. 70 mm och 105 mm i samma lins. Som flyttar linsen mekaniskt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Väldigt synd att Apple inte gör en mindre telefon. Jag har och kommer att hänga kvar vid min SE till dess marknaden förstår att det behövs en mindre formfaktor och lättare telefon. Jag kan till och med tänka mig att byta från Apple. SE är perfekt eftersom jag kan faktiskt bära den med mig i bröstfickan på skjortan utan att det stör. Nu känns 16e som ännu en telefon som är ungefär lika stor, ungefär lika bra och ungefär lika dyr som övriga telefoner Apple erbjuder (16 och 16 pro).

Det pratas ofta om att mindre telefoner hade varit nice och sen när de släpps är det knappt någon som köper dem. Hade efterfrågan varit större hade de fortfarande funnits kvar.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Nej det lite missledande. det dom gör är att de har 48megapixlar på 1x och sen zommar den in 2x och då kapar telefonen 48mp ner till 12mp. så det är digital zoom fast du får full 12 megapixel kvalitet.

Permalänk

Nu kanske denna post var sarkastisk, apple som är så fantastiska och alltid uppfinner helt nya groundbreaking saker. /s

Ursäkta användningen av AI här:

**Samsung SCH-B600**
Lanserad 2006, var detta världens första mobiltelefon med 10x optisk zoom och en 10-megapixelkamera.

**Samsung G800**
Introducerad 2007, denna telefon hade en 5-megapixelkamera med 3x optisk zoom, vilket gjorde den till en av de tidigaste modellerna med denna funktion.

**Nokia N93**
Släppt 2006, utrustad med en 3.2-megapixelkamera och 3x optisk zoom, designad för avancerad mobilfotografering

**Nokia 808 PureView**
Lanserad 2012, känd för sin 41-megapixelkamera med högkvalitativ optik, vilket satte en ny standard för mobilfotografering.

**Samsung Galaxy S4 Zoom**
Introducerad 2013, kombinerade denna enhet en smartphone med en kompaktkamera, inklusive 10x optisk zoom.

**Samsung Galaxy K Zoom**
Släppt 2014, denna modell hade en 20.7-megapixelkamera med 10x optisk zoom, vilket gav användarna kraftfulla fotograferingsmöjligheter.

**Asus ZenFone Zoom**
Lanserad 2015, utrustad med en 13-megapixelkamera och 3x optisk zoom, samt laserautofokus för snabbare skärpeinställning.

**Sony Xperia 1 IV**
Introducerad 2022, denna telefon erbjuder en unik kontinuerlig optisk zoom mellan 85–125 mm, vilket ger flexibilitet för fotografering på olika avstånd.

**Huawei P30 Pro**
Släppt 2019, känd för sin 5x optiska zoom och periskopdesign, vilket möjliggjorde imponerande zoomkapacitet i en slank formfaktor.

**Samsung Galaxy S23 Ultra**
Lanserad 2023, denna toppmodell erbjuder en 10x optisk zoom och avancerade kamerafunktioner för professionell fotografering.

Permalänk
Medlem

Mobilen i sig verkar helt ok men höjningen till 599 dollar är trist. Ännu tristare EU priset på 699 Euro och tristast priset i Sverige på 8500kr.

Tidigare SE höjdes från 399 till 449 så hade räknat med 499 men de höjde betydligt mer.

Att det är helt slut på små telefoner är lite tråkigt. Hade gärna sett en ny SE i iPhone 12/13 Mini format lanserat tillsammans med denna för lägre pris. Men väl bra att batteritiden är bra för SE modellerna är kända för dåligt batteri.

Mamma skaffade just en SE3 som uppgradering till iPhone 7. Begagnad men med 98% batteri för 2k och min dotter fick en SE2 med 98% batteri för 800kr. De är fullt fungerande fortfarande och för fortfarande uppdateringar så begagnade känns de som extremt prisvärda jämfört med motsvarande årsmodellerna till dem iPhone 11 och iPhone 13.

Denna nya lär hålla priset bättre begagnad. Jag tror att SE kraschade mycket i pris för de var i grunden lika som iPhone 6,7,8 i design och skärm, kamera avsaknad av Face ID mm.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Som andra reviewers sagt, helt meningslös mobil då de ökat priset så pass mycket att det är alldeles för nära iphone 16

Permalänk
Medlem

Tyvärr så saknar den magsafe, dock så har den trådlös laddning.

Permalänk
Medlem

Nej då. Många top of the line telefoner har nuförtiden telephone bland annat

Skrivet av pt96hni:

Tyvärr så saknar den magsafe, dock så har den trådlös laddning.

Går att få Magsafe genom skal till telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Det pratas ofta om att mindre telefoner hade varit nice och sen när de släpps är det knappt någon som köper dem. Hade efterfrågan varit större hade de fortfarande funnits kvar.

Tyvärr tror jag de som vill ha små telefoner är samma grupp som bara köper ny telefon när den gamla verkligen är så trasig att den är omöjlig att använda. Då kommer små telefoner inte sälja särskilt bra. Tillhör själv båda grupperna. Min nuvarande håller på att ge upp och har ingen aning om vad jag ska köpa som nästa telefon. Alla är för stora.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Citat:

Det nya modemet heter C1, men Apple har inte presenterat några ingående detaljer utan nöjer sig med att säga att det är designat för att minimera strömförbrukningen.

Hämtat från deras jämförelsesida.

Ingen aning om de saknade egenskaperna, jämfört med iPhone 16, har någonting att göra med det nya modemet eller om det bara handlar om cherry picking för att hålla nere priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Intressant att dom har utvecklat sitt egna modermodem. Kanske är ett smart sätt att förlänga batteritiden.

Snarare ett smart sätt att spara pengar. cut out the middle man.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Snarare ett smart sätt att spara pengar. cut out the middle man.

De fick betala dyrt för Intels modemenhet. Sedan har det tagit många år innan de fått ut det första egna modemet baserat på detta köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

<Uppladdad bildlänk>

Hämtat från deras jämförelsesida.

Ingen aning om de saknade egenskaperna, jämfört med iPhone 16, har någonting att göra med det nya modemet eller om det bara handlar om cherry picking för att hålla nere priset.

De brister den har handlar mer om kostnadsbesparingar för telefonmodellen. HSDPA spelar ingen roll längre då 3G snart inte finns, så varför lägga pengar på att verifiera det?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att det kunde vara vettigt för Apple att erbjuda inbyggt modem för mobilt bredband i sina Macbooks, men det känns som att delat internet från mobilen funkar såpass bra att det inte behövs.

(Och så har jag precis lärt mig att modem är förkortning av modulator-demodulator. Kanske nytt för någon annan också? Mer intressant läsning här förstås: https://en.wikipedia.org/wiki/Modem )

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Ja, batteritiden är ett argument. Men om jag får gissa så handlar det i huvudsak om att inte sitta i knät på QualComm utan kunna utveckla sina egna egenskaper fristående från QualComms planer för modemen.

Google använder ju Samsungs modem (som de inte använder själva alla gånger) och sedan har vi ju MediaTek också. Dessutom så finns ju HiSilicon (Huawei), men de är ju helt egna. Iom köpet av Intels modemverksamhet (som bland annat fanns i någon Asus eller Acer-telefon för många år sedan om jag minns korrekt) så blev ju Apple fria från att använda någon av de andra.

Notera också att QualComm inte alls är lika dominerande som de brukade vara. Idag skulle jag säga att MediaTek, Samsung och QualComm är likvärdiga ungefär, det beror lite på vad man satsar på för typ av enhet. QualComm har bäst stöd för radiofrekvenser i samma chip, vilket gör att exempelvis Samsung ibland använder deras chip i vissa telefoner för vissa marknader - fram till dess att de själva har det stöd som faktiskt krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Jag tänkte att det kunde vara vettigt för Apple att erbjuda inbyggt modem för mobilt bredband i sina Macbooks, men det känns som att delat internet från mobilen funkar såpass bra att det inte behövs.

(Och så har jag precis lärt mig att modem är förkortning av modulator-demodulator. Kanske nytt för någon annan också? Mer intressant läsning här förstås: https://en.wikipedia.org/wiki/Modem )

Det ligger inte högst på Apples lista vad jag har förstått, men de tittar nog på det också. Det är rätt låga volymer på en sådan produkt (om man inte bygger in den i alla datorer, men det höjer ju kostnaderna också) så det är bättre att köpa modemen från andra fram till dess att man utvecklar något nytt som de övriga modemleverantörerna inte kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Jag säljer mina Qualcomm aktier. Apple är en enorm kund för dem.

Apple har provat detta förr men backat då deras egna modem var för dåligt. Det kräver stor expertis för att bygga ett bra och batterisnål modem som kan gå på 3-5G vilket behövs.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman42:

De brister den har handlar mer om kostnadsbesparingar för telefonmodellen. HSDPA spelar ingen roll längre då 3G snart inte finns, så varför lägga pengar på att verifiera det?

Än så länge finns 3G kvar hos 3 av våra 4 stora operatörer. Sedan om man ser till hela världen så finns 3G absolut kvar i större delen av världen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Det är jävligt trevligt o ha inbyggt 4G modem i datorn (vilket min bärbara dator har, den är en företagsdator från början). Inte behöva hålla på o internetdela från telefonen, plus att göra det drar mer ström på telefonen plus att datorn har bättre antenner och således bättre mottagning än min telefon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman42:

I princip all radiobasutrustning som utvecklas idag stödjer 2-5G. Varje radiostandard är mjukvara som behandlar radiosignalen i digital domän i dagsläget.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman42:

De fick betala dyrt för Intels modemenhet.

Qualcomm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag skyller på min egen snålhet & bekvämlighet, jobbmobil = får inte välja (och att ha två mobiler är värre, även om den andra är liten...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror att det är ett problem att priset går upp så här mycket. Jag köper absolut att det här är en bättre produkt och ett mer naturligt steg ner från gamla 15, men i prisschemat ersätter den ju gamla iPhone 14. SE var ytterligare ett steg ner.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gött. Så många personer som otroligt brinner för teknik som valde en iPhone SE och sedan ska vi utvecklare få lösningar att fungera emot denna mobil som inte ens hade fullhd år 2024. En annan sak är att på många jobb får man välja mellan iPhone och Android, typ alla anställda som verkligen brinner för teknik skiter fullständigt i vilken teknisk pryl som de har konstant i fickan. Det innebär att företagen köper in de absolut billigaste. Nu är iPhone SE borta som val, vilket betyder att alla iPhone väljarna nu får iPhone16E istället.

Min erfarenhet är att man fick en SE när sagda mobil var ny, men det senaste har man fått en äldre modell av "den vanliga" telefonen - nu senast iPhone 12 eller 13. Den här ersätter snarast en iPhone 14. Högst oklart vad som händer där - tidigare år tror jag att vi hade fortsatt får en iPhone 12 eller 13, men det lär ju inte hända nu eftersom de har Lightning.

Skrivet av jehuty:

Snarare ett sätt att spara pengar, samt att det är Apples strategi att äga "strategiska" leverantörer. Qualcomm är ökända för att vara omöjliga att ha att göra med, så det här är något de har jobbat på länge.

Skrivet av EndLessMind:

Apple köpte Intels modem-division för några år sen, och det var garanterat för att kunna göra precis så här. Det har tagit längre än vi väntade oss, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag säljer mina Qualcomm aktier. Apple är en enorm kund för dem.

Apple har provat detta förr men backat då deras egna modem var för dåligt. Det kräver stor expertis för att bygga ett bra och batterisnål modem som kan gå på 3-5G vilket behövs.

Först köpte de ju Intels modemavdelning, och de har plöjt många miljarder in i detta projekt över mer än 10 år vid det här laget

Som du säger försökte de byta förut och fick vända akut…

Jag skulle nog vänta med att köpa den här modellen bara av den anledningen, och att den är så dyr såklart

Men dina aktier… oklart. Qualcomm gör mycket saker som inte är modem också

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående mindre telefon så mobilklocka plus hörlurar. Mindre mobil än 6.1 säljs dåligt, tom Apple fick lägga ner mini pga försäljningen. Att det finns folk på datorforum som konstant säger de vill ha mindre, ja ni lyckas inte övertala så många andra.

Nu är fortfarande 6,1" litet och jämförbart med 5,8" på mobiler utan pinhole eller "dynamic island".

Mobilerna i sig har inte växt nämnvärt i fysisk storlek, utan främst skärmarna som blivit längre med tunnare sorgkanter. Se även Google Pixel 9 med 6,3" skärm jfm iPhone 16 Pro.

Min iPhone 15 Pro är i det närmaste identisk med en Samsung Galaxy S8 storleksmässigt. Det är skärmytan som har växt! (samt tjockleken tack vare bättre/fler kameror).