Här är priserna på Geforce RTX 5070 Ti-korten

Permalänk
Medlem
Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

Varför är det bara länkar till Webhallen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cwolf86:

Det här är inte bara riktat till dig, många verkar tänka liknande som du gör, så ta detta inte personligt. Jag vill bara ge en lite nyanserad bild till detta tänk genom att ge min situation:

Jag sitter idag med i i7-4790k och ett 1080ti-kort och ska uppgradera min dator (det blir dock inte 5070ti och 9800x3d, jag siktar på lite lägre klass, men bara för att ha någon referenspunkt tar jag det som exempel)

Min i7-4790k köptes för runt 2000 kronor och är runt 12 år gammal. Idag köper många ryzen 7 9800x3d som CPU för gaming. Den är väl 2-3 gånger snabbare single-core och kanske 5 gånger snabbare 8-kärnigt (då tror jag ändå jag är ganska snäll i jämförelsen för ryzen-processorn men rätta mig gärna om jag har fel ). Den kostar dock mer än 3 gånger så mycket. Denna ger alltså knappt något mer prestanda/krona mot en 12 år gammal processor. Men detta verkar ingen tycka är anmärkningsvärt?

Däremot 5700ti, den ger 2-3 gånger mer prestanda i 1440p än mitt 1080ti och kostar 30% mer. Alltså en rejäl förbättring prestanda/krona. Jag bryr mig inte om vad den "borde" heta, vilka förbättringar den gjort jämfört med 40-serien o s v, jag ser bara till pris och prestanda och då ser jag inga konstigheter med det. Men ändå är vi "dumma" om vi köper det?

Om jag ska vara självisk ser jag snarare bara fördelar med om GPU bromsar in utvecklingen på samma sätt som CPU. Det finns inget självändamål att byta GPU för mig om det inte behövs, skulle GPU kunna leva lika länge som CPU har kunnat de senaste 10 åren så är det toppen

Men är kortet värt ca 4-5k mer än ett 7800xt?

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Jag beställde ett Asus Prime 5070ti från Netonnet igår. Missade att välja expressfrakt så blir intressant och se ifall de skickar det nästa vecka.
Ni som beställde med expressfrakt. Är era kort skickade?

Jag köpte ett ASUS GeForce RTX 5070 Ti 16GB PRIME OC med expressfrakt.
Min order är fortfarande bara listad som "mottagen".

Fick även igenom ett köp på elgiganten redan14:54 och där står det att kortet har preliminär leverans 4/3. -.-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av happy_per:

Vilka val har vi som sitter med gamla grafikkort..?
Det är lite gilla läget och hoppa på tåget eller sitta kvar med sin 1080p skärm där grafikkortet kanske levererar 60fps med låg-medel grafik.
Tror att nästa generation grafikkort blir ännu dyrare dock kanske med större prestanda lyft.
Och pratar vi då att det sker under 2026..?
Så vänta o vänta…
Visst håller absolut med att priserna är helt galna och om ingen i hela världen köpte dessa grafikkort så skulle det vara en signal till tillverkare men riktigt så är det ju inte.

7800xt för 6290 kr. 7900xt för 8490 kr.
4070 vanliga varianten.

Hoppet mellan 7900xt och 5070ti är väldigt litet ibland obefintligt. Inväntar kommentar om raytracing där de inte ändå är spelbara utan uppskalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du menar alla 9 nya ägare på forumet

Mvh

Alla 9 har gillat det

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I TechPowerUps genomsnitt är 4080S och 5070 Ti exakt lika snabba i 4K. +3% i 1440p till fördel 4080S.
Och det till ett pris som brukar vara typ 40% högre, om man nu skulle få till ett 5070 Ti till MSRP.

Och hos HUB är 4080S och 7900XTX snabbare i alla upplösningar i snittet.
Tycker inte heller det är riktigt rätt att jämföra "riktigt" pris på 4080S med MSRP på 5070Ti

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag menar bara på ren prestanda för pengarna. 4080S för 999 usd, 5070ti för 749 usd, 4080S är ca 20% dyrare men inte 20% snabbare.

Blandar man in tiden i det hela är det förstås en helt annan sak, givetvis hade man nu med facit i hand köpt ett 4080S när de fanns under 13k redan förra året, men i en fantasivärld där man här och nu hade kunnat köpa både 4080S och 5070ti för MSRP så hade man ju valt 5070ti rent ekonomiskt.

Där håller jag helt och hållet med dig
Det som egentligen stör mig är "avsaknaden" av det väntade framsteget med släppen i 5000-serien, i framförallt de nedre segmenten

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad som händer med netonnet. Har själv beställt där, men tidsspannet de verkar ha accepterat beställningar verkar orimligt stort sett till hur många kort de realistiskt kan ha blivit tilldelade. Men, med orderbekräftelse och pengar dragna så kan det inte vara helt självklart att de kan häva köpet utan vidare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Tycker inte heller det är riktigt rätt att jämföra "riktigt" pris på 4080S med MSRP på 5070Ti

Fast citatet vi pratade om var ju: "5070ti för ca 10500:- är troligen det bästa grafikkortköpet man kan har kunnat göra de senaste 10 åren, en riktig sweetspot"

Ingen säger att det är ett bra köp för 14000 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Fast citatet vi pratade om var ju: "5070ti för ca 10500:- är troligen det bästa grafikkortköpet man kan har kunnat göra de senaste 10 åren, en riktig sweetspot"

Ingen säger att det är ett bra köp för 14000 kr.

Varför är köpet så bra för? Prestanda likt 7900xt/7900xtx i raster till mer/nästan samma pengar.

Permalänk
Medlem

Fick en orderbekräftelse igår på mitt 5070ti ventus från Netonet. Mina vara ska packas och skickas. Hurra!
Idag kl 9:13 fick jag ett mejl att min order fått ett ändrat leveransdatum eftersom modellen var slutsåld! Hahah

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sredder:

Fick en orderbekräftelse igår på mitt 5070ti ventus från Netonet. Mina vara ska packas och skickas. Hurra!
Idag kl 9:13 fick jag ett mejl att min order fått ett ändrat leveransdatum eftersom modellen var slutsåld! Hahah

Inget exakt datum utlovat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ja, vänta in nästa release är alltid ett alternativ, och något jag gör som inte behöver ett nytt kort just idag

Sen när det är underväldigande så avvaktar man nästa rea

Och sen så köper man aldrig något till slut, utan inväntar ett bättre köp ständigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Men är kortet värt ca 4-5k mer än ett 7800xt?

Nja, tveksamt enligt mig. Men så är det ju oftast, att prestanda/krona avtar när man går högre upp i segmenten. Just 7800xt/7900xt är de jag spanat en hel del på. Det är ju lite samma sak som att jämföra 7900xt/7900xtx, är det värt att gå upp 3-4k för den? Inte enligt mig.

Jag är mest nyfiken på 9070/9070xt samt vanliga 5070, jag skulle gärna handla i segmentet runt 8k.

Lite samma sak med CPU. Jag gick på ryzen 7 9700x för 4k. Jag tyckte inte 9800x3d var värd 3k mer. Men många andra håller inte med mig helt uppenbarligen, med tanke på hur mycket bättre 9800x3d säljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Inget exakt datum utlovat?

Nope! - Dom jobbar på på att få fler i lager!-

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Exakt samma sits här, vi tänker också likadant.
Dock lite head ups vännen, köp en 7900 XT just in case 9070 XT skulle visa sig missvisande gällande pris och performance annars kan datorn blir utan GPU en tid framöver.

Fick bli så. Nu börjar 7900 XT för det priset ta slut också så man får leva med lite krångel.
Förra veckan så fanns det ca 50st kort och nu är de nere på 11st.

Fyra saker ska klaffa rätt med 9070 och det kanske är att hoppas på för mycket. Rätt prestanda, rätt pris, bra tillgång och sedan att FSR4 är tillräckligt bra. Lyckas de få till bra FSR4 på 7900XT också så kanske det kortet ändå tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Vilka val har vi som sitter med gamla grafikkort..?
Det är lite gilla läget och hoppa på tåget eller sitta kvar med sin 1080p skärm där grafikkortet kanske levererar 60fps med låg-medel grafik.
Tror att nästa generation grafikkort blir ännu dyrare dock kanske med större prestanda lyft.
Och pratar vi då att det sker under 2026..?
Så vänta o vänta…
Visst håller absolut med att priserna är helt galna och om ingen i hela världen köpte dessa grafikkort så skulle det vara en signal till tillverkare men riktigt så är det ju inte.

Man kan tänka utanför lådan och lägga pengar på drivmedel i stället och besöka intressanta platser utanför datorvärlden.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wly:

Varför är köpet så bra för? Prestanda likt 7900xt/7900xtx i raster till mer/nästan samma pengar.

Jag skulle inte själv säga att det är bästa köpet på 10 år, men jag tycker det får orimligt mycket hat utöver prissättningen som förtjänar allt folk säger om korten inte kommer finnas nära MSRP.

7900XTX kostar vad jag kan se oftast 1000-1500 kr mer som 5070 Tis MSRP (just nu c:a 11300 - 13000 kr) och har samma prestanda i raster enligt Techpowerups snitt, men klart sämre RT-prestanda. Därtill tycker jag att DLSS tyvärr vinner tydligt över FSR, även om FSR 4 ser lovande ut på det lilla vi sett, och jag hoppas på att 9070-korten faktiskt skakar om GPU-marknaden.

7900XT vinner nog i prestanda för pengarna (vid 8800 kr och nedåt då det är c:a 16% långsammare, om man räknar enbart rasterprestanda) om man inte bryr sig om RT, samt struntar i uppskalning/tycker att FSR är bra nog.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Fearnox:

Fick bli så. Nu börjar 7900 XT för det priset ta slut också så man får leva med lite krångel.
Förra veckan så fanns det ca 50st kort och nu är de nere på 11st.

Fyra saker ska klaffa rätt med 9070 och det kanske är att hoppas på för mycket. Rätt prestanda, rätt pris, bra tillgång och sedan att FSR4 är tillräckligt bra. Lyckas de få till bra FSR4 på 7900XT också så kanske det kortet ändå tillräckligt bra.

Mm, det förvånar inte en för det finns knappt grafikkort kvar på marknaden till bra pris och folk vill säkra upp sig.

Instämmer de två första punkter du nämnde, gällande tillgångar borde det inte vara något problem eftersom ÅF har haft korten sedan i december. Den sistnämnda borde vara bra för vi har redan fått en förhandstitt på det.
Det känns inte som 7K series kommer få FSR4 eftersom det är mer hårdvarubaserad i GPUs där dem inte besitter som 9K series, bl a AI m.m. åtminstone vad jag har hört men man kan alltid hoppas..!

Permalänk
Medlem

Det är ingen som nämnt ett ord om att det finns flertalet annonser ute på blocket för ännu högre pris. Såkallad Scalping. Det är deras fel att priserna ser ut som de gör! Skämshatten för alla som utnyttjar situationer likt denna, det kanske finns människor som faktiskt behöver uppgradera och då sitter utan. Men de som utnyttjar andra tänker bara på sig själva..

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Det är ingen som nämnt ett ord om att det finns flertalet annonser ute på blocket för ännu högre pris. Såkallad Scalping. Det är deras fel att priserna ser ut som de gör! Skämshatten för alla som utnyttjar situationer likt denna, det kanske finns människor som faktiskt behöver uppgradera och då sitter utan. Men de som utnyttjar andra tänker bara på sig själva..

Det fanns många på tradera också, nu bara två tror jag. Antar att de blev bortplockade av tradera då de har som policy att man inte får sälja saker som säljaren inte ännu besitter (det var många som skrev beställd men kommer xx/xx..").

Permalänk
Medlem

Är det någon som har beställt 5070ti från Elgiganten? Jag beställde 14.58 på lanseringsdatum och det står preliminärt Leveransdatum 25:e mars.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l ASUS Prime Radeon RX 9070 XT l Kingston Fury Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB l Corsair RM1000X Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB chassi

Permalänk
Medlem

Komplett har skickat mitt, kommer ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Komplett har skickat mitt, kommer ikväll.

Vilket kockslag beställde du?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l ASUS Prime Radeon RX 9070 XT l Kingston Fury Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB l Corsair RM1000X Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Mervärdet är så mycket högre på 5070 Ti än 7900 XT. Typ samma prestanda, bättre raytracing, bättre AI, bättre för workloads och mer energisnålt. Så, om det kostar något mer så är det ju helt rimligt. Dessutom nyare kort. 5070 Ti känns "prisvärt", speciellt om man kollar mot andra GPUer. Har ni sett andrahandsmarknaden? Ett 4070 Ti ligger på samma pris som ett 5070 Ti, då är det begagnat. Och nya korten, ja, om dom finns så är det riktiga ockerpriser!

Permalänk
Medlem

Komplett skickade just mitt asus prime oc. Order tid 15:09.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo81:

Hur kan du tycka 5070ti är ett bra köp, sjukt överpriset för knappt någon förbättring alls. Läs lite vad folk skriver runt om i världen eller reviews säga inte mycket positivt.

5070ti för lanseringspriset ca 10500:- är ett bra köp rent objektivt vad gnällkören än må tycka om det. Du hittar inget kort med i närheten av samma prestanda billigare inte ens om du kollar bland kort som inte ens säljs längre.

Det man klagar över med all rätt är ju bara att korten för 10500:- tog slut och de troligen kommer kosta mycket mer framöver.

Därmed blir det ju troligen inte ett bra köp under de närmaste månaderna, men det förändrar inte att ett 5070ti för MSRP var ett bra köp för de som lyckades få tag på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

För drygt två år sedan betalade jag 11900 kr för mitt 7900 XTX på lanseringsdagen, direkt från AMD. Kronan var ganska lika värderad mot dollarn då som nu.

Är detta utveckling?

Nice att räkna bort inflationen 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iRonNuke:

Mervärdet är så mycket högre på 5070 Ti än 7900 XT. Typ samma prestanda, bättre raytracing, bättre AI, bättre för workloads och mer energisnålt. Så, om det kostar något mer så är det ju helt rimligt. Dessutom nyare kort. 5070 Ti känns "prisvärt", speciellt om man kollar mot andra GPUer. Har ni sett andrahandsmarknaden? Ett 4070 Ti ligger på samma pris som ett 5070 Ti, då är det begagnat. Och nya korten, ja, om dom finns så är det riktiga ockerpriser!

Något mer? 2000 kr plus är något mer?
Raytracing som bara spelar roll i typ ett spel och ändå kräver uppskalning som alla var emot på forumet för bara någon månad sedan. Lyftet i rt jämfört med 4070ti super är ju i stort sett noll enligt många siter.