Jag tror att du också är kapabel till att förstå att företag inte enbart kan rekrytera seniora utvecklare. Vidare, jag har stött på seniora utvecklare som lyckats skapa buggar.
Linux-kärnan är ju notorisk för att ha höga standarder gällande kodkvalitet, testning, automatiserade verktyg, extern granskning med mera men det leta sig fortfarande in simpla buggar som typ use after free och inte kolla felkoder som hade fångats av Rust. Såg att @jefff redan postat om detta.
Misstaget de håller på att göra i linux nu (givetvis min personliga tolkning) är att inte förstå att människor är olika och tänker olika.
Varför tycker vissa att C är lätt medan andra tycker C är jättesvårt?
Varför har vissa lätt för att lära sig nya länders språk (svenska, tyska, engelska mm), medan andra har svårt för det
Varför kan vissa lära sig rita/måla medan andra knappt kan rita en streckgubbe.
Ta alla som har gått lång utbildning, kanske avancerade kurser på högskolan. Duktiga. Nästan alla där är notoriskt dåliga programmerare. Medan anda kufar som knappt kan stava ändå är mycket skickliga programmerare.
C programmerare är speciella, det är samma med C++ men där är det inte lika extremt.
När en C programmerare läser kod så är det inte koden i sig som är det viktiga, vad kodaren egentligen gör när den läser är att måla upp en bild över datat. Hur data lagras i minnet och hur data transporteras. Koden är bara en slags teknik för att transportera/omvandla data mellan olika delar områden i minnet. Det här är en speciell talang.
Kod som skrivs följer en del regler som gäller för hur datorer arbetar med data, C programmerare vet om hur en processor fungerar och tänker hela tiden utifrån det perspektivet.
För att klara det här effektivt är pekare helt centrala, det är mycket svårare att hantera sådan kod på ett smidigt sätt utan att arbeta med adresser.
De programmerare som INTE fokuserar på data utan istället programmerar utifrån hur människor tänker, försöker beskriva saker med litterära namn istället för datoranpassade. De kommer ha mycket svårt att förstå C koden, de läser C kod på fel sätt.
Det här tror jag kommer göra att Rust och C inte kan jobba ihop, problemet är generellt så det gäller absolut inte bara Rust. Exempelvis är det mer eller mindre omöjligt för C programmerare att diskutera lösningar med Java programmerare. De tänker alldeles för olika.
Som om en författare skall diskutera med en snickare. Två helt olika områden.
C programmerare kan ofta hantera enorma mängder kod, men det har inte något att göra med att de kommer ihåg koden utan att de har en ritning i skallen över hur datat i applikationen/systemet ser ut. De utgår från denna bilden/ritningen.
Rust programmerare gör det inte, de flesta andra programmerare gör det inte heller. Det är inte en kunskap som premieras i skolan, skolan premierar lässkicklighet och förmåga att minnas vad man läst.
Eftersom det är så olikt sätt att bearbeta kod blir det ständiga konflikter.