PC-portar av Playstation-­spel ”som en sedelpress”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Att konsol är betydligt billigare än PC? Får ju knappt ett halvt grafikkort och ännu mindre en hel dator för 6000kr.

Fler användningsområden också,billigare spel, uppgraderingsbart finns för och nackdelar . Men ja pc priserna har spårat lite. Men å andra sidan kommer ps6 säkert kosta dubbelt mot vad ps5 kostade när det kom ut också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fler användningsområden också,billigare spel, uppgraderingsbart finns för och nackdelar . Men ja pc priserna har spårat lite. Men å andra sidan kommer ps6 säkert kosta dubbelt mot vad ps5 kostade när det kom ut också.

Jo tack, jag har spelat PC i 25 år. Men nu blir det snart en konsol, betalar inte 30k för att spela en timme i veckan. Kanske en switch 2 så man kan spela med ungarna också .

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du får gärna länka till denna GTA 5 next-gen mod.

https://www.sweclockers.com/nyhet/40689-gta-5-med-uppgraderad...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo tack, jag har spelat PC i 25 år. Men nu blir det snart en konsol, betalar inte 30k för att spela en timme i veckan. Kanske en switch 2 så man kan spela med ungarna också .

Du klarar dig dock på en gaminglaptop runt 12 tusen... Det är samma pris som som PS5 Pro + skivläsare.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Steam Deck! 👌

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Härligt att höra! Eftersom det är så billigt att porta till PC så kommer de ju såklart denna kostnadsbesparing komma oss PC-spelare tillgodo.
Toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Härligt att höra! Eftersom det är så billigt att porta till PC så kommer de ju såklart denna kostnadsbesparing komma oss PC-spelare tillgodo.
Toppen!

Jag vet inte riktigt om du vet hur företaget prissätter sin varor, men det är inte ut efter vad det kostar dem, utan hur de tjänar mest pengar....

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Samtidigt om man redan har en pc blir det snart ingen mening med att skaffa ett playstation. Hela anledningen för mig iaf var att komma åt unika titlar som bara fanns på PS.

Gör inte mig nått men de lär ju inte bli ett ps6 om jag bara kan spela allt på pc ändå. Vad är meningen

Du ska nog se att det finns massor med PC MASTER RACE som aldrig köper en konsoll oavsett vilka spel som är på den.

Du är helt enkelt egentligen inte målgruppen de riktar sig till efgtersom du sitter med konsoll med

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Goo gle :

People also ask

Will GTA VI come to PC?
Summary. Corsair VP of Finance, Ronald van Veen, expects GTA 6 to reach PC in early 2026.6 days ago

https://gamerant.com

Du "glömde" en viktig sak:

Citat:

However, a Corsair representative later clarified that this was purely speculative and not based on official information from Rockstar Games or its parent company, Take-Two Interactive.

https://www.sportskeeda.com/gta/news-gta-6-release-date-remar...

Skrivet av Jagers:
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte billigast att streama spel då?

Exempelvis Geforce Now med reklam kostar i teorin 0 kr (finns dock inte tillgänglig just nu). Eller 50 kr per dagsabonnemang när man behöver det.

Antar Microsoft gamepass har något smart där också.

Ju mer man spelar desto mindre prisvärda brukar sådana subscriptions bli pga maxtid osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Steam Deck! 👌

Har en! Och den används nästan varje dag!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är inte 2002 längre. De flesta övriga sysslor utför genomsnittsmänniskan med mobilen. En allmän diskussion måste handla om den genomsnittliga användaren. Jag kommer inte ihåg senast jag gjorde något seriöst på datorn som rör min person, min ekonomi etc. Allt jag gör på datorn är av hobbykaraktär. Alla seriösa sysslor sker via mobil eller tv (nyheter, dokumentärer etc). Slutsats: för den genomsnittliga användaren kan man visst jämföra kostnaden rakt av. För många är gaming det enda argumentet för att ha en pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är ju fortfarande fullt möjligt att spela alla moderna spel på en betydligt billigare dator. Verkar konstigt vanligt att folk stirrar sig blinda på det bästa grafikkortet och sedan tycker att en konsol verkar otroligt mycket mer prisvärd. I själva verket får du likvärdig prestanda och bättre uppskalning med ett grafikkort för 4k.

Ja, det blir lite dyrare med hårdvara, men man får alla fördelarna med en egenbyggd PC, billigare spel och bättre spelutbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Att konsol är betydligt billigare än PC? Får ju knappt ett halvt grafikkort och ännu mindre en hel dator för 6000kr.

Ett 7700XT, t.ex., kostar strax över 5000 kr.
Klart mer "helt" grafikkort än det som sitter i PS5.
(och mer jämförbara 7600XT 16GB kostar från 4000 kr)

Personligen lirar jag hellre på PS5 dock - men det är av helt andra anledningar än de hårdvarutekniska.

Permalänk
Medlem

Ser säkert bra ut på investerar-powerpointen. Men när men tänker efter så är det rätt svårt att begripa varför de ens fortsätter.

"250% ROI on conversion."

Liksom, hur mycket kostar en port av ett AAA? Och vad betyder då detta i vinst?

Det låter totalt meningslöst i sammanhanget halvmiljardkostnader för spelutveckling.

Och det redan innan de framtida nackdelarna med kundtapp, omförsäljningsvärde, vinstdelning med externa aktörer och piratmarknad ens behöver övervägas.

Skrivet av Megacrash:

Kul de släpper spelen till PC, sitter o väntar på Stellar Blade ska komma till PC

Skrivet av Jagers:

då kan vi få GTA 6 i år på PC då v_v skulle inte tro det

Inget av dessa har dock någon direkt exklusivitet för PS.

Skrivet av Xinpei:

Meningen är väl att folk som inte vill lägga ned pengarna eller inte kan köper en konsol istället. Sedan är ju en av konsolernas största kassakor (EA FC/Fifa) fortfarande konsolexklusivt.

Jo det stämmer säkert. Men frågan är bara hur ekonomiskt det är att ha dessa kunder. De köper visserligen alltid årets sportspel dag ett, helst i deluxe. Men sällan något annat. Åas igen så har de ju garanterat prenumeration löpande.

Hade inte flera handkontroller och vardagsrumskompatibilitet varit ett sånt sanslöst mackel med dator så kanske de spelarna med kollat sig om. För de hade vunnit mer än de flesta på det.

Skrivet av Dunderil:

Astroboy-liren till PC tack, riktigt kungliga med nostalgimoments!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Astro_Boy_(2004_video_game)

Bör gå att emulera hyfsat lätt numera åtminstone..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint