Ansluten till nätverk men ingen internetanslutning

Permalänk

Ansluten till nätverk men ingen internetanslutning

Jag har en Exibel NBG6602 router. Wi-Fi:t har fungerat fram till för några dagar sedan. Då står det när jag försöker koppla upp mig till Wi-Fi:t att routern är ansluten till hemnätverket men att det inte finns någon internetanslutning. Detta gäller alla enheter, mobil, tv osv.

Jag har sladden i WAN, jag har testat att starta om routern och resetta den. Jag vet inte vad mer det finns att göra.

Vad kan man göra för att lösa detta?

Permalänk
Medlem

Har du provat att faktiskt surfa, eller utgår du bara från texten som står vid det trådlösa nätverket?

Permalänk
Medlem

Du får titta vilka lampor som lyser på WAN-sidan (och mediakonverteraren om du har en sådan. Logga även in i routern och se om du fått en IP på WAN-porten.

Får du inte igång det får du helt enkelt felanmäla det till din ISP.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Båtnissen:

Jag har en Exibel NBG6602 router. Wi-Fi:t har fungerat fram till för några dagar sedan. Då står det när jag försöker koppla upp mig till Wi-Fi:t att routern är ansluten till hemnätverket men att det inte finns någon internetanslutning. Detta gäller alla enheter, mobil, tv osv.

Jag har sladden i WAN, jag har testat att starta om routern och resetta den. Jag vet inte vad mer det finns att göra.

Vad kan man göra för att lösa detta?

Snackar vi fiber och isf har du testat att nollställa/starta om fiber-switchen om sådan finnes??

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har routern några inställningssidor där man kan se status för WAN och ställa in saker?
Man brukar använda en webbläsare för att komma åt dem.

Fungerar det om du tar kabeln som nu går in i WAN-uttaget och stoppar in den i en dators Ethernet-uttag?

Permalänk
Medlem

har du inte uppdaterat din Router så skall du göra det först. Via din webbläsare eller med en USB med en liten fil... var noga att det verkligen är rätt fil då. och avbryt aldrig uppdateringen , ha tålamod låt det jobba färdigt. Du får läsa manual eller surfa hur du gör det.

i en del fall och på nya wifiroutrar så gör man ofta dettta via ett ryck där man surfar in i den... nya konsument routrar i dag gör detta automatriskt.

Testa en gång att koppla förbi den. Sätt kabeln som går in i WAN rätt i en av dina datorer. Funkar nätet då eller inte? Eller får du samma resultat. leverantören kan ju ha trubbel med...

Du kan prova att resetta din router. (Brukar vara nån litet hål med en liten strömbrytare, som du kommer åt med en typ tandbetetare,/nål/ kulspetspenna i en del fall.

Det kan du börja med och ja kolla så att det inte är din leverantör som har problem ring/chatta med support

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Koppla alltid in direkt i väggen för att utesluta fel på router eller att det är något fel hos dig.