Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

Använder du tvn för appar, eller har du IP-TV/ puck/ castar du? För mig gick det nämligen inte att öppna någon av mina appar utan att uppdatera mjukvaran, då apparna i sig också krävde uppdateringar. Så var så illa tvungen.

Känns ju rätt trist att sitta på en tv för dryga 18tkr som inte håller i mer än 2 år. Har en Samsung frame i köket (32’’) som kontinuerligt har uppdaterats sedan ish-2019 som aldrig har strulat liksom.

Min gamla B6 har gett upp (osten blev grön..), så jag köpte en ny B4.
Eftersom en hel del appar fattades på den gamla så har jag skaffat en Apple TV 4k.
Den nya har inte kopplats in på nätverket och kommer aldrig att göra det.
Kommer att hålla lite koll på uppgraderingar om det kommer någon som är stabil och tillför något väsentligt är det bara att ladda ned filen från LG och lägga den på en USB.

För OLED55B36LA finns de att tanka ned här https://www.lg.com/se/support/produktsupport/cs-OLED55B36LA.A...

På landet har vi en Samsung The Frame som är också är kopplad till en Apple TV. Väldigt skönt att alltid ha samma gränssnitt oavsett vilken TV man köper.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Använder du tvn för appar, eller har du IP-TV/ puck/ castar du? För mig gick det nämligen inte att öppna någon av mina appar utan att uppdatera mjukvaran, då apparna i sig också krävde uppdateringar. Så var så illa tvungen.

Känns ju rätt trist att sitta på en tv för dryga 18tkr som inte håller i mer än 2 år. Har en Samsung frame i köket (32’’) som kontinuerligt har uppdaterats sedan ish-2019 som aldrig har strulat liksom.

Har en Nvidia Shield TV och en Xiomi Mi box kopplat till TVn. Jag kopplade ur internet pga ändlösa trakasserier och "avtal" tvingades på mig av LG, så inget via TVn. Jag har inte behövt uppdatera något sen åtminstone några månader, tror jag kopplade ur nån gång i oktober.

TV tillverkare har upptäckt att de kan sälja din information vidare och stoppa in reklam överallt på senare tid. Det är inte som förr, jag hade också en C9:a innan och var uppkopplat. Men nu har girigheten nått himmelen bland deras direktörer och de har inga skrupler.

Min första fråga vid nästa TV inköp kommer att vara, "kan jag köra den utan internet?", viktigaste kriterien för mig i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Min gamla B6 har gett upp (osten blev grön..), så jag köpte en ny B4.
Eftersom en hel del appar fattades på den gamla så har jag skaffat en Apple TV 4k.
Den nya har inte kopplats in på nätverket och kommer aldrig att göra det.
Kommer att hålla lite koll på uppgraderingar om det kommer någon som är stabil och tillför något väsentligt är det bara att ladda ned filen från LG och lägga den på en USB.

För OLED55B36LA finns de att tanka ned här https://www.lg.com/se/support/produktsupport/cs-OLED55B36LA.A...

På landet har vi en Samsung The Frame som är också är kopplad till en Apple TV. Väldigt skönt att alltid ha samma gränssnitt oavsett vilken TV man köper.

Skrivet av Yasko:

Har en Nvidia Shield TV och en Xiomi Mi box kopplat till TVn. Jag kopplade ur internet pga ändlösa trakasserier och "avtal" tvingades på mig av LG, så inget via TVn. Jag har inte behövt uppdatera något sen åtminstone några månader, tror jag kopplade ur nån gång i oktober.

TV tillverkare har upptäckt att de kan sälja din information vidare och stoppa in reklam överallt på senare tid. Det är inte som förr, jag hade också en C9:a innan och var uppkopplat. Men nu har girigheten nått himmelen bland deras direktörer och de har inga skrupler.

Min första fråga vid nästa TV inköp kommer att vara, "kan jag köra den utan internet?", viktigaste kriterien för mig i alla fall.

Då blir det helt klart till att koppla in apple tv även för oss, givet att tvn nu ens går att laga. Fick till mig att Lg endast erbjöd 2 års garanti, men att power (åf) erbjuder 3 år.. -,-

Om nu ärendet inte löser sig ser jag till att uppdatera här i tråden, så att så många som möjligt får lyckan att bevittna hur en LG B3 OLED (2023) hanterar en total reset ned till sista atomen. Detta med hjälp av skarpa och tunga industri-leksaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

NOOOOOOOOOOOOOOOOO

tackar. Sitter kvar på C2 tills den brinnger upp.

Jag har hört "lite anekdotiskt" att det kan eventuellt gå att slå av TPC/GSR (dvs ABL) även på C4 etc, dock inte genom att gå via servicemenyn. Om någon kör en C4 och LGTV Companion så testa att slå av GSR/TPC via commandline (-servicemenu_tpc_disable samt -servicemenu_gsr_disable). Tacksam för feedback från någon som äger en 4-serie huruvida detta funkar

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Det var föreslaget från LGs sida. De bad om att få återkomma med ev. Datum då tekniker kommer ut, varav bästa uppskattning av kundtjänst vad ’någon gång framåt slutet av mars’, men senast i april’.

Ja, och om de väl kommer är det inte 100% säkert att problemet blir löst, de kanske behöver beställa nya delar då och komma tillbaka

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ja, och om de väl kommer är det inte 100% säkert att problemet blir löst, de kanske behöver beställa nya delar då och komma tillbaka

Precis -,- Äh. Ställer hoppet till power. Förhoppningsvis går det snabbare!

Permalänk
Medlem

Hur avslutar man en app i webos?

Jag har tidigare kunnat hålla ned en knapp och få upp en lista på alla appar som nyligen varit öppnade och välja att stänga ned dem men det är helt omöjligt att få fram denna lista.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Klicka på pil bakåt på fjärren när du är på startsidan/hem.

Permalänk
Medlem

@Xophile

Edit: funkar nu 👍🏻

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk

Någon som kommer åt apparna på era TV? Får bara upp en felkod P6.48.SZ
Youtube fungerar och några streaming tjänsten men men inte "apps" och så går ej att uppdatera apparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackenzie:

Någon som kommer åt apparna på era TV? Får bara upp en felkod P6.48.SZ
Youtube fungerar och några streaming tjänsten men men inte "apps" och så går ej att uppdatera apparna.

Vi är många som är drabbade.

Gammal tråd som blossat upp igen väldigt nyligen.

https://www.reddit.com/r/webos/comments/ohtuyq/lg_tv_content_...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kanske måste man uppdatera tv:n för att lösa problem

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Kanske måste man uppdatera tv:n för att lösa problem

Nä, senaste uppdateringen redan installerat. Skrivit in annan DNS också men ingen förändring.

Permalänk
Medlem

@Mackenzie ok, trist. Kanske en anledning till att inte uppdatera till senaste för oss som inte har gjort eller så kan det drabba alla.
Funkar inte reset för dig via power knappen på tv:n?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Mackenzie ok, trist. Kanske en anledning till att inte uppdatera till senaste för oss som inte har gjort eller så kan det drabba alla.
Funkar inte reset för dig via power knappen på tv:n?

Fungerar inte för mig heller. Och min modell är en C2.
Kom med senaste uppdatering.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

Samma problem för mig med C1.
Uppdaterade mjukvaran precis innan jag märkte det, men jag har egentligen ingen aning om hur länge felet funnits.
Installerade appar funkar tack och lov, så jag påverkas egentligen inte av detta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag har hört "lite anekdotiskt" att det kan eventuellt gå att slå av TPC/GSR (dvs ABL) även på C4 etc, dock inte genom att gå via servicemenyn. Om någon kör en C4 och LGTV Companion så testa att slå av GSR/TPC via commandline (-servicemenu_tpc_disable samt -servicemenu_gsr_disable). Tacksam för feedback från någon som äger en 4-serie huruvida detta funkar

Körde colorcontrol från Windows. Fungerar bra.

Man får iofs ingen bekräftelse att det är OFF men man skickar in kommandot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Nu har jag förvisso en C3, men jag hade inte hört talas om detta innan så jag blev lite nyfiken och skulle se om jag kunde stänga av det under linux och det gick faktiskt m.h.a. https://github.com/chros73/bscpylgtv (som även LG_Buddy använder)

Om någon mer linuxanvändare är intresserad så körde jag följande kommandon:

/usr/bin/LG_Buddy_PIP/bin/bscpylgtvcommand 192.168.1.142 enable_tpc_or_gsr tpc false /usr/bin/LG_Buddy_PIP/bin/bscpylgtvcommand 192.168.1.142 enable_tpc_or_gsr gsr false

IP-adressen måste såklart anpassas till just din tv Och ha fjärren redo för man får upp ett meddelande på tv'n man måste bekräfta att man tillåter att en "mobilenhet" försöker kontroillera enheten eller liknande.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering 23.20.61

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

@Joab ja och ingen vill uppdatera förrän det är välkänt vad den gör. Kommentarer tyder på att menyn känns snabb men att ljusstyrkan i power savings inte ändras. Fortfarande att skärmsläckaren går igång efter 30 min istället för 3 som tidigare i appar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Ny uppdatering 23.20.61

C-modellen? Är ju en allmän tråd för alla 2023 modeller.

Permalänk
Medlem

Så ljusstyrkan I power savings blir knas om man tar ner 23.20.61??
Vågar fan inte ta ner den 😅

Permalänk
Medlem

@Swennis kanske vem vet vad som stämmer
Power savings är inget jag använder, kör Filmmaker mode 65/85 för SDR och 100/100 för HDR och har aldrig känt behov av att fippla mer med ljusstyrkan. Alla "förbättringar" är avstängda.
Senaste versionen jag tog hem till 77" C3 är 23.20.50 och när det gäller skärmsläckare så går min igång efter 3 min (firework) men i appar som Youtube tar det 10 min (klocka).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Swennis kanske vem vet vad som stämmer
Power savings är inget jag använder, kör Filmmaker mode 65/85 för SDR och 100/100 för HDR och har aldrig känt behov av att fippla mer med ljusstyrkan. Alla "förbättringar" är avstängda.
Senaste versionen jag tog hem till 77" C3 är 23.20.50 och när det gäller skärmsläckare så går min igång efter 3 min (firework) men i appar som Youtube tar det 10 min (klocka).

Nä,har med stängt av power savings, tänkte så det inte är nåt så det inte går att stänga av det eller nåt😅
Kör med filmmaker mode på alla lägen, förutom om det är sjukt ljust i rummet,då är det cinema home

Permalänk
Medlem

Nu är det konstaterat jag får väldigt dåligt resultat på Wifi 5G bandet istället för 2,4G bandet det kan röra sig om mer än halva hasigheten.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

@Joab om du har ett par väggar mellan router och tv kan 2,4Ghz vara snabbare. Även vid längre avstånd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Routern står i samma rum 2m från tvn.

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

@Joab ok, då kan du testa en specifik kanal. Jag hade själv problem med 5ghz och min nya asusrouter men det löste sig. Jag valde kanal 40 men alla bandbredden eller vad det nu heter är valda och jag har för mig att problem uppstod vid kanal 100 och över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett USB Nätverkskort Tp-link men tvn känner inte av det när jag sätter idet tydligen kan man inte anväda externt nätverkskort

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem

Hej!

Har en LG OLED C4 65" som inköptes förra hösten. Den har aldrig fått tillgång till internet, och planen är att det så skall förbli, trots dagligt tjat om att den vill komma åt WiFi.

Är detta ett problem? Missar jag kritisk firmware? Kan upplevelsen bli mycket bättre om man uppdaterar den?

Är inte intresserad av appar i själva TVn då den i dagsläget främst är kopplad till en dator för spel, men även en Apple TV4K för sporadisk streaming.