Permalänk
Medlem

Dino i silver/vit vad tycks känns skumt att inte se honom i rött längre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Reglementet som F1 kör med just sedan 2022 kom ju till för att det ska vara lättare för bilar att kunna lika bakom en annan kollar du ens på F1 är frågan? Det verkar som du är mer intresserade av bilarna låter högt en bra racing. Tvekar starkt på en V10a hybrid skulle vara bättre en V6a med dagens F1 bilar eftersom hybriderna kommer aldrig försvinna kommer bara bli mer eldrift för öka intresset för bil industrin.

Jag har kollat på f1 i 30 år. Jag begriper bara inte hur du får det till att det är själva motorerna som är problemet för att få bra racing? Att bilar låter högt och ger bra racing krockar inte för fem öre. Att vi har hybrider, eldrift numer är ju inte för att det ger bättre racing det är andra faktorer som du börjar komma in på sent här som gör att vi kör det här. Det är inte för att det ger bättre racing...

Reglementet ändras ju konstant men ja inte alltid är det för att det ska ge bättre racing. Det har du nog märkt om du följt F1 ett tag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Reglementet som F1 kör med just sedan 2022 kom ju till för att det ska vara lättare för bilar att kunna lika bakom en annan kollar du ens på F1 är frågan? Det verkar som du är mer intresserade av bilarna låter högt en bra racing. Tvekar starkt på en V10a hybrid skulle vara bättre en V6a med dagens F1 bilar eftersom hybriderna kommer aldrig försvinna kommer bara bli mer eldrift för öka intresset för bil industrin.

Vill man kolla på elbilar så finns det Formula-E (Sömnsport deluxe)

När det kommer till motorsport (Oavsett disciplin) så är ljudet en del av upplevelsen för publiken.

Det kittlar inte i kroppen när en Elbil susar förbi med ett ljud av Cybertron. Men när man är på Dragstrip och en Methanol BigBlock Överladd stagear för en burnout så går det ljudet genom hela ens kropp och knopp.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Vill man kolla på elbilar så finns det Formula-E (Sömnsport deluxe)

När det kommer till motorsport (Oavsett disciplin) så är ljudet en del av upplevelsen för publiken.

Det kittlar inte i kroppen när en Elbil susar förbi med ett ljud av Cybertron. Men när man är på Dragstrip och en Methanol BigBlock Överladd stagear för en burnout så går det ljudet genom hela ens kropp och knopp.

När nämnde jag elbilar det kommer aldrig hända i F1 kommer nog vara Hybrider i all framtid håller med om ijudet gör en hel del men ser inte hur V10or skulle vara bättre. Tror nog 99% av dom som kollar på F1 först och främst bryr sig mer om bra racing över lite bättre motorijud.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

När nämnde jag elbilar det kommer aldrig hända i F1 kommer nog vara Hybrider i all framtid håller med om ijudet gör en hel del men ser inte hur V10or skulle vara bättre. Tror nog 99% av dom som kollar på F1 först och främst bryr sig mer om bra racing över lite bättre motorijud.

Det är ju bara gå på youtube och lyssna. Kan du förklara hur hybrider ger bättre racing

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Såklart att vi alla vill se bättre Racing men över åren så har man försökt en hel del olika metoder för detta och man lyckas nog aldrig med det.

V10:or lät ju fränt af med sina högvarviga motorer.

Men en V6 om den kunde varva 20K så hade en också låtit extremt gött.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju bara gå på youtube och lyssna. Kan du förklara hur hybrider ger bättre racing

Kan du förklara varför V10 hybrid skulle vara bättre för racing V6 hybrid?

Ser inte vad som skulle vara bättre med större och tyngre bil direkt

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kan du förklara varför V10 hybrid skulle vara bättre för racing V6 hybrid?

Ser inte vad som skulle vara bättre med större och tyngre bil direkt

bilen blir lättare utan batteri och mindre dessutom

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Då försvinner intresset för biltillverkerna vilket viktigt del för sporten dom måste ju liksom ha något som gör det "värt" för biltillverkarna förutom marknadsföring. Sen så är den del av F1 att dom alltid ska ligga framkant av utvecklingen om dom tar tillbaks "gårdagens teknik" så försvinner ju den del av sporten.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Då försvinner intresset för biltillverkerna vilket viktigt del för sporten dom måste ju liksom ha något som gör det "värt" för biltillverkarna förutom marknadsföring. Sen så är den del av F1 att dom alltid ska ligga framkant av utvecklingen om dom tar tillbaks "gårdagens teknik" så försvinner ju den del av sporten.

Trodde vi diskuterade vad som ger bra racing inte vad biltillverkarna önskar. Men du har helt rätt det är därför vi har hybriderna och sämre ljudande mer bränsleeffektiva bilar. Men jag undrar fortfarande ärligt vad det är som får dig att tro att racingen skulle bli sämre med V10:or? Lättare och snabbare bilar ger ju inte nödvändigtvis bättre racing nej men det blir ju mer Formula 1 och det är fortsatt aerodynamiken som ställer till det inte motorerna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Trodde vi diskuterade vad som ger bra racing inte vad biltillverkarna önskar. Men du har helt rätt det är därför vi har hybriderna och sämre ljudande mer bränsleeffektiva bilar. Men jag undrar fortfarande ärligt vad det är som får dig att tro att racingen skulle bli sämre med V10:or? Lättare och snabbare bilar ger ju inte nödvändigtvis bättre racing nej men det blir ju mer Formula 1 och det är fortsatt aerodynamiken som ställer till det inte motorerna.

Försöker bara vara lite realistisk hybriderna kommer inte att försvinna från F1 det är därför jag tvekar på V10or kommer göra något bättre förutom ljudet över V6or?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dino i silver/vit vad tycks känns skumt att inte se honom i rött längre.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja lite ovant, men ska bli så kul att se Dino i F2! Följt honom genom hela F3.

Ska bli intressant att se både Dino och Arvid, även om han inte flaggar Svenskt, roligt att han även fick ihop poäng för superlicens i Nya Zeeland nu i vintras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Så du menar att det är motortillverkarna som vill ha V10:or helt utan hybrid-lösning?
Jag vill mena att det under de senaste motor-reglementena varit krav från motortillverkarna att motorerna ska vara just elektrifierade, för det är vad de satsar på. Att man inte sätter in identiska grejer i road-cars är ju en grej. Men saker de lär sig under utvecklingen av F1-motorer kan säkerligen återbrukas internt i dessa företag. Jag vill minnas att det var en högaktuell diskussion inför VW-koncernens inträde i F1 och deras intresse i att utveckla en egen motor.

Koldioxid-neutrala bränslen kan ju bara bli aktuellt för vardags-bilar om det går att framställa till en väldigt billig peng. Annars kommer det ju bara användas där andra drivmedel inte praktiskt användbart. Visst skulle man kunna anse att F1 skulle kunna vara en sådan kategori, men då har du som sagt kanske svårt att få stora motortillverkare att vilja plöja ned miljardbelopp i dess utveckling...

Visst är det häftigt att höra de gamla V10:orna eller V8:orna varva. Men ärligt talat så är man ganska mätt efter 3-4 minuter. Jag var på F1 2014 (första året med dessa hybrid-turbo-V6:or), och tyckte det var skönt att man inte behövde sitta med öronproppar och att man kunde konversera under racets gång. Det är också lättare att höra andra ljud, så som upplåsningar och dylikt, som annars helt dränks av motor-dånet.
När F2 körde mullrade det något kopiöst, det gick inte att byta många ord åskådare emellan (om inte hela fältet var på andra sidan banan). Så jag är definitivt team V6 när det kommer till att se på plats. I så fall mer att jag saknar ljudet när man tittar på TV, där nivån ändå kan moduleras till en lämplig nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du menar att det är motortillverkarna som vill ha V10:or helt utan hybrid-lösning?
Jag vill mena att det under de senaste motor-reglementena varit krav från motortillverkarna att motorerna ska vara just elektrifierade, för det är vad de satsar på. Att man inte sätter in identiska grejer i road-cars är ju en grej. Men saker de lär sig under utvecklingen av F1-motorer kan säkerligen återbrukas internt i dessa företag. Jag vill minnas att det var en högaktuell diskussion inför VW-koncernens inträde i F1 och deras intresse i att utveckla en egen motor.

Koldioxid-neutrala bränslen kan ju bara bli aktuellt för vardags-bilar om det går att framställa till en väldigt billig peng. Annars kommer det ju bara användas där andra drivmedel inte praktiskt användbart. Visst skulle man kunna anse att F1 skulle kunna vara en sådan kategori, men då har du som sagt kanske svårt att få stora motortillverkare att vilja plöja ned miljardbelopp i dess utveckling...

Visst är det häftigt att höra de gamla V10:orna eller V8:orna varva. Men ärligt talat så är man ganska mätt efter 3-4 minuter. Jag var på F1 2014 (första året med dessa hybrid-turbo-V6:or), och tyckte det var skönt att man inte behövde sitta med öronproppar och att man kunde konversera under racets gång. Det är också lättare att höra andra ljud, så som upplåsningar och dylikt, som annars helt dränks av motor-dånet.
När F2 körde mullrade det något kopiöst, det gick inte att byta många ord åskådare emellan (om inte hela fältet var på andra sidan banan). Så jag är definitivt team V6 när det kommer till att se på plats. I så fall mer att jag saknar ljudet när man tittar på TV, där nivån ändå kan moduleras till en lämplig nivå.

Nej jag menar bara att bilarna blir lättare och snabbare utan batteri.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej jag menar bara att bilarna blir lättare och snabbare utan batteri.

Jo, men nu är inget realistiskt om inte motortillverkarna är med ombord. Det spelar ingen roll hur mycket fansen eller FIA efterfrågar de gamla V10:orna, om ingen tillverkare vill bygga dem!

Gällande snabbhet så är ju dagens bilar i de allra flesta fall snabbare än V10:orna som varit, trots att bilarna blivit större och tyngre (även av andra skäl än drivlinan).

Kollar vi kval-varv för banor på nuvarande kalender är de äldsta existerande banrekorden från 2018, vilket alltså är väl inne på V6-reglementet. För banrekord satta under ett GP så är det bara tre stycken som står sig från 2004/2005 (Monza, Kina och Bahrain), resten är utraderade. Så att hävda att de kommer gå snabbare med V10:or för att det är "lättare" tror jag det saknas belägg för.

Permalänk
Medlem

Ta bort gränsen för batteriets storlek istället, låt bilarna faktiskt utnyttja hybridtekniken till fullo

Permalänk
Medlem

jo men då tar de ju bort nästan allt o satsar på en lättare bil ju

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, men nu är inget realistiskt om inte motortillverkarna är med ombord. Det spelar ingen roll hur mycket fansen eller FIA efterfrågar de gamla V10:orna, om ingen tillverkare vill bygga dem!

Gällande snabbhet så är ju dagens bilar i de allra flesta fall snabbare än V10:orna som varit, trots att bilarna blivit större och tyngre (även av andra skäl än drivlinan).

Kollar vi kval-varv för banor på nuvarande kalender är de äldsta existerande banrekorden från 2018, vilket alltså är väl inne på V6-reglementet. För banrekord satta under ett GP så är det bara tre stycken som står sig från 2004/2005 (Monza, Kina och Bahrain), resten är utraderade. Så att hävda att de kommer gå snabbare med V10:or för att det är "lättare" tror jag det saknas belägg för.

Verkar inte som att dom jobbade inom F1 var så stor fans heller eftersom att v10or var så orimligt hög ijuda.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ta bort gränsen för batteriets storlek istället, låt bilarna faktiskt utnyttja hybridtekniken till fullo

Det är precis vad 2026 reglementet är tillför.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Firefox fungerar inte längre på F1TV utan en user-agent switcher. Tror det är första sidan som jag själv använder som aktivt blockerat FF.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej det gör det ju inte. Utvecklingen går framåt det är ju bara ren logik att mindre vikt relaterat till effekt ger bättre varvtider. De kompenserar med framsteg i aerodynamik främst.

Hade de inte funnits något reglemente ta hänsyn till hade det korts förbränningsmotorer på raketbränsle. Och slicks naturligtvis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se fri konfiguration på motor och bränsleförbrukning. Väldigt trist med v6 hybrid.

Sitter ofta och blir irriterad på reglerna i allmänhet, t.ex. när alla inte får kvala.

Mer frihet tack.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Ja lite ovant, men ska bli så kul att se Dino i F2! Följt honom genom hela F3.

Ska bli intressant att se både Dino och Arvid, även om han inte flaggar Svenskt, roligt att han även fick ihop poäng för superlicens i Nya Zeeland nu i vintras.

Ska bli kul och se om Dino kan slåss om titeln redan i år han gjorde ju det riktigt bra i slutet av förra säsongen i F2 utan någon tidigare erfarenhet i bilen var riktigt imponerade tror han tog fjärde mest poäng av alla under de två helgerna och det var men heldel oflytt också med dålig säkerhets bil tajming i Qatar kunde ha blivit en pallplats annars och sedan växellåds problem som sista 10 varven i Abu Dhabi.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ska bli kul och se om Dino kan slåss om titeln redan i år han gjorde ju det riktigt bra i slutet av förra säsongen i F2 utan någon tidigare erfarenhet i bilen var riktigt imponerade tror han tog fjärde mest poäng av alla under de två helgerna och det var men heldel oflytt också med dålig säkerhets bil tajming i Qatar kunde ha blivit en pallplats annars och sedan växellåds problem som sista 10 varven i Abu Dhabi.

Ja var roligt när han körde defensivt mot Hajdar med kassa däck! 😂 Sen visade han sig ändå rutinerad vid sina race genom snygga omkörningar och hur han försvarade sig.

Permalänk

F1TV Premium verkar vara officiellt nu i alla fall och den kommer till Sverige enligt deras hemsida. De ändrar samtidigt i PRO-varianten så att man bara kan streama på flera enheter via Premium. Man ska kunna uppgradera till Premium om man redan har köpt PRO.

Info om skillnader mellan de olika varianterna

Det går ännu inte att köpa eller uppgradera i Sverige men det beror nog på att de rullar ut funktionen successivt, så priset här är ännu oklart. Såg dock ett inlägg på Reddit där en från Finland kunde se priset där och det låg på 179,90 euro. Eftersom Finland har samma priser som Sverige i övrigt lär det kosta samma här. Så 40 euro dyrare per år om man vill kunna köra 4K, HDR, flera enheter och multiview.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Jag hade velat se fri konfiguration på motor och bränsleförbrukning. Väldigt trist med v6 hybrid.

Sitter ofta och blir irriterad på reglerna i allmänhet, t.ex. när alla inte får kvala.

Mer frihet tack.

Tror att det skulle bli mindre förändring än vad du tror. Du måste också slopa budget taket också, för det möjligen skulle ändra något speciellt... Och då har vi ett mästerskap i vem som bränner mest pengar Ferrari, Redbull eller Mercedes alla andra harvar bakom i hästar typ.. och därtill faller för 107% regeln.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

F1TV Premium verkar vara officiellt nu i alla fall och den kommer till Sverige enligt deras hemsida. De ändrar samtidigt i PRO-varianten så att man bara kan streama på flera enheter via Premium. Man ska kunna uppgradera till Premium om man redan har köpt PRO.

Info om skillnader mellan de olika varianterna

Det går ännu inte att köpa eller uppgradera i Sverige men det beror nog på att de rullar ut funktionen successivt, så priset här är ännu oklart. Såg dock ett inlägg på Reddit där en från Finland kunde se priset där och det låg på 179,90 euro. Eftersom Finland har samma priser som Sverige i övrigt lär det kosta samma här. Så 40 euro dyrare per år om man vill kunna köra 4K, HDR, flera enheter och multiview.

Tråkigt att man inte kan dela på sitt konto längre med F1TV pro och premium verkar inte komma till Sverige så blir dyrt i år när man inte längre kan dela på kostanden...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tråkigt att man inte kan dela på sitt konto längre med F1TV pro och premium verkar inte komma till Sverige så blir dyrt i år när man inte längre kan dela på kostanden...

Kanske bara ger upp och skaffar lilla accessen. Någon som vet hur sent racen kommer ut efterråt? Börjat bli att jag missar racen live ändå på sistone, för mycket som händer på dagen ändå för att sitta på arslet kl 3-4

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Premium kommer till Sverige. Har inte rullat ut än bara. Alla länder som idag har PRO ska få premium.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Ska väl nämnas att de verkar ha problem med utrullningen och har pausat nyköp och uppgraderingar till premium. Får väl se om det kommer igång till nästa helg. Sen är det begränsningar med vilka enheter som kan köra 4k just nu. Android får inte 4k, iallafall inte initialt.

Visa signatur