Relevant guide som jag rekommenderar att du läser igenom: https://developers.google.com/search/docs
Börja med att koppla din sajt till Google Search Console för att se om den blivit indexerad (=betyder att de kan dyka upp i söket).
Ifall inte kan du be att Google ska indexera den genom att söka på en sida (längst upp i Google Search Console), t.ex. startsidan och sedan klicka på "Request indexing".
Rekommenderar också att du ser till att du också har en robots.txt i rooten på din sajt (/robots.txt) där du begränsar vad Googlebot ska komma åt och vad den inte ska komma åt. Länk
Vidare så behöver du även lägga till en sitemap för din sajt (ifall du länkar den i robots.txt kommer google automatiskt hitta den, annars kan du lägga till den i Google Search Console under "Sitemaps" i menyn till vänster).
För att kunna konkurrera på vissa söktermer behöver sidan vara relevant för just dom sökorden - och relevansen bestäms utifrån ifall termerna förekommer i titeln för sidan, i rubrikerna och i innehållet. Notera att du dock inte får spamma.
Utöver detta kommer antalet externa länkar (=rekommendationer OBS! Enbart follow-länkar) också påverka din synlighet samt även huruvida sidorna på din sajt ses som relevanta jämfört med dina konkurrerenter för de termer du vill synas på. Troligtvis spelar användarsignaler även en stor roll - så det är även viktigt att hålla koll på vad användarna gör då de landat på sajten (t.ex. Microsoft Clarity, Hotjar, samt även analytics-verktyg så som Google Analytics 4).
För en helt ny sajt är det därför oftast bättre att satsa på "long-tail"-sökord, alltså sökord med mindre sökvolym per månad.
Överlag är det bra med en övergripande startegi där du kopplar ihop sökord du vill synas på med sidor på sin sajt och så följer du med utvecklingen för dessa över tid.
Detta är en väldigt övergripande och simplifierad guide, men förhoppningsvis med tillräckligt med information så du kan komma igång.