TCL är nu större än LG

Permalänk
Melding Plague

TCL är nu större än LG

Den kinesiska uppstickaren har passerat den koreanska jätten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att Samsung, LG och alla andra märken är otillgängliga i Kina? Och därför ökar dessa så pass mycket?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Kan det vara att Samsung, LG och alla andra märken är otillgängliga i Kina? Och därför ökar dessa så pass mycket?

Nä det är de inte. Och utöver det är dels är Kina inte en så stor marknad som folkmängden antyder. Och på det så är fortfarande importprylar en statusgrej för den köpstarkast större gruppen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Försökte ringa deras support för någon månad sedan och fick höra att numret inte var använt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Konkurrens är bra för oss konsumenter..

Permalänk
Kontot avslutas
Citat:

TCL är nu större än LG.

Konkurrens är bara bra. Har själv en Premium QD-Mini LED från TCL. Bästa TV:n/datorskärm jag någonsin haft.

Skrivet av AndreaX:

Och utöver det är dels är Kina inte en så stor marknad som folkmängden antyder.

Kina har högst GDP (PPP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Konkurrens är bara bra. Har själv en Premium QD-Mini LED från TCL. Bästa TV:n/datorskärm jag någonsin haft.

Segt om din förra TV/datorskärm var den bästa du någonsin haft. 😂

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Försökte ringa deras support för någon månad sedan och fick höra att numret inte var använt.

Håll upp ett A4 framför TVn så de ser vilket nr de skall ringa upp på.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

vi hade möjligheten att köpa TCL nxtframe med 60% rabatt för en månad sen via jobbet.
Köpte en 65* ställde den sida vid sida med min LG CX 65* (5+ år gammal) och jag är inte imponerad.

Snabba menyer är det enda jag kan säga faktiskt är bättre än min gamla OLED.
Lång historia kort, den åkte tillbaka trots ett pangpris.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av hakd:

vi hade möjligheten att köpa TCL nxtframe med 60% rabatt för en månad sen via jobbet.
Köpte en 65* ställde den sida vid sida med min LG CX 65* (5+ år gammal) och jag är inte imponerad.

Snabba menyer är det enda jag kan säga faktiskt är bättre än min gamla OLED.
Lång historia kort, den åkte tillbaka trots ett pangpris.

Inte så konstigt då du valde en modell som kör en konventionell edge-lit LCD-panel. Det du betalar för med den modellen är designen. Prova en modell med Premium QD-Mini LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Segt om din förra TV/datorskärm var den bästa du någonsin haft. 😂

?

Permalänk
Medlem

Har två TCL-teveapparater. En lite äldre med Mini-LED och en riktigt billig 43” för jag behövde ersätta min trasiga philips 40” datorskärm till billigast möjliga peng.

Var tvungen att labba runt med firmwares som delades genom telegram-kanaler för att hitta en som till slut löste alla buggar med min TCL-TV C825. Den som jag landade på skickades liksom inte ut till min apparat pga ”deprecated” och den firmware som TVn först kom med hade riktigt dålig hantering av Mini-LED zonerna till den nivån att man inte var så värst imponerad av tekniken till en början.

Billighets-TVn används primärt som extra arbetsyta för datorn, väggfäst ovanför mina vanliga datorskärmar. Där har jag stött på problemet att PC-läget alltid har ett sharpness-filter påslaget vars reglage är dolt och avstängt för det ska förstås inte finnas i PC-läget. Game-läget är således näst bästa alternativ men där är 4:4:4 inte tilltänkt alls så den försöker alltid med lägre färgupplösning, något jag upptäckte man kunde gå runt och ”fixa” om man snabbväxlar fram och tillbaka mellan olika lägen. Dock måste man göra om det efter varje stand-by eller källväxling.

Försökte förgäves att kommunicera mina upptäckter tillbaka till TCL men de har ingen kommunikationskanal för kunder. Slutade med att de skickade en tekniker till mitt hem som visste mindre om teveapparater än vad jag gjorde.

Vanligt folk kommer inte palla labba runt som jag gjorde, så kan inte riktigt rekommendera TCL åt någon. Tekniken de säljer verkar bra men mjukvarusupport är undermålig. Dock positiv till android som TV-OS. Minst skräpigt. Rekommenderar Sony.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Största problemet med Kina och kinesiska produkter är ju inte att de är gjorda i Kina eller ägs av kinesiska bolag.
Det är att många kinesiska bolag med uppbackning av kinesiska staten inte konkurrerar på lika vilkor som fristående bolag. Staten går in och tar en stor del av kostnaden, vilket leder till priser som inga fristående aktörer kan konkurrera med.

När de kinesiska bolagen sen konkurrerat ut legitima spelare ur marknaden så äger de marknaden själva.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Största problemet med Kina och kinesiska produkter är ju inte att de är gjorda i Kina eller ägs av kinesiska bolag.
Det är att många kinesiska bolag med uppbackning av kinesiska staten inte konkurrerar på lika vilkor som fristående bolag. Staten går in och tar en stor del av kostnaden, vilket leder till priser som inga fristående aktörer kan konkurrera med.

När de kinesiska bolagen sen konkurrerat ut legitima spelare ur marknaden så äger de marknaden själva.

Jag vet inte alls hur Kina funkar så denna frågan kan säkert uppfattas väldigt ignorant. Men vad är de stora skillnaderna mellan Kinas statliga sponsring och Sveriges statliga "sponsring" av t.ex Northvolt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Japp, det är imponerande hur duktiga barnarbetare är idag och folkmord är ett förvånansvärt effektivt sätt att stärka arbetsmoralen hos proletariatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Inte så konstigt då du valde en modell som kör en konventionell edge-lit LCD-panel. Det du betalar för med den modellen är designen. Prova en modell med Premium QD-Mini LED.

A300 / Matt QLED PRO-skärm var TVn i fråga, fanns bara dom modellerna.
Inte alls insatt i tekniken om jag ska vara ärlig.

Priset var typ samma som när jag köpte min LG, därav jämförelsen.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av hakd:

A300 / Matt QLED PRO-skärm var TVn i fråga, fanns bara dom modellerna.
Inte alls insatt i tekniken om jag ska vara ärlig.

Priset var typ samma som när jag köpte min LG, därav jämförelsen.

Prova som sagt deras Premium QD-Mini LED.

Permalänk
Medlem

Helt OT: Vår lokala fiskbutik ägs av kinesiskt bolag... (kolla in avsnittet av Svenska Nyheter där de har med en lista över otippade företag i sverige som ägs av kinesiska bolag/staten, stora och små)

Men tcl säljs ju under en mängd märken som många andra så då växer det väl fort. iFFalcon t.ex. som verkar växa.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Bildexpert 📺

TCL är tillverkare åt en rad andra varumärken. När jag 2019 besökte fabriken utanför Warszawa – som sätter ihop apparaterna för den europeiska marknaden – kryllade det av kartonger med lokala östeuropeiska varumärken där det är samma apparater som landar i kartongerna. Samt då förstås alla Thomson av självklara skäl.

TCL bygger delar eller hela TV åt kända varumärken och inte enbart OEM. Inte vad jag såg i Warszawa men det torde vara branschens sämsta dolda hemlighet är att en populär TV formad som en tavla är TCL:s hårdvara. Jag ser uppenbar TCL-hårdvara i modeller från Samsung, Sony och Philips av de jag stöter på. Hårdvaran då. Mjukvaran och funktionen är annorlunda. Det kan vara samma sorts lysdioder i samma FALD-matris men hur de används och styrs är inte likadant och resultaten varierar därför enormt.

Som @Teddis skriver ovanför finns det en hel del betänkligheter kring TCL:s egna apparaters funktioner och utföranden. De är knappast buggfria och den som har specifika önskemål och koll på situationen kan råka ut för märkliga beteenden. Jag gör det hela tiden med reglage som inte gör vad de ska, märkligheter som kan uppstå om man växlar något i signalen. Saker som kräver att man går in i en meny och gör en norsk återställning eller rent av bootar om TV:n.

Ett exempel bland många är att interpoleringen slutar fungera ifall man växlar mellan olika frekvenser samtidigt som TV:ns gränssnitt är framme. Ett annat att TV:n behåller fel färgomfång vid växling mellan HDR/SDR. Det fungerar igen ifall man off/on:ar eller kanske efter en norsk växling i någon meny. Inte alla modeller, men väl enstaka. Nästa modell har inte samma märkliga den förra hade, men väl ett ny märklighet. Menyer med knasiga översättningar, likt att "Auto" översätts till "Bil" är också återkommande.

TCL:s TV är knappast dåliga och de buggar som finns är av karaktär där man kanske aldrig upptäcker dem för man är så pass enkel i sina krav. Utgår man från en äldre och sämre TV är den relativa skillnaden med en ny mini-LED-TCL ändå en enorm förbättring. Att den kan vara märkligt är majoriteten förmodligen alldeles lycklig omedveten om. Istället supernöjd eftersom man betalade mindre pengar för en TV som är så ofantligt mycket bättre än den förra skrothögen man hade. Medan andra användare är mindre roade etftersom de måste hitta på norska lösningar till alla situationer de upplever.

Permalänk

Min 10000 kronors fråga
Vilken typ utav teknik använder TCL

Jag gissar på en skärm som är köpt utav Samsung eller LG

Googlar man lite så står det att TCL använder QD-LED vilket i sin tur leder vidare till Samsung
Står även att TCL köpte Samsung LCD

Det betyder att om man skall vara korrekt utifrån fakta. Det är Samsung bakom kulissen på samma sätt som nom telefoni

SweC kommer som vanligt med artiklar utan fullständig fakta. Inget ovanligt nu för tiden

Permalänk
Moderator
Moderator

De inlägg som hellre diskuterade geopolitik eller annat som faller under § 1.7 än trådens ämne har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Min 10000 kronors fråga

Googlar man lite så står det att TCL använder QD-LED vilket i sin tur leder vidare till Samsung

Det betyder att om man skall vara korrekt utifrån fakta. Det är Samsung bakom kulissen på samma sätt som nom telefoni

SweC kommer som vanligt med artiklar utan fullständig fakta. Inget ovanligt nu för tiden

Där snackar vi förhastade slutsatser.

Det första du säger är helt fel, quantum dot är ingen tillverkarspecifik teknik. Du kan själv ta och köpa lite quantum dot-kemikalier här och spraya på dina skärmar (inte riktigt så det fungerar, men du fattar ). Tillverkare som skapar skärmar där de kemikalierna används är bland annat Acer Unipac, TCL, BOE, LG och Samsung. Samsung har dock trademark på namnet QLED i marknadsföringssyfte. QD-LED går inte att trademark:a då det är ett allmänt begrepp.

Samsung må äga 12% av TCL, men en stor del beror på att de vill ha lite kontroll på det företag som tillverkar TV-apparater åt dem (Ja, du hörde rätt, många Samsungar är TCL - Och inte tvärtom.)

Köpet av fabrik var köp av produktionslinjer och inte företaget i sig. Det besparar enormt mycket tid (och då pengar) att köpa en etablerad produktionslinje än att bygga eget.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Min 10000 kronors fråga

Samsung tillverkar inga LCD paneler. Vare sig med QD-LED eller utan. De köper dem av TCL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Skrivet av frong:

Jag vet inte alls hur Kina funkar så denna frågan kan säkert uppfattas väldigt ignorant. Men vad är de stora skillnaderna mellan Kinas statliga sponsring och Sveriges statliga "sponsring" av t.ex Northvolt?

@Cove ?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Buddaz112:

Min 10000 kronors fråga

Tänk efter, varför tror du att Quantum Dot-grejjen är Samsungs teknik och att TCL hämtar produkterna därifrån?

För det är inte fakta som du intalar dig själv. Verkligheten är alltid mer komplex än vad man intalar sig.

Kan det vara så att du ser mycket reklam och läser mycket diskussioner om Samsung, QLED och Quantum Dot? För den diskussionen och den reklamen ser vi alla. Väldigt vanligt att man misstar själva diskussionen om något som en representant för verkligheten. Detta är vad varumärkesbyggande och reklam går ut på. Samsung är som ett av världens största företag rätt bra på just detta. De har bokstavligen betalat miljarder för att ta åt sig äran för allting. För det är så det fungerar.

Samsungs Displays egen LCD-tillverkning lades ned 2022: https://www.koreatimes.co.kr/www/tech/2022/05/129_330008.html

LCD-panelerna då. Inte LCD-TV-apparaterna – uppenbarligen!

Samsung egna paneltillverkning var för övrigt aldrig tillräckligt stor för att fylla behovet. Samsung har alltid fyllt på med paneler från andra tillverkare, särskilt för basmodellerna.

Quantum Dot-delen kommer från ett företag som heter Nanosys och det är vad Samsung licensierar. Efter att Samsung lade ned sin egen LCD-paneltillverkning måste de fortfarande ha tillgång till paneler. Denna tillverkning är nu utlagd på i första hand TCL:s fabriker. Samsung, TCL och Hisense är tillsammans "QLED Alliance" och det är typiskt TCL:s VA-paneler som är i Samsungs topp-TV-modeller samt Hisense ADS-paneler i mellanklass-TV-modeller. Med lite variationer från år till år.

Detta är för övrigt inga nyheter. Dessa fakta har varit ute länge i många år och jag tror jag har skrivit ovanstående minst ett tiotal gånger i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag känner inte riktigt att jag är helt kvalificerad att ge en korrekt bedömning av just Northvolt fallet. Många regeringar runt om världen sponsrar inhemsk produktion i olika utsträckningar.

Om man skulle generalisera så skulle jag säga att det är avsikten av sponsringen som är olika.
Sponsra ett förlusttyngt företag, eller ge nån form av lättnad för att skydda sitt lands ekonomiska motor, är enligt mig en stor skillnad gentemot avsikten att som stat gå in och sponsra en stor del av landets företag med avsikt att konkurrera ut spelare i alla marknader (för att sedan äga dem). Speciellt för företag som redan är konkurrenskraftiga och går bra ändå.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag känner inte riktigt att jag är helt kvalificerad att ge en korrekt bedömning av just Northvolt fallet. Många regeringar runt om världen sponsrar inhemsk produktion i olika utsträckningar.

Om man skulle generalisera så skulle jag säga att det är avsikten av sponsringen som är olika.
Sponsra ett förlusttyngt företag, eller ge nån form av lättnad för att skydda sitt lands ekonomiska motor, är enligt mig en stor skillnad gentemot avsikten att som stat gå in och sponsra en stor del av landets företag med avsikt att konkurrera ut spelare i alla marknader (för att sedan äga dem). Speciellt för företag som redan är konkurrenskraftiga och går bra ändå.

Blir inte det utfallet, om Northvolt skulle lyckats istället för att totalfloppa, i Sverige också då? Ser inte den stora skillnaden mellan vad som sker här och där. Antog att du hade pejl då du riktade kritiken ditåt.

Någon ekonom kanske ser min fråga och kan förklara. Genuint intresserad.

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Dinkefing:

Vad är skillnaden?

Det är en hel vetenskap. Kort och gott kan man säga att LCD är grundteknologin, LCD med LED-bakgrundsbelysning är en förbättring, LCD med Mini LED-bakgrundsbelysning är ytterligare en förbättring, LCD med Mini LED-bakgrundsbelysning och lokala dimbara zoner är ytterliggare en förbättring, medan OLED anses vara "bäst". Jag sätter "bäst" inom citationstecken eftersom jag anser att en teknik där inbränning är oundviklig (pga hur tekniken är uppbyggd) inte kan kallas bäst, även om den har den bästa kontrasten. Personligen föredrar jag Mini LED-bakgrundsbelysning med lokala dimbara zoner.

Premium QD-Mini LED är namnet på en teknik som kombinerar fördelarna med QLED och OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Kina har högst GDP (PPP).

Inte alls relevant för vad jag skrev dock. Det betyder bara att det är större ekonomiska klyftor än tom USA. Vilket iof är vackert och imponerande ur kapitalismens synvinkel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint