Ansluta ett en CPU med 2x8 pins kontakter till GPU med 12-pins kontakt?

Permalänk
Medlem

Ansluta ett en CPU med 2x8 pins kontakter till GPU med 12-pins kontakt?

Hej!

Ursäkta om jag är yr i kolan nu, men jag har just införskaffat ett nytt gpu (asus prime 5070 ti oc) med en 12-pins kontakt. Det har jag aldrig haft tidigare.
Jag har detta nätagget: https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2#sp...
Och det har ju 2x8. Kan jag och hur ansluter jag mitt gpu till detta nätagget?

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Det brukar följa med adapter från 8-pin till den som grafikkortet behöver.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Det följer som sagt med en adapter, i det här fallet en 3x8 till 12-pin. Ditt nätagg har dock fyra 6+2 PCIe, inte två, så det ska inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det följer som sagt med en adapter, i det här fallet en 3x8 till 12-pin. Ditt nätagg har dock fyra 6+2 PCIe, inte två, så det ska inte vara något problem.

Såg en video nu på den här adaptern men jag blev osäker på om adaptern ska kopplas till samma 8 pin från psun eller från 2 separata 8 pins från cpun?

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Såg en video nu på den här adaptern men jag blev osäker på om adaptern ska kopplas till samma 8 pin från psun eller från 2 separata 8 pins från cpun?

Olika sladdar (1st kontakt per sladd) är alltid att föredra för att minska belastningen på kablarna.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Nätagget har två kablar med två 6+2-kontakter vardera, d.v.s. fyra kontakter totalt, och adaptern behöver tre såna kontakter. Så du behöver använda båda kablarna för att ha tillräckligt med kontakter.

Permalänk
Medlem

Bara för att förtydliga. Utifrån vad du skriver så antar jag att du menar PSU (power supply unit, d.v.s. strömförsörjningen) och inte CPU (central processing unit, d.v.s. processorn). CPUn får ström via en kontakt som har 2x4-pin och ser snarlik ut PCIe 6+2-pin (som GPUer använder), men de har inte samma form så det ska inte vara möjligt att koppla dem fel. Gör man det ändå (med våld) så är det stor risk att man kortsluter och bränner någon komponent.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Bara för att förtydliga. Utifrån vad du skriver så antar jag att du menar PSU (power supply unit, d.v.s. strömförsörjningen) och inte CPU (central processing unit, d.v.s. processorn). CPUn får ström via en kontakt som har 2x4-pin och ser snarlik ut PCIe 6+2-pin (som GPUer använder), men de har inte samma form så det ska inte vara möjligt att koppla dem fel. Gör man det ändå (med våld) så är det stor risk att man kortsluter och bränner någon komponent.

Haha vafan skämskudden på! Jag har väl koll på vad cpu och psu står för, men sitter med saker på jobb samtidigt så blandade ihop dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Haha vafan skämskudden på! Jag har väl koll på vad cpu och psu står för, men sitter med saker på jobb samtidigt så blandade ihop dem

Absolut. Ingen fara alls. Jag är kanske över genomsnittet petig ibland, men tänker också att det kan komma någon annan som läser senare och missförstår.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Absolut. Ingen fara alls. Jag är kanske över genomsnittet petig ibland, men tänker också att det kan komma någon annan som läser senare och missförstår.

Haha jag kan många ggr vara likadan sj

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nätagget har två kablar med två 6+2-kontakter vardera, d.v.s. fyra kontakter totalt, och adaptern behöver tre såna kontakter. Så du behöver använda båda kablarna för att ha tillräckligt med kontakter.

Jag har precis chattat med inet och de säger att det INTE kommer att funka med mitt PSU som bara har 2x8 när adaptern till mitt GPU vill ha 3x8 som då sen går till en 12pins.

Kanske ska uppgradera mitt psu när jag ändå är i farten?
Alternativt att jag nyper ett 9070 xt med max 2x8 pins-kontakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag har precis chattat med inet och de säger att det INTE kommer att funka med mitt PSU som bara har 2x8 när adaptern till mitt GPU vill ha 3x8 som då sen går till en 12pins.

Kanske ska uppgradera mitt psu när jag ändå är i farten?
Alternativt att jag nyper ett 9070 xt med max 2x8 pins-kontakt.

Fast ditt nätagg har 4x8, inte 2x8. Det står ju på sidan du själv länkade till: 4 st 6+2-pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast ditt nätagg har 4x8, inte 2x8. Det står ju på sidan du själv länkade till: 4 st 6+2-pin.

Jag sa det med, men då fick jag svaret att 2 av dem 4 är tänkta att driva mindre tungdrivna komponenter och INTE till exempel ett GPU. Så de rekommenderade absolut inte att testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag sa det med, men då fick jag svaret att 2 av dem 4 är tänkta att driva mindre tungdrivna komponenter och INTE till exempel ett GPU. Så de rekommenderade absolut inte att testa.

Mindre tungdrivna komponenter? Det är ju dedikerade för just grafikkort (eller ja, det är väl samma kontakter som används för CPU och GPU på PSU-sidan). Nej, någon på supporten som är lite trött idag tror jag

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Mindre tungdrivna komponenter? Det är ju dedikerade för just grafikkort. Nej, någon på supporten som är lite trött idag tror jag

Ja nu blir jag osäker på vad jag ska tro, vill inte grilla ngt heller..
Den på supporten sa att 2 av dem 4 är till för att driva sånt som cpuer och liknande, inte gpu..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Ja nu blir jag osäker på vad jag ska tro, vill inte grilla ngt heller..
Den på supporten sa att 2 av dem 4 är till för att driva sånt som cpuer och liknande, inte gpu..

Alltså, du har fyra kontakter på nätagget som kan användas till CPU och/eller GPU. Du har två kablar för GPU, som i sin tur splittar till 4st 6+2 kontakter att stoppa i adaptern.Du kommer med standard kabeluppsättning bara använda två av fyra kontakter på själva PSUn, men få fyra kontakter till GPU. Kan det vara där förvirringen ligger? Det är fortfarande inte rätt från Inets sida eftersom samtliga fyra kontakter på PSU kan användas till CPU eller GPU, men ja.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Alltså, du har fyra kontakter på nätagget som kan användas till CPU och/eller GPU. Du har två kablar för GPU, som i sin tur splittar till 4st 6+2 kontakter att stoppa i adaptern.Du kommer med standard kabeluppsättning bara använda två av fyra kontakter på själva PSUn, men få fyra kontakter till GPU. Kan det vara där förvirringen ligger? Det är fortfarande inte rätt från Inets sida eftersom samtliga fyra kontakter på PSU kan användas till CPU eller GPU, men ja.

Ok kan ju hända att den på supporten missförstått mig med.
Men jag läste att (utan att ha öppnat) mitt 5070 ti prime oc har en adapter med i lådan. En 3x8 till 12 pin.
Den här bör jag då kunna koppla in i till exempel separata kablar från kontakt 1-3 och sen CPU i 4?

Visa signatur

Permalänk

Hittade den här från seasonic när jag googlade på samma sak idag. Men den har iofs några år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ristorally:

<Uppladdad bildlänk>

Hittade den här från seasonic när jag googlade på samma sak idag. Men den har iofs några år på nacken.

Jag förstår ju egentligen inte skillnaden på bilden längst till höger däruppe och den där nere.
Generellt så brukar väl gpu med högre effektkrav vara de som har fler kontakter?
Så låt säga att ett mindre gpu med 2 kontakter drar 200w, då är det 200w på samma kabel från psu.

Om det är ett gpu med 3 kontaker som drar kanske 300w. Då får man ju 100 på en kabel och 200 på den andra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller ska man bara skaffa ett nytt psu?? Fan då.. hade ju inte tänkt göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Ok kan ju hända att den på supporten missförstått mig med.
Men jag läste att (utan att ha öppnat) mitt 5070 ti prime oc har en adapter med i lådan. En 3x8 till 12 pin.
Den här bör jag då kunna koppla in i till exempel separata kablar från kontakt 1-3 och sen CPU i 4?

<Uppladdad bildlänk>

Denna visar tydligt 1-2st till CPU & 2-3st till GPU.

Visa signatur

||Fractal North XL||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Denna visar tydligt 1-2st till CPU & 2-3st till GPU.

Men ok, så jag kan koppla CPU till vilken som helst av de 4? Och GPU till de kvarvarande 3?

Blir så förvirrad bara när supporten på inet säger såhär:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ej läst helt men. Cpu kabeln går ju till moderkortet längst upp åt vänster på cpu platsen.
Pcie kablarna som är 1 till 2st 8pin (6+2pins) går till adaptern för att köra in i grafikkortet sedan.

Där bak på nätaggregatet delar pcie / cpu plats så spelar blir inte fel i nätaggregatet. Bara hur du sedan kopplar kabeln som är avsedd till Pcie eller Cpu sedan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

<Uppladdad bildlänk>

Ok så iaf bilden som är näst längst ner ska ju funka. Alternativt 3 separata kablar från PSU till adaptern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Ok så iaf bilden som är näst längst ner ska ju funka. Alternativt 3 separata kablar från PSU till adaptern.

Kör som så den illustrationen näst längst ner, är det dubbla 8pins på bägge kablarna. Blir det en 8 pin över så gör det ingen fara. Buntbanda fast så den ej hamnar ivägen för annat bara

Permalänk
Medlem

Man kan ju även räkna lite på det. Ditt grafikkort har en TDP på 300W, och PCIe-kort kan dra 75W genom PCIe-porten. Det lämnar 225W som det behöver dra från PCIe-kablarna, vilket blir 75W per 6+2-kontakt.

6+2-kontakterna är dock specade för 150W, så även om belastningen inte skulle vara helt jämn så lär du inte belasta en kabel mycket mer än vad en enstaka 6+2-kontakt är specad för.

Kortet har i själva verket inget behov av 3x8 utan skulle klara sig med 2x8. Att de ändå kör 3x8 handlar troligtvis mest om att ha marginal för överklockning. Jag menar förstås inte att du faktiskt ska köra med 2x8, utan poängen är att det är så gott om marginal att man i det här fallet inte behöver oroa sig över att överbelasta någon kabel/kontakt även om man använder två 6+2 på samma kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Separata kablar är i regel lite bättre, men ditt nätagg har bara två. Det går förstås att skaffa en till kabel, men då måste du få tag på en som är gjord för just ditt nätagg. Kablar från andra nätagg kan passa rent fysiskt men vara annorlunda kopplade, vilket kan vara dyrt att lära sig.

Så att bara köra på två kablar är troligtvis det bästa i ditt fall, det är som sagt så gott om marginal överallt att det inte ska vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Separata kablar är i regel lite bättre, men ditt nätagg har bara två. Det går förstås att skaffa en till kabel, men då måste du få tag på en som är gjord för just ditt nätagg. Kablar från andra nätagg kan passa rent fysiskt men vara annorlunda kopplade, vilket kan vara dyrt att lära sig.

Så att bara köra på två kablar är troligtvis det bästa i ditt fall, det är som sagt så gott om marginal överallt att det inte ska vara något problem.

Jag har faktiskt fler kablar hemma i reserv. Byggde en dator till syrran också med corsairs psu. Och jag har kvar hennes extra kablar som följde med. Så jag har ju faktiskt 3st corsair originalkablar hemma. Kan lika gärna köra på det då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag har faktiskt fler kablar hemma i reserv. Byggde en dator till syrran också med corsairs psu. Och jag har kvar hennes extra kablar som följde med. Så jag har ju faktiskt 3st corsair originalkablar hemma. Kan lika gärna köra på det då.

Måste vara från exakt samma modell eller kabeltyp.

Visa signatur

||Fractal North XL||