Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil - Satan vad snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

hoppas inte tullen stoppar då då man måste deklarera varor över ett visst belopp

Från tillverket själva: https://www.tullverket.se/privat/paresan/handlaparesan/avgift...

"Från ett land utanför EU
Du kan behöva betala tull och skatt när du handlar varor som du tar med dig hem från din resa i ett land utanför EU.

Du kan tull- och skattefritt ta med dig varor för

upp till 5 000 kronor när du reser med flyg och färja (i kommersiell trafik)
upp till 3 500 kronor för övriga färdsätt.
under förutsättning att du

transporterar varorna personligen
inte ska sälja varorna vidare.
Beloppsgränserna gäller inte för varor med punktskatt, som till exempel alkohol och tobak."

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spurs89:

Men snälla du, man behöver inte tulla på sina egna saker. Hur jävla svårt ska det vara att förstå.

@Spurs89

Varför bli otrevlig när vi försöker hjälpa dig.

Från tullverket

Från ett land utanför EU
Du kan behöva betala tull och skatt när du handlar varor som du tar med dig hem från din resa i ett land utanför EU.

Edit: någon va före på bollen. 🙂

Permalänk
Medlem

https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...

jag tror nog snarare att folk slipper igenom ofta än att man gör det korrekt

Det där är för företag, den här sidan är lite enklare för privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Pratar ni inte om olika saker här? Den ena säger att man inte behöver tulla på sin sletna gamla använda laptop som man tar med sig på flyget vilket låter rimligt? Oavsett värdet på den.

Den andra säger att man behöver tulla på nya fräscha varor i originalförpackning? Vilket också låter rimligt?

??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ja, för en som mig som inte märker av något som helst lagg eller konstigheter med DLSS så vore det intressant att se prestandatester när man slår på allt vad frame generation och uppskalning etc heter och jämföra då. Jag misstänker ju tyvärr att AMD har en bit kvar till att prestera som ett kort i 5000-serien om man tar Nvidias mjukvarufunktioner i åtanke.

Frame generationen kan de med fördel hålla separat men prestandafrågan blir komplex ändå.

Betänk scenariot där ett spel supportar DLSS4 SR men inte FSR4. Finner man att FSR3-uppskalning inte är "good enough" (vilket nog är rätt vanligt) medans DLSS4-uppskalning upplevs vara det så har Nvidia helt plötsligt ett enormt prestandaövertag.

Visst, om man kategoriskt vägrar uppskalning så är prestanda lätt att definiera men annars så är verkligheten mer komplex än vad prestandaindex-grafer ger sken av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Är ni taggade idag?
Jag själv ska försöka få tag i 2st 9070xt.

Bara två?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TehSWEED:

Bara två?

@TehSWEED

Det är vad jag behöver till datorerna 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Apropå hackandet, misstänker att du syftar på micro stuttering? Jayz Two Cents testade ett par modeller och han noterade hur stabilt och vilket flyt det var på 9070-korten. Bästa flytet sen han började med youtube, av alla grafikkort.
Väldigt hög lägsta fps och konsekvent resultat rakt igenom. Gav det 90 fps så gav det 90 fps alla gånger han gjorde testen. På andra grafikkort så kan ena rundan ge 87, andra 93, nästa 91 så presterar han snittet från dom tre.
Men 9070 körde verkligen 90, 90, 90.

Ja, detta var verkligen positivit. Tycker hans review gav en viktig vinkel av det hela som få eller någon annan verkar ha fångat upp. Det är viktigare att ha ett kort som flyter på konstant än att det hoppar mellan högt och lågt för ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wequ:

Pratar ni inte om olika saker här? Den ena säger att man inte behöver tulla på sin sletna gamla använda laptop som man tar med sig på flyget vilket låter rimligt? Oavsett värdet på den.

Den andra säger att man behöver tulla på nya fräscha varor i originalförpackning? Vilket också låter rimligt?

??

Allt beror värdet på "den sketna" laptopen. Att föra in föremål över 3500kr kan vara dyrt och jobbigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Om vi sammanfattar det vi sett hittills från UK, Tyskland & Finland så finns 9070 XT-kort annonserade för runt det pris (7995 SEK) AMD kommunicerat till Sweclockers (omräknat till svensk momssats för UK/DE, Finland har 25,5%).
Några priser från Danmark som också verkar ha 25% moms?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Ja, detta var verkligen positivit. Tycker hans review gav en viktig vinkel av det hela som få eller någon annan verkar ha fångat upp. Det är viktigare att ha ett kort som flyter på konstant än att det hoppar mellan högt och lågt för ofta.

Jag noterade också att AMD hade väldigt hög lägsta fps, väldigt imponerande.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Spurs89

Varför bli otrevlig när vi försöker hjälpa dig.

Från tullverket

Från ett land utanför EU

Edit: någon va före på bollen. 🙂

Men det är ju om DU åker dit.

Herregud, hur svårt ska det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Köper du ny elektronik eller, guld, smycken, klockor etc över ett visst belopp ska du gå på rött. Gör du det inte riskerar man böter om man blir stoppad. Chansen är såklart liten, men den finns.

Jag vet inte var det är som är så svårt att förstå....det är inte JAG som åker dit och köper med mig saker.

Permalänk
Skrivet av Spurs89:

Om din vän som bor i UK köper kortet och sedan tar sig till Sverige för att överlämna, för att sedan åka tillbaka till UK finns det såklart risk för att Tullverket stoppar honom.

Exempelet att åka med en personlig laptop är knappast likvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Det är åt båda hållen såklart... eller menar du åker fast? dumt att få böter.
Bor personen här så är det ännu mer självklart att en produkt som precis släppts inte har ursprung i sverige

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Vad du bör göra här är enkelt.

1. Försök köpa ett kort i Sverige, får du tag på ett till det priset du vill ha, be din vän att lämna tillbaka det hen har köpt.

2. Svara in på vissa inlägg, finns användare som har blivit lite väl trollaktiga i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad du bör göra här är enkelt.

1. Försök köpa ett kort i Sverige, får du tag på ett till det priset du vill ha, be din vän att lämna tillbaka det hen har köpt.

2. Svara in på vissa inlägg, finns användare som har blivit lite väl trollaktiga i tråden.

Det är inte första gången jag köper något i UK efter Brexit. Aldrig varit några problem och kommer inte vara denna gången heller

Tack för tipset Ibland får man nypa sig i armen för att kolla om man är på Flasback eller Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hur menar du? Såklart kan vi redigera en recension men vi brukar inte ändra saker som omdöme om det inte finns väldigt goda skäl. Skulle det visa sig att priserna på FE-korten går upp markant vid nästa restock får vi såklart se över hur vi hanterar det men än så länge är priserna de samma även om tillgängligheten är icke-existerande.

Inte precis första gången som detta sker, kan ju vara dags att sätta ner foten ordentligt. Samma sak gäller ju förövrigt AMD, om det skulle visa sig att de priser de lovat för då de billigaste korten inte gäller, eller om det visar sig att svenska återförsäljare väljer att, till skillnad från återförsäljare i andra länder, höja priset på dem, eller om tillgången på billiga kort visar sig vara ytterst skral.

För om det bara fortsätter med löften om bättring efter att gått på lögnerna ytterligare gånger så....

Dock så är det dock bra att flera stora recensenter inte precis har skrädat med orden när det kommer till nvidias beteende gällande 50x0-korten.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av filbunke:

Inte precis första gången som detta sker, kan ju vara dags att sätta ner foten ordentligt. Samma sak gäller ju förövrigt AMD, om det skulle visa sig att de priser de lovat för då de billigaste korten inte gäller, eller om det visar sig att svenska återförsäljare väljer att, till skillnad från återförsäljare i andra länder, höja priset på dem, eller om tillgången på billiga kort visar sig vara ytterst skral.

För om det bara fortsätter med löften om bättring efter att gått på lögnerna ytterligare gånger så....

Dock så är det dock bra att flera stora recensenter inte precis har skrädat med orden när det kommer till nvidias beteende gällande 50x0-korten.

Jo men jag håller med i mångt och mycket. Efter Ada Lovelace trodde jag att vi var förbi tiden med otydliga riktpriser men tydligen har det kommit tillbaka med bravur.

En anledning att vi inte gav någon utmärkelse under gårdagen är just detta. Vi hade ingen aning om Powercolors priser på Hellhound och Red Devil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jo men jag håller med i mångt och mycket. Efter Ada Lovelace trodde jag att vi var förbi tiden med otydliga riktpriser men tydligen har det kommit tillbaka med bravur.

En anledning att vi inte gav någon utmärkelse under gårdagen är just detta. Vi hade ingen aning om Powercolors priser på Hellhound och Red Devil.

Rätt ska vara rätt, håller AMD och velar med priserna så säger ju det att de gör en Greedivia, och då bör de få betyg därefter. Nu har jag ingen aning hur mkt ett enskilt kort kostar att göra, men det spelar egentligen föga roll för att om AMD ska vara relevanta i framtiden och inte ge upp sin gpu satsning så måste de ta marknadsandelar och det betyder sälja till förlust eller vinstmarginal på +-0 dvs ingen alls. En gång i tiden för sisådär 10-15 år sedan hade ca 35-45%, och idag vad har de 10%?

Inte helt hundra att det är de exakta sifforna men det är på ett ungefär.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Evoluti0n:

Rätt ska vara rätt, håller AMD och velar med priserna så säger ju det att de gör en Greedivia, och då bör de få betyg därefter. Nu har jag ingen aning hur mkt ett enskilt kort kostar att göra, men det spelar egentligen föga roll för att om AMD ska vara relevanta i framtiden och inte ge upp sin gpu satsning så måste de ta marknadsandelar och det betyder sälja till förlust eller vinstmarginal på +-0 dvs ingen alls. En gång i tiden för sisådär 10-15 år sedan hade ca 35-45%, och idag vad har de 10%?

Inte helt hundra att det är de exakta sifforna men det är på ett ungefär.

Idag har de typ 10% enligt siffrorna jag såg senast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ruzikx:

Då får man isfl strunta i att förmedla ett pris och säga att det råder fri prisättning på korten, men det har ju inte AMD gjort.

Nej, det är inte samma där.
Fundamentale/grunden måste alltid finnas för allting så att gränser inte ska tänjas hursomhelst och vilt OM dem nu gör det.
OM det är från början råder "fri" prissättning som du skrev ovanstående, då hade det varit kalabalik för ÅF kunde sätta hur dem ville eftersom det inte finns någon GRUND direktiv av "huvudkaraktären (AMD)". Det är skillnad, vännen.
Jag hoppas du förstår vad jag menar, jag är inte världens bästa gällande pedagogik liksom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@IsKaffe

Ett Sapphire PURE RX 9070 XT och sen har jag inte bestämt mig än hehe

Vad har du siktet inställt på?

Är det bara jag som läser PUKE på lådan? Fnissade lite för mig själv när jag såg den recensionen som hade dessa kort att testa.

Skrivet av Rosenvik:

Halloj! Uppgifterna om 7 990 respektive 7 350 kronor kom till oss direkt från AMD.

På MSRP-modellerna?

Funderar nästan på att sikta in mig på ett 9070 utan xt av Reapermodellen. Visst prestanda per krona är något sämre. Men det verkar vara rejält mycket svalare och förmodligen då mycket tystare då kylarna är identiska med varann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Har för mig att priserna sätts när man köper in korten. Om det var i december (som många tydligen gjorde inköpen) så låg dollarn på ~11 kr. Sedan ska man ha lite vinstmarginal och sådan också. Jag hoppas fortfarande (trots att det ser alltmer dystert ut) på att kunna få tag på ett Powercolor 9070 XT Reaper i dag kl 15:00 under 9000 kr.

Svenska butiker köper inte korten från återförsäljare i USA (hoppas jag! ) så vinstmarginalen ska redan finnas med i MSRP-priset.

Även om man räknar med 11kr för en USD så är dom listade priserna för höga även med "lite påslag för liten marknad". Räcker ju att kolla priserna i UK och Finland för att se detta, eller att se AMDs riktpris som är sagt till Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Svenska butiker köper inte korten från återförsäljare i USA (hoppas jag! ) så vinstmarginalen ska redan finnas med i MSRP-priset.

Även om man räknar med 11kr för en USD så är dom listade priserna för höga även med "lite påslag för liten marknad". Räcker ju att kolla priserna i UK och Finland för att se detta, eller att se AMDs riktpris som är sagt till Sweclockers.

Dessa kort köptes troligtvis dock in för ett högre pris än vad de säljs för, så just dessa första kort är nog ingen/liten vinst på. Detta kom i en nyhet för typ en månad sedan då amd ändrade sina priser

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av napahlm:

På MSRP-modellerna?

Ja, precis. Hellhound och Red Devil är dock inte MSRP-modeller, så vi får se om några timmar hur de avviker från riktpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamCore:

Och att kalla ett nytt kort för "satans snabbt" när det inte ens klår ett 2.5 år gammalt kort är ju inte rimligt.

Det är ju en uppenbar ordvits pga. kortets namn "Red Devil".
Artikeln om RTX 5070 där den kallades "kioskvältarens återkomst" var likaså full av sarkasm.
Allt behöver inte alltid tas seriöst eller ordagrant.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är ju en uppenbar ordvits pga. kortets namn "Red Devil".
Artikeln om RTX 5070 där den kallades "kioskvältarens återkomst" var likaså full av sarkasm.
Allt behöver inte tas seriöst eller ordagrant alltid.

Jag trodde "kioskvältarens återkomst" var för detta kort först, men efter 9070 kom ut förstod jag att det var sarkasm.
Även om 5070 skulle kunnat kallats något fyndigt om osynlig tillgång/prestanda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessa kort köptes troligtvis dock in för ett högre pris än vad de säljs för, så just dessa första kort är nog ingen/liten vinst på. Detta kom i en nyhet för typ en månad sedan då amd ändrade sina priser

Den skillnaden står ju såklart AMD för.