Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil - Satan vad snabb

Permalänk
Medlem

Nu kom det tack för din beställning från inet förväntad leverans imorgon.... det tvivlar jag på.... som bäst på måndag...

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Nu kom det tack för din beställning från inet förväntad leverans imorgon.... det tvivlar jag på.... som bäst på måndag...

Min ska komma imorgon 14:50 med Instabox

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad tror vi priset kommer bli vid påfyllnad, blir det plus en femhunka, eller kommer det lägga sig uppe med där pure och de andra ligger?
för 8500 är det fortfarande ok med XT, men 9000+ så börjar det bli för dyrt.

Ingen kan sjabbla en chans som AMD...

Fast nu är det väl inte amd som schabblat.
Mer än att rekpriset kanske skulle varit ytterligare 50 dollar lägre för en riktig fullträff.

Men det är ju våra svenska legender som väljer att höja priset efter att ”första batchen är slutsåld”
Medans de samtidigt säger att de har gott om kort på lager i batch 2, givetvis har de köpt in samtliga kort till samma pris. O konsumenterna bara dansar efter deras pipa 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Fast nu är det väl inte amd som schabblat.
Mer än att rekpriset kanske skulle varit ytterligare 50 dollar lägre för en riktig fullträff.

Men det är ju våra svenska legender som väljer att höja priset efter att ”första batchen är slutsåld”
Medans de samtidigt säger att de har gott om kort på lager i batch 2, givetvis har de köpt in samtliga kort till samma pris. O konsumenterna bara dansar efter deras pipa 😅

Jo, men de får bara tillbaka slantar av AMD på ett visst antal kort, dvs. de som de sålt billigt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Det verkar finnas en helsikes massa kort av Hellhound-modellen! Fortfarande 50+ på Inet.

Ja, märkligt. Är det några konstigheter med Hellhound som folk vet om? Man undrar ju varför de inte sålt en enda när alla andra XT-modeller är slut.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Tar du Postnord till ombud kan du mycket väl få leverans inom 24 timmar. Det har hänt mig flertalet gånger.
De är dock det enda företaget som fixar det. Instabox/DHL/Schenker är i regel 1-2 dagar efter.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Mitt Reaper är nu bokad och ska komma in imorgon.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, märkligt. Är det några konstigheter med Hellhound som folk vet om? Man undrar ju varför de inte sålt en enda när alla andra XT-modeller är slut.

Tror dom har en historik av coil whine. Plus att den då är icke XT och kostar som XT.

EDIT: Noterade att dom hade XT med. Antar det är för att priset gick upp ett par tusen då det inte var MSRP på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Tror dom har en historik av coil whine. Plus att den då är icke XT och kostar som XT.

Nej, det är 50st i lager liggande PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound som är osålda, om nu det inte handlar om att de missat uppdatera status?
Man kan ju tycka att om tidigare modeller haft coilwhine så borde de ju ha åtgärdat problemet med de senaste..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jo, men de får bara tillbaka slantar av AMD på ett visst antal kort, dvs. de som de sålt billigt nu.

Cashback till åf? Låter som ett underligt sätt att göra affärer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nej, det är 50st i lager liggande PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound som är osålda, om nu det inte handlar om att de missat uppdatera status?
Man kan ju tycka att om tidigare modeller haft coilwhine så borde de ju ha åtgärdat problemet med de senaste..

Det är inte exakt 50st i lager iom att det står "50+". Dvs dem kan ha haft, säg, 500 kort inne och sålt 400st. Det kommer fortfarande stå 50+. Så antingen har dem väldigt många i lager eller så säljer korten mycket sämre än dem andra modellerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Nja, håller inte helt med. Gamers Nexus testade Sapphire Pulse (MSRP-modell) av 9070 XT och korten ligger ganska jämnt i rastrering. I de flesta titlar vinner 5070 Ti, i några vinner 9070 XT, men allt som allt är det inte många procent emellan. RT är såklart en annan femma.

https://www.youtube.com/watch?v=yP0axVHdP-U vid 27:47 ser man deras sammanställning av procentskillnader i 4K och 1440p. i RT sticker 5070 Ti iväg som sagt, men i raster är det inga astronomiska skillnader.

Så om vi tar dem där äpplena jag tjötade om innan så kan man då jämföra Sapphire Pulse 9070 XT för 7.990kr mot MSI Ventus 3X OC för 10.579kr och det ser inte så tokigt ut för AMD i det fallet tycker jag.

Håller med om att MSRP-modellen av 9070 XT är mer prisvärd än MSRP-modellen av 5070 Ti, problemet är att det som kritiserats här på Sweclockers är kritiken riktad mot priset av Red Devil-kortet där folk skriver som att detta - med bättre prestanda än 5070 Ti - är det du får för MSRP vilket alltså inte stämmer. Skrev tidigare i tråden gällande den recenserade varianten att det gav 5070 Ti-prestanda för 5070 Ti-pris varpå mothugget gjorde gällande att 5070 Ti minsann kostade över 10 000kr, därav anser jag just den jämförelsen relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Det är inte exakt 50st i lager iom att det står "50+". Dvs dem kan ha haft, säg, 500 kort inne och sålt 400st. Det kommer fortfarande stå 50+. Så antingen har dem väldigt många i lager eller så säljer korten mycket sämre än dem andra modellerna.

Ah det är så det fungerar. Jag chattade med inet och de sa just att det var just det att de hade beställt många av den sorten. Så jag beställde en så att man får den imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ah det är så det fungerar. Jag chattade med inet och de sa just att det var just det att de hade beställt många av den sorten. Så jag beställde en så att man får den imorgon.

Nice!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Håller med om att MSRP-modellen av 9070 XT är mer prisvärd än MSRP-modellen av 5070 Ti, problemet är att det som kritiserats här på Sweclockers är kritiken riktad mot priset av Red Devil-kortet där folk skriver som att detta - med bättre prestanda än 5070 Ti - är det du får för MSRP vilket alltså inte stämmer. Skrev tidigare i tråden gällande den recenserade varianten att det gav 5070 Ti-prestanda för 5070 Ti-pris varpå mothugget gjorde gällande att 5070 Ti minsann kostade över 10 000kr, därav anser jag just den jämförelsen relevant.

Ahh, då förstår jag var du kommer från.

Men det blir ju en jäkla hjärn-gympa att jämföra grafikkort. Grafikkort X presterar 20% bättre än grafikkort Y!! (men kostar 50% mer). Grafikkort A presterar NÄSTAN som grafikkort B!!! (men prisskillnaden är svårmotiverad). Det är inte helt enkelt att vara konsument just nu haha!

(Notera: siffrorna i mina fantastiskt vetenskapliga exempel är tagna ur r*ven och är inte representativa av dagens skillnader i prestanda och pris mellan grafikkort)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Men det blir ju en jäkla hjärn-gympa att jämföra grafikkort. Grafikkort X presterar 20% bättre än grafikkort Y!! (men kostar 50% mer). Grafikkort A presterar NÄSTAN som grafikkort B!!! (men prisskillnaden är svårmotiverad). Det är inte helt enkelt att vara konsument just nu haha!

(Notera: siffrorna i mina fantastiskt vetenskapliga exempel är tagna ur r*ven och är inte representativa av dagens skillnader i prestanda och pris mellan grafikkort)

Skall man se på hur det sett ut historiskt så är det troligen vettigt att vänta på att 7090 går ner en tusenlapp eller mer. Då det inte säljer i samma takt som XT med prisskillnaden på 700 spänn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

För att göra jämförelsen ännu mer komplicerad så säljs (såldes) Asus RX 9070 XT Prime OC till MSRP och är som namnet låter fabriksöverklockad, 40 MHz högre boost clock istället för 90 som den som testas här, och den modellen jag köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Verkar vara i sin ordning. Nu har den ändrats till grön och Bokad
Man är ju som ett litet barn på julafton när det är såna här grejer. Tur att det bara är var 10e år eller så som väntar på något

Ah gött, grattis!

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Verkar vara i sin ordning. Nu har den ändrats till grön och Bokad
Man är ju som ett litet barn på julafton när det är såna här grejer. Tur att det bara är var 10e år eller så som väntar på något

Hade inte lika tur fick mail från Inet nu att jag inte var snabb nog. får vänta till slutet av april:

"Hej,

Tack för att du valt att beställa ett Radeon RX 9070 XT hos oss!

Efterfrågan var som väntat hög, och tyvärr var du inte en av de kunder som fick ett grafikkort vid release.
Det innebär att du nu står i kö för kommande leveranser.

Våra inköpare arbetar aktivt för att få in grafikkort i lager så snabbt som möjligt och vi räknar med att få leveranser löpande. Trots hög efterfrågan så räknar vi med att ha fullföljt alla beställningar senast den 23/4, vilket också är datumet som just nu visas för dig på https://inet.se/ordrar.

Vi förväntas få mer information under nästa vecka och uppdaterar alla leveransdatum löpande på ”min sida” så att du alltid kan se den senaste informationen vi har via länken ovan och när din order beräknas att skickas från oss till dig.

Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till vår kundservice. Observera att de inte har mer information gällande din leverans än den som finns att ta del av på https://inet.se/ordrar.

Önskar dig en fin dag!

Vänligen,
XXXX XXXX"

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Tyckte det var gott om tid.
Avstod dock. 8000 spänn är fortfarande överpris.
Fortsätter ni handla fortsätter ni föda de här skitmarknaden

Mjo var lite sugen men tycker inte riktigt det var värt det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Man kan ju konstatera att 7990 för ett red devil inte stämde i alla fall. Sweclockers får uppdatera sin artikel.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av shelter:

Man kan ju konstatera att 7990 för ett red devil inte stämde i alla fall. Sweclockers får uppdatera sin artikel.

Halloj! Vi skriver inte att Red Devil kostar 7 990 kr. Rentav i första stycket skriver vi att kortet inte betygsätts, eftersom vi inte har pris på det.

Dock kommer betyg ikväll och en uppdatering av recensionerna i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tror upplevelsen är ganska snarlik var sig du har 3 eller 15 fps. Under 90 FPS är inte acceptabelt enligt mig.

Beroende på spel håller jag med. Men i dem flesta sänker jag kvalitén tills jag når 144FPS stadigt, går det inte så går det inte.
Jag har provat köra Freesync, Gsync med mitt 3070. Men helt ärligt, 60 FPS är 60 FPS och oavsett sync-teknologi så känns det som 60 FPS.
Får jag dålig frame-time i 144 kan jag sänka till 120, men jag går aldrig under 100 i de flesta spel. Vissa spel går fint i 30FPS dock, men där är det inte mycket rörelse, typ Balatro.
Det är dock en massiv skillnad mellan 60 och 90 FPS, även 75 utgör en markant skillnad mot 60.

Man kan ju tycka att VRR/Freesync/Gsync bör göra sig bäst när frames är ostabil, men helt ärligt så märker jag ingen skillnad vad gäller stutter. Tearing, givet. Men jag bryr mig inte om tearing, om det inte är helt åt h-vete då, då är det väldigt störande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Vad fan, är alla robotar eller?
Bokstavligt en HALV minut gick och alla MSPR modellen tog slut..! 😂

Jag satt och pumpade F5 tills knappen blev grön, sen vare att hetsa igenom kassan! 😅
Så jäkla glad jag fick ett för MSRP. Men det är stressigt att shoppa på release dagen idag, haha!

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Blev ett red devil xt limited edition. Köptes i lugn och ro 15:01. Vad jag förstått så väger paketet nästan ett kg mer än vanliga red devil så det borde vara mer än en enter knapp som följer med 😁

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 9800x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: PowerColor RX 9070 XT Red Devil LE, MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: 2x Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Samsung G8 Oled 175Hz, Philips The Xtra 75PML9009 4K QD MINI-LED 144Hz, Mouse: ASUS ROG Keris II Ace, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG STRIX Scope II 96 Wireless, PSU: NZXT C1200, Headset: Steel Series Arctis Pro Wireless
www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Halloj! Vi skriver inte att Red Devil kostar 7 990 kr. Rentav i första stycket skriver vi att kortet inte betygsätts, eftersom vi inte har pris på det.

Dock kommer betyg ikväll och en uppdatering av recensionerna i morgon.

Sant, men det är inte direkt en referensmodell heller så varför nämna det överhuvudtaget·
Men vi skiter i bagatellerna, tack för en bra recension.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av shelter:

Sant, men det är inte direkt en referensmodell heller så varför nämna det överhuvudtaget·
Men vi skiter i bagatellerna, tack för en bra recension.

Tack för det, uppskattas!

Jag förstår vad du menar, det är inte helt relevant eftersom det var en premiummodell. En av anledningarna till att det skrevs var att svenskt MSRP var så purfärskt att få hade hunnit snappa upp det, utöver att man kunde få sig ett generellt hum. Lite konsumentupplysning inför den stora dagen, liksom.

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tack för det, uppskattas!

Jag förstår vad du menar, det är inte helt relevant eftersom det var en premiummodell. En av anledningarna till att det skrevs var att svenskt MSRP var så purfärskt att få hade hunnit snappa upp det, utöver att man kunde få sig ett generellt hum. Lite konsumentupplysning inför den stora dagen, liksom.

Trevlig kväll!

Kommer ni testa andra modeller av XT senare? Mest nyfiken på hur ljudnivån skiljer mellan msrp modeller och de dyrare.

Sen hur aggressiv fläkt kurvan är, lyssnat på ett kort i 7xxx serien (ett av korten i nedre klassen) och var förvånad över hur mycket den lät under full load (spann upp fläkten par sekunder). Var ju ingen liten kylare heller utan tre fläktar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kul att se kort för 8000, hade räknat med runt 8500.
Premiumkorten ligger för högt för att man ska byta lag, särskilt när kylaren ändå ska kastas och bytas mot vattenblock.
Om det fortsatt kommer kort till msrp så kanske det blir köp. Om inte blir det nvidia ännu en gång.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Broken-arrow:

Kommer ni testa andra modeller av XT senare? Mest nyfiken på hur ljudnivån skiljer mellan msrp modeller och de dyrare.

Sen hur aggressiv fläkt kurvan är, lyssnat på ett kort i 7xxx serien (ett av korten i nedre klassen) och var förvånad över hur mycket den lät under full load (spann upp fläkten par sekunder). Var ju ingen liten kylare heller utan tre fläktar.

Just nu har vi tre kort inne från 9000-serien, och funderar på hur vi kan rama in det på ett intressant sätt.