Helgsnack: Vilken hårdvarutillverkare föredrar du?

Permalänk
Medlem

Gigabytre i stor utsträckning. Dom har alltid haft bäst egenskaper på lite billigare moderkort som fyller mina krav.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Utan att faktiskt sätta mig och räkna så skulle jag säga att det märke jag köpt mest är Asus, inte ens säker på att det finns någon andraplats värd att nämna, kan inte komma på något annat märke som riktigt sticker ut på samma sätt ibland de jag köpt delar från.

Ändå är det inte ett resultat av någon direkt favorisering utan det har bara blivit så när jag shoppat baserat på vad som rekommenderats och/eller funnits tillgängligt vid tillfället.

I min nuvarande primära dator sticker dessutom inte Asus ut på något sätt:
moderkort:Gigabyte
grafikkort:MSI
Chassi:Fractal Design
kylare:Noctua
skärmar: Dell & AOC
osv.

Asus är i min nuvarande setup bara representerade i hörlurarna

Permalänk
Medlem

Corsair = Kringutrustning / Chassie
Asus = Mobo, GFX
be quiet! = Fläktar
LG = TV/Skärmar

Resten inte lika viktigt.
Sen har jag rätt mycket olika datorer, köper ibland prismedvetet när det inte är lika viktigt.
Kollar nästan alltid tester etc innan jag köper något, speciellt om det är något jag räknar med att ha en längre period.

Permalänk
Medlem

Beror på typ av produkt, köper aldrig något i vilken kategori som helst bara för att X företag ha gjort produkten.

Finns dock märken jag aldrig igen kommer köpa och då spelar kategori ingen roll, t.ex. Acer, Corsair, Razer, SteelSeries och Zotac.

Permalänk

prestanda/behov>märke.

tar det billigaste som erbjuder funktionerna jag behöver.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beror på vilken komponent det gäller:

Moderkort: Vanligtvis Gigabyte har haft bäst erfarenhet av deras kort även fast mitt X570 Xtreme gick sönder nyligen. Kommer aldrig köpa det dyraste moderkortet igen det är bara onödigt.

Grafikkort: Asus eller MSI men det spelar egentligen ingen roll i dagsläget handlar det mer om att hitta ett grafikkort som inte brinner upp.

Nätaggregat: Corsair eftersom jag använt dem i runt 20 års tid och de har fungerat väl.

Sen så är det inte så noga med resten av komponenterna jag köper det som får bra recensioner och som användare i forum rekommenderar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Finns oerhört många tillverkare som jag är nöjd med...men en ska ha en extra stjärna i kanten...nämligen EVGA!

Har kört med deras GPU i säkert 15+ år och har aldrig haft så bra kundsupport tidigare.
Man kände sig sedd som kund och fick alltid väldigt snabb hjälp från personal som var entusiaster själva!

Men nu när det alternativet ej är aktuellt så är jag trots allt även väldigt nöjd med Asus GPU:er och deras support

Permalänk
Medlem

Den som gör sig bäst i recensionen och prisklassen för det jag tittar på. Väldigt sällan jag har en preferens

Permalänk

Noctua

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Sony (ljud, telefoner fram till nyligen)
Sapphire (grafikkort)
HP (företagslaptops fram till 2010 och sen två år äger jag en AIO som jag är lite för nöjd med.
Be Quiet! (prisvärt)
Lian Li (stabilt)
Western digital, Abit och Volvo (nostalgi)

ASROCK för att de vågar göra lite annorlunda produkter

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att jag har inga märken jag föredrar, men som artikeln nämnde Koss.

Har haft Koss porta pro (trådade) i 20 år säkert. Vet inte hur många jag köpt under åren och även utbyteskuddar.
Gillar att dom ligger på örat bara och väger "ingenting". Finns säkert andra märken som har samma luftiga lösning men varför leta
alternativ när man är nöjd. 😊

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance 2x16 GB DDR5-6000 CL28 | Phanteks AMP GH 1000W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | 10 st Lian Li SL 120 V2 PWM | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroge:

Min första tanke var att jag har inga märken jag föredrar, men som artikeln nämnde Koss.

Har haft Koss porta pro (trådade) i 20 år säkert. Vet inte hur många jag köpt under åren och även utbyteskuddar.
Gillar att dom ligger på örat bara och väger "ingenting". Finns säkert andra märken som har samma luftiga lösning men varför leta
alternativ när man är nöjd. 😊

Koss Porta Pro här med i säkert 20 år, har köpt flera betydligt dyrare lurar men dom är dels för stora dels så separerar dom ljudet alldeles för mycket (tittar på dig AKG K702) så Koss Porta Pro it is.

Behöver ett gäng Yaxi kuddar dom verkar intressanta: https://kopfhoererboutique.com/products/yaxi-porta-pro-earpad....

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Tycker själv jag inte är märkestrogen

Men köper ofta MSI när det finns likvärdiga alternativ
och undviker ASUS när det finns likvärdiga alternativ

Permalänk
Medlem

Får nog säga att det extra skuttet blir oberoende av tillverkare eller ursprung.
Finner nog nöje i innovation och tekniska lösningar, där skuttet ibland landar mjukt och ibland hårt.

Det senare att landa hårt är när man inser att lösningen bara kommer att gälla med konkurrensbegränsning, inlåsning, att det kräver väldigt speciella förutsättningar och stor plånbok. Som ex... Eller har en baksida som egentlige kan vara farlig...

Det där skuttet gäller inte bara PC eller elektronik, för mig så är det mer allmänt inom området teknik och fysik.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag researchar rätt mycket innan jag köper så det blir vad jag har tänkt.

Mainburken har blivit helt MSI. Det började med Nätagget, där jag ville ha telemetri så det var inte så mycket att välja på, MSI AI1300P. Sedan skulle det vara moderkort och jag fastnade för MSI MAG X870. Slutligen blev det ett 5090 som var rätt kaotiskt att köpa men det blev ett MSI Gaming Trio OC.

Till övernattningslägenheten ville jag ha ITX för grejerna står i garderoben och så plockar jag fram det när jag vill leka. Där blev det ASUS istället. med ett B650-i gaming strix moderkort och ett Asus Prime 5070 Ti.

5090 är så stolligt som det låter. I faktiskt spelupplevelse är skillnaden inte speciellt stor mot 5070 Ti om man parar med passande skärm.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Är väl inte speciellt märkestrogen när det kommer till datorhårdvara. Jag kollar mycket reviews och jämför priser när det börjar bli dags att bygga nytt.

Det är väl kanske Apple på mobiler då jag inte är så förtjust i Android.

Permalänk
Medlem

Ingen favorit, men försöker undvika gigabyte och asus då deras hantering av garantier har länge varit allt annat än acceptabel.

Utöver det så spelar det ingen roll, alla aktörer är mer eller mindre samma lika!

Ända jag haft där just ett märke spelade roll va sata ssd så va det Samsung eller inget! Samt moderkort så va det DFI Lanparty som gällde!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Noctua! De har aldrig gjort mig missnöjd, och de har haft extremt bra och givmild support de gånger jag haft kontakt med dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

EVGA, Asus och Msi

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Lian li/arctic/asus för deras uefi

Permalänk
Medlem

Jag försöker att inte tänka så. Inget företag förtjänar min lojalitet.
Men jag kan nämna två för dom har aldrig gjort mig besviken.
Noctua och ASRock.

ASRock har gjort moderkort som är helt vilda. Vad sägs om ett moderkort som hade både AGP och PCI-E samt TVÅ olika processor socklar.
Bästa moderkortet som gjort i en övergångsperiod för både gpu och cpu.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Snarare så att jag ogillar en massa tillverkare. NZXT, MSI, Gigabyte och Asus ger en direkt avsmak. Speciellt surt eftersom de har så pass stora marknadsdelar och stora utbud.

Noctua och Fractal Design är jag dock ofta glad att köpa från.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Powercolor.. gpu'er. Det skulle svida lite, om det skulle bli så, att en produkt därifrån får dåligt betyg.
Vilket inte inträffat i nutid. Köp, köp.
MSI's innovativa ingenjörer, borde ha ett heders-omnämnande. Mycket roligt dom gjort.
AsRock också, som har en del rekord satta.
EVGA. Vila i frid, som tidigare varit i var gamers hjärta för kvalitet och kund-support.

Permalänk

Jag kommer aldrig bli någon fanboy. Min bild, en nya uppstickare kommer exempel i konsumentdatorvärlden är Oneplus, Huawei, Bambulabs (3d Skrivare). Folk berömmer uppstickaren på alla sätt och vis, framförallt priset på produkterna.
Men sedan när produkterna blir bättre så blir de genast dyrare och sämre på alla sätt och vis, det handlar om att de då kan ta ut mer pengar. Och detta upprepas hela tiden, även på ej konsumentprodukter.

En tillverkare som dock har stigit för mig är Apple och det är att de nu har börjat sälja riktigt bra men snordyra saker.

Permalänk
Medlem

Mobiler: Sony Ericsson -> Sony

Kringutrustning: Logitech, Mionix

Asus: Moderkort, Grafikkort
BeQuiet: Chassi, Nätagg, Fläktar, Aio Kylning
Corsair: Ram, Aio Kylning
Samsung: M2, SSD

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Blandar friskt bland tillverkare av hårdvara.

Moderkort: Asus
GPU: Gainward
Ram: Corsair
CPU: Intel
SSD: Samsung
PSU: Seasonic
Monitor: LG
AIO: Arctic Liquid Freezer II 420

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Gigabyte i så stor utsträckning som möjligt.

/Homer_S

Gillar Gigabyte också. Fastnade för dem under Socket 478-tiden, då Asus slutade vara vad de varit tidigare.

Har sedan dess inbillat mig att åtminstone Gigabytes moderkort är väldigt pålitliga. Fick vatten på min kvarn för några år sedan när jag hamnade i diskussion med en amerikansk snubbe, som enligt egen utsago jobbat i någon större datorbutik sedan 90-talet, och hanterat tusentals returer. Han vidgick att Asus tappade det efter P3B, och att Gigabyte därefter var överlägset bäst när det kom till antalet returer. Om jag minns det rätt gällde det åtminstone vidare under hela Socket 775-tiden.

Därefter bytte han jobb, och hade därmed inga uppgifter om hur det ligger till med moderna grejer. Då jag inte alls uppgraderar lika ofta längre är mitt personliga underlag från det decenniet rätt litet. Skulle inte ta gift på att inget ändrats.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

VIA

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kommer aldrig bli någon fanboy. Min bild, en nya uppstickare kommer exempel i konsumentdatorvärlden är Oneplus, Huawei, Bambulabs (3d Skrivare). Folk berömmer uppstickaren på alla sätt och vis, framförallt priset på produkterna.
Men sedan när produkterna blir bättre så blir de genast dyrare och sämre på alla sätt och vis, det handlar om att de då kan ta ut mer pengar. Och detta upprepas hela tiden, även på ej konsumentprodukter.

En tillverkare som dock har stigit för mig är Apple och det är att de nu har börjat sälja riktigt bra men snordyra saker.

Det är inte vad du köper som gör dig till en fanboy, det är när du tjatar på andra vad dom skall köpa du blir en. Företag skall absolut försöka behålla sina kunder genom bra produkter. Personligen är jag inte ett smack intresserad av bilar men av någon anledning håller Toyota bra för mig så jag fortsätter med det. Ingen fanboy av Toyota för det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Alltid Super Flower bas för PSU, Noctua för cpukylare och fläktar, annars har det varierat mellan olika byggen beroende på vad som ligger vid toppen i test i förhållande till pris för övriga komponenter.