Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

..för en veckas inköp, inga månadslöner. Den intressantare nyheten var ju att betalkort ska få krav att fungera offline och att du bör ha två.

https://www.dn.se/debatt/du-bor-ha-minst-tva-kontokort-och-ko...

Intressant, om kontokortet fungerar offline varför behövs kontanter då?

Är ju inte helt nytt med offline betalning heller (på vissa kort så har det gått göra betalningar utan kontakt med banken). Men kanske blivit annorlunda idag hur det fungerar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Tänker att det kan också vara bra att ha en del kontanter hemma ifall shit hits the fan, eller om t.ex betalsystemen ligger nere vilket ju händer lite då och då.

Det här ser man om och om igen, men dagens kassor är uppkopplade, så ligger systemet nere (se coops ransomware t.ex.) så kommer ingen butik ta emot era kontanter.

Man funderar på att lagstifta om det, men idag finns inget krav och ingen lägger pengar på att kunna ta betalt o-uppkopplat idag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

..för en veckas inköp, inga månadslöner. Den intressantare nyheten var ju att betalkort ska få krav att fungera offline och att du bör ha två.

https://www.dn.se/debatt/du-bor-ha-minst-tva-kontokort-och-ko...

"Du bör ha kontanter"... samtidigt, så behandlas du som en grovt kriminell om du har kontanter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Intressant, om kontokortet fungerar offline varför behövs kontanter då?

Det handlar om en anpassning till vår digitala värld. Vi som är lite äldre vet att en gång i tiden kunde man betala med kreditkort (men inte bank/debitkort) offline. När handlaren/taxichaffören satte ens kort i en maskin och präglade av siffrorna på karbonpapper.

Var nog betydligt mycket mindre bedrägerier på den tiden, blir intressant hur de löser en offline betalning idag utan att bli blåsta på miljardbelopp.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

En del anser att de digitala betalningsystemen vi har är känsliga för kris/krig, men intressant att beakta är att i Ukraina, som man nog verkligen får anse befinna sig i kris och krig har kontanthanteringen minskat under kriget, och de digitala betalningsmetoderna ökat. Finansinspektionen har varit på plats för att ta lärdom, ganska intressant Länk till artikel hos TV4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Denna man har alltså ingen koppling till det digitala utom ett bankkort då...

Så han hanterar inte bara kontanter.

Jag är så gammal att när jag började jobba så kunde man få sin lön i kontanter.

Eftersom det inte existerar längre, så finns det ingen som 2025 bara hanterar kontanter, vilket var mitt ursprungliga påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det handlar om en anpassning till vår digitala värld. Vi som är lite äldre vet att en gång i tiden kunde man betala med kreditkort (men inte bank/debitkort) offline. När handlaren/taxichaffören satte ens kort i en maskin och präglade av siffrorna på karbonpapper.

Var nog betydligt mycket mindre bedrägerier på den tiden, blir intressant hur de löser en offline betalning idag utan att bli blåsta på miljardbelopp.

Nu tänkte jag bara för par år sen (kanske 10 år bakåt i tiden). Då kunde man dra ett bankkort som var mer likt ett kreditkort, utan bank koppling. Var inte ovanligt då att vanliga bankkortet inte fungerade, för av någon anledning var kontakten till banken bruten.

Men idag fungerar det bra mycket bättre, så vet inte om det blivit bättre uppkoppling eller bättre stöd för offline betalningar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikN:

En del anser att de digitala betalningsystemen vi har är känsliga för kris/krig, men intressant att beakta är att i Ukraina, som man nog verkligen får anse befinna sig i kris och krig har kontanthanteringen minskat under kriget, och de digitala betalningsmetoderna ökat. Finansinspektionen har varit på plats för att ta lärdom, ganska intressant Länk till artikel hos TV4

Bevisligen har vi ett betydligt känsligare system än Ukraina. Bara se hur det gick med Coop. I kris eller krig är det ju svårt släppa med sig kontanter och finns ju risk att pengarna försvinner av flera orsaker förutom stöld.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men idag fungerar det bra mycket bättre, så vet inte om det blivit bättre uppkoppling eller bättre stöd för offline betalningar.

Var på ett stort svenskt bolag för 10+ år sen då var kassorna inte uppkopplade, de sände data några gånger per dag från server i butik, korterminalerna var dock online. Idag är även deras kassor online, dvs går inte att handla kontant om de är offline. T.o.m. ombord på båtar/flygplan är terminalerna numer uppkopplade, så antar att uppkopplingarna blivit så mycket bättre.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Chippet även i debetkort så väl som betal/kredit tillåter redan offlinebetalningar, så de pratar bara om redan existerande funktion. Kontaktlöst går det däremot inte att köra offline. Så det de pratar om är betalterminaler som kan kommunicera med betalväxel vid ett senare tillfälle. Givetvis tillåter inte terminaler eller betalväxlarna obegränsat antal offlinetransaktioner, men det skulle hjälpa medan t.ex. en enskild bank har problem att den då kan byta över till offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad är det som tyder på att det stoppar de riktiga bovarna?

touche.. önsketänk

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

"Du bör ha kontanter"... samtidigt, så behandlas du som en grovt kriminell om du har kontanter..

Nej, bara om man beter dig udda med kontanter, typ att två 92-åriga gudmödrar tar ut stora summor från bank bara för att ge dem till TS som sätter in dem igen. Det är inte normalt att göra så idag och intresset av att fortsatt kunna göra det av ren tradition, väger lätt i förhållande till samhällets behov av att försvåra penningtvätt.

Skrivet av Broken-arrow:

Nu tänkte jag bara för par år sen (kanske 10 år bakåt i tiden). Då kunde man dra ett bankkort som var mer likt ett kreditkort, utan bank koppling. Var inte ovanligt då att vanliga bankkortet inte fungerade, för av någon anledning var kontakten till banken bruten.

Offlinebetalning med kort finns och fungerar i kortnätverken idag, men det är upp till kortutfärdaren och betalningsmottagaren om det tillåts med ditt kort och hos det aktuella köpstället. En lagstiftning som t ex kräver att offlineköp under en viss summa alltid ska gå att genomföra i matbutiker vore inte orimligt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad är det som tyder på att det stoppar de riktiga bovarna?

Det handlar inte om att stoppa bovar, det handlar om att leva upp till ett regelverk och slippa böter. Vill man ta skurkar så finns det betydligt mer intressant data-mining man skulle kunna göra…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom tråden fortsätter så kan jag vara behjälplig. Tycker egentligen det är lite eget ansvar!

Sätt in pengarna på ICA-kortet, alltså "Stammis + ICA-kort Betala" som inte kostar dig något. Du kan bara använda kortet på ICA och Apotek Hjärtat, men handlar det inte om gigantiska summor går de väl åt?

Förutom att du kan sätta in 8000 kr åt gången hos ICA kan också gudföräldrarna göra en överföring till ditt ICA-kort (detta fungerar även med Coops kort Coop Matkonto) med hjälp av sitt brevgiro – samma OCR används vid varje insättning.

Tack för tips, ska kolla upp det där! Det stod att lokala avvikelser kan förekomma så får kolla med min ICA. Gränsen på 8k per månad är ju överkomlig och jag handlar ju mest på ICA

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nej, bara om man beter dig udda med kontanter, typ att två 92-åriga gudmödrar tar ut stora summor från bank bara för att ge dem till TS som sätter in dem igen. Det är inte normalt att göra så idag och intresset av att fortsatt kunna göra det av ren tradition, väger lätt i förhållande till samhällets behov av att försvåra penningtvätt.

Normalt och normalt. Det är normalt för äldre att ta ut kontanter.
Det är normalt att betala tillbaka en skuld, som t.ex. att jag handlat med mig mat.
Tycker att det är flera här i tråden som säger att dom ofta hjälper äldre och då får betalt kontant. Du kan ju läsa några av dom kommentarerna så kanske läget klarnar lite för dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Offlinebetalning med kort finns och fungerar i kortnätverken idag, men det är upp till kortutfärdaren och betalningsmottagaren om det tillåts med ditt kort och hos det aktuella köpstället.

Precis, på flyg t.ex. är jag tämligen säker på att transaktionerna inte sker direkt, men det är en rätt liten risk för dom att ta, med tanke på höga marginaler och en köpstark kundkrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu är det mycket text i affekt för jag är så jävla grinig, både på Länsförsäkringar (vilken jävla skitbank) och på Sverige och hur alla är misstänkt kriminella.

Jag har välbärgade gudföräldrar. Mina gudföräldrar är gamla, över 90, och har ingen internetbank eller swish och all betalning sker med kontanter. Mitt inflöde på kontanter från dem är ganska så "stort" (enligt LF).

Senast i lördags när jag var där kom jag därifrån med 3k i kontanter. Den första femhundringen var för att jag varit snäll och sett till hus och vattnat blommor medans de var i lägenheten. Nästa femhundring var för kollagen som jag hade köpt till mig men som gudfar ville testa, så han köpte det av mig så får jag köpa nytt. Sen blev det 2000 för att dom ville beställa en köttlåda från Gårdssällskapet, då köper jag ut en sådan.

Sen blir det ofta när jag ska dit att jag får handla med mig lite varor från ICA så dom slipper åka ut, jag betalar med kort, får kontanter tillbaka.

När jag fyller år samt i julklapp så får jag,*trummvirvel* kontanter!!!
Jag samlar på mig kontanter och sen går jag till en insättningautomat och stoppar in dem på mitt konto.

Nu har då länsförsäkringar letat upp transaktioner där jag i samband med insättningen (inom 3v från insätting) gjort överföringar av den ena eller andra varianten..

Min bror swishade mig några tusen för en TV jag inte längre använde, den överföringen ska jag redogöra för.
Jag köpte en klocka här på SweC, en Withings, den swishen ska jag redogöra för.
Jag har i samband med insättning swishat Lysa, fondroboten där jag under alla år som kund hos LF haft ett autogiro-sparande emot. men nej, nu måste jag redogöra för swishen till Lysa.

Jag blev ju butthurt också förra året när LF gav mig ett sånt sjukt dåligt erbjudande på bolånet så jag började avveckla LF och skaffade Skandia. Då hade jag inget VISA hos Skandia samt Skandia inte fungerar med insättningsautomaterna. Så vissa fall när jag gjort en insättning så har jag även fört över pengar till Skandia.

Och det absolut värsta av allt, herregud, jag för över pengar till REVOLUT!!!! ONDSKAN!!! DJÄVULEN!!! jag har ändå haft 3 olika banker än så länge, och ingen av dem har varit så skeptisk mot Revolut som LF och varit så restriktiva på hur lite man kan föra över till dem via ett VISA köp.

Jag har alltid tyckt om kort med cashback. Jag använde mig av Refunder Pay, när dom la ner så blev det Everydaycard... och nu då när dom la ner så sondera terrängen och kom på att Revolut, det passar mig. Appar som ingår som jag annars ändå betalat för.

Jag förstår att banken måste uppfylla lagen om pengatvätt men min erfarenhet som en långvarig kund är att dom fan är mer nitiska när det kommer allt än andra banker.

Sen börjar jag bli så jävla trött på att bli behandlad som en kriminell av sverige där deras nya syn är att alla är misstänkta därför ska alla övervakas

JAg förstår dig, otroligt trist att båda behöva gå igenom sådant och känslan av att misstänkliggöras för något. Sen är det ju tyvärr så att de flesta dumheter man utsätts av från myndigheter har en orsak, precis som @svintooo var inne på:

Skrivet av svintooo:

...
Tror dock att du får vända på det och försöka föreställa dig hur en småkriminell försöker tvätta sina kontantinkomster från småskalig droghandel eller vad det nu kan röra sig om....

Det är ingen som vill ha dessa kontroller, men vårt system blir utnyttjat av allt ifrån kriminella till enskilda individer som försöker roffa åt sig. Bidragsfusket är ett bra exempel. Det är jättetråkigt när enskilda som du hamnar i kläm, men det finns inget perfekt alternativ där "silen" enbart fångar upp de som utnyttjar, fuskar och stjäl, tyvärr.

Hur illa det än kan tyckas vara så skulle det vara värre av samhället att göra ingenting alls.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Varför inte bara sätta upp en stående överföring från din gudmor till dig med en bas-summa varje månad. Sedan för du bok och kvitto och tar ut överstående som kontanter (precis som nu). Då minimerar du insättningarna, och banken har koll på att pengarna kommer från din släkting.

Permalänk
Medlem

Pratade nyss med gudmor, Fyfan va arg hon blev 🤣
"MEN JAG VILLA INTR BETALA MED KORT!"

och gudfar: men det där är ju inga stora summor, det kostar ju 10k bara man går in på Ica Maxi idag.

Visa signatur

Permalänk

Några förslag du kan göra:

Skriftligt avtal mellan er med två vittnen som går att visa till banken. Deras kontanter läggs sedan i ett kuvert med kvitton för uttag och inköp och sedan deras namnteckning på kuvertet. Detta skulle vara bevis juridiskt om du behöver sätta in pengar. Det här kan även användas för andra saker där bevis behövs.

Ett andra kort av dom som du hanterar (med ditt namn)? Jag och min sambo har kort hos coop att betala med som är samma faktura. Det här skulle även fungera på ett bankkonto.

Agera god man åt dom för vissa saker. God man är frivilligt och kan göras så smått eller stort det behöver vara.

Stående överföring mellan er varje månad. Lättast att göra men behöver antagligen "rätas upp" några gånger per år så rätt summa görs.

För bok på alla inköp så är det lätt att se vad köpen gäller.

Ta pengarna först och köp sedan. Dom kan ha en innestående kontant hos dig som du köper för åt dom regelbundet. När du handlat får du en ny.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Byt bank!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Ni har rätt :P

Skrivet av SuperDuperKillen:

Lättare att använda kontanterna till att handla mat och presenter. Eller lägga de i madrassen än att försöka få in dem på banken.

Sålde ett fordon för säkert 10+ år sen och gick till Handelsbanken för att sätta in dem (cirka 15tkr). Då börjar han ställa massa frågor och vill inte ta emot pengarna eftersom jag inte hade kvitto (skrevs inget).

Slutade med att jag höjde rösten så hela kontoret hörde och sa att jag sålt knark och massa andra kriminella saker. Då tyckte han det blev pinsamt och tog emot pengarna.

Yes en bank förhörde mig i 03 h & 40 min. Jag "failade" på en fråga (huruvida VART jag hade tänkt 💭 på att öppna konto hos banken, huruvida tanken skedde när jag befann mig i Blekinges skärgård, eller om tanken skedde när jag badade i en sjö i Östergötland. IRONOI!

Så jag gav upp och sa: "OKEJ jag är kriminell, jag kissade i vattnet när jag badade i Blekinge och eftersom vatten 🥤 är en ingrediens vid sedel 💷 tillverkning så kan ni ha rätt i att det skulle kunna vara en indikation på att man tänker 💭 blöta tankar på att tvätta pengar i framtiden...🤣 😁

De insåg snabbt att de hade hållit mig lite för länge så tre personer gjorde en överläggning och gav mig konto och kort samma dag.

Byt Bank. BB är inte bara synonymt med Födelsedagar och Fabrik för Födande av Liv. Det betyder även Byt Bank 🏦. Bli som pånyttfödd igen och skaffa Dig en Bank med hjärta. OCH logiskt tänkande.

Jag vet en Pappa som lånade ut pengar till sin Son. Inom samma Bank. Banken startade en utredning om pengatvätt... O M G!

Jag har en del banker (som jag skaffat innan de blev så här strikta) just för att slippa bli beskylld för våta Sedel Drömmar... Så att man har ett record med banken att man är/har varit kund hos dem länge...

De är ju lika knäppa som exemplet med en person som vann En miljon kronor. Vattenfall ansåg att hans lott var en "osäker fodran" och stängde av elen (ELLER om tidningens 📰 skriverier gjorde så att kunden fick en Stay of execution...jag minns inte) helt galen 🤪 🤪 värld 🌏 vi lever i.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Några förslag du kan göra:

Skriftligt avtal mellan er med två vittnen som går att visa till banken. Deras kontanter läggs sedan i ett kuvert med kvitton för uttag och inköp och sedan deras namnteckning på kuvertet. Detta skulle vara bevis juridiskt om du behöver sätta in pengar. Det här kan även användas för andra saker där bevis behövs.

Ett andra kort av dom som du hanterar (med ditt namn)? Jag och min sambo har kort hos coop att betala med som är samma faktura. Det här skulle även fungera på ett bankkonto.

Agera god man åt dom för vissa saker. God man är frivilligt och kan göras så smått eller stort det behöver vara.

Stående överföring mellan er varje månad. Lättast att göra men behöver antagligen "rätas upp" några gånger per år så rätt summa görs.

För bok på alla inköp så är det lätt att se vad köpen gäller.

Ta pengarna först och köp sedan. Dom kan ha en innestående kontant hos dig som du köper för åt dom regelbundet. När du handlat får du en ny.

När en äldre man ville ha handlat 🛒 bad jag honom att skriva en fullmakt *för hand* 🤚 och egenhändigt skriva under fullmakten. Sen gick jag och handlade åt honom.

En ICA anställd (med supervisor) kollade på fullmakten och lät mig handla. De kunde ringa mannen vid behov (då både adress och telefonnummer stod med på pappret).

Detta var dock för några år sedan. Idag hade jag bett om vittnen m.m.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿