Bilfråga: bränd lukt från hjulområdet, trilskande bromsok eller annat?

Permalänk
Medlem

Bilfråga: bränd lukt från hjulområdet, trilskande bromsok eller annat?

Ok, situationen är att min bil har börjat lukta bränt när jag kört mer än 1-2 km, mest gummiaktigt men också ganska fränt. Det luktar då från vad jag uppfattar som vänster hjulhus fram (men det blåser för det mesta så det är svårt att avgöra exakt varifrån lukten kommer). Det händer inte varje gång, men de flesta gånger. Det luktar inte bränd olja och inte bränd plast. Jag kan bara känna lukten när jag står utanför bilen. Inget inne i kupén.

Jag har försökt mäta om skivan är varm med en IR-termometer, men det är svårt att "se" in i de små fälghålen. Har inte kunnat mäta tillförlitligt.

Jag märker inte att bilen drar åt vänster när jag kör eller svänger när jag bromsar hårt, så jag uppfattar det inte som att nåt ligger mot, men jag vet inte hur det kan kännas eftersom jag inte varit med om det tidigare.

Ibland, men inte alltid, hör jag ett "tjing-tjing-tjing" eller "ffft-ffft-ffft" som varierar med farten, vilket är ett klassiskt ljud när belägg ligger mot skivor, men jag kan bromsa till och sen försvinner ljudet, så att det bara låtit i några tiotals sekunder precis när jag börjat köra. Trots att jag sen inte hör det ljudet under resten av färden luktar det ändå när jag är framme, men det skulle ju kunna vara för att beläggen hamnar närmare i stället för att gå fria efter bromsningen...

Jag har inte råd att lämna in bilen på verkstad för detta, och jag kan absolut byta bromsok själv rent kunskapsmässigt om det krävs (har alltid fixat allt på mina bilar tidigare och är van att meka på alla möjliga vis) men jag har en dålig rygg och avsaknad av inomhuslokal (hyra GDS-hall är uteslutet eftersom jag inte kan garantera att jag blir klar inom rimlig tid, känner ingen med garage) som gör att det kommer att bli väldigt jobbigt, så jag vill inte inleda den processen om jag inte är riktigt säker på att det är problemet.

Så, utifrån min beskrivning, är det sannolikt att det är ett trögt bromsok (antingen om det är kolven eller glidbultarna som kärvar) som är problemet? Om det inte är bromsoket, vad kan annars vara?

Bilen är en mindre Toyota Corolla från mitten av 00-talet, manuell låda.

Just nu kör jag korta sträckor (1-2 km) på småvägar i riktigt låg fart, tills jag har haft möjlighet att fixa det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag vill nog hålla med om att det är mest troligt att det är anliggande bromsar...
Om det är så pass att det luktar borde hela fälgen vara väldigt varm vilket du lätt borde kunna känna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jag vill nog hålla med om att det är mest troligt att det är anliggande bromsar...
Om det är så pass att det luktar borde hela fälgen vara väldigt varm vilket du lätt borde kunna känna.

Fälgen är inte det minsta varm. När jag mätt med IR-termometer kan jag inte se skillnad på fälgens temp och bilplåtens eller markens. Men hade jag kört längre och snabbare hade värmen kanske hunnit ut i fälgen också.

Om det är bromsen, så skulle det kunna vara nån packning runt kolven som ger gummilukten, och den lär ju värmas upp väldigt mycket tidigare än hela skivan och fälgen, tänker jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fälgen är inte det minsta varm. När jag mätt med IR-termometer kan jag inte se skillnad på fälgens temp och bilplåtens eller markens. Men hade jag kört längre och snabbare hade värmen kanske hunnit ut i fälgen också.

Om det är bromsen, så skulle det kunna vara nån packning runt kolven som ger gummilukten, och den lär ju värmas upp väldigt mycket tidigare än hela skivan och fälgen, tänker jag.

Om bromsen ligger på så ser du definitivt skillnad mellan olika hjul när du mäter med IR-termometer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Om bromsen ligger på så ser du definitivt skillnad mellan olika hjul när du mäter med IR-termometer.

Jo, men jag kan inte riktigt "se" skivan med IR-termometern. Det är för små hål i fälgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det han skriver är att du märker den temperaturskillnaden på fälgen(hjulet). Ligger bromsen på så sprider sig värmen även till fälgen, och jämför du med ndra fälgar så ser du tydlig skillnad.

Permalänk
Medlem

Min broms låg på häromveckan. Jag kände värmen stråla från fälgen bara genom att hålla handen nära den.

Edit: efter ca 4mils körsträcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Det han skriver är att du märker den temperaturskillnaden på fälgen(hjulet). Ligger bromsen på så sprider sig värmen även till fälgen, och jämför du med ndra fälgar så ser du tydlig skillnad.

Ja, och jag svarade att det säkert blir så om jag kör snabbare och under längre tid. Men jag har kört kort och långsamt (1-2 km i 20-40 km/h) just för att undvika allvarligare problem. Först måste bromsskivan värmas upp och sen ska värmen spridas ut i fälgen. Både skivan och fälgen kyls mycket av luften, och stål leder värme ganska dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men andra orsaker då? Om det inte skulle vara bromsoket, vad kan det då vara? Dåligt hjullager borde väl ge problemen hela tiden, inte bara 2/3 av gångerna?
Kan det vara en skadad drivknut, så det är bälgen som luktar bränt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara kopplingen som börjar bli sliten, då kan den slira och det luktar illa.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Har du en domkraft kan du väl börja med att lyfta upp bilen och se om det ligger uppenbart an hela tiden eller efter onormalt länge efter att ha tryckt ned pedalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Kan vara kopplingen som börjar bli sliten, då kan den slira och det luktar illa.

Ja, det är ju faktiskt en tänkbar orsak. Tyvärr, för det innebär att jag behöver sälja bilen som reservdelsbil eller nåt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Har du en domkraft kan du väl börja med att lyfta upp bilen och se om det ligger uppenbart an hela tiden eller efter onormalt länge efter att ha tryckt ned pedalen.

Inte enkelt, nej. Jag kan få tag i en, men jag behöver bilen för att komma dit, och så långt vill jag inte köra...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara så simpelt att det är skit i eller dåligt smörjda glidpinnar till oket så det inte flyter som det skall. vilket medför att yttre bromsklossen kan ligga emot.

kan även vara rost i hållaren för oket så att klossarna inte släpper som dom skall.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att beläggen är slut och de skaver mot bromsskivorna? Eller du kanske har en trumma.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boax:

Kan vara så simpelt att det är skit i eller dåligt smörjda glidpinnar till oket så det inte flyter som det skall. vilket medför att yttre bromsklossen kan ligga emot.

kan även vara rost i hållaren för oket så att klossarna inte släpper som dom skall.

Absolut, jag har bara ägt bilen i knappt ett år och har inte haft tillfälle att kolla dem. Vad som är fel om det är bromsoken lär inte bli så svårt att få grepp om. Och det är ju det jag primärt misstänker, som jag skrev inledningsvis.

Ville bara höra om nån hade förslag på andra tänkbara fel som kan ge de här symtomen. Nån föreslog slirande koppling. Jag tog en vända nu under kvällen efter att ha läst lite olika testmetoder för att ta reda på om kopplingen slirar, men jag kunde inte se några tecken på det, tack och lov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Kan det vara så att beläggen är slut och de skaver mot bromsskivorna? Eller du kanske har en trumma.

Jag har kört med belägg som varit slut på en tidigare bil. Det låter förjävligt och dessutom bara när man bromsar. Jag ser inte riktigt hur slitna belägg skulle vara mer benägna att ligga mot än normala...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag handbroms. Koll av oken och belägg hade inte varit fel.

Permalänk
Medlem

Är det hjullager eller bromsar som ligger emot så kommer hela fälgen bli varm.

Ta av hjulet och kolla hur bromsbeläggen är slitna, sedan kan du gå vidare vid behov. Ska du inte krypa under bilen kan du använda reservdomkraften, jag har själv använt reservdomkraft plus pallbock för den delen.

Permalänk

Kör en längre sträcka och i högre tempo så kanske du kan känna skillnad på värme mella än hjulen sen (förhoppningsvis). Är det varmt är det ju anliggande bromsar eller dåligt hjullager. Ligger bromsarna mot kan du ju känna det om du försöker snurra hjulet och det går trögare än andra sidan. Ett hjullager som är så pass dåligt att det bygger värme hörs ju dels när du kör, men även om du tar loss hjulet och snurrar navet, då skrapar det ofta och du kan nog även känna små vibrationer med fingrarna.

Du behöver nån form av domkraft men det finns väl en i bilen?

Är det anliggande bromsar är ju rostiga ok en lågoddsare, kan räcka att knacka bort med en lämplig hammare.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Spontant tänker jag handbroms. Koll av oken och belägg hade inte varit fel.

Handbromsen verkar inte på framhjulen, annars hade det kunnat vara en idé, absolut...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kör en längre sträcka och i högre tempo så kanske du kan känna skillnad på värme mella än hjulen sen (förhoppningsvis). Är det varmt är det ju anliggande bromsar eller dåligt hjullager. Ligger bromsarna mot kan du ju känna det om du försöker snurra hjulet och det går trögare än andra sidan. Ett hjullager som är så pass dåligt att det bygger värme hörs ju dels när du kör, men även om du tar loss hjulet och snurrar navet, då skrapar det ofta och du kan nog även känna små vibrationer med fingrarna.

Jag vill ju inte köra längre eller snabbare med tanke på att jag inte har koll på vad felet är. Det kan ju bli så varmt att bromskretsen kokar och sprängs eller nåt börjar brinna.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Du behöver nån form av domkraft men det finns väl en i bilen?

Nöddomkraften i bilen är en engångsartikel, den tänker jag bara använda i nödläge.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Så usla är inte domkrafterna att de bara duger i absoluta nödlägen. Men man ska inte byta däck på hela kvarterets bilar varje säsong med dem.

Lyft upp, känn efter, sänk ner.

Glöm inte att dra åt handbromsen och växel i friläge.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Så usla är inte domkrafterna att de bara duger i absoluta nödlägen. Men man ska inte byta däck på hela kvarterets bilar varje säsong med dem.

Lyft upp, känn efter, sänk ner.

Glöm inte att dra åt handbromsen och växel i friläge.

De är uttalat för ett enda tillfälle. Jag har också knäckt en sån nöddomkraft en gång.

Det är inget alternativ. Min rygg klarar inte en sån utan svåra efterverkningar. I en nödsituation, men inte annars.

Nej, en riktig domkraft får det vara. Det finns hos bekantskapskretsen, men inte på nära håll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min första tanke när du nämnde lukten var kopplingen. En koppling kan lukt även om den inte uppenbart är slut. En del bilar har tex för låg utväxling på backen så bilen inte är tillräckligt stark utan att man får slira på kopplingen. Antingen ”själv” eller genom att kopplingen slirar pga slitage. Ok men kan ju dumpa kopplingen och ha spinnande däck och styra farten bakåt med hjulspinnet men kräver sin man/kvinna om man ska backa upp mellan två stolpar i brant uppförsbacke.

Bromsar som ligger emot kan bete sig skitkonstigt. Allt från det drar snett och låter på knappt slitna bromsar till att fungerar helt ok där både bromsar och skivor varit slut.

Men du har inte kört på något på vägen? Tip spännband, påse, sånna där ”mäter antalet fordons”kablar? Kan ju ha snurrat in sig skit i navet som luktar snabbare.

Permalänk
Medlem

Bilmärke, modell och tillverkningsår?
Det kan göra felsökningen betydligt lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Bilmärke, modell och tillverkningsår?
Det kan göra felsökningen betydligt lättare.

I första inlägget:
Bilen är en mindre Toyota Corolla från mitten av 00-talet, manuell låda.

Permalänk
Medlem

Hitta en byggnad eller plank som du kan köra längsmed med rutan nere så är det lättare att lyssna

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag vill ju inte köra längre eller snabbare med tanke på att jag inte har koll på vad felet är. Det kan ju bli så varmt att bromskretsen kokar och sprängs eller nåt börjar brinna.

Nöddomkraften i bilen är en engångsartikel, den tänker jag bara använda i nödläge.

Risken för det är försvinnande liten, och du lär ju stanna till vartefter och känna efter värme.

Vad gäller domkraft… kan du inte lösa det enkla problemet så är det ju kört hur du än vänder och vrider på det hela tyvärr.

Bra tips förresten som någon skrev längre ned, skräp kan fastna och linda in sig i damasken för drivknuten och tillslut skära sönder den. Dock blir ju resultatet då att fettet försvinner och att knuten tillslut går sönder. Det för dock med sig ett helt annat ljud som ger sig till känna vid stora rattutslag.

Gissningsvis inte det som är fel alltså.

Visa signatur

Permalänk

Just ja, en broms som ligger på lite behöver heller inte få effekten att bilen drar åt ett håll; när skivan blivit varm minskar bromseffekten till nästan ett minimum och då känner du inte av den, men den fortsätter att bygga värme ändå.

Visa signatur