Anmäl dig till Roborock Challenge!

Snabbkoll: Använder du VPN-tjänst privat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Självklart.

Det är ett jättesmidigt sätt att nå lokala resurser utanför lokalt nätverk.

VPN-servern hjälper även till att slippa få strulande streamingtjänster utomlands.

Precis, finns inget bättre för att kunna se på svenska ströminingstjänster (inklusive saker som tex svenska netflix) utomlands än att använda sig av en egen vpn-server, ens egna vanliga ip kommer aldrig bli bannat av dessa strömningstjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Precis, finns inget bättre för att kunna se på svenska ströminingstjänster (inklusive saker som tex svenska netflix) utomlands än att använda sig av en egen vpn-server, ens egna vanliga ip kommer aldrig bli bannat av dessa strömningstjänster.

Håller med, att köra en egen VPN-server kan ha sina fördelar när man t.ex. är ute och reser. Känns också som ett säkrare sätt att komma åt min NAS än att göra den publikt åtkomlig på Internet.

Däremot har jag aldrig känt något behov av en betald VPN-tjänst. I princip allt på Internet idag använder redan kryptering och autentisering. Ingen kommer "stjäla min data" om jag surfar med HTTPS, åtminstone inte via någon metod där VPN skulle ha hjälpt mot det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "ibland".
Använder mullvad direkt på android tv nån gång om året, då jag har danskt internet och ibland vill se något på svtplay.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en vpn tjänst för ett eget vlan här hemma. Hjälper en del polare med sina virusinfekterade datorer då är det rätt smidigt att ha ett nätverk som kan hantera trafiken på ett sätt som jag tycker känns bra. Sedan är det rätt smidigt när man jobbar med nätverk och behöver testa lite olika konfigurationer och sånt.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Varför skulle säkerheten vara bättre bara för att man blandar in en VPN?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad man gör vilka behov av vpn man har. Sitter man med ISP som har en historia av att samarbeta med skurkar så kanske man tycker det behövs. Teleoperatörer har exempelvis glatt sålt ut din identitet till websidor som vill veta mer om sina besökare eller skicka räkningar ; operatörerna har slutat med detta, efter att det uppmärksammades. Det sitter alltså inte i operatörernas väggar att skydda sina användare, tvärtom.

Jag är dock tämligen öppen på nätet gällande reklam, spårning osv. Orkar inte hålla på med allt krångel. Kör väl ublock och lite annat visserligen. Men inte för att undvika spårning, främst. Däremot har jag VPN vid behov.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Gäller frågan alla typer av VPN? Om man exempelvis satt upp en hemma för att komma åt sin hemma-miljö utifrån? Eller gäller den framförallt externa VPN-tjänster?

Som frågan är skriven så tolkar jag det som att den syftar på VPN-tjänster.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Finns det VPN-tjänster idag som erbjuder full hastighet?

Vet att de begränsade hastigheten när jag provade för något år sedan. Så jag avslutade tjänsten.

Beror på vad du menar med full hastighet, jag har 250 mbit och det har alla VPNer jag provat klarat utan större problem.

Permalänk
Medlem

Är utanför EU och ville se på skid VM , betalar för flera tjänster men ingen funkar utan VPN.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk

Jag använder egna VPN-tjänster men skulle aldrig komma på tanken att köpa en som en tjänst. VPN-tjänster går inte att lita på. Många VPN-tjänster hävdar att de har en "no-log policy", men ändå samlar in metadata. Dessutom ägs vissa VPN-tjänster av företag i länder med starka övervakningslagar (t.ex. USA, Storbritannien, Kina).

Permalänk
Medlem

Självklart använder man ett VPN, och då Mullvad VPN. Inga loggar, Bahnhof får isch-inte veta vad jag gör online, och de som hämtar min plats via IP-adressen tror att jag är i Göteborg, Malmö, eller Stockholm (beroende på vilken server jag använder). DAITA är påslaget också, och aktiverade multihop nu för att se hur mycket långsammare det blir att surfa runt.

Byter till amerikanska servrar (tyvärr) när jag behöver titta på fulla avsnitt från Nat Geo Wild via Invidious. Byter såklart tillbaka fort som fan till en svensk server, när jag har tittat klart.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Använder WireGuard och ZeroTier på telefonen får att nå saker hemma.

Använder ofta socks proxy via ssh på jobbdatorn för att nå saker hemma.

ZeroTier är lite av en backup lösning för saker på landet också om saker går sönder. Men även för Apple time machine backup pga att få alternativ stödjer multicast.

@Enviro ska man skicka en rättning eller räcker det med att man publikt påpekar att jag förväntar mig mer av er?. Om man hävdar att vpn på nått sätt skulle tillföra säkerhet få man backa upp det. Det här är nått som behöver dö, internet blir inte en säkrare plats med ett vpn. Det kan t.o.m. ge falsk trygghet som gör att folk tar större risker. Annars lägger jag er i samma fack som alla YouTubers som promotar vpn som lösningen på allt som är hemskt på Internet.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ProtonVPN + qBittorrent i en dockercontainer för att anonymt kunna dela med mig av linuxdistributioner.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Skulle sweclockers skiva en artikel/recension av de olika (större) VPN-tjänsterna så hade jag definitivt läst den. Skaffade själv Mullvad för några månader sedan, men till min besvikelse så fungerade i princip inte en enda av streaming-tjänsterna med det påslaget Kanske är det så för alla större tjänster numera?
Att kunna välja att dölja sin trafik vid behov känns trevligt. Även om man i praktiken kanske inte behöver.

Permalänk
Medlem

Använder det när jag kopplar upp på publika WiFi-nät

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Saknade alternativet 'ibland'

Permalänk
Medlem

Jag har det, men för min del är syftet att komma runt geoblockeringar, dels på YT, dels på diverse sidor i USA där de missförstått GDPR och inbillar sig att de kan straffas där pga en idiotisk EU-lag, och därför blockerar IP från EU/Europa.

Ett tag körde jag med det hela tiden, men under senaste året har det gått från nån enstaka till massvis sidor som blockerar all trafik från VPN, så det blev ohållbart, plus att 90-95 % av alla första (inom en kortare tidsperiod, säg en halvtimme) DNS-anrop tog 11-22 sekunder. Korkat, men inte mycket att göra nåt åt. Att knyta IP till platser/områden måste vara nåt av det mest ogenomtänkta och korkade i hela internets historia! Tyvärr lär inte IPv6 hjälpa, trots att det skulle kunna ha gjorts regionoberoende.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Nej, nära nog totalt meningslöst för min del, och jag har ingen lust att betala för sänkt trafikprestanda.

Vet inte varför jag skulle lita mer på någon VPN-tjänst än min ISP. Jag kör i princip allting krypterat hursomhelst, och DNS-slagningar kan man ju lösa på andra sätt som inte kostar något.

Geoblocking har jag inget behov av att gå runt.

Tillägg: spårning är väldigt svårt att undvika, VPN-tjänst hjälper inte mycket, se https://coveryourtracks.eff.org/

Vill jag vara anonym så är det Tor som gäller.

Our tests indicate that you have strong protection against Web tracking.

Visa signatur

| Inleed VPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Our tests indicate that you have strong protection against Web tracking.

Vilket är bra, men det viktigaste är det som står under fingerprinting:

"Protecting you from fingerprinting? Your browser has a nearly-unique fingerprint"

Nearly-uniquie är bättre än unique, men ändå.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Vet att de begränsade hastigheten när jag provade för något år sedan. Så jag avslutade tjänsten.

Ja, i princip full hastighet. Ibland mer, om man nu kan lita på de olika hastighetsmätarna på nätet. Men oftast så förlorar man kanse ett par megabit. Testade OVPN nu med detta resultat på min ,600/600Mbit-lina

men har fått liknande med andra som Surfshark, IVPN, Azirevpn.

Testar jag mot cloudflares testare får jag detta:

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Köpte denna 2017: #16830685
En femhundring för livstidsabbonemang på vad som visat sig vara bland de bästa VPN-leverantörerna. Kan inte påstå jag ångrat mig.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av varget:

Använder WireGuard och ZeroTier på telefonen får att nå saker hemma.

Använder ofta socks proxy via ssh på jobbdatorn för att nå saker hemma.

ZeroTier är lite av en backup lösning för saker på landet också om saker går sönder. Men även för Apple time machine backup pga att få alternativ stödjer multicast.

@Enviro ska man skicka en rättning eller räcker det med att man publikt påpekar att jag förväntar mig mer av er?. Om man hävdar att vpn på nått sätt skulle tillföra säkerhet få man backa upp det. Det här är nått som behöver dö, internet blir inte en säkrare plats med ett vpn. Det kan t.o.m. ge falsk trygghet som gör att folk tar större risker. Annars lägger jag er i samma fack som alla YouTubers som promotar vpn som lösningen på allt som är hemskt på Internet.

Det finns inte så mycket utrymme att brodera ut saker i en Snabbkoll, men vi går igenom det lite mer i vår VPN-guide, som jag även lagt till länk till på förstasidan så att fler kan hitta den och utbilda sig.

Men jag håller med. Folk behöver utbildas. Det låter dock som att du har rätt bra koll på VPN och du får jättegärna dela med dig av dina tankar kring VPN och säkerhet. Finns gott om utrymme här i tråden, alternativt skulle vi kunna ta ett ytterligare snack utanför tråden för att prata om det. SweClockers bygger på delad kunskap och då måste man ju dela sina tankar och erfarenheter. Vad sägs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det finns inte så mycket utrymme att brodera ut saker i en Snabbkoll, men vi går igenom det lite mer i vår VPN-guide, som jag även lagt till länk till på förstasidan så att fler kan hitta den och utbilda sig.

Men jag håller med. Folk behöver utbildas. Det låter dock som att du har rätt bra koll på VPN och du får jättegärna dela med dig av dina tankar kring VPN och säkerhet. Finns gott om utrymme här i tråden, alternativt skulle vi kunna ta ett ytterligare snack utanför tråden för att prata om det. SweClockers bygger på delad kunskap och då måste man ju dela sina tankar och erfarenheter. Vad sägs?

Hade missat den artikeln, jag återkommer med mina åsikter om ordvalet "säkrare" efter jag läst den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vilket är bra, men det viktigaste är det som står under fingerprinting:

"Protecting you from fingerprinting? Your browser has a nearly-unique fingerprint"

Nearly-uniquie är bättre än unique, men ändå.

Var står det? I rutan? Min säger: ◕ your browser has a randomized fingerprint

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har "lifetime" vpn som jag köpte en gång i tiden (via XDA, tror det hette purevpn, lifetime nu delegerat till KeepSolid) som jag använder när det behövs. förr med bahnhoff var detta aldrig såvida jag inte behövde "finnas i japan" men nu med bostadsrätt och tele2 som enda alternativet behövs det nästan dagligen då diverse sidor verkar vara blockade (nej, google/cloudfire DNS hjälper inte.)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av varget:

Hade missat den artikeln, jag återkommer med mina åsikter om ordvalet "säkrare" efter jag läst den.

Super. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Beror ju på om du/de kör openVpn (som är enkärnig och slö) eller wireguard. Med openvpn så hänger det helt på din cpu ena kärna på hur fort det går.

Permalänk
Medlem

Enda skälet privat är ju att komma ifårn geo-blocking, att kryptera dina Googlesökningar eller Pr0nHub surfarna är ju helt irrelevant, din ISP ser allt du gör oavsett, inte så att din internetsladd mystiskt kopplas om innan dina ettor och nollor passerar din ISP.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Enda skälet privat är ju att komma ifårn geo-blocking, att kryptera dina Googlesökningar eller Pr0nHub surfarna är ju helt irrelevant, din ISP ser allt du gör oavsett, inte så att din internetsladd mystiskt kopplas om innan dina ettor och nollor passerar din ISP.

brukar inte en VPN kryptera din trafik?

Permalänk
Medlem

Senaste jag använde VPN var 10 år sedan när jag provade Hola VPN för att ta mig runt Netflix's geo-lås men efter att ha läst lite otrevliga saker om hur Hola faktiskt fungerade så avinstallerade jag det väldigt fort.