AMD 9070/XT lager status!

Permalänk

Står här å stampar, kan de komma in lite XT nu.. 😂

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Squallie:

Ja men jag tycker påslaget för dom bättre modellerna är omotiverat höga så dom vill jag inte heller köpa.

Inte för att låta hård, men räkna med att non XT ligger på 8K medan XT ligger minst på 9K framöver. Visst kan det dyka upp då och då med enstaka kort för MSRP, men det kommer inte bli billigare än så.

Skrivet av Mangemcfly:

Står här å stampar, kan de komma in lite XT nu.. 😂

Du lär inte behöva stampa länge till, det var ganska många som fick en XT idag. Totalt 20 st XT släpptes, 5 på Webhallen och resten på Proshop såvitt som jag vet.
Håll utkik på tråden så kommer du kunna få en snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Inte för att låta hård, men räkna med att non XT ligger på 8K medan XT ligger minst på 9K framöver. Visst kan det dyka upp då och då med enstaka kort för MSRP, men det kommer inte bli billigare än så.

Det gör inget, jag försökte inte ens köpa ett för 7990kr. Det var mer en tanke bara, att jag förstår inte att strategin fungerar på folk. Men jag förstår varför företagen gör det (eftersom det verkar fungera..).

Jag spelar inte så mycket och mest äldre saker så mitt 1070 får duga ett tag till. Har Ps5 också för lite nyare spel.

Hade priser och utveckling varit mer liknande hur det var förr i tiden hade jag säkert uppgraderat min dator för länge sedan dock, men nu får det vara. Går ju inte att bygga något utan att känna sig rånad.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Squallie:

Det gör inget, jag försökte inte ens köpa ett för 7990kr. Det var mer en tanke bara, att jag förstår inte att strategin fungerar på folk. Men jag förstår varför företagen gör det (eftersom det verkar fungera..).

Jag spelar inte så mycket och mest äldre saker så mitt 1070 får duga ett tag till. Har Ps5 också för lite nyare spel.

Hade priser och utveckling varit mer liknande hur det var förr i tiden hade jag säkert uppgraderat min dator för länge sedan dock, men nu får det vara. Går ju inte att bygga något utan att känna sig rånad.

Jag förstår dig helt, vännen.

Den strategin kommer alltid fungerar eftersom vi människor är inte eniga generellt. Världen vi lever i just nu är mycket värre än förr, det spårade ut totalt vid COVID.
Alla måste ha en bit av kakan nu, även det "vanliga" folket. Allt blir som en ond cirkel, det går inte och är väldigt svårt att ändra på detta som en minoritetsgrupp. Detta gäller inte bara om just game världen, ta bostäder som ett exempel för 10 år sen när det var som hetast.

Det skulle ta en evigheter att rabbla upp allt men du vet nog vad jag menar. Du är inte ensam med såna tankar, det är så många faktorer som spelar in liksom.
It is what it is... 🤷‍♂️

Såja vännen, låt oss hålla till tråden vilket är endast lager status.. 😂

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Samtidigt är det ju endast oerhört få som lyckas få tag på 5070 Ti till MSRP, Proshop släpper väl ngt enstaka kort då och då med lite tur? Så 5070 Ti är knappast heller tillgängliga till det priset. 9070 för 10k är ju dock orimligt som sjutton.

Var lite det jag ville få fram också. Jag fattar ju att det är svårt att få tag i ett 5070 ti för det priset. Men att betala 10 k för ett kort som knappt slår ett 7900 XT i raster låter helt sjukt. Var ju lätt att få tag på ett 9070 på release dagen för msrp alla ville ju ha ett 9070 xt. Jag tror själv att priset kommer gå ner så fort fomo har lagt sig och när Nvidia släpper på lite fler 5070 kort för rimligare priser.

Permalänk
Kontot avslutas

Hos Komplett:

ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 9070 XT OC - 10 490 kr.

ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC - 9 690kr.

Hos Alina:

ASRock Radeon RX 9070 XT Steel Legend 16GB - 9 999 kr.

Lite överdrivna pris, men finns för dem som vill ha..

Permalänk

Inet har nu 50+ i lager:

PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper 9490:-

synd bara att det inte också är för MSRP

Permalänk

Jag har ett oöppnat ASRock 9070 XT Steel Legend (vitt) jag kan släppa till inköpspris (9490:- från webhallen) mot upphämtning i Härnösand, returneras annars.

Permalänk
Medlem

Andrahandsmarknaden verkar inte jättelyckad för 9070 XT korten där de flesta Tradera auktionerna inte verkar gå till avslut. Kan inte påstå att jag gråter direkt.

Själv så kommer jag inte betala en spänn över 8k. Att jag ens kan tänka mig betala så mycket är en riktig mindfck för mig och kommer inte priset ner tillräckligt snabbt så blir det nog inget överhuvudtaget. *

*Inte riktat mot ovanstående inlägg utan marknaden i stort.

Permalänk
Medlem

Förstår helt och fullt de som vill ha pengarna åter, men fy fan vad osugen jag är på att betala ett par tusen extra enbart för att dom tycker att dom hade en kul prisidé för PR.

Arcbygget rasslar vidare här, kan se den GPU:n som temporär. Fortfarande intressant att se hur försäljningen av detta går.

Permalänk

Det blir att vänta för mig. Känns sjukt surt att betala över MSRP helt plötsligt.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

synd att korten på inet ligger 1.5k över mrsp :/.... 1500 är skillnaden mellan 32->64GB ram eller 2->4TB lagring eller en starkare processor eller någon bra kringutrustning

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Finns 4st Asus Prime OC på Dustin Home. Lade en beställning för en stund sedan där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinsterer:

Finns 4st Asus Prime OC på Dustin Home. Lade en beställning för en stund sedan där

för 10lök

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att just inet har så många xt reaper kort jämfört med andra? Ligger fortfarande på 50+

Permalänk
Medlem
Skrivet av oye:

Hur kommer det sig att just inet har så många xt reaper kort jämfört med andra? Ligger fortfarande på 50+

dom har antagligen fått in en ny batch och folk vill väl inte köpa dom korten för det priset

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av oye:

de sa innan release att de redan hade nästa leverans av powercolor-kort. skulle gissa på att alla som beställde just 9070 xt reaper och hamade i kö redan fått sitt levererat (jag står fortfarande i kö för 9070 xt pulse trots att min order var betald 15:01). utöver det verkar just powercolor haft störst utbud på de flesta ställen, även utanför sverige

Permalänk
Kontot avslutas

Hos Amazon:

XFX Mercury AMD Radeon RX 9070XT Gaming Edition - 9 014 kr.

XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070XT White Magnetic Air Edition - 9 318 kr.

En massa modeller av XFX, länkade dock bara dem två..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anotona:

de sa innan release att de redan hade nästa leverans av powercolor-kort. skulle gissa på att alla som beställde just 9070 xt reaper och hamade i kö redan fått sitt levererat (jag står fortfarande i kö för 9070 xt pulse trots att min order var betald 15:01). utöver det verkar just powercolor haft störst utbud på de flesta ställen, även utanför sverige

Ser ut som dom har fått in pulse också, fick min plockad och skickad idag eftermiddag. Hade också min order betald 15:01 så förhoppningsvis har du ditt snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Hos Amazon:

XFX Mercury AMD Radeon RX 9070XT Gaming Edition - 9 014 kr.

XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070XT White Magnetic Air Edition - 9 318 kr.

En massa modeller av XFX, länkade dock bara dem två..

Legit säljare? Inte Amazon.

Permalänk
Skrivet av SBzy:

Ja nrinfo är legit sök här på swec så ser du

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av SBzy:

Ja, mycket legit. Läs tidigare inlägg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja nrinfo är legit sök här på swec så ser du

Skrivet av IsKaffe:

Ja, mycket legit. Läs tidigare inlägg..

Överväger verkligen att avbryta min 8000 kr Pulse från Inet för detta (har som sagt fortfarande inte ens ett leveransdatum förutom preliminärt 2025-04-23 (Mercury är också väldigt lockande för det priset...)). Är det på riktigt pålitligt? Har redan sett några påstå att nrinfo säljer reparerade/begagnade GPU:er som nya. Hittar dessutom 0 när jag söker på "nrinfo" på SweClockers

Edit: Sidan laddade inte korrekt förut. Hittar resultat för NR Info nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av oye:

Frågan är ju hur bra korten egentligen säljer när de är prissatta 1500 kronor över MSRP nu när initiala hypen dött av? Samtidigt så sålde de slut på all andra modeller på releasedagen, detta trots att vissa modeller då kostade upp mot 2800 kronor över MSRP, till och med en modell på 3500 kronor över MSRP. Bara FOMO och hype som gjorde att folk köpte då?

Har de redan mättat efterfrågan på korten till högre priser än MSRP? Om så är fallet så vore det ju oerhört positivt då priserna borde kunna falla inom en rimlig framtid, eller så är det bara så att de fått in väldigt många kort och ännu inte hunnit sälja slut. Det är väl en slutsats man nog kan dra först när de börjat få in flertalet andra modeller och de inte heller säljer. Så verkar ju vara fallet med 9070, där finns gott om kort till högre priser än MSRP, de korten verkar inte sälja särskilt bra (Inet har ju iaf. minst 250 st 9070 kort i lager).

Oavsett så sitter jag stilla i båten och väntar tills korten säljs för MSRP igen, visst behöver jag ett nytt grafikkort, men jag är inte villig att betala överpriser jämfört med vad som var utannonserat.

Permalänk
Skrivet av anotona:

Överväger verkligen att avbryta min 8000 kr Pulse från Inet för detta (har som sagt fortfarande inte ens ett leveransdatum förutom preliminärt 2025-04-23 (Mercury är också väldigt lockande för det priset...)). Är det på riktigt pålitligt? Har redan sett några påstå att nrinfo säljer reparerade/begagnade GPU:er som nya. Hittar dessutom 0 när jag söker på "nrinfo" på SweClockers

Edit: Sidan laddade inte korrekt förut. Hittar resultat för NR Info nu

Nrinfo är distributören för Europa, det är via dem komplett köper in

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nrinfo är distributören för Europa, det är via dem komplett köper in

japp, fick reda på det efter lite mer efterforskning! tack hur som helst

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så kommer korten sjunka mer i pris snart. Vill verkligen inte betala överpris när det lovades MSRP-pris senast AMD dementerade återförsäljarnas uttalanden. Snart också kan man alltid hoppas. Tur att min 6800 GPU inte är helt inkompetent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Frågan är ju hur bra korten egentligen säljer när de är prissatta 1500 kronor över MSRP nu när initiala hypen dött av? Samtidigt så sålde de slut på all andra modeller på releasedagen, detta trots att vissa modeller då kostade upp mot 2800 kronor över MSRP, till och med en modell på 3500 kronor över MSRP. Bara FOMO och hype som gjorde att folk köpte då?

Har de redan mättat efterfrågan på korten till högre priser än MSRP? Om så är fallet så vore det ju oerhört positivt då priserna borde kunna falla inom en rimlig framtid, eller så är det bara så att de fått in väldigt många kort och ännu inte hunnit sälja slut. Det är väl en slutsats man nog kan dra först när de börjat få in flertalet andra modeller och de inte heller säljer. Så verkar ju vara fallet med 9070, där finns gott om kort till högre priser än MSRP, de korten verkar inte sälja särskilt bra (Inet har ju iaf. minst 250 st 9070 kort i lager).

Oavsett så sitter jag stilla i båten och väntar tills korten säljs för MSRP igen, visst behöver jag ett nytt grafikkort, men jag är inte villig att betala överpriser jämfört med vad som var utannonserat.

Ja det vore ju bra om folk inte köper för dessa priser, även om kortet troligtvis i många fall är en bättre affär än nytt 5070 Ti om man inte jagar RT prestanda specifikt (speciellt när man jämför icke MSRP priser på dessa också. Hade dock hellre köpt beg 4080 för runt 10-11k än 9070 XT för samma peng.

Permalänk
Skrivet av Tresh:

Ser ut som dom har fått in pulse också, fick min plockad och skickad idag eftermiddag. Hade också min order betald 15:01 så förhoppningsvis har du ditt snart!

Kanske ramlade in någon retur eller två? Ingen lageruppdatering hos mig iaf, och de kunde inte ge någon uppdatering över chatten.

Permalänk
Kontot avslutas

To play or not to play..? 🤔

Fick den idag, man vill bara slita loss den och börja spela men priset man har lagt ut för den gör en så fundersamt.. 😔
I-lands problem, jag lovar... 😂