USA slår fast: Google måste sälja Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har gjort nyinstallationer sedan minst 10 år tillbaka. Jag har inte sett något val för sökmotor under första uppstartsguiden. Jag är förvånad om någon fått någon sån fråga. Hur ser den ut? Jag har fått en hel del val under första uppstarten, t.ex. Office 365 men inte något gällande någon sökmotor eller webbläsare i Windows

Jar varierat lite, och det är inget jag gjort ofta naturligtvis. (brukar ju föreslå något helt annat..)

Och så är ju grejen med sökmotorval och webläsare ett par angränsande men ändå separata saker. Vilka jag antar faktiskt kan vara del av problemet. Men det brukade vara vid skapande av konto, ett fönster med alternativ. Tidigt var det bara länkar till nedladdning för andra läsare har jag för mig, och missades rutan rutan så blev såklart standardalternativet kvar.

Utöver detta så hände det även att oavset tidigare åtgärder för läsare och sök så blir det repris på valet för det senare i själva sökmotorn. (Även alternativen måste såklart he alternativ, men..)

Hursomhelst så bidrar nog detta till att val blir extra jobbigt och bara irriterar till sist.

En annan pryl där det är än tydligare på är passande nog telefoner. En gång i tiden var det vad jag minns bara att fylla i sin epost och lösenord. Men idag är det en så lång process av inställningar och godkännande att jag antagligen missat val av sökmotorer däri. Men jag antar att jag fick valet även där sist. Antagligen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Mycket av den här energin i tråden:

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Logiken är att de har en dominerande ställning (inom både webbsök och webbläsare), och därför kan man ställa större krav på hur de skall bete sig.

Allt detta handlar om bundling. Du köper en telefon och i produkten du köper ingår att du kan använda en specifik app-butik. Detta är lagligt (i USA) och DoJ kan inte göra något åt det, utan det krävs att kongressen stiftar nya lagar i så fall. Lycka till med att få igenom något sådant.

Problemet är ju egentligen att de 2 app-butikerna från Google och Apple är fullständigt dominerande på marknaden, "ingen" släpper eller distribuerar sina appar genom några andra kanaler, därav blir man som konsument i praktiken tvungen att acceptera användarvillkoren hos någon av dessa 2 för att kunna komma åt de allra flesta apparna.

Detta fenomen borde EU framförallt titta närmare på, och lagstifa emot.
Att jag som medborgare i Sverige inte ens kan åka kollektivtrafiken, parkera bilen på kommunens gator eller ens lämna mina barn till kommunens barnomsorg utan att ingå ett användaravtal med ett Amerikanskt företag är ingen mindre än skandal.

Det värsta med hela grejen är att precis ingen bryr sig, alls, inte det minsta.... "Alla" bara resonerar som så att de har ju redan den lilla digitala snuttefilten i fickan, det är ju jätteenkelt och smidigt, allt bara funkar ju automagiskt, man bara trycker på en stor grön knapp så bara funkar allt.......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag fick med en webbläsare från Google i min Pixel. Samt andra appar förinstallerade från Google.

Ja, det är väl klart att Pixel som tillverkas av Google har de programmen
Men det nämndes i samband med att alla använde Windows...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är nog snarare "leave my current browsing experience alone". Man vet vad man har (inte nödvändigtvis bra), men ser ingen tydlig väg framåt som skulle vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Att jag som medborgare i Sverige inte ens kan åka kollektivtrafiken, parkera bilen på kommunens gator eller ens lämna mina barn till kommunens barnomsorg utan att ingå ett användaravtal med ett Amerikanskt företag är ingen mindre än skandal.

Fast detta är grejer som inte borde ingå i någon app store alls, för det borde vara webbappar. Sådana kan installeras från vilken sida som helst och det har gått sen den första iPhonen. Möjligen skulle EU då lagstifta om att webbappar skall ha stöd för vissa saker, men i allmänhet - ge medlemsstaterna i uppdrag att göra sådana appar som webbappar så att de kan köras på precis allt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det är nog snarare "leave my current browsing experience alone". Man vet vad man har (inte nödvändigtvis bra), men ser ingen tydlig väg framåt som skulle vara bättre.

Ja, en faktor som jag upplever som giltig är att det är ett beslut som grundar sig på oegentligheter vad gäller sök men där straffet väcker frågor om i princip alla webbläsares framtid utom kanske då Safari.

Chrome(ium)-utvecklingen (och därmed även alla Chromium-derivat) har frågetecken kring sig efter att man bestämt att Chrome(ium) ska separeras från intäktssidan av Chrome-verksamheten för att straffa Google.

Firefox-utvecklingen (och därmed även alla Firefox-derivat) har frågetecken kring sig efter att samma paket av åtgärder bestämt att den huvudsakliga inkomstkällan för Mozilla ska förbjudas för att straffa Google.

Safari-verksamheten förlorar samma intäktskälla men Apple tjänar ju enorma pengar på annan verksamhet, så rimligen inget jätteproblem att hantera för dem.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det var bara några dagar sen som detta i samband med GDPR togs upp som en fråga där det enda problemet att lösa var att hålla data rumt apparna på en lokal(are) server. Och att det skulle kunna bli ett problem om amerikanerna blockerar tjänsterna.

Regeringar och myndigheter ser alltså inget som helst anledning att översyna grunden för både den befintliga praktiska och teoretiska framtida problematiken.

Skrivet av talonmas:

Ja, det är väl klart att Pixel som tillverkas av Google har de programmen
Men det nämndes i samband med att alla använde Windows...

Borde bli en rimlig förlängning av lagstiftningen att valfriheten måste presenteras på andra liknande situationer dock.

Alltså, för datorer som Microsoft själa tillverkar så borde det (liksom för Apple) gå fint att enbart ha sitt eget OS, eller tom webläsare.

Medan på tredjepartsdatorer så får man välja OS vid uppstart.

Blir ju otroligt märkligt att behandla relativt sentida portabla datorer utan tangentbord man kan ha i fickan helt annorlunda än mindre portabla sådana som härskat halvseklet. Särskilt då de senare dessutom kan betraktas som en ny konkurrent till den gamla ordningen. En ny konkurrent där det trots allt på sätt och vis åtminstone finns ett par större alternativ..

Skrivet av mpat:

Fast detta är grejer som inte borde ingå i någon app store alls, för det borde vara webbappar. Sådana kan installeras från vilken sida som helst och det har gått sen den första iPhonen. Möjligen skulle EU då lagstifta om att webbappar skall ha stöd för vissa saker, men i allmänhet - ge medlemsstaterna i uppdrag att göra sådana appar som webbappar så att de kan köras på precis allt.

Problemet med det är att både utvecklare och inköpare vill göra appar för att det är en produkt som är rimligare att separera från andra befintliga upphandlingar. Kommer bli ett himla gnäll om ansvar konkurrenshämmande.

Fast webbappar skulle garanterat inte heller gå att köra på allt ändå. Stötte redan innan appifieringen av allt på exempel där webbtjänster enbart fungerade på vissa webläsare. Gissa vilka...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kul att alla försvar ⚔ ar Google för att (få) vara störst.

När man skriver i andra trådar "Google är Orwell, Google är övervakning (och DDR?), "jag använder andra tjänster som inte är lika övervakningsmonster likt Google"...

Jag håller med och jag gör mitt allra bästa för att inte använda Google...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Det bör poängteras, att problemet är inte att man har "största kakan" i sig, problemet är när företaget som har den största kakan agerar konkurrenshämmande. Vilket är det man har kommit fram till att google har gjort (när man betalt tredjepart för att använda google som standard).
Vem som helst borde väl inse hur problematiskt googles/Alphabet ställning på marknaden är, dom sitter i en extremt konkurrenskänslig situation där dom kontrollerar väldigt stora delar av internet. Vilket är precis varför dom hamnar i fall som detta.

Nu säger jag inte bu eller bä i detta fallet, men helt oreglerat kan dom i princip tvinga sig in och slå ut vad dom vill. Uppenbarligen har dom inga problem med att manipulerar sökresultat eller betala för fördelar, så det är bara att fortsätta på det spåret för att se hur konkurranshämnade dom har möjlighet att egera. Inga problem med att blocka tillägg i chrome, men varför sluta där, varför inte börja blocka att ens kunna surfa till konkurrenter? Nä, jag är iaf glad för att vi har regelverk för främja konkurrens, som är extra hårda för företag i dominerande ställning.

Jag väljer dock att köpa en pixel telefon och använder Chrome för jag gillar hur dem sköter det, annars kan jag ju använda Firefox som är minst lika bra webbläsare med samma fördelar och tillägg.
Förstår att de äger stora delar och de kan uppstå problem men nu är det inte så att det inte finns konkurrenter men att kunderna inte föredrar konkurrenterna.

Hur det är det inte ett problem att Apple äger IOS som är en större andel av operativsystem på telefoner isåfall? Tycker det är dumt oavsett men hade isåfall argumenterat Apple har mer monopol för du har inte möjligheterna att ändra hur du vill pga hur låst IOS är till Apple.

Permalänk
Medlem

Tycker det vore bäst om att ett antal företag ägde Chrome tillsammans och att kunden fick köpa webbläsaren, som man gör med andra program.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Onödigt... folk väljer den sökmotor som är enklast och alltid fungerar, sen att google då råkar ha den största kakan så måste dom få skit för det.

Om du bara visste hur dessa monopol förstör för oss konsumenter
Det märkliga är att ingen brutit upp det här tidigare, antitrustlagar har knappt använts de senaste 20 åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har gjort nyinstallationer sedan minst 10 år tillbaka. Jag har inte sett något val för sökmotor under första uppstartsguiden. Jag är förvånad om någon fått någon sån fråga. Hur ser den ut? Jag har fått en hel del val under första uppstarten, t.ex. Office 365 men inte något gällande någon sökmotor eller webbläsare i Windows

Webbläsare valet får man när man öppnar webbläsaren för första gången. Det har jag fått senaste 4 ominstallationerna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Lite knäppt, bara för att ett företag gjort de "bästa" lösningarna och blivit dominerande pga de andra inte varit lika smarta så måste de säljas!?

Google var tidigt ute, sen har det tillkommit massa aktörer och vissa har försvunnit, förr var det Altavista och Yahoo som folk använde och webcrawler osv

Sälj det till FN då och gör open source av allt och försök ha en "neutral" sökmotor om det nu går.

Vad gör man den dagen en Linux plattform kanske blir för dominerande för att den blivit för bra?

Jag håller till viss del med dig, problemet blir oftast att stora företag som i stort sett har monopol använder sedan metoder för att det fortsatt ska vara så. Google har blivit bevisade att dom gör detta genom en rad olika saker som helt krossar deras konkurrenter.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Webbläsare valet får man när man öppnar webbläsaren för första gången. Det har jag fått senaste 4 ominstallationerna

Hur ser den ut? Jag har inte fått någon sån fråga när jag öppnat Edge första gången vilken webbläsare jag vill använda

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Skall google belastas för att deras söktjänst är bättre än alla andra.

Du kan inte ha använt Googles sökmotor på åratal om du inte noterat att i princip alla resultat som kommer upp är annonsörer på ett eller annat sätt, medan det ”mystiskt” blivit helt omöjligt att hitta några användbara träffar i ämnen där det inte nödvändigtvis finns en potential att koppla ihop resultaten med en annonsör.

Samma sak med deras bildsökning som gjordes helt värdelös efter att Getty Images träffade ett avtal med Google för ett antal år sedan, vilket innebär att det blivit helt omöjligt att hitta mer än en handfull bilder associerade med en söksträng. Nu förväntas vanligt folk plötsligt betala de kriminella blodsugarna på Getty istället. Hur det ens är lagligt för en bildbyrå att begränsa sökträffar till bilder som de varken har rättigheterna till eller hostar övergår mitt förstånd, men det är ännu ett exempel på hur Google kastar sina användare över relingen utan att blinka.

Nästan allt Google tar i förvandlas till skit, så det är bättre att vänja sig vid att inte använda deras tjänster från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, en faktor som jag upplever som giltig är att det är ett beslut som grundar sig på oegentligheter vad gäller sök men där straffet väcker frågor om i princip alla webbläsares framtid utom kanske då Safari.

Chrome(ium)-utvecklingen (och därmed även alla Chromium-derivat) har frågetecken kring sig efter att man bestämt att Chrome(ium) ska separeras från intäktssidan av Chrome-verksamheten för att straffa Google.

Firefox-utvecklingen (och därmed även alla Firefox-derivat) har frågetecken kring sig efter att samma paket av åtgärder bestämt att den huvudsakliga inkomstkällan för Mozilla ska förbjudas för att straffa Google.

Safari-verksamheten förlorar samma intäktskälla men Apple tjänar ju enorma pengar på annan verksamhet, så rimligen inget jätteproblem att hantera för dem.

’För att straffa google’ ?!

Nej, det handlar om att reklamsidan på google inte ska kunna tvinga in spårning genom hela din webbupplevelse

Det är ju inte en slump att Manifest V3 försvann eller att man nu får söka 2-3 gånger innan rätt resultat visas i sökmotorn, eller att BankID och andra appar är jättesvårt att köra utan ’Google Play Services’ på android (AOSP)

Varje del står inte på egna ben, allting styrs genom att annonsmotorn ska få slingra in sina tentakler i så mycket som möjligt och spåra användarens alla beteenden för att sälja mer ’relevanta’ annonser

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur ser den ut? Jag har inte fått någon sån fråga när jag öppnat Edge första gången vilken webbläsare jag vill använda

Man kan göra detta i installationen också men typ som en installation av programvara så ploppar det upp när jag klickar på edge "vill du använda edge som standard" och sen finns det en drop down meny där man kan välja olika.
Sen försöker den fråga om du verkligen är säker på detta val

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan göra detta i installationen också men typ som en installation av programvara så ploppar det upp när jag klickar på edge "vill du använda edge som standard" och sen finns det en drop down meny där man kan välja olika.
Sen försöker den fråga om du verkligen är säker på detta val

Jag har bara fått upp ett sånt val när jag redan installerat Firefox, aldrig innan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej, det handlar om att reklamsidan på google inte ska kunna tvinga in spårning genom hela din webbupplevelse

Det är ju inte en slump att Manifest V3 försvann eller att man nu får söka 2-3 gånger innan rätt resultat visas i sökmotorn, eller att BankID och andra appar är jättesvårt att köra utan ’Google Play Services’ på android (AOSP)

Varje del står inte på egna ben, allting styrs genom att annonsmotorn ska få slingra in sina tentakler i så mycket som möjligt och spåra användarens alla beteenden för att sälja mer ’relevanta’ annonser

Bank-ID har fungerat utan Google tjänster på Huawei telefoner (innan Bank-ID valde att sluta stödja detta) så det är något bank-ID gjort, inte Google. Sedan kan du välja hur mycket spårning du vill ha då. Finns en på eller av för Webb och appaktivitet, Platshistorik (något som till o med ändras nu) och även Anpassade annonser och anpassning av sök finns det inställning för. Jag har t.ex. stängt av anpassade annonser samt röst och ljudaktivitet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Okej, eventuellt dumt uttryckt, det jag ville åt var mest att det är en åtgärd som är riktad mot Google, men som ser ut att riskera att drabba i princip alla deras konkurrenter inom webbläsarområdet, särskilt mindre dito; Mozilla, Vivaldi, Brave, m.fl.

Och jag antar att du menar att Manifest v2 försvann? V3 är aktuell version.

Hursomhelst, det fanns 0 innehåll i det tidigare inlägget som försvarade Google, bara oro över vad just dessa åtgärder, motiverade av problem med sök, kan skapa för kaos inom webbläsarområdet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Problemet med Google är att de stämts för att döda konkurrens och fulspel för att behålla sitt maktmonopol över annonsmarknaden. Det handlar inte om att Google är bäst och därför måste de sälja Chrome. Det handlar om att döda konkurrensen. Läs Department of Justice stämning mot Google, finns att ladda ned. Där beskrivs vad Google gör för konstiga saker. De lurar av pengar från annonsföretagen och ljuger om det. För att försvaga Googles möjligheter till mera fulspel och konkurrensdödande, så vill staten försvaga Google på olika sätt, bla sälja av Chrome och Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Har du ofta åsikter om saker som du inte vet någonting om?

Edit: Vilken dum fråga av mig. Det vet du nog inte; du bryr dig nog inte heller.

Har testat de flesta och försökte verkligen med duckduckgo, men överlag var den sämre än google.
Rättare sagt oanvändbar när den saknade "snabbsvaren" konvertingar väder etc, deffinitivt bättre idag men jag orkar inte testa igen.
Så vilken skulle de rekommendera 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det finns sen många år tillbaka lagar i USA som förbjuder företag att missbruka en monopol-liknande ställning. En domstol har bedömt att Google bryter mot de lagarna.
Att Google skulle förbjudas att behålla Chrome är ett rätt milt straff i sammanhanget. Slå upp vad som hände med Standard Oil eller AT&T för att brutit mot liknande konkurrenslagar.

Det finns inte lagar i USA som hindrar företag från att samla information om användare. Eftersom det inte är olagligt så kan domstolarna inte agera mot det.

Om du tycker att det borde regleras hårdare vad företag får göra, så visst. Men det har inget att göra med vad som kan tas till domstol idag.

Vem har sagt att det måste ha att göra med ”vad som kan tas till domstol idag”?

Skrivet av Wiggin:

”Varför inte förbjuda företagen som är verksamma på nätet att samla data från användarna som standard? DET skulle kunna göra världen till ett bättre ställe”
...

Inte jag iallafall.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, eventuellt dumt uttryckt, det jag ville åt var mest att det är en åtgärd som är riktad mot Google, men som ser ut att riskera att drabba i princip alla deras konkurrenter inom webbläsarområdet, särskilt mindre dito; Mozilla, Vivaldi, Brave, m.fl.

Och jag antar att du menar att Manifest v2 försvann? V3 är aktuell version.

Hursomhelst, det fanns 0 innehåll i det tidigare inlägget som försvarade Google, bara oro över vad just dessa åtgärder, motiverade av problem med sök, kan skapa för kaos inom webbläsarområdet.

Jag trodde helt säkert att jag skrev V2, absolut det jag menade

Inlägget var inte direkt riktat mot dig, utan det mesta är mer för allmän kännedom, många verkar inte fatta hur google funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det känns som det bara handlar om pengar här. Varför inte förbjuda företagen som är verksamma på nätet att samla data från användarna som standard?

Det är viktigt för medieföretagen att samla data, därför att då kan de visa bättre riktade annonser. Annonserande företag vill betala mer om Google kan plocka ut rätt människor. T.ex. Nike vill endast visa sina annonser för sportande människor i rätt ålder, och är beredda att betala mycket mer för att träffa exakt rätt målgrupp, istället för att visa sina annonser för vem som helst. Ju bättre Google kan träffa rätt målgrupp, desto mer betalt kan Google ta. Därför vill Google ha mycket data om människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Det är viktigt för medieföretagen att samla data, därför att då kan de visa bättre riktade annonser. Annonserande företag vill betala mer om Google kan plocka ut rätt människor. T.ex. Nike vill endast visa sina annonser för sportande människor i rätt ålder, och är beredda att betala mycket mer för att träffa exakt rätt målgrupp, istället för att visa sina annonser för vem som helst. Ju bättre Google kan träffa rätt målgrupp, desto mer betalt kan Google ta. Därför vill Google ha mycket data om människor.

Exakt, och eftersom jag inte vill dela någonting av det där, som dessutom är en kraftfull förenkling, så kommer vi in på frågeställningen du citerade.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Onödigt... folk väljer den sökmotor som är enklast och alltid fungerar, sen att google då råkar ha den största kakan så måste dom få skit för det.

Visst, här håller jag med, problemet är inte egentligen att ett stort företag har så mycket makt (för mig som privatperson, för regegeringar kan jag förstå haha), utan vad de gör med det. Behövs bara ännu mer regleringar och verkställning av dem angående de skumme sakerna de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det känns som det bara handlar om pengar här. Varför inte förbjuda företagen som är verksamma på nätet att samla data från användarna som standard? DET skulle kunna göra världen till ett bättre ställe...det och reglera alla hutlösa jävla mikrotransaktioner där utvecklare vill ha $999.99 för "best buy" hittepåvaluta.
Den skiten skulle ju aldrig tillåtits till att börja med.

Japp, självklart. Regeringen bryr sig like självklart inte heller om personers integritet, utan själva bara om pengar/makt, därav förslaget istället för det du säger.