Philips som är drygt 10 år strular

Permalänk

Philips som är drygt 10 år strular

Jag har en Philips 40tum som jag tror är minst 10 år gammal. Nu har den börjat strula och jag funderar på om jag kan försöka göra någonting själv eller om den håller på att ge upp.

Ibland när jag försöker starta den via fjärrkontrollen så går skärmen på, ett timglas visas men sen dör den. Då hjälper det inte oavsett om jag trycker med fjärrkontrollen eller knapparna på tvn. Batterierna är bytta på fjärrkontrollen. Alla HDMI eller andra anslutningar har jag tagit bort. Jag har testat att dra ur kontakten, låta tvn vila och dra igång igen. Ibland har det fungerat, ibland inte. Sen blir det natt och nästa morgon är tvn död igen. Och plötsligt, utan att jag dragit ut kontakten, är den igång igen.

Helt enkelt väldigt strulig och jag funderar på om det är ålderns rätt eller om jag kan försöka fixa det själv.

Permalänk
Medlem

Låter som ett klassiskt fall av trasiga kondingar i nätdelen.
Nånting som verkar drabba i princip alla tv's förr eller senare numera.

Kolla upp din modell och se om det finns någon video som visar hur du tar isär den för att se.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Låter som ett klassiskt fall av trasiga kondingar i nätdelen.
Nånting som verkar drabba i princip alla tv's förr eller senare numera.

Kolla upp din modell och se om det finns någon video som visar hur du tar isär den för att se.

Ah okej, tack för svaret. Nu är jag inte särskilt teknisk och om det behöver bytas grejer, är det bara att byta eller behöver man löda och fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Ah okej, tack för svaret. Nu är jag inte särskilt teknisk och om det behöver bytas grejer, är det bara att byta eller behöver man löda och fixa?

Lödning brukar vara nödvändigt, om du inte byter hela kretskortet.
Om det nu är nätdelen som gett upp.

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt när någon frågar om "fixa den själv?" så är svaret så gott som alltid nej. För har man kunskapen hur man lagar trasig elektronik samt då utrustningen+kunskapen som gör detta möjligt, då behöver man inte fråga om saken.

Kortfattat går en felsökning och fix ut på att man plockar isär enheten och okulärt och med hjälp av multimeter identifierar trasiga komponenter. Eftersom det är en gammal apparat behöver man sedan köpa hem rätt komponenter från rätt ställe och ofta löda om dessa på plats. Vilket är tid och kostnader där det inte finns någon garanti för att det löser sig.

Vilket då är tid, energi och kostnader som ska viktas mot att köpa en ny och fungerande produkt nästa dag. Men har man inte ens en lödtång och inte vet hur man använder den, då är trösklarna för att "laga själv" rätt höga, minst sagt.

Om detta låter som en fullt möjlig plan, så för all del – berätta hur det går! Av hundra som frågar liknande (och kanske tusen som är i samma sits och läser sig till ett svar) är det då och då de som faktiskt försöker.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Generellt när någon frågar om "fixa den själv?" så är svaret så gott som alltid nej. För har man kunskapen hur man lagar trasig elektronik samt då utrustningen+kunskapen som gör detta möjligt, då behöver man inte fråga om saken.

Kortfattat går en felsökning och fix ut på att man plockar isär enheten och okulärt och med hjälp av multimeter identifierar trasiga komponenter. Eftersom det är en gammal apparat behöver man sedan köpa hem rätt komponenter från rätt ställe och ofta löda om dessa på plats. Vilket är tid och kostnader där det inte finns någon garanti för att det löser sig.

Vilket då är tid, energi och kostnader som ska viktas mot att köpa en ny och fungerande produkt nästa dag. Men har man inte ens en lödtång och inte vet hur man använder den, då är trösklarna för att "laga själv" rätt höga, minst sagt.

Om detta låter som en fullt möjlig plan, så för all del – berätta hur det går! Av hundra som frågar liknande (och kanske tusen som är i samma sits och läser sig till ett svar) är det då och då de som faktiskt försöker.

Haha, vilket bra svar. Det närmsta jag kommer "laga själv" är att fråga min svåger som är trebarnspappa och renoverar hus. Så tröskeln för att fråga honom är rätt hög, likaså min tröskel för att faktiskt våga försöka fixa det själv. Jag är dessutom mitt uppe i en egen köksrenovering så jag är inte särskilt pepp på att försöka fixa detta själv, om det inte finns en enkel lösning, vilket inte verkar vara fallet.

Alternativet är att köpa en ny TV samtidigt som jag köper nya vitvaror och kanske få ett bra paketpris