Permalänk
Medlem

Spel crashar

Som titeln lyder har jag problem med att spel crashar. Skärmen helt enkelt fryser och jag måste stänga ner spelet. Detta skedde initalt enbart i cs2 då det ibland kunde ske flera gånger per match, ibland inte alls. Men nu har det börjat hända samma sak även i It takes two och med ökad frekevens i cs. Körde ett test i furmark då låg gpun på 100% usage och ca 69-70 grader som max under dom 5 minuter jag körde. Körde även heaven benchmark i några minuter bara dock men verkade inte vara några problem. Har försökt kolla lite och ser ut som att GPUns usage går ner till 0% i nzxt cam i samband med crashar. Har även kört en cinebench med multicore score på 772p, cpun gick upp i ca 95 grader direkt och låg där hela tester. Single core i cinebench låg temp på ca 65 grader med score 85pts. Datorn är ca 4månader gamal. Är inte jätte kunnig kring datorer själv men har uppdaterat drivers, windows osv

Mina delar är följande
Gpu: 7800xt sapphire
Cpu: 7600x
Ram: 32gb 6000hz cl 30 corsair
Ssd: 1tb m.2 kingston
Psu: seasonic g12 gm 850w
Moderkort: gigabyte auros elite ax v2
Cpu kylare: thermalright assasin x120 se

Alla tips tas tacksamt emot!

Permalänk

Får du något meddelande i loggboken när det händer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Börja med att köra memtest86 på ett usb-minne för att utesluta att det är någon fel på minnena.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knumskull:

Får du något meddelande i loggboken när det händer?

Jag är kanske helt okunnig så rätta mig om jag har fel vad loggbok är men kommer oftast inte upp något medelande utan spelet helt enkelt fryser och jag får tvångsavsluta och starta om igen. Någon gång har det kommit något om drivers men det tillhör ovanligheterna. Testat o köra cs i ”-vulkan” några gånger också och då får jag ibland upp felmeddelande att vulkan crashar vad det nu betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Börja med att köra memtest86 på ett usb-minne för att utesluta att det är någon fel på minnena.

Såg att någon rekommenderade får göra det ikväll

Permalänk
Medlem

Till å börja med exakt vilka minnen har du i datorn? Absolut vanligaste skulle jag våga påstå är icke kompatibla minnen, detta kollas enkelt på Gigabyte's hemsida i qvl lista för ditt moderkort.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650-AORUS-ELITE-AX-V2/s...

Är minnet inte med i listan så skulle jag rekommendera att helt enkelt köpa nya minnen då det troligen är felet.
Dessa brukar vara ett säkert val och finns mer eller mindre med i alla qvl listor!
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Om minnet är med i listan så skulle jag börja med att installera om Windows, är den 4 månader gammal så lär det inte va ett allt för stort jobb.
Sen installerar du absolut minimum, drivrutiner för moderkort/gpu (ladda ner senaste auto inställer från amds hemsida), steam och cs sen testa om felet kvarstår.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Till å börja med exakt vilka minnen har du i datorn? Absolut vanligaste skulle jag våga påstå är icke kompatibla minnen, detta kollas enkelt på Gigabyte's hemsida i qvl lista för ditt moderkort.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650-AORUS-ELITE-AX-V2/s...

Är minnet inte med i listan så skulle jag rekommendera att helt enkelt köpa nya minnen då det troligen är felet.
Dessa brukar vara ett säkert val och finns mer eller mindre med i alla qvl listor!
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Om minnet är med i listan så skulle jag börja med att installera om Windows, är den 4 månader gammal så lär det inte va ett allt för stort jobb.
Sen installerar du absolut minimum, drivrutiner för moderkort/gpu (ladda ner senaste auto inställer från amds hemsida), steam och cs sen testa om felet kvarstår.

Jag har dessa och om jag fattar rätt så är dom med på listan?
https://www.inet.se/produkt/5306158/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Permalänk
Skrivet av xVikke:

Jag är kanske helt okunnig så rätta mig om jag har fel vad loggbok är men kommer oftast inte upp något medelande utan spelet helt enkelt fryser och jag får tvångsavsluta och starta om igen. Någon gång har det kommit något om drivers men det tillhör ovanligheterna. Testat o köra cs i ”-vulkan” några gånger också och då får jag ibland upp felmeddelande att vulkan crashar vad det nu betyder.

Höerklicka på windows ikonen och välj loggboken, där loggas diverse händelser i systemet.

https://learn.microsoft.com/en-us/shows/inside/event-viewer

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knumskull:

Höerklicka på windows ikonen och välj loggboken, där loggas diverse händelser i systemet.

https://learn.microsoft.com/en-us/shows/inside/event-viewer

Okej så har kört lite idag, en crash efter att ha testat all hårdvara samt gjort en nyinstallation av windows. Fick upp följande felmeddelande denna gången samt detta fanns i loggboken

Permalänk
Medlem

Är GPUn överklockad av dig och/eller av Sapphire?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Är GPUn överklockad av dig och/eller av Sapphire?

Inte av mig iallafall. Inte sapphire heller tror jag, har denna: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Permalänk
Medlem

Boost clocken är lite högre på Sapphire än reference, ser att en del har det löst sig för när dom ställt in reference boost clock som skall vara 2,430 Mhz om jag läst rätt.
Ser även att vissa har haft defekta kort också men testa att ställa in max boost i adrenaline. Som sagt, ser att det funkat för en del.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Eller nej, tror jag kollade på fel kort, ser ut som att du har samma som reference.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av xVikke:

Som titeln lyder har jag problem med att spel crashar. Skärmen helt enkelt fryser och jag måste stänga ner spelet. Detta skedde initalt enbart i cs2 då det ibland kunde ske flera gånger per match, ibland inte alls. Men nu har det börjat hända samma sak även i It takes two och med ökad frekevens i cs. Körde ett test i furmark då låg gpun på 100% usage och ca 69-70 grader som max under dom 5 minuter jag körde. Körde även heaven benchmark i några minuter bara dock men verkade inte vara några problem. Har försökt kolla lite och ser ut som att GPUns usage går ner till 0% i nzxt cam i samband med crashar. Har även kört en cinebench med multicore score på 772p, cpun gick upp i ca 95 grader direkt och låg där hela tester. Single core i cinebench låg temp på ca 65 grader med score 85pts. Datorn är ca 4månader gamal. Är inte jätte kunnig kring datorer själv men har uppdaterat drivers, windows osv

Mina delar är följande
Gpu: 7800xt sapphire
Cpu: 7600x
Ram: 32gb 6000hz cl 30 corsair
Ssd: 1tb m.2 kingston
Psu: seasonic g12 gm 850w
Moderkort: gigabyte auros elite ax v2
Cpu kylare: thermalright assasin x120 se

Alla tips tas tacksamt emot!

Jag har ett likadant grafikkort och fick samma problem fast i andra spel än de du nämner efter att senaste drivrutinen (25.3.1) installerades i slutet på februari, mitt kort är undervoltat och övertklockat men fungerade bra tills nämnda uppdatering kom. Jag löste det genom att installera om drivrutinen som var före senaste, och stängde av automatisk uppdatering tills vidare. Nu rullar allt som det ska utan några krascher, även med fungerande överclock/undervolt. Hoppas du får ordning på det.

Visa signatur

//Totte