Oled tv som gamingskärm? ni som kört ett tag hur är dom?

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en LG dual-mode (4k@240, 1080p@480Hz) och är sjukt nöjd än så länge.
240Hz gjorde mer skillnad mot 144Hz än jag trodde, men det kan vara i kombination med Oled-respons som det blir så bra
https://www.inet.se/produkt/2226073/lg-32-ultragear-32gs95uv-...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Köpte nyligen en LG dual-mode (4k@240, 1080p@480Hz) och är sjukt nöjd än så länge.
240Hz gjorde mer skillnad mot 144Hz än jag trodde, men det kan vara i kombination med Oled-respons som det blir så bra

Det är just OLED responsen som göra att du vill ha 240hz. Om skärmen inte har någon inbyggd motion blur så blir det mer persistance blur (det ser hackigare ut). 60Hz OLED är ju typ omöjligt att spela på, medan på en slöare skärm kan det vara gångbart.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Om du har lust och ork att dela med dig mer om hur du upplever skärmen får du gärna göra det 😊.
Skapade en tråd häromdagen då jag är intresserad:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1735044-oled-2160p-240...
Om det inte passar i denna tråd.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

hur långt ifrån sitter du? Har en 34 Oled Ultrawide just nu men de hade ju vart grymt med den så stor skärm, står den direkt på skrivbordet då? eller sitter den på väggen?

Står längst bak på skrivbordet (80cm djupt) så ca 70 cm från TVn.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Sitter ca 50 cm från 48". Hade gärna haft större men det är helt ok fov

Dock så känner man av viss marginell värmestrålning så hade nog inte velat sitta närmare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Om du har lust och ork att dela med dig mer om hur du upplever skärmen får du gärna göra det 😊.
Skapade en tråd häromdagen då jag är intresserad:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1735044-oled-2160p-240...
Om det inte passar i denna tråd.

Ske se vad jag kan skriva samman, min enda tidigare erfarenhet av OLED är från telefonen, samt min Philips-TV i vardagsrummet, så har inte så mycket att jämföra med.
Men den "spontana" tanken efter ett byte från 4k@144Hz Acer IPS är att den är ett sjukt bra lyft i hur allting ser ut, samt hur allting flyter.
Jag köpte den främst för att få oled och 240Hz, har inte testat dual-mode så mycket (skiftet är relativt smidigt i alla fall, verkligen bara ett knapptryck), men 1080p på 32" ser inte jättebra ut (men absolut inte dåligt)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Sitter ca 50 cm från 48". Hade gärna haft större men det är helt ok fov

Dock så känner man av viss marginell värmestrålning så hade nog inte velat sitta närmare

Jag sitter också nära och skulle lätt vilja ha en större skärm än 42” (om den kommer med högre upplösning). Perfekt hade varit en stor panel som fyller synfältet. Behövs bara en lösning för högtalare så man kan få bra ljud också.

Låt oss förpassa små dvärgväxta skärmar till historien.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Dark mode och OLED = riskerar vara en dålig och rent av usel idé som ökar risken för inbränningar. Kan vara dåliga råd om ni fått dem från någon annan. Behöver inte vara så beroende på hur man kör sin skärm/TV men helt klart är dark mode det som öppnar för att vissa pixlar slits snabbare än omgivande pixlar, vilket är det som leder till permanenta inbränningar över tiden.

Föreställning om att dark mode är bra för en OLED tror jag baseras på ett feltänk. Man tänker "Jag ska inte kör Excel på min OLED för det är ljus bild och OLED är känslig för ljus. Därför kör jag dark mode!"

Förstår man hur en OLED och ABL fungerar inser man att Excel är det som ger lägre risk eftersom då kan panelen (och PSU) endast köra alla pixlar på en låg ljusstyrka. 90% av bilden är vit och ingenpixel kommer slitas mer än någon annan så länge man undviker att köra fullskärm och behåller pixel orbitern på. Alla pixlar kommer köras på samma jämna och låga nivå. Det är det ojämna slitaget som är problemet och det uppstår inte här.

Dark mode innebär det omvända (10% av bilden är vit) och då kan panelen och PSU koncentrera all ljusenergi på de pixlar som ska lysa eftersom resten är svart eller nästan svarta. Det är ju detta som gör OLED så attraktivt i exempelvis HDR med hög kontrast. Då kan de pixlarna lysa så mycket som 2–5 ggr ljusare än vad som är möjligt jämfört med ovanför. Alltså slits de pixlar som lyser starkt betydligt snabbare eftersom de, tja, arbetar mycket hårdare och det är dark mode som gör det möjligt.

Dark mode med HDR och hög ljusstyrka är det som är besvärligast. Undviker man HDR och kör en LG OLED i PC-läge eller peak brightness: off kommer den hålla samma jämna och ganska låga ljusstyrka hela tiden, ofta under 200 nits på en C-modell. Då är det nog lite sak samma med dark mode eller inte eftersom panelen aldrig arbetar i riskområdet. Slå på HDR och ljusstyrkan för det som är vit text och vit grafik, vita logotyper etc. kommer att uppemot dubblas och dessa pixlar slits snabbare.

Kör man dessutom dark mode, HDR och peak brightness: high kommer dessa delar når en peak om en 600–900+ nits beroende på vilken modell man har. Vilket är precis det jag brukar göra när jag stresstestar en OLED-panel för att skapa retention på bara några minuter.

Mäster!
Hur är det med bakgrund i Windows då? Köra på ljus (enfärgad) eller mörk? Alternativt en som är dynamisk och rör sig (typ som skärmsläckare förr i världen) I dagsläget har jag mörkare bakgrundsfärg, utan ikoner och med autohide på taskbar längst ner så inget statiskt syns på skärmen.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Najk:

Mäster!
Hur är det med bakgrund i Windows då? Köra på ljus (enfärgad) eller mörk? Alternativt en som är dynamisk och rör sig (typ som skärmsläckare förr i världen) I dagsläget har jag mörkare bakgrundsfärg, utan ikoner och med autohide på taskbar längst ner så inget statiskt syns på skärmen.

Ett fält med 50 procent grå är aldrig fel. Undvik starka kontraster. En mörk bakgrund där man sedan har vit text och genvägar ovanpå öppnar för problematik.

Permalänk
Medlem

Jag kör med slumpmässig naturbakgrund via backiee som roterar de var 15:e minut eller så. Även inställt så att windows anpassar fönster titel/startmeny etc efter bakgrunden med för att de ska få lite variation. Väldigt härligt och skyddar ju lite när allt ändrar färg lite då och då.

Har en 48CX hemma och bytte nyligen till en 48C2 på jobbet. Hemma har jag fortfarande all standard 'OLED protection' på men på jobbet så vart det lite för jobbigt med det så stängde av det. Vet inte om det är skillnad på CX/C2 eller om det bara är lite mer statiskt innehåll på skärmen på jobbet. Har ingen inbränning än i varje fall på någon av de. Kör även dark mode på båda men givetvis ingen större ljusstyrka på. Sällan jag har HDR på med, enbart i något enstaka spel hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta hindrar dock inte det faktum att när man kör dark mode kommer några pixlar arbeta hela tiden och några inte alls. Det är det ojämna slitaget som leder till inbränningar och dark mode ger förutsättningar för ojämnt slitage.

Jag tror fortfarande att det är bättre med dark mode, så länge man har en vettig ljusstyrka på resten av skärmen.
Att ha nästan alla pixlar igång samtidigt nöter ju mer än att bara ha några av dom igång åt gången.

Att ha för hög ljusstyrka på en del av skärmen för länge kan visserligen leda till att man får tillfällig retention, men det ska inte leda till någon permanent inbränning på en modern oled skärm.

Det är ju också därför man har pixel cleaning, för att ta hand om det ojämna slitaget som blir.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ulayo:

Att ha nästan alla pixlar igång samtidigt nöter ju mer än att bara ha några av dom igång åt gången.

Det nöter "mer" som i att fler pixlar nöts, men de nöts ju jämnare. Och om alla pixlar nöts jämnt märker man inte av det, eftersom förlusten i ljusstyrka lär vara så pass liten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Jag tror fortfarande att det är bättre med dark mode, så länge man har en vettig ljusstyrka på resten av skärmen.

Att ha för hög ljusstyrka på en del av skärmen för länge kan visserligen leda till att man får tillfällig retention, men det ska inte leda till någon permanent inbränning på en modern oled skärm.

Det är ju också därför man har pixel cleaning, för att ta hand om det ojämna slitaget som blir.

Oled-inbränning är att en pixel tappar i maximal ljusstyrka för att den slits, få pixlar som lyser starkare slits alltså mer än om många pixlar lyser lite mindre, det märks också mer eftersom det ger större kontrast mellan de "inbrända" pixlarna och de som knappt slitits

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ulayo:

Inbränningar kommer av det ojämna slitaget, inte det allmänna slitaget. Det allmänna slitaget vid ljusa bilder är dessutom lägre eftersom inga av pixlarna kan jobba extra hårt, utan de hålls tillbaka på en lägre nivå. Svart/mörk bakgrund i hög ljusstyrka med ett fåtal pixlar som lyser starkt slår dubbelt upp. Dels är det ojämnt, några slits inte alls och några slits mer där det slitage som kommer är ett accelererat slitage som följd av de går mot en betydligt högre ljusstyrka.

Detta är grunden för ABL-förfarandet på en OLED.

Därför riskerar också dark mode vara den sämre lösningen för den som är oroad över inbränningar. Det är en dubbelmacka av sämre omständigheter om man väljer att samtidigt pusha på mer ljus i panelen.

Tillfällig retention är som följd av temperaturskillnader. Minuter och sekunder. På välkylda paneler, likt Panasonics toppmodeller och även G-serien, kommer de knappt alls och försvinner på sekunden när de väl uppstår. Detta är inte skadligt men indikerar att man använt panelen på sådant sätt att en ojämnhet uppstår. Upprepa i 1000+ timmar och man kan börja få permanenta skador.

Pixel cleaning hanterar mer förändringar på mellanliggande nivå som uppstår efter timmar, dagar och veckor vilket kan ge en del ojämnheter. Processen är elektronisk, därav "tvätten".

Permanenta inbränningar är då flera tusen timmar senare av ojämnt slitage där individuella pixlar tappar förmågan att alstra ljus i rätt nivå och med rätt våglängd. Typiskt för WOLED är att filtret i röda pixlar tar mest stryk och de blåa tar minst stryk vilket är rimligt eftersom dessa filter absorberar mest respektive minst energirikt ljus.

Permalänk
Medlem

Tillfällig retention existerar väl knappt alls på oleds? Woled iaf har inte testat Samsungs. Har inte märkt av det. Den inbränning man får är den permanenta då man nöter ojämnt. Ska testa lite olika färg bakgrunder se om jag kan hitta någon. Men jag är rätt hänsynslös bara skrivbord och spel med mer eller mindre huds. Borde ha någon slags inbränning vid det här laget.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Tillfällig retention existerar väl knappt alls på oleds? Woled iaf har inte testat Samsungs. Har inte märkt av det. Den inbränning man får är den permanenta då man nöter ojämnt. Ska testa lite olika färg bakgrunder se om jag kan hitta någon. Men jag är rätt hänsynslös bara skrivbord och spel med mer eller mindre huds. Borde ha någon slags inbränning vid det här laget.

Tillfälliga retention är den allra vanligaste formen av det som kallas "inbränning" och syns som tydligast sekunderna eller minutrarna efter att man kör samma mörka spel med ljusa element i HUD, stillbild med ljusa element eller testbild med låg snittljusnivå (likt dark mode)

Dessa utmärks av att det kommer mer ljus från de pixlarna som arbetat mest. Temperaturen är högre i dem och de sänder ut mer ljus. Detta vara så länge som temperaturen är ojämn i panelen. En faktiskt permanent inbränning är mörkare, det saknas ljus och färgmättnad.

Så jo, retention existerar i allra högsta grad och när någon skriker "INBRÄNNING PÅ MIN NYA OLED!!!" är det just detta de ser eftersom de kan uppstå redan efter minuter bara man pushar panelen hårt nog.

Retention från 42C2 efter fem minuter HDR och 10% testbild, samma snittljusnivå som ett typiskt dark mode:

Permalänk
Medlem

Det är helt jäkla underbart, haft det i fem år nu. Bästa skärmvalet jag gjort! Älskar HDR i Windows, minus screenshots/screenshare som blir extremt överexponerade...

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk

Spelar PC spel i soffan på en 65" C1 och på skrivbordet står en 42" C2. Efter lite jox med inställningar/profil är de helt underbar att spela på. Men jag hade valt en riktig skärm om jag primärt använde de som arbetsskärm för att läsa eller skriva text. 42" är relativt stort så fick skaffa ett djupare skrivbord. Men det är en smaksak.
Än så länge inga inbränningar, spelar oftast spel med hud eller andra statiska element.

Permalänk
Skrivet av 3rixon:

Har rullat en LG 48 C1 till min PC sedan dess lansering 2021; bästa beslutet jag gjort, har aldrig varit så nöjd med en datorrelaterad produkt. Kommer aldrig kunna gå tillbaka till något som inte har perfekt svärta igen, allt annat ser platt och livlöst ut. Skärmen används runt 80% till spel, resterande är webbsurf, youtube och CAD och det känns som att det är en rätt passande fördelning för en sån skärm och är det omvända procent skulle jag titta på något annat. 3,5 år nu och inga inbränningar än men jag har alla skydd som går påslagna; både på TVn och i Windows, även ljusstyrkan hålls på en passande för rummets ljus som oftast är mörkt.

Mitt råd.. köp!

Tänkte först göra ett eget inspel. Men 3rixons TV, användningsmönster och beskrivna upplevelse är så nära identisk med min man kan komma. Fungerar orimligt bra!

Permalänk
Medlem

Alldeles underbart är det. Går aldrig tillbaka.
LG 42 oled sedan några år nu.
60/40, spel/jobb.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

Det är helt jäkla underbart, haft det i fem år nu. Bästa skärmvalet jag gjort! Älskar HDR i Windows, minus screenshots/screenshare som blir extremt överexponerade...

Om du har aktiverat snipping tool i Win 11 så kan du söka på snipping tool i search och öppna själva programmet, I settings kan du aktivera "HDR screenshot color corrector".
Då blir alla screenshots som de ska.

Permalänk
Medlem

Jag spelar PC-spel sittande i soffan på en LG 77" C4 och bilden är fantastisk. Det jag inte gillar med OLED är att man måste tänka på hur den används och vilka inställningar man kör med för att minimera risken för inbränning. Som tur är blir tekniken lite bättre för varje generation.

Permalänk
Medlem

LG C2 42" i snart 2 år och är hur nöjd som helst. Mycket är dock p.g.a. LG TV Companion (som en SweC-användare utvecklar). Utan detta lilla program så hade jag nog inte pallat med att behöva starta skärmen manuellt..
Har valt att skärmen ska stängas/startas automatiskt i samband med att datorn gör det, och även att den ska gå ner i skärmsläckare efter 20min inaktivitet. Allt jag behöver göra är att röra musen så hoppar den igång igen. Utöver detta har jag inte direkt gjort något för att förhindra burn-in (snarare tvärtom, där jag stängt av via servicemenyn att skärmen ska dimmas ner). Kör dock nästan aldrig något i fullskärm förutom spel.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Ett ämne som jag inte sett tagits upp där OLED-paneler möjligen är sämre än gängse datorskärmar är "fringing", vad det nu kan heta på svenska. Alltså att text inte blir helt skarp pga av subpixelstrukturen i skärmen. Här finns det skillnader mellan QD-OLED (Samsung) och WOLED (LG). Högre pixeldensitet (4K) och subpixelstrukturer som är mer lämpade för text hjälper. Här är en länk som belyser detta lite: https://pcmonitors.info/articles/qd-oled-and-woled-fringing-i...

En annan artikel som pratar om framtida lineup från olika tillverkare, och här är subpixelstrukturen uppebarligen en stor del i det som det filas på bl.a att LG går från RWGB till RGWB (Scrolla ner till "LG 45GX950A coming soon?")
https://tftcentral.co.uk/news/oled-news-and-rumours-round-up-...

Ska man mest spela eller kolla film på skärmen så är subpixelstrukturen förstås av mindre betydelse, men ska man ha den som kontorsskärm så vill man förstås ha skarpast möjliga text. Jag jobbar ca 80% och spelar 20% på samma skärm, så jag vill ha det bästa från båda världar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Om du har aktiverat snipping tool i Win 11 så kan du söka på snipping tool i search och öppna själva programmet, I settings kan du aktivera "HDR screenshot color corrector".
Då blir alla screenshots som de ska.

Tack för tipset!! ska genast prova

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Kör på en LG CX48 jag köpte på blackfriday 2021? Hade jag köpt skärm idag hade jag stannat vid 42" då 48" är.. onödigt stort för skrivbordet. Med det sagt är det en fantastik skärm så ser ingen anledning att byta i närtid

Permalänk
Medlem

Köpte en lg 42c4 idag. 9490 säljer inet dem för idag.
Laddade ner LG companion app från github. Och spelat lite Diablo 4
Saknar verkligen inte min monitor på 32 tum. Denna e gryumm att spela på Bra förger och svärta.
144 hz duger gott och väl. Min 32 är på 240 hz men saknar det inte. det är ej natt och dag.............

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Köpte en lg 42c4 idag. 9490 säljer inet dem för idag.
Laddade ner LG companion app från github. Och spelat lite Diablo 4
Saknar verkligen inte min monitor på 32 tum. Denna e gryumm att spela på Bra förger och svärta.
144 hz duger gott och väl. Min 32 är på 240 hz men saknar det inte. det är ej natt och dag.............

Den 32" du gick ifrån, var den en 4k ?
Sitter idag på en 32" 4k Asus PG32uq IPS skärm, men är lite sugen på att gå upp till en 42" OLED.
Men är lite osäker hur 42" i 4k ser ut på så nära håll, blir det mer som en 32" i 1440 tro ?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cequence:

Sitter idag på en 32" 4k Asus PG32uq IPS skärm, men är lite sugen på att gå upp till en 42" OLED.
Men är lite osäker hur 42" i 4k ser ut på så nära håll, blir det mer som en 32" i 1440 tro ?

Ställer man en 32-tums 1440p-skärm bredvid en 42-tums WOLED på samma avstånd kommer 1440p-skärmen högst sannolikt ha en mer framträdande subpixelstruktur. Däremot är det inte alla som lägger märker till detta. Har man endast haft sub-100-ppi-skärmar hela sitt liv brukar hjärnan effektivt sortera bort all pixelstruktur och screendoor-effekt. Först när man vänjer sig vid högre pixeldensitet och sedan går tillbaka till sina gamla skärmar varseblir man detta.

32 tum 1440p landar på 92 ppi, samma som 24-tum FHD. Definitivt en skönjbar pixelstruktur, i alla fall om man har vanan från tätare paneler.

42 tum 4K/UHD landar på 105 ppi vilket är något lågt det också. Kan ge en mer skönjbar subpixelstruktur för att vara just 4K/UHD. Detta kan också påverka synligheten hos text- och kantfärgningar från WOLED:ns RWBG-subpixelstruktur.

Storleken gör däremot att den mer sällan hamnar så nära en som man kanske tidigare ställde en 24 eller 32:a. Blir svårt att få hela 42 tumsskärmen i synfältet då. Så 42:orna tenderar att hamna lite längre bakåt där tumregeln/armregeln är att man kan sträcka ut hela handen + fingrarna och ändå inte röra vid panelen. Detta kan kräva djupare skrivbord. Såvida man inte har anatomi som en T-rex då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Det var en 32 4k, ser helt underbart ut i 42 och 4k