Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Du skall aldrig köra daisy chain på 225W+ kort

Då får jag leta fram kablarna till nätagget. Helggöra

Permalänk

Måste säga WOW vilket kort! Inte skruvat på något och det presterar riktigt bra och går riktigt svalt också!
Efter kört igenom monster hunter wilds benchmark och kört total war warhammer 3 ett tag så har inte tempen gått över 55 grader, clock har legat runt 2800 flyter på riktigt riktigt bra också!

Grymt imponerad och nöjd, ska bli spännande se när man ger sig på lite antingen OC eller undervolt vilket det blir xD

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det är nog sant som du säger, ifall man efterfrågar så höga poäng som möjligt i testerna. För att slå rekord behöver man nog skräddarsy varje parameter till just det testet. Sen är nog datorn obrukbar till mycket annat. Men det är inte det vi är ute efter här.
Bara att stressa grafikkortet så pass att vi ser att den håller ihop. Själv prioriterar jag tystnad och en sval dator eftersom den står uppe på skrivbordet inom en armlängds avstånd.

Hade jag haft ett ljuddämpat chassi på golvet under bordet hade jag haft andra förutsättningar dels att köpa större kort, kanske har jag gott om kylning till processor och många fläktar. Då blir det oftast svalare per automatik.
Men i ett Ghost S1 chassi med CPUns ensamma 92mm fläkt, förutom grafikkortet, så får man prioritera lite annorlunda.

Jag kör med ett Dan Cases A4-SFX som är ett mindre chassi än Ghost S1 med 1.1 liter, så jag prioriterar precis som du ett svalt och tyst kort. Med inställningarna jag använder drar korten nu närmare 50 W mindre med bibehållen spelprestanda och jag kan därför dra ner på fläktarna så det är tystare. Mitt chassi har plats för två 92 mm fläktar, en 25 mm respektive 15 mm tjock.

Jag kommer fortsätta med att bara använda Adrenalin för jag får ut vad jag är ute efter med det programmet. Att hålla på med andra program ser jag därför som meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Köpte nyss kortet, väntar på att inet ska skicka det nu. Det var flera år sen jag hade ett AMD kort. Men nu ville jag prova. Är jag inte nöjd så skickar jag tillbaka det xD

Samma här men jag blev väldigt nöjd. Särksilt med FSR4 och med adrenalinmjukvaran som eliminerat mitt behov av afterburner.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Råder nog olika meningar om det. Vissa hävdar ju att det går precis hur bra som helt. Men jag är med dig, undviker Daisy när jag kan.

Visa signatur

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Måste säga WOW vilket kort! Inte skruvat på något och det presterar riktigt bra och går riktigt svalt också!
Efter kört igenom monster hunter wilds benchmark och kört total war warhammer 3 ett tag så har inte tempen gått över 55 grader, clock har legat runt 2800 flyter på riktigt riktigt bra också!

Grymt imponerad och nöjd, ska bli spännande se när man ger sig på lite antingen OC eller undervolt vilket det blir xD

Jag håller med, min reaktion var snarlik! Trodde det skulle vara ganska varmt eller högljutt med tanke på att den drar en hel del ström, men det var ju svalare än min gamla kort som också var svalt. Och det blir inte särskilt varmt ens när man försöker pusha det heller.

Permalänk

Hej

Kört en del KCD2 med allt på ultra. Ligger första timmarna på snitt 100fps med lite dippar ibland till höga 80 i städer i 1440p. Jag har en 12400f som processor så är nog en hel del begränsad av den. Men det flyter utan störningar helt. Inte varit i nån större stad än.

Kcd2 är ju otroligt snyggt skulle jag säga.

Väldigt nöjd än så länge. (9070 xt pulse)

Permalänk
Medlem

Körde mitt 6900XT på daisy chain i någon vecka innan evga skickade mig en ny kabel fungerade hur bra som helst för min del.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Varför är alla så rädda för daisy chain? En 8-pkn-connector i nätagget är designad för 300W och kan oftast leverera betydligt mer än så. Daisy chainar du har du fortfarande tillgång till mer ström än vad ett grafikkort med 2 8-pins kan ta.

Jag har alltid daisy chainat och har aldrig haft problem.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått ett tyst Reaper? Mitt låter lite som andra redan nämnt, men funderar på om det ens är värt att försöka byta ut det. Gav 7990:- så det är inte aktuellt att byta till någon annan modell.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Varför är alla så rädda för daisy chain? En 8-pkn-connector i nätagget är designad för 300W och kan oftast leverera betydligt mer än så. Daisy chainar du har du fortfarande tillgång till mer ström än vad ett grafikkort med 2 8-pins kan ta.

Jag har alltid daisy chainat och har aldrig haft problem.

Ja, PCIe-specifikationen säger 150 W men den faktiska gränsen ligger på 342 W för en 8-pin med 16 gauge-kabel.

Skrivet av Mellis:

Är det någon som fått ett tyst Reaper? Mitt låter lite som andra redan nämnt, men funderar på om det ens är värt att försöka byta ut det. Gav 7990:- så det är inte aktuellt att byta till någon annan modell.

Produktionsfel händer tyvärr emellanåt. Har läst några inlägg på detta och andra forum om fläktar på just Reaper-modellen som ger ifrån sig missljud. Mitt exemplar har som tur är inte detta utan fläktarna är felfria och tysta. Om du stör dig på missljudet eller helt enkelt bara vill säkerställa så att det inte medför problem längre fram så bör du lämna tillbaka det i utbyte mot ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellis:

Mitt är så vitt jag kan bedöma tyst.

Visa signatur

I ett tidigare liv:

Permalänk
Medlem

Nu när jag har ett ganska kapabelt ray tracing-kort. Allt jag önskar är en 4K-utgåva med full RT av Xcom 2.
Eller Xcom 3, det går också bra.

Permalänk

Jag har Gigabyte-versionen. Är det någon som vet hur man ändrar eller stänger av rgb:n på det kortet?

Permalänk
Medlem

Adrenaline känns lite väl instabilt imho. Vid uppstart kan det återställa oc värden (låg undervolt på -50mV) utan vidare innan jag hunnit röra något spel, och då har jag bench och speltestat -90mV som tillräckligt stabilt (aka inga krascher i 4x 3dMark-tester, Unigine Heaven, Adrenalines stresstest samt 10h spelsessioner).
Dessutom verkar det allmänt känt att "Frame rate target control/FRTC" är lite av en hit or miss per spel samt beroende på vissa andra inställningar i Adrenaline huruvida det aktiveras eller ej. Vill ju gärna cappa 119 FPS då skärmens freesync range är 40-120 och slippa Riva Tuner endast för detta, men det verkar lite hopplöst.

Permalänk

Behöver lite feedback. Har valt att gå vidare på Sapphire Nitro+ kortet, det vill säga inte det ASUS RX 9070 XT Prime OC för MSRP 7990kr. Skickar jag tillbaka MSRP-kortet gissar jag att det kommer gå för mer än MSRP som DEMO då de redan är uppe på 9490kr.
Så kanske vore en idé att sälja det vidare till någon på sweclockers istället, då för vad jag gav för kort + eventuell frakt eller hur skulle ni gjort?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASUS Radeon RX 9070 16GB Prime OC. Någon som har ett likadant och testat? Lite osäker om jag skall behålla det eller inte, är inte superpetig med grafiken och har ett intel b580 som alternativ.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Är det någon som hunnit prova FSR 4 i spel där man moddat in fsr 3.1-stöd?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Är det nån som vet hur man får Adrenalin att sluta återställa sig efter omstart? Börjar bli lite trött på att behöva ställa in mina inställningar på nytt varje gång jag startar datorn. Har installerat om programmet 2 gånger, men ingen lycka hittills.

Exportera dina inställningar, längst upp till höger i Adrealine i den sida där du undervoltar/överklockar. Sen importerar du bara om det craschar.

Skrivet av anon361937:

Efter mycket funderingar åkte äntligen mitt PURE XT in på Terra igår kväll, riktigt tight (knappt 2 mm kvar)!
Fy, allt tvekande är nu helt borta och vad skönt med ett grafikkort!

Nu hänger jag också på tråden för att skaffa mig lite lärdom ifrån ni experter, allt ifrån undervolt och OC etc. som jag har aldrig hållit på med..

Enklast så kör du Adrealins egna automatiska inställningar på alla underspänning, VRAM och sätter power limit till max. Sen lägger du alla in samtidigt.

Den långa vägen är att öka varje del med typ 15mhz och köra Superposition tills du hittar den optimala kombinationen.

För min 7900XTX var det inte så stora skillnader, kunde lätt ha skippat den manuella biten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Är det någon som hunnit prova FSR 4 i spel där man moddat in fsr 3.1-stöd?

Ja, Funkar jävligt bra.

Visa signatur

I ett tidigare liv:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Är det nån som vet hur man får Adrenalin att sluta återställa sig efter omstart? Börjar bli lite trött på att behöva ställa in mina inställningar på nytt varje gång jag startar datorn. Har installerat om programmet 2 gånger, men ingen lycka hittills.

Skrivet av Kimball:

Adrenaline känns lite väl instabilt imho. Vid uppstart kan det återställa oc värden (låg undervolt på -50mV) utan vidare innan jag hunnit röra något spel, och då har jag bench och speltestat -90mV som tillräckligt stabilt (aka inga krascher i 4x 3dMark-tester, Unigine Heaven, Adrenalines stresstest samt 10h spelsessioner).

Stäng av fast startup i Windows. Det är en gammal bugg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Enklast så kör du Adrealins egna automatiska inställningar på alla underspänning, VRAM och sätter power limit till max. Sen lägger du alla in samtidigt.

Den långa vägen är att öka varje del med typ 15mhz och köra Superposition tills du hittar den optimala kombinationen.

För min 7900XTX var det inte så stora skillnader, kunde lätt ha skippat den manuella biten.

Gjorde mitt allra första försök igår, det blev krasch direkt på GoWR. Sket i det och började spela som vanligt, men gav ett försök till idag och det blev bättre än förväntat. Satte:

-100 MHz
-50 mV (-100 igår, kraschade)
-10% Power Limit

Fick ner TBP run till 250W (+330 innan), det fanns många siffror som man inte begrep sig på men det klarna upp med tiden.

Få +95 FPS Native ULTRA i GoWR, en riktigt svalt och tyst kort! 😁

Jag gjorde ingen profil generellt för alla spel, utan jag skapade en enbart för GoWR.
Kan man skapa en global tuning profil som standard? Jag hittar ingen ställe där jag kan spara typ, nu låter jag väldigt dumt.. 😅😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Gjorde mitt allra första försök igår, det blev krasch direkt på GoWR. Sket i det och började spela som vanligt, men gav ett försök till idag och det blev bättre än förväntat. Satte:

-100 MHz
-50 mV (-100 igår, kraschade)
-10% Power Limit

Fick ner TBP run till 250W (+330 innan), det fanns många siffror som man inte begrep sig på men det klarna upp med tiden.

Få +95 FPS Native ULTRA i GoWR, en riktigt svalt och tyst kort! 😁

Jag gjorde ingen profil generellt för alla spel, utan jag skapade en enbart för GoWR.
Kan man skapa en global tuning profil som standard? Jag hittar ingen ställe där jag kan spara typ, nu låter jag väldigt dumt.. 😅😂

Prestanda---->Justerar--->titta på övre högersida, efter där det står "stresstest"

Den är global. Hade samma svårighet i början när jag bytte från 3080 men Adrealine är bättre IMO.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Behöver lite feedback. Har valt att gå vidare på Sapphire Nitro+ kortet, det vill säga inte det ASUS RX 9070 XT Prime OC för MSRP 7990kr. Skickar jag tillbaka MSRP-kortet gissar jag att det kommer gå för mer än MSRP som DEMO då de redan är uppe på 9490kr.
Så kanske vore en idé att sälja det vidare till någon på sweclockers istället, då för vad jag gav för kort + eventuell frakt eller hur skulle ni gjort?

När jag köpte mitt RX 6800 var det precis så att en snäll själ på Sweclockers som sålde ett kort han hade över för priset han gett + frakt, så jag tycker du håller traditionen vid liv, mer fps åt (sweclockers-)folket till rimligt pris!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Stäng av fast startup i Windows. Det är en gammal bugg.

Har gjort det, men den vill ändå inte spara fläktkurvan. Har åtminstone skapat en profil nu som jag bara kan importera vid uppstart så jag slipper sitta och skriva in värdena varje gång. Får väl hoppas på att det löser sig i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Prestanda---->Justerar--->titta på övre högersida, efter där det står "stresstest"

Den är global. Hade samma svårighet i början när jag bytte från 3080 men Adrealine är bättre IMO.

Jaha, man ska exportera profilen när man är nöjd vid justeringen och spelandet.
Okej, jag ska justera lite till senare för att försöka uppnår lite bättre resultat än den jag har f n.

Tack, vännen.

Vad har du för settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Har gjort det, men den vill ändå inte spara fläktkurvan. Har åtminstone skapat en profil nu som jag bara kan importera vid uppstart så jag slipper sitta och skriva in värdena varje gång. Får väl hoppas på att det löser sig i framtiden.

Har varit så flera år. Jag använder bara tredjepartsprogram, eg. msi afterburner (finns inställning att starta med windows)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Du har inte ytterligare något program så som Asus GPU tweak eller liknande som skriver över inställningarna ifrån Adrenaline?

Jag hade problem med att inställningar nollades vid omstart men hjälpte med en ominstallation av Adrenaline för mig lyckligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellis:

Jag har ett 9070xt Reaper. Har inga problem med missljud, men verkar vara många som har bekymmer.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem

De där adrenaline stress testet verkar va bra riggat