Permalänk
Medlem

Äntligen kom U7 In-Wall, väntar i över ett halvår!

Dock väldigt besviken att den inbyggda switchen bara har en utgång.. dock PoE så man kan väl i teorin dra vidare till en annan switch.. men inte lika cleant som att ha en AP + 4 portar sittandes i skrivbords höjd vid arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Äntligen kom U7 In-Wall, väntar i över ett halvår!

Dock väldigt besviken att den inbyggda switchen bara har en utgång.. dock PoE så man kan väl i teorin dra vidare till en annan switch.. men inte lika cleant som att ha en AP + 4 portar sittandes i skrivbords höjd vid arbetsplatsen.

Denna saknar väl 6Ghz?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Denna saknar väl 6Ghz?

Det hade jag missat, också en klar nackdel... blir väl att vänta och hoppas på en enterprise model med 6 GHz och med lite tur då även fler portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vart förvånad på icke 6GHz. Känns som det kan bli samma fragmentering som tidigare med att 5GHz var premium i början.

Den biten missade jag initialt. Funderade på hur de hade fördelat sina 4 streams på 3 band.

3 band kommer ju givetvis vara dyrare än 2, det är nog svårt att komma ifrån. Sedan kommer prisskillnaden förmodligen att minska, men så länge det kräver ytterligare hårdvara så får man nog räkna med att betala lite mer.

WiFi 7 har ju en del andra fördelar också, som tur är.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den biten missade jag initialt. Funderade på hur de hade fördelat sina 4 streams på 3 band.

3 band kommer ju givetvis vara dyrare än 2, det är nog svårt att komma ifrån. Sedan kommer prisskillnaden förmodligen att minska, men så länge det kräver ytterligare hårdvara så får man nog räkna med att betala lite mer.

WiFi 7 har ju en del andra fördelar också, som tur är.

Självklart är det dyrare. Jag ville bara se en billigare AP som har 6GHz, eftersom man i sort sett behöver sätta en i varje rum som ska ha vettig 6GHz mottagning. Jag brukar förespråka att köpa flera av deras billigare AP till folk just för att den totala upplevelsen blir bättre. Men MLO är väl en stor joker fortfarande, man får se hur bra det stödet blir i verkligheten om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Självklart är det dyrare. Jag ville bara se en billigare AP som har 6GHz, eftersom man i sort sett behöver sätta en i varje rum som ska ha vettig 6GHz mottagning. Jag brukar förespråka att köpa flera av deras billigare AP till folk just för att den totala upplevelsen blir bättre. Men MLO är väl en stor joker fortfarande, man får se hur bra det stödet blir i verkligheten om några år.

Ja, det vill jag också av den anledningen du beskriver.

Just nu är det nog så att det inte finns någon tillräckligt billig plattform att bygga en sådan på ännu. Vi får se om Mediatek kommer med någon prispressad plattform längre fram. Just nu är det nog att klassa som "premium-funktionalitet" dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det hade jag missat, också en klar nackdel... blir väl att vänta och hoppas på en enterprise model med 6 GHz och med lite tur då även fler portar

Det finns ju u7 PRO Wall med 6GHz men då har den bara en port totalt. Jag grunnade länge på den men kom fram till att då kan man lika gärna köpa en Express 7 istället och köra som AP och iaf få en port. Jag kör ett par Express på det sättet idag.

Nackdelen är väl att det går åt en switch till på varje ställe för mig.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Jag har renoverat nästan hela huset och förberett med tomslang + dosa i väggen i skrivbordshöjd vid fönstret i varje sovrum,/kontor med tanke att sätta en In-Wall AP i varje för optimal täckning kombinerat med möjlighet att ansluta via kabel också för saker på skrivbordet. Så vore tråkigt om det inte kommer en bra wifi 7 ersättare med inbyggd 2.5 gbps switch och 6 ghz.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur U7 Pro XG presterar jämfört med U7 Pro Max. Den senare är ju lite begränsad av sin upplänk i vissa situationer tyvärr. Plattformen den är byggd på har stöd för 5 Gbit/s har jag för mig, men tyvärr så hade väl Ubiquiti ingen lämplig switch som matchade det så gissningsvis därför den fick 2,5 Gbit/s istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter idag på en Edgerouter X tillsammans med en Netgear-switch och 4 stycken Unifi AP Lite med några år på nacken.

Om jag ska uppgradera till WiFi 7, är det här då tillräckligt? Linan in i huset är 500/500 med ett hushåll på 5 personer.

- Cloud Gateway Ultra
- Switch Lite 16 PoE
- 2 st U7 Lite

Samt att mina befintliga AP Lite görs om till ett separat meshnätverk till grannhuset (hushåll på 2 personer).
Är detta görbart?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Sitter idag på en Edgerouter X tillsammans med en Netgear-switch och 4 stycken Unifi AP Lite med några år på nacken.

Om jag ska uppgradera till WiFi 7, är det här då tillräckligt? Linan in i huset är 500/500 med ett hushåll på 5 personer.

- Cloud Gateway Ultra
- Switch Lite 16 PoE
- 2 st U7 Lite

Samt att mina befintliga AP Lite görs om till ett separat meshnätverk till grannhuset (hushåll på 2 personer).
Är detta görbart?

Det borde bli perfekt. Jag har 2 st AC LR (wifi 5) och tänkte också uppgradera till U7 Lite (3st). Tänkte först skita i wifi 7 och köpa U6+, men U7 Lite kostar ju lika mycket som U6+
Jag kör också en Gateway Ultra och är jättenöjd med den.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite)

Permalänk
Medlem

Hej,

jag har precis satt upp mitt unifi system och wifi fungerar riktigt bra, däremot har jag lite problem med min flex-mini switch.
För det första får jag bara 100mbit FE till den, port 1 och ibland ser jag i unifi systemet att den inte får mottagning i någon sekund för att sen få uppkoppling igen.
Vad kan jag göra, vad har jag gjort fel.

följande setup:

jag har unfi kablar till alla trådade enheter från switcharna och ultra, däremot har jag dragit enkardalig kopparkablar till nätverksuttag i rummen, dessa är kontrollerade och fungerar, därefter har jag gjort EN kabel från nätverksuttag till flex mini switchen, och denna är testad, men kanske där det spökar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Phalcore:

Hej,

jag har precis satt upp mitt unifi system och wifi fungerar riktigt bra, däremot har jag lite problem med min flex-mini switch.
För det första får jag bara 100mbit FE till den, port 1 och ibland ser jag i unifi systemet att den inte får mottagning i någon sekund för att sen få uppkoppling igen.

jag har unfi kablar till alla trådade enheter från switcharna och ultra, däremot har jag dragit enkardalig kopparkablar till nätverksuttag i rummen, dessa är kontrollerade och fungerar, därefter har jag gjort EN kabel från nätverksuttag till flex mini switchen, och denna är testad, men kanske där det spökar?

vad händer om du drar en kabel från switch till enheten direkt? Använd gärna laptop så du slipper dra lång kabel.

vad har du för länkhastighet mellan alla punkter?
Är den enkardeliga dragen i vägg?

Permalänk
Skäggig legend

Hej! En fråga: Jag har idag tre AP i huset; U6-Lite, LR 5 och en UAP-AC Mesh för täckning utomhus. Alla drivs med en PoE+ TP-Link TL-SG1005P 65 W.

Jag skulle vilja sätta ett ethernet uttag i två rum på övervåningen med att använda befintlig kabel som är dragen dit (vinden) från källaren som i dagsläget driver U6-Lite i taket på övervåningen. Det jag tänker mig är att skaffa en UniFi Flex på vinden och koppla in på kabeln som i dagsläget driver U6 och dra kablar från UniFi Flex till respektive rum från vinden, ner genom taket.

Fråga: Kommer UniFi Flex kunna drivas och ge tillräckligt med kraft för att även skicka på ström till U6 med switchen jag använder?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Hej! En fråga: Jag har idag tre AP i huset; U6-Lite, LR 5 och en UAP-AC Mesh för täckning utomhus. Alla drivs med en PoE+ TP-Link TL-SG1005P 65 W.

Jag skulle vilja sätta ett ethernet uttag i två rum på övervåningen med att använda befintlig kabel som är dragen dit (vinden) från källaren som i dagsläget driver U6-Lite i taket på övervåningen. Det jag tänker mig är att skaffa en UniFi Flex på vinden och koppla in på kabeln som i dagsläget driver U6 och dra kablar från UniFi Flex till respektive rum från vinden, ner genom taket.

Fråga: Kommer UniFi Flex kunna drivas och ge tillräckligt med kraft för att även skicka på ström till U6 med switchen jag använder?

Det borde gå. Den verkar ha 20W PoE ut när den drivs med PoE+.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

vad händer om du drar en kabel från switch till enheten direkt? Använd gärna laptop så du slipper dra lång kabel.

vad har du för länkhastighet mellan alla punkter?
Är den enkardeliga dragen i vägg?

Tack så mycket, ibland behöver man ha någon annan som tänker åt en.
Jag stoppade i en gigabit kabel i nätverksuttaget och visst fick jag ut 1000 mbit där, så kontrakterade om kabeln till flex mini och sen fungerar allt bra.

men en liten fråga, min AP7 fungerar klockrent och levererar full hastighet, men hur kommer det sig att den bara drar ca 8 watt, är det för att inte så många wifi enheter är igång samtidigt just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Jag stoppade i en gigabit kabel i nätverksuttaget och visst fick jag ut 1000 mbit där, så kontrakterade om kabeln till flex mini och sen fungerar allt bra.

men en liten fråga, min AP7 fungerar klockrent och levererar full hastighet, men hur kommer det sig att den bara drar ca 8 watt, är det för att inte så många wifi enheter är igång samtidigt just nu?

Jag kan tänka att den drar mer om den behöver sända mycket trafik och den har ju flera band som kan jobba samtidigt. Så då går det nog upp. Inte säkert att värdet du tittar på är i realtid heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Nyfiken fråga: Hur ser du hur många watt den drar? Antar att man kan fråga enheten direkt och att du inte ser det via en ”smart plug”.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JoeSun:

Nyfiken fråga: Hur ser du hur många watt den drar? Antar att man kan fråga enheten direkt och att du inte ser det via en ”smart plug”.

Det står i din andra bild vad första drar, du bör ha likadant i din Flex

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det står i din andra bild vad första drar, du bör ha likadant i din Flex

Ber om ursäkt för min fråga och skyller samtidigt på att det är fredag eftermiddag! 😂

Jag var så insnöad på att man kunde fråga enheten direkt (läst att man skall kunna se tex fläkt hastighet så). @Phalcore har ju en PoE-switch, vilket jag inte har. Försörjer APn via injector.

Cirkulera! Här finns inget att se😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Ber om ursäkt för min fråga och skyller samtidigt på att det är fredag eftermiddag! 😂

Jag var så insnöad på att man kunde fråga enheten direkt (läst att man skall kunna se tex fläkt hastighet så). @Phalcore har ju en PoE-switch, vilket jag inte har. Försörjer APn via injector.

Hahaha känner samma sak, som sagt ibland behöver man bara någon annan som tänker åt en och skönt att inte bli idiotförklarad, utan man faktiskt får hjälp

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JoeSun:

Det borde man kanske kunna göra ju
*Cirkulerar vidare*

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Prelatur:

Det borde gå. Den verkar ha 20W PoE ut när den drivs med PoE+.

Okej, det kan nog bli en sådan då, tack! På sikt blir det även två st Bullet, tror du att de orkar driva dessa också? Vi har el uppe på vinden men att slippa ha uttag där uppe skulle kännas bättre.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Hahaha känner samma sak, som sagt ibland behöver man bara någon annan som tänker åt en och skönt att inte bli idiotförklarad, utan man faktiskt får hjälp

Kan inte annat än att hålla med

Skrivet av tcntad:

Det borde man kanske kunna göra ju
*Cirkulerar vidare*

Haha! Stort tack för ditt svar tidigare. Väldigt skönt att inte bli idiotförklarad när man ställer en sådan fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Hej,

följande setup:
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

De där problemen är praktiskt taget alltid på grund av dåliga kablar. Testa med en annan kabel, samt förslagsvis även att koppla in någon annan enhet med den befintliga kabeln och se vilken länkhastighet du då får. Förmodligen är det dålig kontakt på någon eller några av ledarna i kabeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De där problemen är praktiskt taget alltid på grund av dåliga kablar. Testa med en annan kabel, samt förslagsvis även att koppla in någon annan enhet med den befintliga kabeln och se vilken länkhastighet du då får. Förmodligen är det dålig kontakt på någon eller några av ledarna i kabeln.

Yes, det var kabeln, ska köpa en ny men var tvungen göra en själv för jag hade räknat fel antal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Yes, det var kabeln, ska köpa en ny men var tvungen göra en själv för jag hade räknat fel antal

Bra. Sannolikt är det själva kontakteringen, inte resten av kabeln så du kan testa att göra om dessa på respektive sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Okej, det kan nog bli en sådan då, tack! På sikt blir det även två st Bullet, tror du att de orkar driva dessa också? Vi har el uppe på vinden men att slippa ha uttag där uppe skulle kännas bättre.

Vet inte vad de drar, om inte 20W räcker så kan du skaffa en PoE++ Adapter (60W) och sätta vid switchen.
Då har du 46W tillgänglig PoE i flexen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med namnupplösning? Jag kan inte använda namn längre... det fungerade innan.
Funkar:
nslookup porthos
Server: unifi
Address: 10.79.1.1

Name: porthos
Address: 10.79.1.195

Funkar inte från Windows:
tracert porthos
Unable to resolve target system name porthos.

ping porthos
Ping request could not find host porthos. Please check the name and try again.

Från Linux:
ping portainer01
ping: portainer01: Temporary failure in name resolution

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC