AMD: Vi gör allt vi kan för att fylla på 9070-lagren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

För att bättre förstå prishysterin på grafikkort så skulle iaf jag vilja veta vad TSMC tar betalt av AMD och Nvidia för senaste generationens gpuer. Hur mycket påverkar det priset ut till Svensson?

Jag vet inte några exakta siffror.
Men TSMC har inte mycket till konkurrens.
'Alla' som vill tillverka avancerade kretsar vill tillverka hos TSMC.

Så TSMC är i ett bra läge för att ta priser som ger vinstmarginaler.
Hög efterfrågan efter TSMC tillverkningskapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@wizzle @deppan vill ni uppmärksamma redaktionen på felaktigheter, särskilt då det gäller helgnyheter då chansen att någon i redaktionen läser tråden är än mindre, är det betydligt bättre att skicka in en rättelse på artikeln. Just när det gäller sådant som lagerstatus kan det dock förändras väldigt snabbt, i och med att leveranser dyker upp med jämna mellanrum och korten köps av kunder.

En rättelse uppmärksammas alltid, en kommentar i tråden sällan.

Du missade nog poängen att lagerstatusen beror på vilka priser som sätts.
Kommentarer i tråden uppmärksammas av fler än en rättelse.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Upp till Bevis AMD, köpte ett 9070 xt till msrp och med nedvoltning sniffar man 5080 i röven. Mer eller mindre halva priset för likvärd rasterization prestanda. Finns korten till "rätt pris" kommer fler lockas över.

Permalänk

Helt ärligt så tycker jag att alla som köper GPU dessa tider ska knipa igen gällande priser.

Nog för man har råd med semester, GPU och övrigt i många fall, men att betala dessa sjuka priser är för mig ett tecken på låg intelligens och impulskontroll när det gäller "behöver" kontra "vill ha".

Samma sak med de som reser och klagar på att allt är så jäkla dyrt och kronorna ska vändas på..jag menar, allvarligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thrillman:

Nog för man har råd med semester, GPU och övrigt i många fall, men att betala dessa sjuka priser är för mig ett tecken på låg intelligens och impulskontroll när det gäller "behöver" kontra "vill ha".

Väldigt få behöver väl någonsin ett grafikkort (utöver integrerat)? Eller ens en dator, om man har smartphone? Visst, jobbar man hemifrån behöver man kanske en dator, och för ett fåtal arbeten till och med ett rejält grafikkort, men för det allra mesta är det väl av bekvämlighetsskäl och nöje.

Sitter man med ett rejält gammalt grafikkort är det väl inte orimligt att vilja byta, och det har inte varit några rejält BRA lägen att göra det sedan... Vadå, typ 2017-2018 med 1000-serien? Så ska alla sitta med grafikkort från 10 år sedan för att de är dumma om de köper nytt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@wizzle @deppan vill ni uppmärksamma redaktionen på felaktigheter, särskilt då det gäller helgnyheter då chansen att någon i redaktionen läser tråden är än mindre, är det betydligt bättre att skicka in en rättelse på artikeln. Just när det gäller sådant som lagerstatus kan det dock förändras väldigt snabbt, i och med att leveranser dyker upp med jämna mellanrum och korten köps av kunder.

En rättelse uppmärksammas alltid, en kommentar i tråden sällan.

Nu ska väl inte du bära hundhuvudet för en formulering som helt saknar bäring. Det har aldrig varit slut på RX 9070, även om de inte funnits till MSRP så har det funnits kort oavbrutet sedan lansering. Redaktionen har tidigare fått ta skott för att man endast översätter nyheter från internationella sidor. Jag låter det vara osagt om det är en slarvig formulering eller om man helt enkelt inte vet om att det funnits kort att köpa neon stop sedan lansering.

Sen kan man ju ha en diskussion om huruvida det "borde" finnas kort till MSRP. Personligen så ställer jag mig ändå rätt frågande till om det ens skulle vara lagligt för ett företag på den amerikanska börsen att inte sälja till den som betalar mest i och med att det står i direkt motsatsförhållande till att man Måste sätta sina aktieägares intressen i första rummet. Jag tycker att gamers bör vara mer oroliga över att man slutar göra dedikerade grafikkort helt och håller och istället bestämmer sig för att det är bättre att de leasar ut tillgång till ett datacenter som tillhandahåller hårdvaran till månadspris.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

För att bättre förstå prishysterin på grafikkort så skulle iaf jag vilja veta vad TSMC tar betalt av AMD och Nvidia för senaste generationens gpuer. Hur mycket påverkar det priset ut till Svensson?

Det finns inget som gör ett grafikkort så mycket dyrare att tillverka just nu jämfört med för 10 år sedan att det kan förklara dagens priser. Korten kan bli mycket billigare än MSRP innan det är någon risk för förlust.

Förklaringen är att folk är beredda att betala höga priser, och korten tar slut. Hade korten inte tagit slut hade även folk med pengar sluppit betala dyrt.

Att korten går åt på sekunder och säljs på blocket med vinst efter att de köptes med moms från Inet är en en stark signal till hela kedjan (Inet/Webhallen, Asus/MSI, AMD/Nvidia, TSMC) att de lagt sig på för låg prisnivå. Så alla i kedjan höjer priset.

Nu verkar korten inte gå åt lika fort längre så det kanske vänder redan innan sommaren.

Detta händer ju nästan som clockwork vid varje release, så man kan ju misstänka att det är lite halvmedvetet från både AMD och Nvidia att se till så det är några månaders brist, just för att extrahera extra pengar från de som har råd och är otålmodiga.

formuleringar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Finns det några siffror på det, eller åtminstone trovärdig källa?
Det låter ju fullt möjligt, men det betyder inte att det är sant.

Det är väl allmänt känt att AIB partnerna knappt tjänar några pengar på korten dom gör det mer för marknadsföring för deras andra produkter detta var en stor anledning till varför EVGA slutat sälja grafikkort det var helt enkelt inte värt det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det finns inget som gör ett grafikkort så mycket dyrare att tillverka just nu jämfört med för 10 år sedan att det kan förklara dagens priser. Korten kan bli mycket billigare än MSRP innan det är någon risk för förlust.

Jag tror du har missat hela världsläget och den rådande ekonomin samt att TSMC tar bra betalt för sina finaste noder. Det är inte bara maten som gått upp i pris, alla led i kedjan har blivit dyrare

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Det har gått att gå tag på 9070 och 9070 XT hela tiden sedan lansering.
Det fanns även kort 1h efter lansering (När de extremt få "MSRP" korten sålt slut så lade butiker som netonnet upp nya "MSRP" kort fast då för det faktiskt priset som var betydligt dyrare).

Kommer korten komma ner till lanseringspris igen? Well butiker som Inet etc sa ju nej direkt då det handlade om få limiterade kort som såldes billigt och efter det är det dyrare pris, dvs det verkliga priset.

Sen säger AMD att så inte var fallet, så antingen ljuger AMD eller grossister eller butikerna

Att dyrare priset handlar om brist på kort är ju ren bullshit dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

För att inte tala om Nvidia. De tillverkar billigare kort med mindre diesize och minnesbandbredd och höjer priset för varje generation. De utvecklar mjukvara för att komma runt försämringarna och kass speloptimering eftersom det är billigare. När sedan influencers lovordar funktionerna kommer de undan och skrattar hela vägen till banken

Det är inte NVIDIA's fel att spelutvecklare latar sig och inte optimerar sin kod. Är det någon vi ska skuldbelägga för detta är det EPIC med sin icke-optimerade UE5 (se Threat Interactives förjdupande videos kring detta - https://www.youtube.com/@ThreatInteractive )

NVIDIA's mjukvara, funktioner och drivrutiner är av högre kvalitet än AMD och Intel, det är en bra sak. Du får det att låta negativt.

Alla influencers har kritiserat MFG och NVIDIA efter den senaste 50XX-launchen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag tror du har missat hela världsläget och den rådande ekonomin samt att TSMC tar bra betalt för sina finaste noder. Det är inte bara maten som gått upp i pris, alla led i kedjan har blivit dyrare

Har inte missat inflationen nej. Jag pratar om den faktiska tillverkningskostnaden och vad korten kostar - den diffen förklaras inte av inflationen.

Hade anledningen till priserna varit höga tillverkningskostnader så hade TSMC och Nvidia m fl haft sjunkande eller stagnerade marginaler, istället har de stigande. Prishöjningarna beror alltså huvudsakligen på att de tar ut högre vinster på sina produkter, inte att de har högre tillverkningskostnader.

De kan ha högre tillverkningskostnader också förstås, men de höjer bevisligen priserna mer än höjningen av tillverkningskostnaden.

När man kan köra en fabrik på full belastning 24/7 tenderar också tillverkningskostnaden att sjunka, så jag är personligen rätt tveksam till att det faktiskt blivit särskilt mycket dyrare för TSMC egentligen. De har väl sällan haft mer effektiv produktion än de har just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Att dyrare priset handlar om brist på kort är ju ren bullshit dock.

Priserna sjunker inte direkt bara för att det finns kort att sälja, de sjunker när folk slutar köpa kort för det höga priset. Det har inte hänt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är väl allmänt känt att AIB partnerna knappt tjänar några pengar på korten dom gör det mer för marknadsföring för deras andra produkter detta var en stor anledning till varför EVGA slutat sälja grafikkort det var helt enkelt inte värt det.

Det där är ett sådant påstående som jag gärna ser någon form av konkreta bevis för.
Vad jag vet så drog sig EVGA också ur för att de inte gillade att nVidia stoppade dem från att "köra sitt race" med korten genom att begränsa friheten AIB fick med kretskort och liknande.
För att tillverkare som Sapphire eller Powercolor skulle tillverka kort för massor av pengar som någon marknadsföring av sin kriungutrustning (powercolor) eller sina AIO, och Thunderbolt-kort (Sapphire) känns otroligt långsökt...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det där är ett sådant påstående som jag gärna ser någon form av konkreta bevis för.
Vad jag vet så drog sig EVGA också ur för att de inte gillade att nVidia stoppade dem från att "köra sitt race" med korten genom att begränsa friheten AIB fick med kretskort och liknande.
För att tillverkare som Sapphire eller Powercolor skulle tillverka kort för massor av pengar som någon marknadsföring av sin kriungutrustning (powercolor) eller sina AIO, och Thunderbolt-kort (Sapphire) känns otroligt långsökt...

Det stammer att det inte bara var vinst marginalen som gjorde att det tog det beslutet dock tror jag det var vad som spelade mest roll om det hade kunnat sälja korten med bra marginal fortfarande så skulle jag nästan kunna garantera att EVGA fortfarande hade sålt grafikkort idag det är alltid ekonomin som avgör om det är värt det eller inte i slutändan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Skrivet av 0cool:

Har inte missat inflationen nej. Jag pratar om den faktiska tillverkningskostnaden och vad korten kostar - den diffen förklaras inte av inflationen.

Hade anledningen till priserna varit höga tillverkningskostnader så hade TSMC och Nvidia m fl haft sjunkande eller stagnerade marginaler, istället har de stigande. Prishöjningarna beror alltså huvudsakligen på att de tar ut högre vinster på sina produkter, inte att de har högre tillverkningskostnader.

De kan ha högre tillverkningskostnader också förstås, men de höjer bevisligen priserna mer än höjningen av tillverkningskostnaden.

När man kan köra en fabrik på full belastning 24/7 tenderar också tillverkningskostnaden att sjunka, så jag är personligen rätt tveksam till att det faktiskt blivit särskilt mycket dyrare för TSMC egentligen. De har väl sällan haft mer effektiv produktion än de har just nu.

Den högre kostnaden handlar inte i första hand om att inköpspriset gått upp på TSMC's bästa noder.
Det handlar om att både Nvidia, AMD & Intel tjänar mer pengar på att gör stora chipp till datacenter från TSMC's våfflor och då är det bara smulorna som blir över som går till konsumentgrafikkort.

Som @JohanFlodkvist skriver så ska vi vara glada så länge dom faktiskt orkar bry sig om att göra konsumentgrafikkort av smulorna. Det som håller dom på mattan är väl att det är lönsamt om de skruvar upp priserna lite eller rent av mycket och slipper få konkurrens från mindre företag som annars går och hämtar upp smulorna.

Sedan är väl inte TSMC så hårt konkurrensutsatt heller, så dom kan ju också skruva upp priserna.
Alla mellanled vill så klart ha del av vinsten.
Jag tror vi får acceptera en långsammare utveckling av prestandan den närmsta tiden, många ägghuvuden har nog redan slagit sig ihop för att försöka göra genombrott, men tills dess får vi nog leva med att prestandan kommer sminkas med funktioner som strål & stig -spårning och uppskalning. Där borde ju dock utvecklingen kunna gå lite snabbare framåt, men det är väl 14nm+++++++++++ som drabbade Intels CPU'er som är i farten. Kanske använder man till och med datacenter för att utveckla sådan mjukvara istället för snorkiga ingenjörer.

Sedan behöver såklart spelutvecklare få sig en rejäl rövbränna så att dom optimerar spelen bättre. Tyvärr finns väl inte de ekonomiska incitamenten på rätt ställe än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Hade AMD lyckats med denna lanseringen och haft kort i lager till riktpris hade de säkert kunnat hämta igen värdefulla marknadsandelar från Nvidia.
Man ska dock inte glömma att AMD aldrig missar en chans att missa en chans.

Jag förstår inte riktigt hur de kan ha tyckt att de hade mycket kort ute då alla tog slut på minuter. Särskilt de till MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det är inte NVIDIA's fel att spelutvecklare latar sig och inte optimerar sin kod. Är det någon vi ska skuldbelägga för detta är det EPIC med sin icke-optimerade UE5 (se Threat Interactives förjdupande videos kring detta - https://www.youtube.com/@ThreatInteractive )

NVIDIA's mjukvara, funktioner och drivrutiner är av högre kvalitet än AMD och Intel, det är en bra sak. Du får det att låta negativt.

Alla influencers har kritiserat MFG och NVIDIA efter den senaste 50XX-launchen.

Funktioner (DLSS, RTX voice) kan jag hålla med om men vad gäller mjukvara och driver, sett till adrenaline vs GeForce experience/app tycker jag de precis nyligen med nya appen börjar komma ikapp dit AMD kom när de släppte adrenalin för flera år sedan. Inte testat Intels än, borde sätta mig in i den någon dag.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Hade AMD lyckats med denna lanseringen och haft kort i lager till riktpris hade de säkert kunnat hämta igen värdefulla marknadsandelar från Nvidia.
Man ska dock inte glömma att AMD aldrig missar en chans att missa en chans.

Jag förstår inte riktigt hur de kan ha tyckt att de hade mycket kort ute då alla tog slut på minuter. Särskilt de till MSRP.

I lager finns det gott om kort som säljer för över mspr så verkar ju lyckat ändå från AMD och AIB partner sida så finns det ju ingen anledning att sänka priset varför ta 2000kr mindre när folk är lika villiga att köpa korten för 2000kr mer?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den högre kostnaden handlar inte i första hand om att inköpspriset gått upp på TSMC's bästa noder.
Det handlar om att både Nvidia, AMD & Intel tjänar mer pengar på att gör stora chipp till datacenter från TSMC's våfflor och då är det bara smulorna som blir över som går till konsumentgrafikkort.

Argumentet går lite i cirklar i diverse trådar här, men den enkla förklaringen är ju att priserna är höga för att kunderna betalar höga priser enda tills korten tagit slut.

Så länge den situationen råder behöver man inte fundera på några andra förklaringar. Skulle priserna ligga kvar på höga nivåer samtidigt som Inet, Netonnet m fl har högvis med kort på hyllorna som inte rör på sig kan vi börja fundera på andra anledningar.

Jag tror det finns goda chanser att priserna sjunker under året. DeepSeek visade att man kanske kan klara sig med färre AI-kort, Intel är nära att få snurr på sin produktion (förhoppningsvis) och Samsung vill väl också vara med.
Om det hux flux är enorm överproduktion av wafers som funkar för grafikkort kommer priserna sjunka.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror vi får acceptera en långsammare utveckling av prestandan den närmsta tiden

Det finns ett argument för motsatsen också - grafikkort ensamma hade inte kunnat driva utvecklingen till nya noder lika snabbt som nu när AI står för den stora kostnaden. Grafikkort åker lite snålskjuts på teknikutvecklingen inom AI skulle man kunna säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

I lager finns det gott om kort som säljer för över mspr så verkar ju lyckat ändå från AMD och AIB partner sida så finns det ju ingen anledning att sänka priset varför ta 2000kr mindre när folk är lika villiga att köpa korten för 2000kr mer?

Ärlighet och marknadsföring. Att ha MSRP som rekommenderat pris betyder inget längre om man bara säljer någon liten procent till det. Om någon hade lite ryggrad så kunde de se till att 1: Det fanns kort tillgängliga till MSRP minst lika regelbundet som de fyra korten, antingen via partners eller via deras egen shop eller 2: Marknadsföringen inför release angav de priser som de garanterat vet och förväntar sig att partners faktiskt kommer vilja pusha marknaden mot.

Att rekommendera priser som man vet att väldigt få kommer kunna köpa till är någon otrevlig sorts gaslighting bara.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Komplett har 300+ kort i lager.
Inet har 300+ kort i lager.
Webhallen har 100+ kort i lager.
Netonnet har 100+ kort i lager.
Elgiganten har 20+ kort i lager.

Ni får nog revidera den här meningen. Tillgången är god, men inte till MSRP.

Jag köper gärna ett 9070 till 7350:-, men återförsäljare vill tydligen ha 9000:- nu så det går ju bort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Ärlighet och marknadsföring. Att ha MSRP som rekommenderat pris betyder inget längre om man bara säljer någon liten procent till det. Om någon hade lite ryggrad så kunde de se till att 1: Det fanns kort tillgängliga till MSRP minst lika regelbundet som de fyra korten, antingen via partners eller via deras egen shop eller 2: Marknadsföringen inför release angav de priser som de garanterat vet och förväntar sig att partners faktiskt kommer vilja pusha marknaden mot.

Att rekommendera priser som man vet att väldigt få kommer kunna köpa till är någon otrevlig sorts gaslighting bara.

Verkar ju inte spela någon roll folk är helt villiga att betala över MSPR ändå så verkar ju fungera och alla företag är ute efter tjäna så mycket pengar som möjligt. Priserna kommer gå ner så fort folk slutar betala över MSPR för korten.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Argumentet går lite i cirklar i diverse trådar här, men den enkla förklaringen är ju att priserna är höga för att kunderna betalar höga priser enda tills korten tagit slut.

Så länge den situationen råder behöver man inte fundera på några andra förklaringar. Skulle priserna ligga kvar på höga nivåer samtidigt som Inet, Netonnet m fl har högvis med kort på hyllorna som inte rör på sig kan vi börja fundera på andra anledningar.

Jag tror det finns goda chanser att priserna sjunker under året. DeepSeek visade att man kanske kan klara sig med färre AI-kort, Intel är nära att få snurr på sin produktion (förhoppningsvis) och Samsung vill väl också vara med.
Om det hux flux är enorm överproduktion av wafers som funkar för grafikkort kommer priserna sjunka.

Det finns ett argument för motsatsen också - grafikkort ensamma hade inte kunnat driva utvecklingen till nya noder lika snabbt som nu när AI står för den stora kostnaden. Grafikkort åker lite snålskjuts på teknikutvecklingen inom AI skulle man kunna säga.

Visst är det många variabler som påverkar varandra, så det är kanske mer korrekt att se det som att spelande är en motor och AI en annan på ett och samma fordon. DeepSeek är ett bra exempel på genombrott i mjukvaruutveckling, men jag tror inte det kommer bromsa hårdvarubehoven för AI, men det är en bra ventil/turbo.
Jag tycker ändå att hårdvaruutvecklingen har saktat in trots AI som motor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hade väl sålts fler kort om dom lades upp för MSRP, korten som såldes för det på launch tog ju slut på under 2 minuter, säkert tidigare. Frågan är bara hur många kort för MSRP dom behöver sälja för att nå samma vinst som att sälja ett lägre antal för över MSRP. Dock ska ju sägas att om dom säljer alla kort på lager för 2000 över MSRP innan dom hinner få in nya så är det ju en vinst oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Du har helt rätt, men det är bra länge nu som grafikkretsar åkt snålskjuts. Det är snarare mobila SOC:s som drivit på utvecklingen sedan åtminstone 2010 och de har nästan uteslutande sedan dess legat en nod före. Sedan när Apple/Qualcomm etc går vidare till mer avancerat så börjar Nvidia och AMD producera GPU:er på den kapacitet som blir över. Nu verkar dock den ordningen skakas om då Nvidia och AMD ligger på de senaste noderna med sina AI och Server-kretsar vid sidan om Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är klart. Syftar mest på att de inte har tillräckligt med kort hos återförsäljare.
Jag hade kunnat tänka mig att köpa ett kort till MSRP, men skulle aldrig betala överpris. Tror att många har samma mentalitet.

I rådande läge när de inte har några kort tillgängliga är det förstås naturligt att priserna stiger.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Väldigt få behöver väl någonsin ett grafikkort (utöver integrerat)? Eller ens en dator, om man har smartphone? Visst, jobbar man hemifrån behöver man kanske en dator, och för ett fåtal arbeten till och med ett rejält grafikkort, men för det allra mesta är det väl av bekvämlighetsskäl och nöje.

Sitter man med ett rejält gammalt grafikkort är det väl inte orimligt att vilja byta, och det har inte varit några rejält BRA lägen att göra det sedan... Vadå, typ 2017-2018 med 1000-serien? Så ska alla sitta med grafikkort från 10 år sedan för att de är dumma om de köper nytt?

Problemet är att de som klagar på höga skatter, att allt är dyrt etc är oftast de som konsumerar samma skit det klagar på. Jag SPYR på det agerandet och har noll respekt för såna individer.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Skriver du det där här
En dator för många gamers är ju typ hela deras liv. Många spelar för att inte vara ensamma t.ex. Gaming är mycket mer än ett nöje och en livsstil skulle jag gå så långt att säga. Sen har vi rätt många även här i Sverige som inte har råd att uppgradera och kanske sitter hemma och är sjukskrivna eller dylikt. Då är datorn en livlina.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Workout51:

Skriver du det där här
En dator för många gamers är ju typ hela deras liv. Många spelar för att inte vara ensamma t.ex. Gaming är mycket mer än ett nöje och en livsstil skulle jag gå så långt att säga. Sen har vi rätt många även här i Sverige som inte har råd att uppgradera och kanske sitter hemma och är sjukskrivna eller dylikt. Då är datorn en livlina.

Det är väl ändå "nöje", dock?
Nöje/hobbys är ju ändå något som är rätt livsviktigt, så jag menar absolut inte att uppdelningen jobb/nöje är densamma som viktigt/oviktigt.
Jag gör själv mängder med olika saker med datorn, och behöver den för massvis av olika intressen, så jag känner igen mig i det du skriver. Utan den har jag rätt lite att göra hemma.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS